Domů » Digitální minimalismus: Jak na závislost na moderních technologiích?

Digitální minimalismus: Jak na závislost na moderních technologiích?

od Patrik

Na školách se vyučuje o závislostech na alkoholu, cigaretách a drogách, jelikož dokáží být nejvíce destruktivní. V posledních letech se nám objevily další nové výzvy. U teeanegerů se vyskytuje závislost na hraní počítačových her a přehnané sledování sociálních sítí.

Tento příspěvek je extraktem výborné knihy Digitální minimalismus od Jan Melvil Publishing a mého vnímání tohoto problému.

Co je digitální minimalismus?

Kolikrát za den zkontrolujete mobilní telefon? Někteří z nás i tisíckrát denně. V podstatě se stal telefon jejich periferií a prodlouženou rukou. Desítky konverzací a stálé sledování sociálních sítí. Moderní technologie nám začínají krást náš vlastní život a jsme na nich závislí.

Začátkem překonání každé závislosti je její přiznání. Pokud si přiznáme, že trávíme zbytečně čas na mobilech a počítačích sledování nehodnotného obsahu, tak je to první dobrý krok. Problém naší digitální závislosti totiž tkví v tom, že nás nečiní dlouhodobě šťastnými (zde je podobnost s již běžnými závislostmi).

Digitální minimalismus definice:

Způsob používání technologií, při němž se soustředíte pouze na malý počet pečlivě vybraných a optimalizovaných aktivit ve prospěch věcí, jichž si ceníte, a s klidným srdcem si necháváte ujít vše ostatní.

Stejně jako u závislosti na alkoholu, tak i k závislosti na nových technologiích a sociálních sítích, mají někteří jedinci predispozice do této závislosti více propadat. Notifikace aplikací působí na náš mozek jako magnet a mnoho lidí nedokáže odolat této slasti. Otvírají aplikace a sociální sítě, při čemž to dělají hlavně podvědomě.

Obrovským úskalím tohoto stálého sledování aktivit na pozadí či sociálních sítí je ztráta soustředění. Tito jedinci se nedokáží hluboce soustředit na jednu věc a jsou roztěkaní. To přináší nízký pracovní výkon i sníženou radost z práce.

Mnoho lidí má také problém s tím, že využívají mnoho technologií a aplikací, čímž si zaplevelují život a nemají čas na z dlouhodobého hlediska podstatné věci.

Digitální minimalismus kniha
Digitální minimalismus přebal

Digitální úklid

Reflexivní chování, moderní technologie a sociální sítě mohou zcela ovládnout náš život. Náš celý den se skládá z kontrolování telefonu a krátkých reakcí na pobídky aplikací. Jak je v knize mnohokrát opakováno, tak tyto impulzy značně narušují soustředění i prožitek situací. Jsme zkrátka neustále roztěkaní.

Autor v knize popisuje, jak provést digitální úklid a začít s technologiemi znovu a zodpovědněji. Hned v úvodu popisuje, že odstraňování jednotlivých návyků a sítí příliš nefunguje. Mnohem účinnější je 30 denní digitální půst a pečlivé zhodnocení jednotlivých přínosů jednotlivých technologií.

V prvním bodu je důležité si stanovit všechny technologie, které chcete omezit. Jedná se především o:

  • Webové aplikace
  • Sociální sítě
  • Stránky
  • Aplikace v mobilu
  • Zpravodajství
  • Hry
  • Netflix a další podobné platformy

Digitální úklid má ambicióznější cíl než digitální detox či půst. Cílem je, abyste 30 dní bez technologií využili k zrevidování Vašeho digitálního života a zanechali v něm pouze opravdu užitečné a přínosné části. Neméně důležitým úkolem při digitálním úklidu je hledání činností, kterými zaplníte nově nabytý čas. Dobrou volbou je dlouhé a soustředěné čtení.

Poslední fází digitálního úklidu je návrat určitým technologiím, které splňují naše nově získané standardy a opravdu podporují náš rozvoj, zábavu. Každou tuto technologii bychom měli podrobit pečlivému zkoumaní a zjistit, jestli se nám zdá být užitečná.

Omezení moderních technologií Vás může zklidnit a výrazně zlepšit například kvalitu spánku, který může být narušena pozorností orientující se před spaním na displej mobilu či modrým světlem.

HODINKY: Jak mohou hodinky přispět k Vaší větší digitální svobodě? Mladší generace nenosí hodinky a používají pouze mobil, kde vždy propojí kontrolu času s dalšími činnostmi. Koupě hodinek tak může naši závislost na mobilu utlumit, ovšem ještě lepší je zbavit se nutkavé závislosti stále kontrolovat čas. Apple a další technologické firmy nyní přišly s masivním nástupem chytrých hodinek.

Sociální sítě

Moderní sociální sítě jsou s námi opravdu krátkou dobu a mají na současný život lidí, ekonomiku i chování obrovský vliv. Jejich přínos je diskutabilní. Autor knihy píše, že sociální sítě se do našeho života nabourávají díky kulturnímu tlaku a nejasnému příslibu hodnot.

Moderní marketing, spouštěče a systém sociálních sítí je přesně šitý na lidský mozek, který se na sociálních sítích stane jednoduše závislý.

Mnoho z nás si jistě řekne, jak mám omezit technologie, když pracuji a vydělávám na internetu? Digitální minimalismus by neměl mít vliv na kariéru a jedná se především o omezení činností, které nás naopak v práci brzdí nebo nám ubírají čas na regeneraci. Tisíce lidí ráno prvně míří na Facebook a vyplňují si tím svoji pracovní dobu. Poté u Facebooku tráví polední pauzu a nebo ještě hůře, mají Facebook a další rušivé weby stále na liště.

Co si z knihy Digitální minimalismus odnést?

  • Vyšší ostražitost před moderními technologiemi a hlubší zamyšlení nad svým životem, návyky a trávení volného času.
  • Moderní technologie nás obírají o hluboké soustředění a práci.
  • Zamyšlení nad vlastními hodnotami a radostmi.
  • Hledání koníčků, zájmů a naplnění života.

Hodnocení knihy Digitální minimalismus

Velké mínus je to, že autor nemá žádné sociální sítě ani větší zkušenost s jejich užíváním. Vždy více věříte feťákovi, který na tom byl opravdu špatně, že bez drog je to lepší, než katolickému knězi, který nikdy neokusil ani podmanivou chuť piva.

Problém vnímám jako velmi aktuální, takže si v něm každý může najít to své. Minimálním ziskem je ono uvědomění, že stále kontrolování telefonu a využívání desítek aplikací našemu životu žádnou dlouhodobou hodnotu nepřináší. Na druhé straně nás to odvádí od soustředěné práce i bezstarostného relaxu či zábavy. Sociální sítě se staly standardem a bez nich je člověk v dnešním světě částečně izolován a mimo dění, což je druhá strana mince.

Kniha je o nastavení vlastního zrcadla. Sebehodnocení i sebereflexi každodenního života a zamyšlení nad moderními návyky. Digitální minimalismus bych doporučil přečíst každému, kdo nasává nové výdobytky plnými doušky a dívá se na mobil více než třikrát do hodiny. Pro ostatní to může být sociologickou studiích o novém světě. Téma je ovšem tak aktuální a palčivé, že se dotkne drtivé většiny čtenářů.

Články, které stojí za přečtení: