Domů » Hubnutí chůzí: Jaká jsou pravidla, triky a kolik kroků ujít?

Hubnutí chůzí: Jaká jsou pravidla, triky a kolik kroků ujít?

od Eliška Vachková
Publikováno Aktualizováno

Hledáte způsob, jak zhubnout, aniž byste se nadřeli? Vyzkoušejte hubnutí chůzi – přirozený pohyb, který můžete provozovat venku i vevnitř.

Proč je chůze zdravá?

Chozením zapojujeme všechny svaly v těle, proto se jedná o komplexní druh cvičení. Díky tomu, že to není náročná aktivita, tak ji uvítáte i den po tréninku jako regeneraci. Zlepšuje nejen fyzickou kondici, ale také duševní zdraví. Chůzí v přírodě si úžasně vyčistíte hlavu a zregenerujete vaši mysl.

Ideální je proto se procházet venku, kde se nadýcháte čerstvého vzduchu a kocháte se okolím. Chodit nemusíte sami, můžete zajít ven s kamarády, rodinou či partnerem. Protože se při chůzi okysličuje mozek, budete nalézat více témat ke konverzaci a vše bude uvolněnější.

Další oblíbenou možností je poslouchání podcastů či muziky, kdy se soustředíte více sami na sebe. Spojíte tak zdravý pohyb, regeneraci duševní i psychickou, hubnutí a možná vás napadnou nové věci.

Kromě hubnutí

  • posílíte srdce,
  • snížíte riziko vážných onemocnění,
  • nastartujete metabolické procesy,
  • zabráníte demenci,
  • když chodíte projít ven, nasbíráte také vitamin D.

Protože při chůzi nezatěžujete klouby, je vhodná pro osoby s kloubními potížemi či nadváhou, které si klasické cvičení nemohou dovolit. Chůze je tak aktivitou pro každého v jakémkoliv věku, kdo chce podpořit své zdraví.

Jak hubnout a zhubnout chůzí?

Aby se vám opravdu povedlo zhubnout, nemělo by se jednat o náhodné, ale plánované cvičení. Vyhraďte si na procházku každý den alespoň půl hodiny. Pokud se vám to podaří, hodina bude úplně nejlepší. Při rychlosti chůze 4-6 km/hod spálíte až 400 kcal za hodinu. Tempo by tedy mělo být svižné a je úplně v pořádku, pokud budete trošku zadýchaní, tak to má být. Přestaňte jezdit na kratší vzdálenosti a systematicky do svého života zařaďte více chůze.

Důležitým faktorem je i správná obuv. Ta by měla být pevná, prodyšná a pružná, aby vás v pohybu podporovala. Čím ještě podpoříte hubnutí je zapojení horní poloviny těla, tedy paží. Těmi pohybujte v opačném směru oproti nohám, což bude mít za výsledek zlepšení rychlosti a celkové ulehčení pohybu. Abyste dosáhli nejlepšího výsledku, nastavte ruce do polohy pravého úhlu nebo si zakupte hůlky na nordic walking.

Po prvním měsíci si můžete vyhodnotit, jak na chůzi reaguje vaše tělo. Netlačte zbytečně na rychlé hubnutí a buďte spokojení s 1 kg za měsíc. Přirozené a pomalé hubnutí je to nejzdravější. Pravidelnou více než hodinovou rychlou chůzí se dá při správné stravě zhubnout ale i 5 kg za měsíc.

hubnutí chůzí
Poznávejte pomocí chůze nová místa a spojte tak dvě věci dohromady.

Překonávejte se a choďte pravidelně

Skoro každý chytrý telefon má v sobě funkci počítání kroků. Sledujte díky tomuto programu, jak jste aktivní a o kolik se zlepšujete. Aplikace mívá denní limit 10 000 kroků (ten si ale při požadavku na hubnutí zvyšte spíše na 12 000 kroků), při jehož dosažení vám oznámí, že jste splnili počet. Snažte se každý den ujít co nejdelší trasu, abyste se na oněch deset tisíc dostali. Když se časem budete dostávat nad deset tisíc, aplikace vás bude odměňovat a motivovat k dalším cílům. Chytré hodiny či mobil s aplikací také ohlídají, abyste chodili pravidelně. Doporučuje se, abyste si dali alespoň tři delší procházky týdně.

Některé telefony či chytré hodinky počítají takzvané PAI, což je taková souhrnná hodnota vašeho denního pohybu. Pokud jste soutěživý typ, tak vás tato gamifikace skvěle namotivuje ke každodenní chůzi a pohybu. Jestli to chcete dotáhnout ještě dál, tak si můžete stáhnout aplikaci, kde si nachozené kroky a sportovní aktivity můžete porovnávat napříč přáteli a rodinou. Na některé typy lidí tento gamifikační prvek funguje skvěle.

💡 Tip: Vytvořte výzvu, kterou přijmete společně se svými přáteli buďto každý zvlášť, nebo dohromady. Stanovte si počet kroků, kterých máte za den dosáhnout a při jejich splnění se radujte všichni! A nebo soutěžte, kdo nachodí více.

Za jak dlouho očekávat výsledky

Stejně jako u klasického cvičení, i tady si na výsledky budete muset nějakou chvíli počkat. Po pár týdnech si ale na procházky začnete zvykat a když jeden den vynecháte, budou vám chybět. Nebudete se tak muset do pohybu nutit a máte větší šanci na změnu postavy. Malé rozdíly lze pozorovat již za měsíc, na větší výsledky si počkáte 3 měsíce. Abyste výsledky urychlily, přidejte k pohybu i vyvážený zdravý jídelníček, který vám pomůže shodit přebytečná kila.

Jak kombinovat chůzi se cvičením

Pokud jste obecně sportovně aktivní, chůze může k vašemu životnímu stylu ještě přispět. Jak už bylo řečeno výše, hodí se při tzv. rest days, což jsou dny, kdy máte od cvičení pauzu. V takovém dni vaše tělo regeneruje, ale protahování, jóga či chůze mu prospějí. Zařazujte procházky do svého týdenního plánu co nejčastěji, minimálně však čtyřikrát týdně. Když nebudete mít náladu posilovat, projděte se a dopřejte tak svému tělu nějaký pohyb.

Nyní už víte, co všechno musíte udělat pro to, abyste pomocí chůze hubli. Rychlost, pravidelnost, kvalita a dlouhodobost jsou klíčové. Vytvořte si plán a začněte již dnes!

Články, které stojí za přečtení: