Domů » Myšlení pod kontrolou. Raději se podvádějte pozitivně

Myšlení pod kontrolou. Raději se podvádějte pozitivně

od Patrik Pilous

Všichni chceme být v osobním životě spokojení, v zaměstnání úspěšní a mít pěkné vztahy. Často si to ale kazíme sami, a mnohdy je na vině náš vlastní začarovaný kruh myšlenek a emocí. Jak pracovat se svými myšlenkami a emocemi popisuje psycholožka Radka Loja ve své nové knize Myšlení pod kontrolou.

Naše myšlenky se promítají do všeho, co děláme. Často způsobem, který přesahuje hranice našeho vědomého vnímání. Tyto myšlenky „vysílají“ do světa kolem nás signály o tom, co chceme, čemu věříme a kým jsme. A svět na ně reaguje. 

Programy, o kterých neuvažujeme

Většina výsledků, kterých dosahujeme ve vnějším světě, ať už v podobě úspěchu či neúspěchu nebo různých reakcí druhých lidí na nás, jsou důsledkem našeho chování. Velkou porci toho, jak se chováme, způsobují programy běžící v naší mysli, v naší vnitřní realitě a určují naše jednání, které se promítá do reality vnější, do vnějšího světa. Podobně jako jsou počítačové programy posloupnosti kódů, jsou osobní programy posloupnostmi mentálních kódů.

Když jedete na kole, mluvíte, čistíte si zuby, řídíte auto, smějete se, nejspíš neuvažujete o tom, jak to vědomě děláte. Jedná se o zautomatizované návyky. Programy, které to všechno „zařídí“ spouští vaše nevědomá mysl. A podobně to dělá i tehdy, pokud řešíte nějakou situaci např. s partnerem, partnerkou, kolegou nebo kolegyní v práci. 

Začarovaný kruh

Většina podnětů a situací okolo nás je neutrálních. My si však o nich začneme něco myslet. Svou vnitřní realitu si často vytváříme na základě domněnek, které se nezakládají na pravdě, ale na našich minulých interpretacích, prožitcích a zkušenostech. Myšlenka v hlavě vyvolá emoci.

Emoce se promítne do těla a ovlivní naše chování. A protože si myslíme většinou to samé, tak reagujeme a chováme se pořád stejně a tím vytváříme svoji vnější realitu. Naše chování zase ovlivní chování druhých – jejich realitu. A oni nám to vrací. Takže to, co si myslíme, máme hned zrcadlově zpátky. Říkám tomu začarovaný kruh.

Navíc s každým opakováním tohoto kruhu své osobní programy – myšlenkové, emoční vzorce a způsoby chování upevňujete a sami sebe vědomě nebo nevědomě přesvědčujete, že je to tak a že jiná možnost není, že jiná realita neexistuje.

RL knihy

Radka Loja

Psycholožka, lektorka a koučka, autorka knihy „Emoce pod kontrolou“ a spoluautorka knihy „Jak získat úspěch, klid a vyrovnanost v hektické současnosti“.

V červnu 2022 vyšla její nová kniha „Myšlení pod kontrolou“.

Vede akreditované kurzy koučinku se zaměřením na osobní rozvoj a leadership, poskytuje individuální koučink a psychologické poradenství. Je spoluautorkou webu emoční inteligence mindtrix.cz.

Marek a povýšení

Marek byl navržen lokálním managementem na povýšení. Výsledek se měl dozvědět až za dva měsíce, protože bylo potřeba schválení na vyšší úrovni. Marek si hrál s vnitřními realitami. Nejprve, a to mu šlo velmi dobře, myslel na to, co všechno by se mohlo pokazit. Katastrofické scénáře nabývaly na kreativitě a rozrůstaly se do obrovských rozměrů. Čím víc na to myslel, tím to bylo horší a tím častěji se mu tyto negativní myšlenky dostávaly samy od sebe do vědomí.

Potom si řekl A DOST! Kdykoli se objevila myšlenka na povýšení a on si jí všimnul, poslal ji pryč, nerozbaloval ji, nezabýval se jí a převedl pozornost jinam. Asi za týden se myšlenky téměř přestaly objevovat. Cítil se dobře. Za dva měsíce byl povýšen. Vidíte ten rozdíl? Mnoho lidí „neumí čekat“ a v mezičase, než se situace vyvine, si otravují život a okrádají se o energii. Klidně je možné, že kdyby zůstal v první fázi, tak by se choval způsobem, že by povýšení nedopadlo. 

Jana a nový přítel

Nedávno moje klientka Jana udělala sama se sebou myšlenkový experiment. Seznámila se s mužem, který ji velmi přitahoval, ale on jí neodepsal na zprávu. Nejprve podle diktátu svého zažitého programu si začala představovat, že je konec, že ho nezajímá, začala propadat zoufalství, plakat, rozbolela ji hlava a žaludek. Zůstala v tom přibližně hodinu. Potom se šla projít a změnila myšlenkovou perspektivu. Řekla si: vždyť já vůbec nevím, jak to je, tak co se tady budu trápit. Začnu si myslet něco jiného a bude mi lépe. To, co se nakonec stane, se prostě stane. No a co, přežiju to. Nenechám si ten mezičas otravovat svými destruktivními představami. Začala si představovat, že ho zajímá, že je v pořádku taková jaká je a přemýšlela o úplně jiných situacích, kdy se cítila dobře. Samozřejmě, že jí to dalo dost mentální práce. 

Jak se za chvíli začala cítit ve své vnitřní realitě? 

Mnohem lépe. Hlava a žaludek ji přestaly bolet a její nálada byla skvělá. Tak takto dokážeme měnit své vnitřní reality. A věřte, že její nastavení se promítlo i tam ven – do vnější reality a ovlivnilo pokračování vztahu.

Raději se podvádějte pozitivně

Ani jedna z vnitřních realit, v čase, kdy si ji vytváříme, není na 100 % pravdivá. To je potřeba si uvědomit. Je to tak trochu „podvod“ naší mysli. Zpětnou vazbu z vnější reality dostanete až za určitý čas. Tak proč se v mezidobí trápit a ubírat si energii? Navíc svým vnitřním nastavením, ze kterého se odvíjí vaše chování, ovlivňujete realitu vnější. A to buď přímo v dané situaci nebo nepřímo vašimi volbami v ostatních situacích, které v průběhu tohoto času nastanou. 

Jak se tedy naučit ovládat svoji mysl?

Pomocí Alfa stavu, hlubokého sebepoznání, jehož základem je všímavost (mindfulness), myšlenkového tréninku, který zahrnuje nové úhly pohledu, imaginace, vizualizace a sugesce. 

Myšlení pod kontrolou kniha

A o tom je moje nová kniha Myšlení pod kontrolou.

Články, které stojí za přečtení: