Prezident republiky by měl být nejvyšší autoritou v zemi, lidé by měli k prezidentovi vzhlížet s respektem a jakousi pokorou. Současný a možná i budoucí prezident tento masarykovský ideál příliš neplní nebo plní jen pro část populace.
Jak důležité je mít silnou osobnost nebo zacílit kampaň jsme mohli vidět v prezidentských volbách USA.
Marketingová kampaň v prezidentských volbách
Jak ukázaly minulé prezidentské volby, tak předvolební marketingová kampaň je v prezidentských volbách možná ještě důležitější než ve volbách do Poslanecké sněmovny. Dva měsíce před volbami bylo poměrně jasné, kdo se dostane do druhého kola prezidentských voleb. Hlavní favoriti Miloš Zeman a Jan Fischer měli drtivý náskok před ostatními zájemci o hrad.
Tým Karla Schwarzenberga však udělal výborně cílenou kampaň a nárůst preferencí přišel v ten správný čas. Jana Fischera předstihl téměř o 7% a jen několik tisíc hlasů ho dělilo on vítěze prvního kola Miloše Zemana.
Jaká by měla být marketingová kampaň v prezidentských volbách?
Sestavit marketingovou kampaň k prezidentským volbám patří spíše do kategorie obtížné. V českém kontextu nemáme příliš zkušeností a odlišnosti od korporátního marketingu jsou značné.
Ve středu marketingové kampaně by měla být silná osobnost. Prezident není tolik o idejích jako politické strany. Prezident je osoba, jenž mohou lidé vidět a mluvit s ní. Nejlépe se dělá marketingová kampaň na dobrý produkt, takže dobrý kandidát je prvním zásadním předpokladem úspěchu. Jaká by tato osoba měla být:
- široce respektovaná
- podporovaná businessovými kruhy
- minimálně část společnosti by k ní měla vzhlížet
- reprezentativní
- rétoricky silná
Životopis kandidáta není daný, ale s životopisem je možno pracovat a přizpůsobovat částečně cílové skupině voličů. Různé věci vytahovat a jiné zase maskovat. Cílová skupina voličů je z marketingového hlediska absolutně zásadní věc. Pokud chci oslovit všechny občany České republiky, tak to nejspíše nedělám správně. Zacílit a vystřelit se v prezidentských volbách vyplatilo před pěti lety a nejspíše tato strategie bude slavit úspěch i v prezidentských volbách 2018.
Sociální sítě jsou v dnešní době zásadním komunikačním kanálem. Kandidát bez dobré správy sociálních sítí se bude ochuzovat o komunikační kanál a bude ztrácet za konkurencí. Výjimku může tvořit současný prezident Miloš Zeman, který cílí především na lidi používající sociální sítě sporadicky.
PR prezidenta republiky
V předvolební kampani naplno uvidíme sílu prezidentského úřadu a jeho PR. Miloš Zeman má výhodu, že hovoří z pozice prezidenta a media mu dávají prostor. S tímto statusem má obrovskou výhodu před jeho protikandidáty. Naopak i všechny přešlapy prezidenta a špatná rozhodnutí vidí voliči z první ruky.