Domů » Haló efekt – vše o psychologii prvního dojmu

Haló efekt – vše o psychologii prvního dojmu

od Kristýna

Představte si, že jdete na pracovní pohovor. Na dosah ruky máte místo, o němž jste snili už jako malé dítě. Jste perfektně připraveni, a proto si říkáte, že zaměstnavatel nemůže najít žádnou lepší volbu. I přes vaše kvality před vámi stojí velká překážka. Tou je první dojem a jeho nejlepší kamarád haló efekt. Jak si s nimi poradit?

První dojem není haló efekt

Ano, první dojem není to samé jako haló efekt. Nyní si ukážeme proč.

Denně se setkáváme s novými lidmi. Podle oblečení, které nosí, úpravy vlasů nebo způsobu, jak se tváří, je posuzujeme. Stačí pouze pár vteřin k tomu, abychom si představili jejich příběh. Takto na nás působí efekt primarity neboli první dojem.

Nabyté postřehy v naší mysli zůstanou dlouhou dobu. Proto nesmíme podceňovat sílu prvního dojmu. Pár vteřin může rozhodnout o tom, jestli se budeme líbit partnerově rodině, zda dostaneme vytoužené pracovní místo nebo jak nás budou hodnotit kolegové.

Na následujícím příkladu si ukážeme šest hlavních kategorií, které působí na vytváření prvního dojmu. Vyplatí se dát si na ně pozor.

💡 Tip: Jestli potřebujete vylepšit první dojem, který děláte na okolí, přečtěte si článek TOP 5: Jak udělat dobrý první dojem?

Na čem stojí první dojem

Představte si, že stojíte v dlouhé frontě a čekáte, než se dostanete k pokladně. Díváte se kolem sebe na další zákazníky. Po vaší pravé straně stojí osoba v pruhované košili, džínách a botách s trochou bláta. Přestože má kruhy pod očima a je asi unavený, nenadává na pomalou obsluhu ani nevzdychá. Za to po levé straně je člověk, který celou noc proflámoval. Cítíte z něj alkoholový opar a silný zápach cigaret. Jeho neohrabané chování koresponduje s urážlivým nápisem na špinavém triku.

Kdo na vás udělá lepší dojem? Hádám, že první osoba.

Představíme si tři kategorie, podle nichž si domyslíme informace o původu, vzdělání, práci či bohatství druhé osoby.

  • Vzhled: Úprava zevnějšku je naší hlavní vizitkou. Nemusíte nosit tuny make-upu nebo následovat nejnovější módní trendy. Před tím, než odejdete ráno z domu, si stačí vyčistit zuby, umýt obličej a učesat vlasy.
  • Oblečení: Špinavé oblečení nebudí dobrý dojem. Místo něj si vezměte čistý oděv, ve kterém se cítíte skvěle.
  • Chování a osobní rysy: Špatný vtip není zrovna nejlepší představení. Radši si ho schovejte, až budete druhou osobu lépe znát. Pro dobrý první dojem se usmějte a udržujte oční kontakt. Snažte se víc poslouchat než mluvit a hlavně se nedívejte ustavičně do telefonu.

Při prvním dojmu se musíme potýkat i s obtížemi, které nemůžeme přímo ovlivnit.

  • Způsob setkání: Nelze ovlivnit to, při jaké situaci a jakým způsobem potkáme druhé.
  • Pověst: Známé pořekadlo říká: „Pověst je jako druhé příjmení“. Podle klepů nebo představ si děláme představu o lidech, s nimiž jsme se ani nemuseli setkat.
  • Předsudky: Nemůžeme ovlivnit, podle jakých předsudků budeme hodnoceni. I přes úžasný účes, luxusní oblečení a srdce na dlani nelze změnit barvu pleti, sexuální orientace nebo náboženství.
Lidé, Ženy, Mluvení, Smích, Šťastný, Přátelé, Nezávazné
Šaty dělají člověka stejně jako první dojem!

Haló efekt jako svatozář

Při prvním dojmu dochází k závažné chybě, kterou je haló efekt, při němž připisujeme pomyslnou „svatozář“ neznámým lidem. Stejně jako byly svatozáře nezbytnou součástí světců na obrazech a sochách, která je odlišovala od běžných lidí, i my běžně hodnotíme některé cizince lépe než jiné.

Důvodem je zobecnění prvního dojmu, které přenášíme na další předpokládané vlastnosti. To ve zkratce znamená, že atraktivním lidem budeme automaticky přisuzovat kladné vlastnosti. Platí to i naopak. Pokud se vám někdo na první pohled nezdál, předpokládáte, že i jeho dalších vlastnosti budou stejně hrozné jako on.

Haló efekt pozoroval Frederick L. Wells, americký psycholog, ve 20. letech, kdy dal za úkol dvěma důstojníkům ohodnotit jejich vojáky podle fyzických, vůdčích a psychických vlastností. Důstojníci dávali lepší hodnocení na základě fyzického dojmu.

Jednoduše řečeno, dáváme přednost těm lidem, kteří jsou pro nás fyzicky přitažlivější, a věcem, které se nám líbí víc.

V jakých oblastech se dát pozor na haló efekt?

💡 Tip: Poslechněte si epizodu podcastu Holky dRzý, v němž se probírá haló efekt.

Lidé

Představte si výše zmíněné zákazníky, kteří stojí frontu v supermarketu. Osoba vpravo je atraktivní mladý člověk, zatímco druhá má nejlepší časy za sebou. Kdo podle vás bude inteligentnější, vtipnější a příjemnější? Ano, ten pohlednější z nich.

Atraktivním lidem, jako jsou někteří politikové, influenceři nebo Disneyho princové, přisoudíme lepší vlastnosti jen kvůli jejich vzhledu. Pokud udělají dobrý první dojem a následně se ukáží jako manipulativní lháři, snáz jim promineme všechny prohřešky právě kvůli jedné kladné zkušenosti.

🎓 Zajímavost: Opakem haló efektu je tzv. horn efekt, kdy negativně hodnotíme lidi podle stereotypů (rasa, národnost, sexualita). Například obézního jedince vidíme jako líného člověka, přestože má onemocnění štítné žlázy.

Haló efekt v práci

S lidmi je spojen druhý případ. Vzpomeňte si na scénu ze seriálu Přátelé, kdy Rachel hledá nového asistenta. Vybírá si ze dvou kandidátů – velmi schopné Hildy (už jen to jméno!) se spoustou zkušeností a velmi atraktivního 24letého Taga Jonese bez praxe, do něhož se Rachel zamiluje na první pohled.

Při pracovních pohovorech můžete získat bonusové body ještě před tím, než začne. Plusem je hezky znějící jméno (ach, ta Hilda). Takže jestli se hlásíte na pozici osobního trenéra a přezdíváte si Arnie Schwarz, máte místo určitě v kapse. Další výhodou je hezká fotografie v životopisu.

Před pohovorem se nespoléhejte pouze na haló efekt. Při výběru vhodných kandidátů se co nejvíce potlačuje.

Dejte si na něj pozor při práci ve skupinách. Čas od času se stane, že máte za úkol spolupracovat s kolegou, kterého neznáte. Protože se vám líbí, nerozmýšlíte se a souhlasíte s prací. V tu chvíli možná narazíte. Za pohledného kolegu musíte odvést veškerou dřinu, protože není až tak šikovný. Proto nepodlehněte haló efektu hned.

Lidé, Podnikání, Schůzka, Obchodní Jednání
Haló efektu se nedá vyhnout ani v práci.

Brandy firem

Atraktivita se pojí neodmyslitelně i s marketingem. Firmy budují svoje brandy (tj. značka) na haló efektu. V regálech na nás útočí lákavé obaly různých velikostí a barev, přestože jsou stejně (nebo i méně) kvalitní než ty s jednoduchou vizáží. V rámci propagace je oslavována dlouhá historii, šetrný způsob výroby nebo domácí produkce.

K vytvoření haló efektu stačí pouze doporučení. Proto kvůli známé tváři v reklamě zkoušíme nové produkty a tvoříme si kladné vztahy ke značkám. Nemusíme dát pouze na celebritu. Stačí doporučení (nebo i kritika) našeho známého. Tato dobrá či špatná zmínka nám zůstane v mysli a vzpomeneme si na ni při dalším nákupu.

Škola

Víte, že haló efekt ovlivňuje i učitele? Jistě to znáte ze své zkušenosti. Vyučující si oblíbil některého studenta. Mohlo to být z různých důvodů – společné zájmy, názory nebo přirozená drzost, která činila ze studenta jedinečnou osobnost. Na vyučující, ať jsou sebevětší profesionálové, účinkuje atraktivita studenta.

Na příklad při výzkumu z roku 2017, během něhož byli vysokoškolští studenti rozděleni do tří skupin podle vzhledu (podprůměr, průměr, nadprůměr), se ukázalo, že méně atraktivní studenti dosahovali horšího hodnocení. Výsledky nadprůměrných si dokážete domyslet.

Jak se haló efektu bránit?

Možná si nyní říkáte: „Já nikdy nesoudím knihu podle obalu!“. V tom případě vás musím zklamat. Není možné se zcela ubránit jak prvnímu dojmu, natož haló efektu. Ovšem lze s nimi bojovat. Stačí se povznést nad tyto prvotní dojmy a vzpomenout si, že každý má špatné dny a že ne každý člověk je takový, jakým se zdá od pohledu. Díky tomu si ušetříte starosti i peníze.

Haló efekt nemusíme nazývat nutně záporákem. Naopak! Můžete ho využít ve svůj prospěch. Před důležitou příležitostí, na které vám záleží, si oprašte tipy, jak vzbudit dobrý dojem. Kromě něj budete mít příznivou šanci na kladný haló efekt. Proč toho nevyužít při cestě za vysněnou prací?

💡 Tip: Pro zábavu se podívejte na zmíněnou ukázku (nevhodného) haló efektu s (neprofesionální) Rachel ze seriálu Přátelé.

Příklad haló efektu na pracovišti.

Články, které stojí za přečtení: