Domů » 10 Tipů: Jak získat a udržet si pozitivní myšlení?

10 Tipů: Jak získat a udržet si pozitivní myšlení?

od Anna Malá
Publikováno Aktualizováno

Jak být pozitivní? Je to vůbec možné? Pozitivní myšlení možná neovládá každý, ale dá se naučit. Zvláště v dnešní době bychom se o to měli alespoň pokusit. Média na nás valí negativní zprávy a katastrofické scénáře. Přátelé si pořád stěžují, partner je neustále unavený a nervózní. Kolegové v práci vidí jen to špatné na firmě, kde děláte. Není lehké se vyhnout negativismu a pokořit ho pozitivními myšlenkami. Na konci článku najdete 10 tipů, jak se stát více pozitivním v tom nejlepším smyslu slova.

Pozitivní myšlení: Co si pod tím představit

Pozitivní myšlení není privilegiem pouze optimistů. Je to v podstatě způsob myšlení, kterému se můžeme naučit. Můžeme ho trénovat. Je to přístup, metoda, postoj, způsob našeho uvažování. Můžeme na něj nahlížet, jak z té mentální roviny, tak z té emoční. Jde o vaši volbu brát věci negativně nebo pozitivně. Když chcete ovládat pozitivní myšlení, dokážete vždy vidět světlou stránku věci a nepropadáte negacím.

Mylná domněnka: Teoreticky by se dalo říct, že pozitivní myšlení je prostě to, že vše berete s úsměvem a "tečka". Jenže tento přístup má mnohem hlubší rovinu, než se zdá. 

Těžko říct, čím je dáno, že máme sklon vše vidět „černě“. Možná je to dáno historickým vývojem lidstva nebo možná tím, že negativismu je kolem nás čím dál tím víc. Ať už tak nebo tak, je důležité najít mezi faktory, které na nás působí správnou rovnováhu. Každý den nevědomě vstřebáváme negace a pak často přijdeme domů unavení a nepříjemní a ani nevíme proč.

Pozitivní myšlení, jak si ho udržet
Pozitivní myšlení, jak si ho udržet?

Co tedy děláme, když se učíme pozitivně myslet?

  • V životních zkouškách se snažíme vidět drahocenné lekce
  • V problémech hledáme příležitosti
  • Dopředu nevytváříme negativní scénáře, těšíme se na kladné výsledky
  • Nebojíme se zkoušet nové věci, prohru vidíme jen jako další možnosti
  • Žádná cesta pro nás nemá konec, sama cesta je cílem
  • Věci, které se nám dějí, dokážeme využít ve svůj prospěch

Co do přístupu pozitivního myšlení nepatří?

  • Já to nedokážu, radši to nebudu zkoušet!“
  • „Tohle nedopadne dobře!“
  • „Zase mi to nevyšlo, jsem k ničemu, už tam nejdu!“
  • „Mám smůlu, to špatné se děje jenom mně, nikdy se mi nic nedaří!“
  • „Tohle je strašné, s tím se nedá nic dělat, to nezměníme!“
  • „Nebudu hledat opravdové přátelství, stejně mě ostatní nepřijmou!“
  • „Rozešel se se mou, protože jsem tlustá a neschopná!“
  • Nemám na to, abych udělal vysokou školu!“

Je jedno v jaké oblasti a co říkáme. Pokud věci předem vzdáváme, než abychom zakusili nezdar, pak děláme pravý opak pozitivního myšlení. Nezdary a problémy nás pohlcují a zrazují od nových zážitků. Sami sebe vidíme jako neschopné. Všechny budoucí snahy rovnou odsuzujeme k zániku. Informace, které k nám přichází neumíme rozlišit a všechny nás stresují.

Pozitivní myšlení nás učí bránit se těmto vlivům. Ale ne jen těm vnějším. Negativní faktory mnohdy vychází i z nás samotných. Jsou to pochyby, pocity méněcennosti, nedostatek sebereflexe. Máme tendenci nechat se ovlivňovat tím, že svět je nebezpečný a my nejsme dost dobří. Samozřejmě jsou věci, které se pozitivně brát nedají. Ale je dobré naučit se rozlišit, kdy máme na výběr upadnout do deprese, nebo zvládnout situaci v klidu.

Tip: Podívejte se na náš článek o tom, jak uklidnit nervy.

jak si udržet pozitivní přístup
Pozitivní přístup

Pozitivní myšlení neznamená, že svítí sluníčko i přesto, že je venku plískanice

Lidé si pozitivní myšlení často vykládají mylně. Nejde o to, abychom vždy měli skvělou náladu a brali vše s úsměvem. Když vám dají výpověď, protože brouzdáte celý den na internetu a hledáte význam výrazu „pozitivní myšlení“, pak není na místě se tomu smát. Je to vážná situace, kterou je potřeba řešit. Ovšem to, že budete ovládat umění pozitivního myšlení, vám pomůže, se z toho „nesesypat“.

Jde o životní přístup, který vám pomáhá bránit se depresím a stresu. Je to způsob přizpůsobování našeho mozku, aby věci vyhodnocoval racionálně a v klidu. Tak, aby nereagoval na zprávu o teroristickém útoku ve Francii tím, že vás uzamkne ve vašem bytě s nákupem jídla na rok a nějakou zbraní. Nebo tím, že upadnete do deprese a už nikdy nikam nepojedete.

Důležité: Pozitivně myslet neznamená "lhát si do kapsy"!

Automatické přijímání negativních vlivů nám přináší dlouhodobé problémy. Lidé, kteří nedokážou vidět nic pozitivně propadají apatičnosti a nechuti k životu. Zkuste si představit, že vše co se kolem vás děje, je jenom špatné a hrozné. V takovém světě nechcete být. Negativně smýšlející lidé ztrácí chuť do života. V ničem nevidí smysl a z ničeho se nedokážou těšit. Proto je důležité se tomu učit bránit.

Dobrá kniha vás může pozitivnímu myšlení přiblížit

Není to samozřejmě jen o tom, že si pořídíte kvalitní literaturu, „lehnete“ si na měsíc do knížek a budete to umět. Je to práce s hlavou. Je to o trénování myšlenek, nastavování mysli a pravidelnosti, která mozek učí přijímat nové za automatické. Ale někde začít musíte. Protože je toto téma velmi populární, můžete najít mnoho dobrých knih, které se problematikou zabývají.

Pozitivní myšlení je dost o tom, jak nahlížíte na věci, které se Vám dějí. Rozhodně to není tak, že pozitivní je člověk, který se má dobře a naopak. Je to o našem pohledu a postoji, který je třeba trénovat, jak také zjistíte z knížek níže uvedených.

3 Tipy: Skvělé knížky o pozitivním myšlení:

  • Důmyslné umění, jak mít všechno u pr**le, Mark Manson 2017
  • Pozitivní myšlení: Jak změnit svůj přístup a dívat se na život optimisticky, Sue Hadfield 2013
  • Naučený optimismus: Jak změnit své myšlení a život, Martin E.P. Seligman 2013

Jak si udržet pozitivní myšlení?

Není to ani o tom, se pozitivnímu myšlení „jen naučit“. Je důležité si ho umět udržet. A to především v těch nejnáročnějších chvílích, protože právě tam se ukáže, jak poctivě jste trénovali. Udržet si optimismus, když vám zmokne právě vytvořený účes a šlápnete do kaluže v lodičkách, není zas tak těžké. Zkuste si ho ale zachovat v momentě, kdy přijdete o práci, rozbije se vám auto a opustí vás přítel.

Pro informaci: Optimismus není "hipík s kytkou na hlavě", pouze někdo, kdo nepadá z mostu ještě před tím, než na něj vkročí. 

Proto, když už se opravdu dáme na cestu pozitivního myšlení, musíme také počítat s tím, že je třeba ho neustále cvičit a posilovat. Může se velice snadno stát, že si vše osvojíte, ovládáte to v běžných situacích. Jenže pak přijde období neustálého tlaku a stresu a vy zjistíte, že už si nedokážete udržet ani špetku pozitivního přístupu. A tato skutečnost vás skolí ještě víc, protože jste si mysleli, že jste připraveni na vše.

Toto je negativní stránka pozitivního myšlení, mimo jiné. Jednak vás případný nezdar může zasáhnout o to víc, protože vás zklamalo vaše vlastní úsilí. A jednak se může stát, že přestanete být schopni usoudit, kdy je situace skutečně špatná. V neposlední řadě je dobré zmínit také to, že toto téma se stalo centrem propagace a dost často vás nutí smýšlet o přístupu mylně.

Dnes nám všechna média ukazují slogany o tom, jak máme být šťastní, veselí, pozitivní. Jenže ne vždy je to možné a ne vždy jsou situace, kdy je to vhodné. Je dobré si vždycky uvědomit reálné a střídmě, v jaké situaci se nacházíme a že občas se to bez těch negativních faktorů neobjede. Je dobré umět přijmout i je, protože pak se nesnažíme žít ve světě „bez obláčků“, který je zrádný.

10 Tipů: Jak získat a udržet si pozitivní myšlení

Víme, co to znamená, jaká jsou úskalí a že je třeba to trénovat. Jak se ale tedy můžeme naučit pozitivnímu myšlení a jak si ho udržet? Zde je našich 10 nejlepších tipů:

1. Meditace, a zase ta meditace

Nejspíš to čtete všude, ale je to prostě tak. Pokud se bavíme o osobním rozvoji, pak se téměř vždycky bavíme o meditaci. Nemusí jít vždy jen o turecký sed a ono magické „óm“. Meditaci si můžete představit také jako zastavení se, hledání klidu. Pro začátek vám bude stačit, když se naučíme najít si v dnešním shonu malou chvilku na to se „zastavit“. Projít se v tichosti v přírodě. Sednout si do trávy a jen tak si dýchat a nechat myšlenky volně plynout. Mozek se tím učí jistému klidu. Pro pozitivní myšlení je to důležité v tom, že poznáváte sami sebe a přicházíte na to, že některé věci opravdu není nutné řešit a přehánět.

2. Knihy, které dokážou naladit nebo poradit

Jak jsme uvedli výše, na trhu jsou knihy, které vás dokážou nasměrovat k pozitivnímu myšlení. Najdete zde knihy, které vyloženě radí, jak na to. Nebo příběhy jiných, kteří si našli svou vlastní cestu k pozitivnímu myšlení. Nemusíte se striktně řídit tím, co radí ostatní, ale často vám to ukáže směr. Vy sami si pak zvolíte, co vám vyhovuje.

3. Filtrujte informace, které k vám přicházejí

Neříkám „být slepý“ ale „volit vážně“! Je to jiné, když denně posloucháte zprávy a hroutíte se z každé informace, než když volíte, co chcete slyšet a jak to přijmout. Není jistě dobré se uzavřít a vše ignorovat jako, že se nikde nic neděje. Děje! A vždycky dít bude. Ale můžete volit, jaké informace vstřebáváte a jak se k nim postavíte. Je dobré mít také na paměti to, že informace, které nám poskytují média, jsou značně upravené pro konkrétní účel. Snažte se vždy poslouchat svůj instinkt a zdravý rozum a nevěřit všemu, co slyšíte.

4. Filtrujte osoby ve svém okolí

Zní to možná trochu povrchně, ale je to spíš způsob, jak se chránit. Stejně tak, jako byste měli volit to, co čtete a sledujete v televizi, byste měli vážit, s kým se stýkáte. Existují bohužel lidé, kteří nás pouze „vysávají“, ale od nich se ničeho dobrého nedočkáme. Také jsou lidé, kteří si neustále jen stěžují. Vše co se jim děje je strašné, špatné, hrozné apod. Když budete takového člověka poslouchat každý den, brzy zjistíte, že vidíte věci stejně negativně.

5. Afirmace, řekněte si to pozitivně!

Již bylo mnohokrát řečeno, že afirmace dokáže víc, než si myslíme. Nevstávejte ráno s tím, že je všechno na nic. Zkuste pro jednou vstát s větou: „Dneska bude fakt hezký den a budu v pohodě.“. Když vás někdo naštve, nenechte se hned vtáhnout do boje. Zkuste si říct: „No tak se zkrátka špatně vyspal, ale za to já měla skvělou noc.“ Zkuste si říkat, jak je den pěkný, jak jste skvělá, nebo úžasný. Jak máte dobrou náladu a jak se vám věci daří.

Jak být pozitivní
Trénujte pozitivní afirmace

6. Trénujte se v „přikazování svému mozku“

Je to trochu zvláštní, ale náš mozek má občas tendence si dělat tzv. co chce. Má své nastavené myšlenky a reakce. A to není zrovna produktivní, protože má tendence smýšlet negativně a obranně. Berte to jako cvičení. Zkuste si nastavit např. 3 pozitivní afirmace. Ty každé ráno opakujte, až se to stane vaším rituálem. Mozek se naučí něčemu novému automatickému.

„I myšlení občas škodí zdraví.“

Aristoteles, řecký filozof

7. Seznam vděčnosti

Toto je opět trochu klišé jako meditace. Slyšíme to často. Ale ono to vážně funguje. Zkuste si udělat seznam toho, za co jste vděční. Nebo si na to vyčleňte pěkný notýsek. Je jedno jestli denně nebo občas, ale určitě si řekněte, za co jste vděční. Máte zdravé děti? Máte dobrého partnera? Máte přátele? Máte střechu nad hlavou? Máte co jíst? Můžete si mlsat, jak je libo? Máte fungující auto? Fajn! Pak vážně nemáte důvod být negativní. Protože milionům lidí na světe se těchto věcí běžně nedostává. Pomůže vám to vidět věci lépe. Minimálně si řeknete: „Aha, já na tom vůbec nejsem špatně, vlastně se mi nic neděje.“.

8. Příroda, drobnosti a smích

Dnešní doba je nesmírně uspěchaná. Všichni máme svůj seznam povinností a všichni máme časové úseky na to, nebo ono. Jak se dá v tomto kolotoči zůstat nad věcí a v pohodě? Čím dál méně lidí chodí do příroda, nebo se těší z drobností. Zkuste si nastavit pravidelné procházky přírodou. Nemusíte přeci hned jít dělat jogging, mít nejnovější legíny a trhat časové rekordy. Nejde o to pořád hledat důvod a smysl. Jděte jen tak a dýchejte, rozjímejte. Zpomalte! Zkuste šlápnout do kaluže nebo trhat květiny a být klidně od hlíny, zmokněte. Je jedno co, ale zkuste mít radost s malých věcí, jako to dokážou děti. Není důvod, abychom to přestali umět.

9. Seznam úspěchů

Občas je nutné si připomenout, že jsme skvělí takoví, jací jsme. Často na to totiž zapomínáme. Vidíme všechny ty úspěšné účty na Instagramu a honbu za sledujícími. Nejsme tak krásní, hubení, slavní, bohatí. Možná ne, ale zapomněli jsme na to, že to po nás nikdo nechce a že nikdo neřekl, co je krása a bohatství. Každý máme to své krásné a úspěšné. Udělejte si takový seznam, kde si řeknete, jak se vám skvěle povedlo uvařit. Jak jste se prošli v lese. Jak vám to slušelo. Uvidíte, že s vaším pozitivním přístupem to udělá divy.

Pokud máte problém definovat své úspěchy i cíle, tak si přečtěte určitě náš článek o 7 tipech, jak dosáhnout úspěchu.

10. Polevte ze svých nároků

Toto je možná jeden z nejpodstatnějších bodů v dnešní době. Všichni na sebe vyvíjíme nároky, protože okolí je vyvíjí na nás a na své okolí a my pak na naše okolí a tak pořád dokola. Všichni tlačí na všechny. Aniž bychom si to pak uvědomovali, jsme pořád ve stresu. Abychom byli takoví, abychom stihli tamto, abychom udělali tohle. Je to v podstatě nejdokonalejší prostředí pro vytváření stresu a negací. Nikdy se nedá všemu dostát a vše stihnout a díky tomu jsme „jedna velká negace“. Frustrovaní, naštvaní, nervózní. Při tom stačí vnímat rozumné potřeby a nutnosti a nehonit se za seznamy. Zkuste ve svých nárocích trochu polevit, uvidíte, že i ostatní věci se budou zdát lepší nebo aspoň méně hrozné. ?

Jak být pozitivní v uspěchané době?

Existuje ovšem mnohem více věcí, které můžete dělat pro to, abyste nepodléhali negativním vlivům. Základem všeho je brát to jako životní cíl, životní styl. Pokud budeme stresový pracovní den zapíjet sklenkou vína, pak jsme se ničemu nenaučili. Jako mnoho věcí v dnešním článku i toto je klišé, ale pravdou je, že základem je zdravý životní styl.

Naše tělo nám poskytuje pouze to, co mu dáváme. Bylo již prokázáno, že když člověk žije zdravě a snaží se sportovat jeho mozek pracuje lépe. To souvisí s tím, že jsme schopni správně vyhodnocovat situace, ve kterých se nacházíme. Proto chceme-li být obecně pozitivní a v pohodě, musíme začít u toho, co jíme a jestli se hýbeme. Těžká jídla narušují spánek. Nekvalitní spánek zase vede k depresím. A co je deprese? Pozitivní myšlení tedy ne.

Začněte proto s jednodušším a zdravějším jídlem. Zelenina a luštěniny jsou velmi levné a skvělé pro naše tělo. Snižte příjem alkoholu a zkuste více chodit ven. Váš mozek na to zareaguje velmi rychle. Změnu pocítíte již během pár dní. A to další už je jen pár krůčků, které na své cestě můžete zvládnout. Jezte zdravě, sportujte, mluvte k sobě vlídně a volte lidi a zprávy, které se k vám dostávají. Jako začátek je to velmi málo a víc než účinné.

Články, které stojí za přečtení: