Domů » Co je mediální gramotnost a jak zvýšit?

Co je mediální gramotnost a jak zvýšit?

od Radu
Publikováno Aktualizováno

Patříte také mezi skupinu lidí, kteří bez mobilu nedají ani ránu a volené chvilky tráví projížděním feedu na sociálních sítích a čtením novinek a událostí? Pak jistě víte, kolik různých zpráv a informací se na internetu můžete dočíst. O to víc, když každou zprávu pojímá trochu jinak nepřeberné množství různých médií, blogů, facebookových stránek, online deníků a podobně.

Jak se v tom všem ale vyznat a poznat, která ze zpráv je pravdivá, a která je vymyšlená, případně nafouknutá za účelem obyčejného zvýšení čtenosti? Odpovědi na tyto otázky pojímá takzvaná mediální gramotnost, o které se v tomto článku dočtete.

💡 Tip: Víte, jak si zlepšit také finanční gramotnost? Přečtěte si a zbohatněte.

Co je mediální gramotnost?

Mediální gramotnost můžeme zjednodušeně definovat jako:

Lidskou dovednost přístupu k médiím, chápání a kritického vyhodnocování jejich obsahu a případně též schopnost vytvářet vlastní sdělení.

Zdroj: Wikipedie

Potřeba mediální gramotnosti se objevuje, jak jsem již naznačila v úvodu, především nyní, v době, kdy se na internetu i v médiích objevují všemožné zprávy o nejrůznějších tématech. Různá média totiž různé zprávy interpretují jinak. Některé zprávy jsou dokonce i vymyšlené, ať už za cílem zvýšení čtenosti a sledovanosti, šíření dezinformací nebo třeba politické propagandy.

Díky internetu jsme navíc schopni si přečíst zprávu o události, která se stala na druhém konci země, stejně rychle jako člověk, který žije ve vedlejší vesnici. Jak ale můžeme vědět, že se tato událost doopravdy stala? Jednoduše důvěřujeme médiím, které nám tyto informace zprostředkovávají.

O to těžší je nepravdivý obsah falešný rozpoznat v době, kdy média fungují takzvaně na principu on demand neboli na vyžádání. Zatímco dříve se člověk setkával s novinkami a aktualitami pouze v lineární televizi, rádiu či v novinách a zprávy tak dostával každý hodně podobné, dnes se pomocí výběru médií poměrně snadno může vyhnout jiným pohledům na věc. To vede k tomu, že má takový člověk následně velmi úzký pohled na věc. Tato selekce vede k prohlubování polarity mezi lidmi, což můžete vidět například v internetových diskuzích.

Mediální gramotnost: základní dovednosti

Mnoho odborníků se shoduje v tom, že by mělo mediální vzdělávání začít již od školního věku. Dítě by se tak mělo naučit základní dovednosti již ve škole. Pedagožka Eva Niklesová definuje tyto základní dovednosti jako schopnost orientovat se textech a mluvených projevech, nalézt skryté významy, nepřesné informace a manipulační techniky, rozlišovat mezi pravdivým textem a subjektivním tvrzením a schopnost formulace vlastních myšlenek a jejich zaznamenání.

💡 Tip: Víte, jak se snadno naučit anglicky doma? Přečtěte si našich 12 tipů.

Projekty ke zvýšení mediální gramotnosti

Kvůli předchozím argumentů se v celém světě rozjelo několik projektů, které mají za cíl zvýšit mediální gramotnost především u studentů a žáků na středních a základních školách. Objevují se ale také ty pro seniory, pro než je rovněž velmi těžké se v nepřeberném počtu zpráv vyznat. Pár z nich si nyní představíme.

Fakescape

Poměrně unikátní projekt Fakescape (název z anglických slovíček fake + escape) vymysleli studenti z Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity, kteří vytvořili hru pro žáky a studenty. Pomocí ní se mládež učí, jak si ověřovat informace, rozpoznat manipulativní obsah a takzvané fake news neboli falešné zprávy.

Pro žáky základních škol je jednodušší verze hry s názvem Dezinfombies, jež pro žáky obsahuje jim blízká a zároveň jednodušší témata. Pro středoškoláky je potom složitější hra Zachraňte prázdniny.

Za projekt dostali tvůrci hry i několik ocenění. Základní verze hry se od jejího vzniku dost obohatila. V době pandemie Covid-19 vznikla také hra Co víš-19, kterou si mohou zájemci zahrát kdykoliv a odkudkoliv online. Letos navíc vznikla nová karetní hra Nekrm Kachnu!

Mediální gramotnost zvyšuje u dětí a studentů projekt Fakescape

Sherlock Senior

Program Sherlock Senior, jak název napovídá, je určený pro zvýšení mediální gramotnosti seniorů. Projekt několikrát do roku pořádá v pražské centrále Seznamu čtyřdenní kurz Mediální škola, kde si mohou vyzkoušet ověřování informací. Za seniory však za normálních okolností vyjíždí také po celém Česku.

V současnosti jsou kvůli pandemii Covid-19 dostupné kurzy pouze online. Na výběr je zde několik kurzů, které se orientují na pochopení sociálních sítí, vzniku desinformací či dovednosti na odlišení faktu od subjektivního názoru.

Get Bad News

V nizozemské online hře Get Bad News se dostanete do role autora desinformačního webu, který má za cíl šířit fake news a získat co nejvíce sledujících, a to i pomocí nekalých praktik jako je nakupovaní falešných profilů a rozšiřování desinformací. Doprovodné komentáře, které vedou k pochopení fungování takového webu hře navíc dodávají edukativní charakter. Hru si navíc snadno můžete zahrát i v češtině.

Hra Get Bad News ukazuje, jak funguje šíření desinformací v praxi

💡 Tip: Znáte triky, jak snadno vyhrát peníze v online casino hrách? Přečtěte si v dalším článku.

Články, které stojí za přečtení: