Domů » Trend doby: Co mají společného úspěšné podcasty?

Trend doby: Co mají společného úspěšné podcasty?

od Kristýna

Podcasty jsou bezesporu trendem dnešní doby. Dát si sluchátka do uší, zapnout oblíbený podcast a jít. Tak každé ráno vyráží do práce nebo do školy tisíce lidí po celém světě. Dnes, v době podcastové, je bereme jako samozřejmost. Díky svojí minimalistické tvorbě se staly levným médiem, které je přístupné pro všechny. Pokud jste i vy tvůrcem podcastů a kladete si otázku, co mají společného ty úspěšné, pak pokračujte ve čtení.

Co to jsou podcasty?

Podcasty můžeme definovat jednoduše – jsou zvukový záznam.

Žádná pravidla ohledně toho, jak podcasty vytvářet, nejsou. Jejich tvůrci tak nejsou ničím omezováni a mohou být velmi kreativní.

Mezi další výhody patří to, že je jejich tvorba jednoduchá a především levnější v porovnání s oblíbeným vlogováním na YouTube. K natáčení podcastu stačí jedna osoba, jakékoliv zvukové zařízení a lákavé téma, které bude bavit posluchače.

Právě podle témat, které podcasty řeší, vytváří seriály (a řady dle ročníků). Témata mohou být prakticky o všem: od kultury, byznys po dětské rady.

Tvůrcem podcastů může být každý, kdo zvládá nahrávací programy zvuku. Mohou natáčet jak jednotlivci, tak dvojice nebo skupinky. A délka? Záleží pouze na formátu, který si tvůrce určí. Kratší podcasty trvají kolem 20 minut, ty ukecanější klidně hodinu a více.  

Proč jsou podcasty oblíbené?

Jedním z hlavních důvodů je dostupnost. Podcasty lze poslouchat kdykoliv a kdekoliv. Kvůli tomu se staly oblíbeným společníkem při cestování, vaření nebo při cvičení. Jediné, co je třeba, je přístup k internetu.

Dalším důvodem je dispozice. Podcasty najdete v internetových archívech, jako má Radio Wave, nebo na streamovacích službách typu Spotify. Navíc jsou k dispozici úplně zadarmo. Stačí si vybrat seriál, který vás zaujmul, a zaposlouchat se.

Nakonec za úspěchem podcastů stojí množství témat. Každý si najde takové, které ho baví. Nezáleží na tom, jestli se chcete dozvědět něco nového nebo si potřebujete osvěžit cizí jazyk, mezi podcasty najdete i ty vzdělávací.

Tip: Upřednostňujete spíše psané slovo? Sáhněte po některé z námi doporučovaných knih.

Společné rysy úspěšných podcastů

Když už jsme si ujasnili, co to jsou podcasty a proč jsou tak oblíbené, zaměříme se na to, co mají všechny úspěšné podcasty společného.

1. Tématem podcastu to začíná

Vyberte si takové téma, které vás zajímá a můžete o něm vyprávět jako univerzitní profesor celý semestr. Téma může být jakékoliv. Důležitý je váš zájem, protože i s ním ho bude vaše publikum poslouchat.

Máte rádi bizardní seriály a chtěli byste je přiblížit i jiným? Zajímáte se o celosvětovou politiku, českou nebo o dění vašeho města? Chcete poradit nastávajícím maminkám se vším, s čímž jste se setkali v průběhu vašeho těhotenství? 

Jen do toho! Podcasty můžete sdílet svoje myšlenky a názory s jinými lidmi.  

Nebojte se tabu. „Zakázaná“ témata nebo ta diskutabilní táhnou čím dál tím víc.

2. Připravenost znamená kvalitu

Když už máme vyřešené téma, přišla na řadu otázka kvality. Setkali jste se někdy při poslechu podcastu, že by jeho tvůrce nevěděl co říct? Pokud ano, poslechli jste si další díl? Je oblíbený mezi lidmi? Pravděpodobně ne.

Při tvorbě povedených podcastů se jeho tvůrce vždy připravuje pečlivě. Hledá různé detaily, které se týkají jeho tématu: ověřuje si fakta o osobách, s nimiž bude vést rozhovor nebo bude o nich mluvit. Hlavní je nepodcenit rešerše.

Vyplatí se vytvořit si koncepci celého dílu – úvod, hlavní téma, popřípadě vedlejší, závěr. Oprašte si klasickou slohovou osnovu, kterou nás mučili češtináři od základní školy. Tímto si nejen utřídíte myšlenky, ale také si rozvrhnete čas tak, abyste stihli probrat vše.

3. Žánr nad žánry

S ohledem na téma vybírejte i žánr. U podcastů se setkává se třemi – monolog, dialog, rozhovor. Při výběru žánru zvažte klady i zápory spojené s vaším tématem.

Vzpomeňte si na politicky zaměřený podcast. Bavil by vás, pokud byste poslouchali pouze one man show právě o jeho politickém přesvědčení? Ne, raději dáte přednost diskuzi nebo rozhovoru.

Jestli tápete, jaký žánr je pro vás vhodný, vzpomeňte si na úvod tohoto článku. Podcasty se neřídí pravidly. Buďte kreativní a vyzkoušejte různé možnosti. Žánr, který vám sedne nejvíc, je ten pravý.

4. Délka pořadu? Která je ta pravá?

Stejně jako u žánru, i délka záleží na tématu.

Podcast Vinohradská 12 , v němž se rozebírají nejdůležitější události předchozího dne, trvá kolem 25-35 minut. Za to délka Forbes Byznys podcast, který je tvořen rozhovory s úspěšnými podnikateli, má v některých případech i přes hodinu.

Jestli místo zajímavých poznatků vykládáte spíš všednosti, přestane vás posluchač vnímat a pořad vypne. Proto se nesnažte za jakoukoliv cenu podcast natahovat. Raději se řiďte heslem „Méně je někdy více.“

5. Technická stránka podcastu

V úvodu jsme zmínili, že podcast je levné médium. Ano, stačí pouze nahrávací zařízení, ale i přesto musíte brát ohled na další technikálie spojené s jeho tvorbou.

Pro nahrávaní najděte klidné místo, kde vás nic nebo nikdo nebude rušit. Místnost dostatečně zabydlete. Nejenže se tím uvolníte a vaši hosti se budou cítit příjemněji, ale také tím ovlivníte akustiku. Nepodceňujte ji.

I přestože jste si vybrali pro vás ideální místo s výbornou akustikou, musíte se potýkat s nežádoucím hlukem. Mikrofony zabudované v noteboocích mají nevýhodu v tom, že snímají vše v jejich okolí. Kromě hlasu tedy i zpěv ptáků, ruch ulice nebo štěkot sousedovic psa. Proto zainvestujte do mikrofonu, díky kterému budete slyšet pouze vy.

Ujistěte se, že váš přístroj má dostatečnou RAM paměť. Pokud potřebujete více místa, můžete si přikoupit externí disk.

Nakonec nesmíme opomenout nahrávací software. Existuje jich celá řada, proto si můžete vybrat takový, který vám bude vyhovovat. Najdete skvělé softwary, které jsou přístupné zdarma, nebo i placené.

6. Poznejte jiné podcasty

Tento závěrečný bod je spíš tip. Poslouchejte jiné podcasty. Od ostřílených kolegů se ledacos přiučíte – jak naložit s časem, jak rozvrhnout téma nebo jak elegantně vybruslit z nepříjemné situace. Zároveň načerpáte inspiraci a třeba ke svému podcastu přidáte znělku nebo podpůrný zvukový doprovod.

Tip: Jestli hledáte knihy, které ocení hlavně kreativci a freelanceři, zkuste článek TOP 13: Nejlepší knihy pro freenlancery i podnikatele.

Podcasty v době koronavirové

K oblibě podcastů přispěla situace roku 2020. Ze dne na den jsme se museli izolovat od běžného života, od lidí, které jsme běžně potkávali, ať už to byli přátelé nebo cizinci z MHD. Podcasty se staly simulátory lidského kontaktu na rozdíl od jiných médií.

Tvůrci podcastů nejsou dokonalí. Kouzlem jejich pořadů je právě lidský faktor. Díky němu se přibližují svému publiku. Může to být skrze vtipný smích, živé nadávání nebo koktání při zaskočení. Zkrátka chybovat je lidské. To platí především při tvorbě podcastů. Kvůli tomu se nebojte dělat chyby.

Články, které stojí za přečtení: