Domů » 7 Tipů: Jak správně chodit a stát?

7 Tipů: Jak správně chodit a stát?

od Iva Černohorská

Naše tělo je geniální vynález. Jenže postupem času se podmínky, v jakých je nutíme fungovat, mění. Denně trávíme hodiny nad učebnicemi, u počítače nebo při stereotypní výrobě, kde tělo zatěžujeme nepřirozeně a jednostranně. Důsledky špatného držení těla a techniky chůze se odráží nejen na pohybovém aparátu. Naučte se, jak správně chodit a stát! Budete překvapeni, v jakých oblastech uvidíte vítané změny.

🎓 Zajímavost: Špatným držením těla utiskujeme vnitřní orgány. Zmenšený prostor pro plíce má za následek únavu z nedostatečného okysličení mozku. Tlak na trávicí soustavu zase negativně ovlivňuje zažívání.

7 Tipů, jak správně chodit a stát

Správný postoj se dá jednoduše shrnout jako vzpřímený, ale ne křečovitý. Neměl by bolet ani příliš vysilovat, i když ze začátku vám asi nebude úplně komfortní. Tak se pojďte rozhýbat! Existuje snad přirozenější způsob posílení a protažení všech svalových skupin, než je právě chůze? Vyzkoušejte těchto 7 Tipů, jak správně chodit a stát.

1. Postavte se zpříma

  • nohy mírně rozkročte, asi na šířku kyčlí
  • ukazováky směřujte dopředu
  • lehce pokrčte kolena
  • pánev podsaďte (nevystrkujte hýždě dozadu)
  • lopatky od sebe
  • ramena od uší dolů a mírně dozadu
  • hlavu v prodloužení páteře (jako by vás někdo táhl za temeno vzhůru)
  • bradu zasuňte
správně chodit a stát, držení těla, rovná záda
Každý se může naučit správnému držení těla!

Nohy by měly být při cvičení bosé, kvůli nastavení chodidel a kotníků. Tělo je velice komplexní a dobrý postoj začíná už spojením se zemí.

💡 Tip: Máte studené nohy? To proto, že se nehýbou. Chůzí naboso se svaly aktivují, prokrví a začnou vytvářet vlastní teplo.

2. Nezapomeňte dýchat

Při procvičování dýchejte nosem. Nádech putuje až dolů do břicha, kde okysličí velké množství krve a aktivuje svaly pánevního dna. Uvolní tak nahromaděný stres a ulehčí vašemu srdci. Nádech by měl být stejně dlouhý, jako výdech. Skvěle tuto techniku vyučuje například jóga. Vyzkoušet můžete také vědecky uznávanou Wim Hofovu metodu dýchání.

3. Choďte naboso

Nohy vysílají mozku informace pro koordinaci těla podle povrchu, čímž předchází zraněním. Jenže většina z nás nosí špatnou obuv, která nohu utiskuje a znemožňuje její funkčnost. Navíc končetiny nenápadně deformuje a výsledkem jsou po letech vbočené palce, ploché nohy a oslabené kotníky.

Chcete-li hezké, zdravé nohy až do stáří, poohlédněte se po barefoot obuvi (angl. barefoot = bosý). Tuto obuv vybírejte s ohledem na celkový tvar a rozměry nohou. Pořizujte ji schválně o kousek větší, aby se mohla prstová část dobře hýbat. Logicky, bota by se měla přizpůsobovat noze, ne naopak.

Jste k barefoot chůzi skeptičtí? Dejte nohám volnost alespoň na zahradě nebo na procházce. Všimněte si, jak se při došlapu prstová část roztáhne. Klouby pracují, ohýbají se, prsty se při odrazu zapřou o zem. V terénu noha odhaduje rovnováhu a tím aktivuje hluboký stabilizační systém. Dáte si tak šanci přirozeně posilovat.

správně chodit a stát, barefoot, bosá chůze, reflexní body chodidel
Bosá chůze stimuluje reflexní body na chodidlech.

🎓 Zajímavost: Ploché nohy nevyřeší vložky do bot s tvarovanou klenbou, jelikož noha si na podporu zvykne a dále ochabuje. Naproti tomu bosou chůzí klenba sílí a zvedá se do správné pozice.

4. Jak správně chodit a stát v barefoot?

Při chůzi stůjte vzpřímeně (viz tip 1.). Krok začíná položením paty před sebe a to ne moc daleko, abychom na ni nedopadali zprudka. Přeneste váhu přes celé chodidlo a prsty se lehce odrazte od povrchu. Při chůzi příliš nenadskakujte a uvolněte boky, aby vám pomohly absorbovat mírné otřesy.

Pozor, při běžné chůzi nenašlapujte přes špičku! To je rozšířená dezinformace a můžete si zadělat na nepříjemný zánět Achillovy šlachy. Pokud se nejedná o náročný terén, jako jsou ostré kameny, nohu pokládejte přes patu.

Názorná ukázka bosé chůze

💡 Tip: Ze začátku se soustřeďte na co nejhladší chůzi. Zkraťte krok, dívejte se do dálky a nechte nohy zkoumat povrch místo vašich očí. Technika kroku se pak přirozeně dopiluje.

5. Vyberte si vhodnou obuv

Nejlepším způsobem, jak barefoot obuv pořídit, je zajít do specializované prodejny. Prodavač vám pomůže vybrat obuv přesně podle tvaru a velikosti vašeho chodidla. Pokud tuto možnost nemáte, můžete si obuv objednat i on-line a nevyhovující boty vrátit (přečtěte si pozorně podmínky obchodu).

Nechcete přeskočit z klasických bot přímo do barefoot? Pak zvolte alespoň kompromis. Kompromisní bota nesplňuje všechny znaky barefoot, ale při správném výběru bude mít vždy dost místa pro prsty, což je nejdůležitější. A o jakých znacích barefoot bot mluvíme?

  • tvar odpovídá přirozenému tvaru nohy
  • měkká podrážka o síle maximálně 5 mm
  • nulový drop (žádný podpatek)
  • prostor v oblasti prstů
  • bota je lehká
  • bez zpevněného opatku

6. Probuďte své nohy

Pokud jste se dosud mačkali v konvenční obuvi, vaše chodidla budou otupělá. V tom případě jim s probuzením pomozte. Masírujte je rukama nebo míčkem, při každé příležitosti se zouvejte a vnímejte přírodní terén. Začněte pomalu, nejprve zařaďte krátké procházky po měkkých površích, jaké najdete v lese a na louce. Takovým zcitlivěním chodidel zajistíte, že budou při chůzi vysílat mozku kvalitní signály pro práci celého těla. Vnímejte tedy každý krok. Teď není důležitá vzdálenost, ale technika chůze.

Návod k masáži chodidel za pomoci míčku

💡 Tip: Zajímá vás osobní rozvoj? Přečtěte si také Top 12: Nejlepší knihy o seberozvoji a motivaci.

7. S opatrností nejdál dojdeš

Jak se říká, všeho s rozumem. Než se rozběhnete, položte si následující otázky.

Začínám s bosou chůzí? V tom případě není dobré vyrazit hned naboso po městě, do práce nebo na horskou túru. Až se naučíte správně chodit v barefoot na krátkých procházkách, můžete si pořídit kompromisní boty pro obtížnější povrch. Tam budete při začátcích za silnější podrážku vděční.

Nemohu si chůzí naboso ublížit? Trpíte-li ortopedickým nebo neurologickým onemocněním, měli byste je nejdříve odstranit s lékařem a fyzioterapeutem. Poté se můžete pozvolna bosé chůzi věnovat. Barefoot se nedoporučuje ani lidem s cukrovkou, u kterých hrozí neuropatie dolních končetin.

Proč se mi stále nedaří zlepšit svou chůzi a postoj? Navštivte lékaře a poté fyzioterapeuta, na základě vyšetření vám doporučí cviky přímo na míru.

A už dost teorie, tak vstávat a cvičit!

Články, které stojí za přečtení: