Domů » Co dělat, když pošlu peníze na jiný účet?

Co dělat, když pošlu peníze na jiný účet?

od Radu

Odeslat peníze přes internetové bankovnictví už pro většinu uživatelů internetu nepředstavuje žádnou větší výzvu. Je to rychlé, pohodlné a bezpečné. I tak se ale může něco pokazit. Podařilo se i vám odeslat platbu na špatný účet?

Nevěšte hlavu! Takový omyl se jednou za čas může stát každému. Přečtěte si v článku naše tipy, jak můžete své peníze získat zpátky, a koho v takovém případě kontaktovat.

🎓 Zajímavost: Víte, kolik peněz potřebujete našetřit, abyste měli dostatečnou finanční rezervu?

Kam mohou peníze z vašeho účtu odejít?

Nejprve si pojďme shrnout, jaké situace v takovém případě mohou nastat, protože někdy můžete své peníze získat zpátky i bez námahy.

  • V tom nejlepším případě jste zadali číslo účtu, které vůbec neexistuje. Ve většině případů u špatně odeslané platby dojde k tomu, že peníze banka sama vrátí, aniž byste museli podávat jakoukoliv žádost.
  • Další možností je, že jste sice špatně zadali platbu na existující účet, ale nastavili jste si odchod peněz až následující den. Některé banky umožňují v tomto případě platbu jednoduše zrušit nebo změnit. Tato funkce je ale někdy zpoplatněná. Informujte se proto u své banky, ať máte přehled.
  • Nejhorší variantou tedy je, když peníze omylem odešlete na existující účet. Zde vrácení peněz není tak jednoduché. Jejich příjemce totiž nemá povinnost vám peníze sám od sebe vracet. V případě, že se nejedná o příliš vysokou částku, je také možné, že si tohoto nechtěného obohacení ani nevšimne. Může se ale stát, že vám peníze vrátí sám bez jakéhokoliv papírování.

Jak požádat o vrácení odeslaných peněz?

Týká se vás poslední varianta? Pokud se s penězi nechcete rovnou rozloučit, čeká vás nejspíš větší dávka papírování. Nejprve musíte vyplnit žádost o vrácení peněz. Každá banka ji má pojmenovanou trochu jinak, u ČSOB je to například Žádost o navrácení částky a u Komerční banky je to potom Žádost o vrácení platby.

Poslali jste peníze na špatný účet? Víme, jak je dostat zpět
Poslali jste peníze na špatný účet? Víme, jak je dostat zpět

Obecně ale obsahují informace o tom, z jakého účtu na jaký účet peníze odešly, o jakou částku se jednalo, a popřípadě, jaké jste použili variabilní či specifické symboly.

S tímto formulářem, který je většinou zdarma, se dostavte na pobočku vaší banky a žádost podejte. Bude potřeba si také přinést výpis z účtu, aby bylo jasné, že se platba opravdu uskutečnila. Jak už jste se dozvěděli výše, banka sice může ve vaší žádosti fungovat jako prostředník, avšak sama peníze po příjemci vymáhat nemůže.

Záleží na příjemci

Záleží tedy i na rozhodnutí příjemce peněz. Pokud na vaši žádost nezareaguje, můžete mu odeslat také urgenci, ale ani na tu nemusí nijak reagovat. Než podniknete další krok, počkejte zhruba měsíc, aby měl příjemce dostatečný čas na vaši žádost odpovědět.

Pokud se příjemce peněz neozve, můžete vaši banku požádat o sdělení jeho identifikačních údajů, abyste jej sami mohli kontaktovat. Za tuto funkci už bohužel musíte většinou zaplatit. Navíc také musíte prokázat, že na tyto informace máte nárok.

Následně můžete kontaktovat příjemce přes svého právníka a peníze po něm vymáhat skrze žalobu pro bezdůvodné obohacení. Je tedy dobré vědět, že mu automaticky nevzniká právo na vlastnictví takto získaných peněz.

💡 Tip: Víte, jaké jsou letos nejvýhodnější spořící účty? Podívejte se na jejich srovnání.  

Špatný variabilní symbol

Pokud se vám podařilo trefit číslo účtu, ale spletli jste se pouze s variabilním symbolem, řešení nebude až tak komplikované. Špatný variabilní symbol totiž nezabrání tomu, aby peníze přišly na účet příjemce. Slouží pouze k jejich rozpoznání.

Přesto byste ale měli příjemci zavolat, abyste potvrdili, že peníze přišly od vás, a také mu vysvětlili, z jakého důvodu jste je odeslali.

Některé větší firmy s mnoha zákazníky pak mají speciální formuláře na zpětné vrácení peněz. Musíte tedy částku znovu uhradit a špatně zaslané peníze vám posléze vrátí.

Přišly i vám nevyžádané peníze?

Může se stát, že i na vašem účtu přistane částka, u které netušíte, proč vám ji někdo zaslal. V takovém případě doporučujeme peníze ani hned nevracet, ale ani hned neutratit. To nejlepší, co můžete udělat, je podat si u vaší banky žádost o identifikaci platby, což by mělo být zdarma. U každé banky je tento formulář trochu jiný, avšak obsahově by v nich neměl být rozdíl.

Až ve chvíli, kdy máte bankou potvrzené, že vám peníze opravdu přišly omylem, je teprve pošlete zpět adresátovi. Případně, pokud je částka oficiálně vaše, můžete s penězi nakládat dle vlastního uvážení.

Prevence před nechtěnou platbou

Překlepnutí se někdy nevyhne každý. Stačí se na chvíli zamyslet a už je oheň na střeše. Naštěstí ale existuje několik způsobů, jak platbu usnadnit.

Jedním z nich je placení pomocí QR kódu. Funguje to tak, že pouze naskenujete QR kód, který již obsahuje přednastavené všechny údaje ohledně vaší platby a vy ji jen potvrdíte. Vyhnete se tak možným překlepům, navíc je tento způsob i mnohem rychlejší, než ruční zadávání platby. Některé banky navíc nabízejí, že si přes QR kód můžete nastavit i trvalý příkaz.

Další možností je použít údaje z předchozí platby. Výhoda je v tom, že už nic nemusíte znovu manuálně zadávat, ale můžete změnit třeba částku, kterou budete platit. Některá elektronická bankovnictví mají také funkci zapamatovat si platbu, díky níž je posílání peněz jednodušší.

Obecně však platí, že je lepší si číslo účtu raději třikrát zkontrolovat, než pak litovat ztráty peněz.

Přečtete si také, jak nejlépe investovat 10 tisíc korun.

Články, které stojí za přečtení: