Domů » 7 nejlepších triků: Jak na trénink paměti?

7 nejlepších triků: Jak na trénink paměti?

od Lucie Krátká

Paměť je schopnost uchovávat a využívat informace o předchozích zkušenostech. Důležitou roli pro její správné fungování hraje správný životní styl. Paměť si ale také můžeme zlepšit pravidelným cvičením. Jaké techniky pro trénink paměti můžete využít?

Jaký je nejlepší trénink paměti?

Existují různé druhy paměti. Trénink paměti se věnuje téměř všem těmto druhům. Aby měl ale účinek, je vhodné ho využívat každý den alespoň deset minut. Většinu cvičení, která se na něj zaměřují, můžete provádět téměř kdykoli. Paměť si můžete cvičit pomocí jednoduchých technik, učením cizích slovíček, při běžných praktických záležitostech nebo třeba hraním pexesa. Na fungování paměti má velký vliv i sport a spánek.

Jaké jsou druhy paměti?

Paměť dělíme na různé typy, které se vztahují i k našim smyslům. Proto vás tedy nepřekvapí, že ji dělíme na typ: 

  • zrakový
  • sluchový
  • hmatový
  • pohybový
  • smíšený

Také existuje paměť verbální neboli deklarativní, díky které si vybavíte fakta a znalosti nebo nějakou minulou událost. Dalším typem je paměť neverbální. Ta se, jak napovídá název, nedá popsat slovy. A nakonec paměť nedeklarativní, která vám umožní vybavit si schopnosti a dovednosti (kvůli tomuto druhu paměti například nemůžete nikdy zapomenout, jak se jezdí na kole, když už se to jednou naučíte).

Podle časového hlediska může být paměť:

  • ultrakrátká
  • krátkodobá
  • dlouhodobá

Ultrakrátká paměť zaznamenává to, co vidíte, slyšíte nebo cítíte. Vjemy, které jsou pro vás něčím důležité, přesouvá do krátkodobé paměti. Ale většinou je téměř okamžitě maže. Proto si nemůžete vybavit melodii písničky, kterou jste slyšeli jen jednou v životě.

Krátkodobá paměť netrvá déle než dvacet minut. To, co je uloženo v krátkodobé paměti, se musí stále dokola opakovat, jinak se informace automaticky vymaže. Proto si málokdo vzpomene na přesná historická data, která nás ve škole učili v hodinách dějepisu.

Dlouhodobá paměť slouží k uchování důležitých informací. Nemusí se ale jednat o uchovávání záměrné. Výborná dlouhodobá paměť vám pomůže se rychleji učit. Hodit se vám bude i při učení cizích jazyků, ať už anglického nebo třeba italského.

jak na trénink paměti
Trénink paměti pomáhá zlepšovat paměť

TRÉNINK PAMĚTI

Mozek funguje podobně jako sval. Když ho nebudete používat a trénovat, tak zakrní. Proto je dobré se věnovat tréninku paměti (mozkovému joggingu). Stačí několik minut denně (nejlépe alespoň deset). Cvičení nejsou vůbec složitá. Jak tedy můžete paměť trénovat?

1. Technika „počítání v hlavě“

Jedním ze způsobů cvičení paměti je technika „počítání v hlavě“. Vyberte si nějaké číslo (spíše nižší) a v hlavě jím násobte, dokud to půjde (pokud si vyberete například číslo 2, budete si v duchu počítat: 2 x 2 = 4, 4 x 2 = 8, 8 x 2 = 16, atd.). Výhodou je, že k tomuto cvičení nepotřebujete žádné pomůcky a můžete ho tak využít kdykoli.

2. Technika „vybavování si“

Večer před spaním se snažte vybavit si do podrobností, co jste dělali celý den. Pak můžete vzpomínat, co jste dělali včera, předevčírem, atd. Vzpomenete si například, co jste měli před týdnem v neděli k obědu? Nebo co jste měli na sobě minulý pátek?

3. Technika „seznam slov“

Napište si seznam jakýchkoliv slov, které Vás napadnou. Pro začátek jich bude stačit patnáct. Za minutu se snažte si jich co nejvíce zapamatovat (ve správném pořadí). Pak napište, co si pamatujete a seznam porovnejte s tím původním.

Tip: Spojte slova do Vámi vymyšleného příběhu, zapamatujete si jich tak více. Například pokud seznam začíná žirafa, bazén, plavky, představte si, jak se žirafa koupe v bazéně v plavkách. Většinou vzniknou dost bláznivé příběhy.

4. Trénování paměti při běžných úkolech

V běžném životě se často setkáváme se situacemi, kdy svou paměť potřebujeme. Často využíváme nejrůznější pomůcky (lístečky, seznamy, taháky,…). Pokud ale chcete svou paměť trénovat, zkuste to bez nich. Jestliže máte mít třeba proslov nebo prezentaci, nečtěte z papíru a naučte se informace nazpaměť. Nebo si zapamatujte nákupní seznam (ale radši si ho s sebou vezměte i napsaný, zkontrolovat vše můžete až na konci).

5. Učení cizích slovíček

Vyberte si nějaký cizí jazyk, ve kterém se chcete zlepšit, nebo který se chcete naučit a zapamatujte si alespoň deset nových cizích slovíček denně. Znalost cizího jazyka určitě využijete, když už ne v práci, tak třeba v létě na dovolené. Naučení deseti slovíček denně vám moc času nezabere a zlepší se Vám jak paměť, tak slovní zásoba!

6. Pexeso

Pexeso zná každý, a proto vás možná překvapí, že tato hra vznikla až roku 1965. Slovo vzniklo upravením názvu televizního pořadu „Pekelně se soustřeď„. První pexeso mělo motivy, tenkrát velmi oblíbených, mayovek. Tato hra je ale velice oblíbená dodnes. Tak si ji zahrajte se svými dětmi, vnoučaty nebo kýmkoliv, kdo bude chtít! Je to jednoduchá, ale účinná metoda, jak zlepšit paměť.

7. Online hry

Na trénování paměti existují různé zábavné online hry. Můžete vyzkoušet stránky „mentem.cz“ (kde kromě paměti lze trénovat i jiné funkce mozku). Také existuje několik aplikací, které si můžete nainstalovat do mobilu a trénovat tak paměť, třeba když budete čekat u zubaře. Jedná se například o „Lumosity“, „Elevate“ nebo „Fit Brains“.

Paměť a životní styl

Správné fungování paměti ovlivňuje životní styl. Dobrý vliv na něj má sport. Vhodná je například jóga nebo běh, ale příznivě působí jakákoli pohybová aktivita. Sportující lidé mají totiž výkonnější mozek, než nesportující.

Sport působí na mozek a paměť jak dlouhodobě, tak i krátkodobě. Pokud tedy budete pravidelně sportovat, budete mít lepší paměť a bude se vám lépe učit. A jestli se právě potřebujete něco naučit a vůbec vám to neleze do hlavy, pomůže vám jít si zaběhat, projít se nebo se projet na kole. Fyzická aktivita má totiž okamžitý vliv na činnost mozku.

Důležitý je také kvalitní spánek a odpočinek. Během spánku se totiž upevňují nová mozková spojení (mezi novými a už dříve nabytými zkušenostmi). Takže když se budete dlouho do noci učit a nevyspíte se, tak to nebude moc účinné, protože bez spánku se nově získané informace správně neuloží.

Tip: Svou paměť si můžete vyzkoušet na trenujpamet.cz.

Škola paměti

Trénování paměti se věnuje „Škola paměti“. Nabízí různé kurzy (základní, pokročilý nebo zaměřený na učení cizích jazyků). Jakub Pok (nejznámější trenér paměti v České republice) natočil několik videí s praktickými tipy a technikami, na která se můžete podívat na jeho Youtube kanálu.

Články, které stojí za přečtení: