Domů » Chargeback a 3 tipy na jeho využití v praxi

Chargeback a 3 tipy na jeho využití v praxi

od Radu
Publikováno Aktualizováno

Zaplatili jste přes internet za zboží, které je ale stále v nedohlednu a majitel obchodu dělá již několik týdnů mrtvého brouka? Strhla se vám platba v obchodě dvakrát, či vám bankomat nevydal žádné peníze, i přesto, že si danou sumu z účtu již strhl? I to jsou úskalí tolik oblíbených platebních karet. Naštěstí pro vás existuje služba, která vám v těchto případech vytrhne pomyslný trn z paty: chargeback.

V článku vás s touto bezplatnou bankovní službou seznámíme. Vysvětlíme vám, v jakých případech je vhodné ji použít, i jak celý proces funguje.

💡 Tip: Víte, jaká je ideální finanční rezerva? Zjistěte, kolik peněz byste si měli dávat stranou.

Co je chargeback?

Výrazem chargeback rozumíme službu, díky které můžete v určitých případech požádat banku o vrácení peněz na kartu, z které částka odešla. Je to tedy druh reklamace, který však neřešíte přímo s obchodníkem.

Dobrá zpráva je, že všechny banky musí tuto službu poskytovat svým klientům bezplatně. Týká se to však pouze plateb kartou či výběru hotovosti z bankomatu.

Kdy požádat banku o chargeback?
Kdy požádat banku o chargeback?

Kdy službu využijete?

Říkáte si, pro jaké případy, je služba chargeback vhodným řešením? Obecně se jedná o situace, kdy došlo k neposkytnutí nějaké služby, neobdržení zboží, jeho záměna, podvodné transakce či duplicitní platby. V následujících řádcích vám tyto situace vysvětlíme podrobněji.

Když e-shop dělá mrtvého brouka

Je to již několik dní, co jste si objednali a hlavně zaplatili zboží na zatím nevyzkoušeném eshopu. Dosud jste neobdrželi žádné informace, natož objednané zboží, na vaše maily nikdo neodpovídá a telefon je neustále hluchý. Právě to je situace, kdy se použití chargebacku vyloženě hodí.

Nezapomeňte však, že obchodník může mít určitou smluvně danou lhůtu, do které musí vaše zboží doručit. Vyčkejte, než tato doba uplyne, ať vám chargeback banka nezamítne.

O chargeback můžete rovněž požádat i v případě, že s vámi obchodník komunikuje, avšak zboží stejně nedostanete. Může se také stát, že vám dojde zboží, jehož stav ale neodpovídá tomu, co jste si objednali. Například vám přijde padělek, či zboží poškozené a obchodník vám nechce reklamaci uznat.

Občas se také stane, že mezitím dojde k úplnému zrušení daného e-shopu. I v tomto případě neváhejte a kontaktujte svou banku.

💡 Tip: Pokud nakupujete z dosud nevyzkoušeného e-shopu, vždy jej nejprve skrz různé hodnotící portály ověřte. Pročtěte si recenze a zkušenosti těch, kteří již služeb e-shopu využili. Česká obchodní inspekce má navíc seznam rizikových e-shopů, z kterých je lepší nenakupovat.

Ukradená kreditka a nákupy, o kterých nevíte

Jednou za čas je dobré si zkontrolovat výpis z účtu, abyste měli přehled o tom, jestli všechny vaše platby proběhly v pořádku. Můžete díky tomu například zjistit, že z vašeho účtu odešla transakce, o které jste doposud nic nevěděli.

Tento stav značí, že si za vaše těžce vydělané peníze užívá někdo úplně cizí. Nejprve si zkontrolujte, zda vám někdo neukradl kreditní kartu. Pokud ano, ihned zavolejte do banky, kde kartu deaktivují, aby nedocházelo k dalším únikům peněz. Druhou možností je, že se vám někdo naboural do účtu, čili, že zná vaše přihlašovací údaje.

Použití služby chargeback je v tomto případě naprosto logické, neboť jde o platby, o kterých vy nic nevíte. Celý proces se však může dost protáhnout, obzvlášť pokud zloděj strhl mnoho plateb.

💡 Tip: Víte, co dělat, když omylem pošlete peníze na cizí účet? Přečtěte si tipy z našeho článku.

Chargeback jako řešení duplicitní platby

Chystáte se právě platit kreditní kartou, terminál po přiložení udělá známé píp, ale paní za pokladnou vám přesto řekne, že platba ještě neproběhla. Celý proces proto opakujte a zpětně přes výpis z karty zjistíte, že se platba uskutečnila dvakrát.

I tento případ můžete vyřešit přes chargeback. Jedná se o technický problém, stejně jako třeba v případě, když se vám strhne platba za zboží, jehož předplatné jste již zrušili. Případně, když vám bankomat nevydal peníze, které však z účtu zmizely.

Jak požádat o chargeback?

Předem je potřeba zmínit, že pro banky je mnohem výhodnější, když si vrácení peněz vyjednáte sami přímo s obchodníkem. Obrňte se proto trpělivostí, neboť vás čeká papírování a často dokazování toho, že jste pro získání svých peněz udělali vše možné. Důkladně si proto ukládejte veškerou konverzaci s obchodníkem!

V případě, že již nemáte žádnou další možnost, přejděte k chargebacku. K němu budete potřebovat veškeré dokumenty, které s pohledávku souvisely, jako výpis z účtu, potvrzení objednávky či potvrzení o platbě. O chargeback můžete požádat maximálně do 13 měsíců, žádost proto zbytečně neodkládejte.

Obecně celý proces funguje tak, že podáte u vaší banky žádost. Doložíte všechny potřebné dokumenty a následně banka vaši žádost odešle bance obchodníka. Ta kontaktuje daného obchodníka a počká na jeho odpověď. Než se vám vaše peníze opět objeví na bankovním účtu může trvat i několik týdnů. Samozřejmě záleží na konkrétním případu. Například u duplicitní platby není co řešit. V případě sporu s obchodníkem kvůli reklamaci to však může být komplikovanější.

Nic se nemění ani v případě, že platba proběhla přes zprostředkovatele, typicky třeba Paypal nebo GoPay. I v tomto případě tedy můžete využít služby chargeback.

Přečtěte si také, jak fungují a k čemu slouží neziskové organizace.

Články, které stojí za přečtení: