Domů » Politický marketing: když politici „volí“ voliče

Politický marketing: když politici “volí” voliče

autor Patrik Pilous
Publikováno: Poslední aktualizace 0 komentářů
Politický marketing - politici volí voliče
cedule s nápisem choice



Co vše je pro vás důležité při volbě strany nebo konkrétního politika? Že byste nevolili třešně i kdyby se prezentovaly jako jablka? Koblihu jste si vzali, ale ANO jste stejně do urny nehodili? Uvažovali jste snad nad piráty, ale mají až moc pirátskou vlajku?

Samozřejmě nejde jen o logo nebo propagační materiály. Stejně jako lze upravit obrázek, aby lahodil našemu oku, je možné také program, prohlášení nebo příspěvek na sociálních sítích přizpůsobit sympatiím určité skupiny lidí.

Každý se chce přirozeně prezentovat tak, aby se zalíbil. V případě politických stran, vlády, lobbistů a zájmových skupin se cílené ovlivňování veřejného mínění dá označit pojmem politický marketing.

Kdo si koho vlastně vybírá?

Nikdo ve volbách 100 % hlasů nezíská, alespoň dokud budou svobodné a nezmanipulované. Není zkrátka možné se zavděčit všem a reflektovat názor každého jednotlivce. A tak volba není jen na nás, voličích, ale také na politických subjektech.

Na nich je, aby vybrali své potenciální voliče. Jakým způsobem vybírají? Tím, že jim mj. přizpůsobí své názory, hodnoty a způsob prezentace. Není proto náhoda, že tři základní mechanismy politického marketingu jsou:

  • segmentace politického trhu (“trh s voliči”)
  • umístění kandidáta nebo politické strany (positioning)
  • vytvoření a aplikace politické strategie

V dnešní době tyto nástroje více či méně využívá každá politická strana, většinou s pomocí odborníků na marketing. Asi nejznámějším příkladem je spolupráce Andreje Babiše a Marka Prchala, který kromě jiného stál za úspěšnou předvolební kampaní hnutí ANO v roce 2018.

Marketing, nebo lež?

Problém může nastat ve chvíli, kdy se někdo vydává za někoho nebo něco, co ve skutečnosti není. Politika pro spoustu lidí představuje “špinavou hru”. Není se čemu divit, neboť se nezřídka setkáváme se situací, kdy se prokáže záměrné lživé uvedení informací s cílem ovlivnit preference voličů.

Kdy se ještě jedná o “marketing”, a co už jsou lži, je někdy těžké rozlišit. Za účelem rozpoznat pravdivost výroků politiků vznikl například projekt demagog.cz. Je vaše oblíbená politická strana vážně taková, jak se prezentuje? Nenechte se zmanipulovat a volte vy.

Další zajímavé články

Žij úspěšně nové logo

Jak uspět v době internetu v životě i podnikání.

Copyright © 2024 | ŽijÚspěšně.cz