Domů » Psychologie a význam barev v marketingu

Psychologie a význam barev v marketingu

od Anna Malá

Psychologie barev má význam nejen pro rozpoznání osobnosti, vytvoření nálady nebo vyvolání pocitů. Psychologie jako taková dokáže být totiž silným nástrojem, a ti kdo pracují v marketingu, to dobře vědí. Vzhledem k tomu, že barvy umí, mimo jiné, působit na naši psychiku, je psychologie barev důležitou součástí vizuální práce.

Psychologie barev a marketing

Barva je něco, na co lze pohlížet různými způsoby. Ve fyzice se bavíme o viditelné části elektromagnetického záření, v psychologii o zrakovém vjemu. Pro někoho malba, nátěr, pro jiného výraz, význam. Barvy jsou všude kolem nás a jsou součástí našeho každodenního života. Bylo tedy otázkou času, kdy lidem, kteří nás potřebují nějak ovlivnit, dojde jakou náramnou pomůcku to mají v rukách.

Psychologie barev je téma, kterému se věnovalo již mnoho významných lidí (např. Carl Jung). Je to proto, že barvy ve své podstatě dokážou mnohé ovlivnit. Působí na naše podvědomí, aniž bychom si to uvědomovali. Díky tomu se v rukou zdatného „marketéra“ mohou stát efektivním nástrojem jeho marketingové činnosti. Mohou tak působit přesně na tu část našeho podvědomí, na kterou potřebují.

Každá barva má svá specifika a vyvolává v nás různé pocity, chutě, myšlenky, emoce apod. Jsou vlastně dvě formy, jak na nás barvy působí. Jednak je to subjektivní a jednak objektivní působení. Znamená to, že barvy na nás mohou působit individuálně, tedy na každého jinak, nebo víceméně stejně na všechny. Tohoto objektivního (působícího stejně na všechny) lze báječně využít právě v reklamě.

Barva značky, loga

Je typické, že firmy si určí barvu, ve které se prezentují, ve které je vytvořeno jejich logo, reklamní předměty, někdy ještě billboardy, apod. Není to nahodilé jakou barvu si firma vybere. Tato volba je cílený záměr vyvolat v nás určité podvědomé spojení s touto firmu, nebo produktem. Když vidíte červenou barvu se žlutými obloučky, vidíte….? Ano, oblíbený fastfood (tedy alespoň u většiny). A co u toho dostanete? Jeli vaše odpověď „chuť na hranolky“, pak jste odpověděli správně.

A přesně takhle pracují firmy s barvami. Velmi záměrně, s přesným cílem vybírají každou barvu, každého výrobku, obalu. Barvy jsou vybírány dle oblasti, které se společnosti věnují. Např. cestovní kanceláře mají často modrou barvu (že by průzračné nebe letní dovolené?), gastronomická zařízení pak volí červenou, která evokuje chuť k jídlu, kosmetické výrobky mívají v poslední době často zelenou, abychom si to spojili s přírodou (žádná chemie), atd.

Takto bychom mohli pokračovat ještě dlouho. Firmy dobře vědí jaké barvy použít, za jakým účelem. Potřebují v nás vyvolat přesně takové pocity, které vedou ke kýžené akci. Tedy ke koupi produktu, využití služby, nebo třeba i získání kladného povědomí o značce. Nejde tedy jen o vyvolání fyzické akce, ale také smýšlení o tom, jak je firma „vhodná“. Jestli ji máme „zaškatulkovanou“ např. jako tu ekologickou nebo tu špatnou, od které si nic nepořídíme.

Barvy a tvary vyvolávají různé emoce také při online nakupování a na webech. Eshopy testují, jaké barvy mají mít tlačítka a prostředí eshopu, aby zákazníci více nakupovali. Záleží také na cílovém publiku. Introverti budou mít jiné preference barev než emocionální extroverti.

Psychologie barev: Význam barev

Každá barva něco značí a nějak na nás působí. V reklamě mají své určené místo a většinou se používají v kombinaci s jinou barvou. Obecně platí:

Bílá barva

Bílá je barva čistoty, nevinnosti ale také luxusu. Vyvolává pocit prázdnoty a navozuje potřebu zvětšit prostor. Používá se pro luxusní výrobky, mléčné výrobky, nebo také elektroniku do domácnosti.

Žlutá barva

Barva slunce, symbolizuje dynamiku, pohyb. Máme z ní pocit uvolnění, radosti, pomáhá nám rozvíjet sami sebe. V psychologii barev má funkci přilákání pozornosti, jako výstražná barva, také působí na hlad (proto i žluté obloučky zmíněného fast foodu). Používá se také pro hračky, je to hravá barva.

Modrá barva

Patří mezi oblíbené barvy. Často ji vidíme u bank, vlád (barvy se používají i při volbách), v medicíně. Má uklidňující efekt, působí bezpečně a úspěšně. Záleží na odstínu modré barvy. Světlejší jsou spíše osvěžující a uvolňující, naopak tmavší jsou solidní až konzervativní. Jak bylo uvedeno již výše, často ji využívají cestovní kanceláře. Dále také univerzity, školy.

Tmavě modrá nebo takzvaná royal blue je brána jako luxusní nebo prémiová. Tuto barvu mají často luxusní a drahé produkty. Také investiční společnosti, které radí lidem do čeho a jak investovat velké finanční sumy, mají právě tmavě modrou. Modrá je barvou důvěry, kterou potřebují lidé získat k tom, aby mohli začít investovat a svěřit své peníze.

Zelená barva

Barva přírody, ekologie. Používá ji turistická oblast (cestování v přírodě), kosmetický průmysl (ekologie). Je to barva tzv. zeleného marketingu (Environmentální nebo také green marketing: propagace výrobků s environmentálními vlastnostmi).

Zlatá barva

Barva peněz. Je logické, že je spojená s luxusem. Je to ale také barva poznatků a vědění. Všechno, co je zlaté, je hodnotné. Symbolizuje život a božské světlo

Červená barva

Vášnivá, živá, energická, pruská a silná barva. Často je spojována s agresivitou (krev) a nebezpečím. Tato barva zvyšuje krevní tlak a podporuje chuť k jídlu. Bývá propagována u energetických nápojů a v gastronomii.

Šedá barva

Neutrální, chudá barva až neživotná. Tuto barvu volí lidí, kteří se drží stranou a nechce o sobě nic prozrazovat. Pro propagaci výrobků nebývá využívána pro vyvolání konkrétní akce.

Černá barva

Barva vzdoru a protestu, známá také jako rudá barva. V naší kultuře také barva smutku a smrti. Pro své vlastnosti kávy však bývá používána ve spojení s kofeinovými nápoji.

Hnědá barva

Tato barva je spojená s představou tělesných požitků. Je to barva pohodlí, domova, tradice. V marketingu může být využita pro výrobky ze dřeva či čokolády.

Fialová barva

Nebo také purpurová barva, vznikla kombinací barev červené a modré. Je to kombinace protikladů studené a teplé barvy. V marketingu symbolizuje úspěch, feminitu, jemnost (např. Milka, která nás přesvědčuje o jemnosti čokolády).

Psychologie barev: Test

mezi známé testy barev patří např. Lüscherův barevný test (LBT). Psychosomatickou diagnostiku na základě testu barev prováděl švýcarský profesor Max Lüscher. Jedná se o škálu 8 barev, kde určujete pořadí barev dle oblíbenosti, tedy jak se vám daná barva právě líbí. Barvy se určují dle aktuálního rozpoložení, to vám pak napoví v jakém stavu se právě nacházíte v hlubším měřítku.

To je test, který můžete absolvovat v rámci psychologie barev na webu. Hlubší a osobnější testy je pak možné realizovat přímo u psychologa, který se testy zabývá. Takový test vám pak individuálně vyhodnotí a vám přijde závěr šitý na míru vaší osobnosti.

Známým testem je také Roscharchův barvový test. Jistě každý viděl, minimálně v nějakém filmu, 10 destiček s různými barevnými „skvrnami“. Na jedné straně sedí lékař který se pacienta ptá co vidí a na druhé proti němu kýžený pacient, jež v zoufalství odpoví: „em, malá skvrna a velká skvrna?“. Test tvrdí, že racionálně založení lidé si všímají spíše tvaru skvrn, ti emotivní spíše jejich barev.

Zkusit můžete Barevný pyramidový test, neboli Pfisterův barevný test. Tázaný tvoří 6 pyramid ve 14 odstínech. 3 mají být dle barev, které se mu líbí a 3 z těch, které se mu nelíbí. Skladba barev by měla vypovídat o vztahu k osobnosti, zejména k afektivitě.

Barvy, které máte a nemáte rádi o vás vypoví různé obecné zákonitosti. Např. flegmatik je barvy zelené, melancholik modré. Cholerik má rád žlutou a Sangvinik červenou. Můžeme také odlišovat mezi barvami teplých odstínů nebo studených. Je mnoho způsobů, jak se působit na potenciálního zákazníka, když o něm můžeme vědět tolik věcí. Není pak nic snazšího, než zvolit barvu loga podle toho, jestli má spotřebitel dostat hlad nebo chuť jít si koupit krém.

Články, které stojí za přečtení: