Domů » 11 Tipů: Jak zlepšit soustředění a paměť?

11 Tipů: Jak zlepšit soustředění a paměť?

od BeautyByEli

Sedíte nad prací a nemůžete se soustředit? Když se učíte, jde to jedním uchem tam a druhým ven? Pokud jste alespoň jednou řekli ano, mám pro vás tipy, které vám pomohou se lépe soustředit a zlepšit paměť.

Proč se nemůžeme soustředit a zapomínáme?

Jde to ruku v ruce. Když nás něco nebaví, myslíme na to, co bychom chtěli dělat a ztrácíme tak koncentraci. Protože se nekoncentrujeme, nemůžeme si ani tak nic zapamatovat. Je proto důležité si k dané práci vytvořit vztah, který vám pomůže být efektivní ve všech ohledech.

1. Příjemné prostředí

Najděte si nějaké místo, kde se vám bude dobře pracovat/učit. Ideálně by tam neměl být moc hluk, ale zvuky přírody samozřejmě nevadí. Poslouchat hudbu moc nedoporučuji, protože se váš mozek bude soustředit na píseň místo na práci. Našli jste místo, kde se budete soustředit? Dobře, jdeme dál!

2. Vypněte zařízení, zvyšte své soustředění

Cokoliv, co vám oznamuje, kdo vám napsal nebo okomentoval příspěvek si vypněte. Je to velmi důležitý bod. To, že budete neustále čekat, zda vám přijde notifikace, vás bude zaměstnávat a nic si nezapamatujete. Buďto si vypněte zvuky, nebo si vypněte zařízení úplně. Soustřeďte se pouze na vykonávanou aktivitu.

3. Mějte dostatek vody a pití

Vždy mějte obojí po ruce. Nebudete se tak zdržovat zbytečným odcházením, což samozřejmě také ruší vaši soustředěnost. Pitný režim je něco, na co byste neměli zapomínat. Připravte si buďto vodu (například s nějakým ovocem jako je citron) nebo váš oblíbený drink, který vám zlepší prožitek. Jídlo volte lehčí – něco, na co se nebudete muset soustředit, jako je například nějaká tyčinka či ovoce.

4. Dělejte to tak, aby vás to bavilo

Najděte si svůj styl, kterým vás práce bude bavit. Vytvořte si svou rutinu, kterou budete dodržovat. Váš mozek si tak zvykne, že každý den ho něco čeká. Pokud vás rutina omrzí, něco na ni změňte. Můžete vybrat jiné místo, psát jinou tužkou, využít notebook místo počítače. Jednoduše si najděte to, co pomáhá vám osobně. Pokud jste na home-office, vezměte si oblečení, které byste měli v práci. Najednou pocítíte větší zodpovědnost, která vás donutí dávat pozor.

5. Asociace jako metoda paměti

Asociace je spojení mezi určitými informacemi ve vaší paměti. Když se řekne slunce, co si vybavíte? To, co vás napadlo, to je vaše asociace spojená se sluncem. Pokud se učíte, vytvářejte si tato spojení, která vám pomohou si vše lépe zapamatovat, ideálně, aby navazovala jedna na druhou.

asociace, myšlenková mapa
Asociace nám pomáhají zapamatovat si věci, které si jinak těžko vybavíme

6. Vytvořte si z informací příběh

Asociace nám pomohly si informace obecně zapamatovat. Občas je ale potřeba vědět, jak děj postupoval. Na to jsou výborné co nejvíce bizarní příběhy. Vymyslete si pohádku o látce, kterou musíte znát a naučte se ji nazpaměť. Protože ji vymýšlíte vy, nebude to takový problém. Spojíte si tak věci, jejich pořadí a bude to mnohem zábavnější a efektivnější.

7. Barvičky, barvičky, barvičky

Tento tip je vám jistě známý. Zvýrazňovače ukazují, co je důležité. Když jednotlivé kategorie rozdělíte na určité barvy, vznikne struktura, kterou si zapamatujete. Může se dokonce stát, že si budete pamatovat přesné místo, kde byl jaký text napsán. Vytvořte si proto řád, který vám poslouží.

8. Smysly

Říká se, že pokud si chcete něco zapamatovat, máte u učení dané věci žvýkat žvýkačku (žvýkání celkově zlepšuje soustředění), kterou budete mít i u zkoušky. Chuť vám připomene váš minulý zážitek se žvýkačkou (ten, kdy jste se učili) a vám se můžou informace lépe vybavovat. To samé by mělo platit i u parfému.

brýle kniha čtení soustředit se
Čím více smyslů zapojíme, tím lépe si věci zapamatujeme.

9. Pauzy pro lepší koncentraci

Bez těch by to nešlo, že? Doporučuje se dělat 3-5 minutovou přestávku při 30 minutovém učení a 5-10 minutovou přestávku při 50 minutovém učení. Já osobně doporučuji vysledovat sám sebe a zjistit, jak to vyhovuje vám.

Pro osoby s větší energií je to totiž dost náročné. Nedokáží se soustředit, potřebují dělat více věcí navíc. Pro ně tu mám speciální radu: Každých zhruba 5 minut udělejte něco navíc – například si napište plán na dnešní den do diáře, vysajte nebo se protáhněte.

10. Prioritizace úkolů

Abyste byli efektivní, je dobré určit si postup práce. Co je to nejdůležitější a zároveň vás i nejméně baví? To postavte na první místo. Když uděláte to, co nejvíc hoří, nebudete na to muset myslet při dalších úkolech a budete se tak více soustředit. Klidně si to sepište do diáře nebo na papír, abyste měli motivaci – kdo by nemiloval ten pocit, když si splněný úkol může odškrtnout?

11. Aplikace na lepší soustředění

Jestliže se nemůžete spoléhat na svou vlastní vůli, vezměte si na pomoc aplikace, které vaši soustředěnost zlepší. Je jimi například Forest, kde díky koncentraci necháváte vyrůst strom či keř. Čím častěji aplikaci používáte, tím se váš les rozrůstá. Aplikace Focus se zaměřuje na zablokování vámi zvolených stránek, na které byste pravděpodobně šli prokrastinovat.

Všechny tyto tipy budou neúčinné, pokud se vám nebude chtít. Proto seberte veškerou svou odhodlanost a dejte se do toho!

Články, které stojí za přečtení: