Domů » 15 Tipů: Jak konečně začít žít zdravě?

15 Tipů: Jak konečně začít žít zdravě?

od Daniela Adamová

Někteří lidé na slovní spojení zdravý životní styl již začínají být téměř alergičtí, jelikož se omílá všude a pořád. V tomto článku vás však nečekají povrchní rady typu: Jezte zdravě a hýbejte se. Pokud opravdu chcete žít zdravě, musíte jít mnohem více do hloubky. Samozřejmě strava a sport představují důležitý základ, ale my vám přinášíme celých 15 tipů, jak začít žít zdravě ve všech sférách svého života.

Proč a jak začít žít zdravě?

O tom, že člověk přirozeně tíhne k tomu, aby byl zdravý, svědčí i nejčastější přání k narozeninám, které slýcháme: Všechno nejlepší a hlavně hodně zdraví! Když si toto přání každý rok vyslechneme od našich nejbližších a zároveň jim přejeme to samé, proč se podle toho také nechováme? Vždyť na zdraví má největší vliv náš celkový styl života, který můžeme snadno ovlivnit.

Je to jen a jen na nás, pro jaký život se rozhodneme. Každodenní návyky, maličkosti a rozhodnutí tvoří naši celkovou kvalitu života. Možná si myslíte, že jedno malé pochybení nebo jeden jediný návyk v životě nic nezmění, ale z dlouhodobého hlediska nám to naše tělo i mysl spočítá zcela spravedlivě. Za 10 nebo třeba 30 let zjistíte, zda jste se teď rozhodli správně či nikoliv.

Proto pořád dokola všude slýcháme o zdravém životním stylu a o tom, jak je důležitý. Nespočet studií a výzkumů potvrdily, že to, jak se budeme cítit a vypadat například v 70 letech, ovlivňujeme celý život. Jedná se o velmi komplexní pohled na věc.

Máte pocit, že už je pozdě? Nenechte se mýlit, nikdy nevíme, kolik času nám zde zbývá a kvalitu budoucnosti ovlivňujeme již dnes. Jak tedy začít žít zdravě, abyste si celý svůj život užili v pohodě, bez nepříjemných komplikací, nemocí a v radosti?

Tip: Postupujte krok za krokem, nesnažte se o změnu celého životního stylu ze dne na den – dlouho by vám to nevydrželo. Raději zařazujte změny a nové návyky postupně, zlehka, ale udržitelně. Stačí se zlepšit v dané oblasti alespoň o kousek denně a již za pár měsíců uděláte obrovský pokrok.

1/ Dostatek kvalitního spánku

Kvalitní spánek patří mezi nejdůležitější činnosti, které byste se opravdu měli věnovat celých 8 hodin denně. Skvěle vás o tom přesvědčí kniha Proč spíme a celá řada výzkumů, která je v ní zmíněná. Spánek má přímý vliv na naše zdraví a to ve všech ohledech. Spánek, jeho množství i kvalita ovlivňuje cokoliv, co vás jen napadne.

Takže pouze namátkou, dostatečný spánek příznivě působí na vaši:

  • náladu a stabilitu
  • plodnost
  • imunitu
  • regeneraci svalů i celého těla
  • hojení ran a zranění
  • redukci stresu
  • paměť a vnímání

A mohla bych pokračovat do nekonečna. Dostatečný spánek osobně považuji za ještě důležitější než stravu nebo pohyb, protože se bez něj opravdu dlouho neobejdeme.

Ovlivnit kvalitu vašeho spánku můžete snadno, rychle a nepotřebujete k tomu pořizovat nic speciálního. Stačí si dopřát čas na spánek, který by měl být co nejpravidelnější (ano, i o víkendech), v ložnici by měla být zcela tma a nižší teplota, pomáhá také omezení modrého světla před spaním nebo teplá vana cca hodinu před ulehnutím. Naopak se vyvarujte alkoholu, kávě a jiným povzbuzujícím nápojům nebo třeba práškům na spaní.

2/ Správné palivo pro vaše tělo = strava

Vím, že jsem v úvodu zmiňovala, že rada typu zdravá strava a sport vás zde nečeká. Jde spíše o to, že vás zde nečeká pouze tato rada, která by vás měla snad spasit. Avšak na správné stravě samozřejmě velmi záleží a nemohu ji zcela vynechat.

Zdravá strava by měla být především pestrá, plná celistvých potravin, u kterých hledíte na kvalitu. Měla by se skládat z dostatečného příjmu všech živin, vitamínů i minerálů. Jakmile tělu některá ze složek chybí, dá nám to pečlivě najevo pomocí projevů jako je kvalita pokožky, vlasů nebo potížemi s trávením.

Nedoporučuji žádné striktní diety nebo výživové směry. Rozhodně si nemyslím, že existuje jeden způsob stravování, který by vyhovoval všem. Každý by měl pozorovat vlastní tělo a dodávat mu dostatek všeho potřebného. Zároveň se však asi všichni shodneme, že naše strava v posledních letech obsahuje příliš mnoho zpracovaných potravin, cukru, soli a tuku, který ještě naše babičky vůbec neznali.

Doporučuji se tedy spíše zaměřit na kvalitu a celistvost potravin a dostatečnou variabilitu než striktní počítání kalorií a vážení porcí.

Pokud vás zajímá opravdová strava doporučuji videa PharmDr. Margit Slimákové., která skvěle shrnuje, jak žít zdravě pomocí správného stravování.

3/ Sport, který vás baví

Samozřejmě sport a pohyb patří mezi základy zdravého životního stylu. Lidé se přestali dostatečně hýbat a nyní převládá spíše sedavý způsob života, pro který však není přizpůsobené naše tělo a tak přirozeně začne strádat. Může za to častá práce u počítače, ale také další faktory související s 21. stoletím.

Když se trochu zamyslíte, uvědomíte si, že nás skoro nic již nenutí hýbat se. Všude pohodlně dojedeme autem, jídlo nám přinesou až před dveře a nejčastější sport, kterým lidé tráví čas je gaučing.

Najděte si sport, který vás doopravdy baví, ne pouze takový, který je zrovna moderní. Každého nutně nemusí bavit chodit do posilovny zvedat těžké váhy a raději si jde zaběhat. Nebo má radši jízdu na kole, tanec, jógu, golf, jednoduše cokoliv je lepší než nic. Neopomínejte ani kolektivní sporty, při kterých si užijete zábavu s ostatními a správný sparing partner vás dokáže vyhecovat i při vašich lenivých dnech.

Nezapomínejte na pobyt v přírodě. Spojit jej můžete s přirozeným pohybem i trávením času s přáteli.

4/ Dostatek přirozeného pohybu

Jak už jsme zmiňovala v předchozím bodě, za pouhých pár desítek let jsme se ochudili o většinu přirozeného pohybu. Pokud celé dny sedíte v kanceláři a vaše největší aktivita přichází při přesunu z budovy do auta a poté z auta do domova a pak si jdete na hodinu zaběhat na pás nebo si dát pořádně do těla ve fitku, možná vás překvapí, že to jednoduše nestačí.

Tento jednotvárný způsob života, který se snažíte vykompenzovat hodinou intenzivního pohybu denně (nebo jen párkrát do týdne) vám naopak může ještě více uškodit, jelikož vaše kosti a svaly nejsou zvyklé na takovou zátěž a může rychle dojít k jejich zranění.

Zařaďte do svého života více přirozeného pohybu, který probíhá celý den a vaše tělo průběžně nutí k aktivitě. Mohou to být procházky v přírodě nebo protažení po každé hodině u počítače. Vyzkoušejte vystoupit z MHD o pár stanic dřív nebo si nechte poslat balíček na poštu místo domů a projděte se pro něj. Někomu stačí začít zázračnými 15 minutami chůze denně, ale nebojte se postupně přidávat a snažte se splnit doporučenou dávku 10 000 kroků za den.

Kombinace přirozeného celodenního pohybu a několika hodin intenzivního sportu týdně je vůbec ta nejlepší pro vaše zdraví.

5/ Vitamín C jako základní pomoc

Mnoho lidí si na něj vzpomene, až když na ně něco leze. Jenže to už tak trochu hasíte požár, který se již rozhořel. Dostatečný přísun vitamínu C slouží jako skvělá prevence, která vám pomáhá s imunitou, správnou krvetvorbou, léčbou zranění i nemocí a mnoho dalšího.

Jeho nedostatek se může projevovat:

  • nekvalitou vlasů a pokožky
  • častými opary
  • modřinami
  • křehkostí kostí a špatnou regenerací
  • úzkostnými náladami

Vitamín C jsme si před mnoha lety dokázali tvořit sami. Tuto funkci naše tělo však ztratilo ze zatím neznámých příčin a patříme mezi 3 druhy savců, kteří si již nedokážou céčko tvořit a musí jej získávat z potravy (nedokáží to ještě netopýři a morčata).

Tip: Nemusíte hned utíkat do lékárny pro doplňky stravy. Dostatečná denní dávka vitamínu C se nachází například v půlce červené papriky, 5 mandarinkách nebo brokolici.

Vitamín C se nachází i v dalších potravinách než je citrón.

6/ Pobyt v přírodě je pro nás přirozený

Člověk přirozeně tíhne k pobytu v přírodě, který nás uklidňuje a doplňuje nám energii. Jedná se o přirozenost, na kterou mnoho lidí zapomíná. Pobyt v přírodě můžete spojit s tipem 4 a dopřát si několik procházek týdně. Nepodceňujte sílu přírody a zahrňte ji do své rutiny.

Pokud se přece jen nedostanete příliš často do přírody a chybí vám, můžete si navodit atmosféru lesa a louky i doma. Skvěle k tomu poslouží nejrůznější doplňky do bytu ze dřeva a dalších přírodních materiálů, vůně a různé esence nebo čerstvé květiny ve váze. Dokonce se ukazuje, že se lidé cítí lépe ve dřevostavbách, jelikož na ně příznivě působí atmosféra dřeva.

7/ Nezapomeňte na dostatek vitamínu D

Vitamín D nám chybí především v zimních měsících, kdy máme nedostatek slunečního světla, ze kterého jej běžně získáváme. Přitom se jedná o mocného pomocníka a společně s vitamínem C se jedná o opravdu silnou dvojici.

Především tedy v zimních měsících, ale můžete i celoročně, jej doporučuji doplňovat. Snažte se však vždy najít co nejpřírodnější a nejpřirozenější zdroj.

8/ Otužování není jenom trend doby

S otužováním se v posledních měsících tak trochu roztrhl pytel. Každý druhý nyní přidává fotky na Instagram z ledových jezer nebo kádí. Ještě něž se vrhnete na podobné aktivity taky, zpomalte. Vrhnout se bez tréninku do ledové vody vám může více uškodit než pomoci.

Otužování by mělo probíhat pozvolna a přirozeně. Jestliže se ještě necítíte na studené sprchy, začněte postupně. Nejprve můžete začít pouze snižovat teplotu vody a každý den se o trochu překonat. I Wim Hof potřeboval pro svoji techniku trénink a postupné otužování.

Začít taky můžete s úplnými maličkostmi. Stačí si třeba obléci o jednu vrstvu oblečení méně než jste zvyklí nebo odhalit pouze ruce a nohy. I tohle je otužování. K ledové vodě se dostanete postupně.

9/ Pravidelný režim

Jestliže chcete začít žít zdravě, nepodceňujte sílu pravidelnosti. Největší význam má v režimu spánku, který byste měli udržovat co nejpravidelnější. Režim nám však pomáhá i v dalších rovinách života. Správně nastavená rutina nám pomáhá dodržovat nejrůznější rituály a návyky, které nám pomáhají s výkonem efektivností a udržují nás ve zdraví.

Jestliže si vytvoříte opravdu pevný pravidelný režim, snadněji pak odoláte pokušení porušit některý z návyků. Nevynecháte tedy výživnou snídani, procházku v přírodě ani večerní četbu oblíbené knihy. Stane se to vaší přirozeností.

10/ Zaměřte se na své okolí

V kvalitě vašeho života hraje významnou roli okolní prostředí, ve kterém se nacházíte. A to ať už se bavíme o enviromentální stránce, kdy vás ovlivňuje kvalita vzduchu, vody nebo potravin, které máte možnost nakupovat (zcela jiné zdravotní problémy mají lidé na Ostravsku a v Jižních Čechách, náhoda?) nebo o lidech v našem okolí.

Zatímco enviromentální kvalitu prostředí ovlivníte pouze výjimečně (například přestěhováním), na své blízké okolí se můžete zaměřit poměrně snadno. Především se jedná o filtraci toxických lidí a uzpůsobení bezprostředního prostředí, ve kterém žijete (třeba vašeho domu).

11/ Děláte opravdu to, co vás baví?

Další významnou rovinou, kterou můžete změnit a výrazně tak zkvalitnit váš život, je práce. Zamyslete se na chvíli: Děláte opravdu to, co vás baví a naplňuje?

Pokud nesouhlasně kroutíte hlavou, nacházíte se ve stejné situaci jako zhruba 80 % lidí. To však neznamená, že je to tak správné a přijatelné.

Existuje mnoho případů, kdy pouhá změna práce vyřešila v životě lidí mnohem více problémů, například i těch zdravotních nebo vztahových. Jestliže se totiž 8 hodin (nebo i více) denně necítíte šťastní, výrazně se to odrazí i na vašem zdraví. Jak by pak šlo začít žít zdravě, když se třetinu dne cítíte znechuceně, znuděně nebo snad ještě hůř?

12/ Není stres jako stres

Slovo stres se v dnešní společnosti skloňuje horem spodem. Slyšíme o něm v souvislosti snad se všemi nemocemi, depresemi, zažíváme jej v pracovní rovině života, způsobuje neplodnost a tak dále. Možná vás však překvapí, že není stres jako stres.

Určitá dávka stresu je vlastně zdravá, dokáže nás vyburcovat ke skvělým výkonům, motivovat nebo ochránit před nebezpečím. Problém nastává až s přebytkem stresu. Pár stresových dní vám hned nezničí celé zdraví, avšak dlouhodobý chronický stres již ano.

Naučte se filtrovat stres, věnovat se své psychohygieně a v péči o své zdraví myslete i na to duševní. Pomoci vám může procházka v přírodě (zase ta chůze a příroda, že?), meditace, různá dýchací cvičení nebo i eliminace stresových faktorů – zase bychom se mohli vrátit k práci, toxickým lidem apod.

13/ Podívejte se dovnitř sebe

Žít zdravě neznamená pouze po fyzické stránce, ale extrémně důležitá je také péče o naše psychické zdraví. Obě roviny se navzájem ovlivňují a doplňují. Jakmile není v rovnováze jedna z nich, vychýlí se i ta druhá.

Všechny odpovědi na vaše otázky můžete najít v sobě, stačí se zastavit, zpomalit a najít si chvíli jen pro sebe. Pro takové účely skvěle poslouží již zmiňovaná meditace, ale někomu stačí začít s pouhým sledováním myšlenek. Jednou denně si zkuste uvědomit, co se vám celé dny honí hlavou a zklidnit trochu svoji mysl.

Duševní a fyzické zdraví by mělo být v rovnováze.

14/ Každodenní maličkosti

Jedno malé rozhodnutí sem, druhé tam a tvoří se vám celý den. Každodenní maličkosti mají větší vliv na naše zdraví než si možná připouštíte. Jedná se o rozhodnutí typu: Mám sníst tu čokoládu nebo ne. Půjdu si zaplavat dnes nebo až zítra. Ještě chvíli to v té příšerné práci vydržím, ale ještě jednou mi šéf zkritizuje výkon, tak už vážně podám výpověď.

Jenže z jedné čokolády se stane každodenní zvyk, ze zítra se stane za měsíc a ještě chvíle občas trvá několik let. A najednou máte nadváhu, ztuhlé svaly a trpíte syndromem vyhoření a ani nevíte, jak k tomu došlo. Už chápete, kam tím mířím?

Pokud chcete opravdu žít zdravě, zaměřte se i na maličkosti a postupně je jednu po druhé vylepšujte, měňte a tvořte si nové návyky.

15/ Pusťte cokoliv z výše uvedeného z hlavy pokud…

Cokoliv z výše uvedeného pusťte z hlavy pokud vás to stresuje a necítíte se dobře. Třeba na to ještě není ten pravý čas nebo se snažíte ukousnout příliš velké sousto. Jednoduše pokud by vás cokoliv mělo spíše přivádět do úzkostí a stresu, tak se na to raději vykašlete a zkuste něco jiného.

Cílem není změnit celý život za den, za týden ani za rok. Začněte se základy a detaily již doladíte průběžně. Bude vás to více motivovat a s novým zdravějším životním stylem se snadněji sžijete.

Články, které stojí za přečtení: