Vymýšlet nový nápad nad prázdnou bílou plochou může být někdy náročné. Běžte proto inspiraci naproti a zaplňte ji! Vytvořte si mood board a objevte klíč k úspěchu vašich kreativních projektů – od navrhování webových stránek až po zdobení filmové scény.
Obsah článku
Co je to mood board?
Nástěnka nálady neboli mood board je jednoduchý nástroj, který vám pomůže s představou a zdokonalením vašich vizuálních nápadů. Jedná se o koláž obrázků, vzorků materiálů, barevných palet, popisných slov a typografie, pomocí které si můžete usnadnit vymýšlení nápadů zejména na začátku kreativního projektu.
Mood board zachycuje náladu, pocity a má za úkol vyjádřit atmosféru budoucího produktu. Perfektně tedy pomáhá s ujasněním, jak by měl konečný výsledek působit, co jsou jeho stěžejní body a společné znaky, na kterých lze stavět.
Mood board běžně používají kreativní profesionálové, ať už to jsou grafici, designéři, interiéroví návrháři, dekoratéři, scénografové, módní návrháři, fotografové nebo třeba plánovači společenských událostí. V podstatě každý, kdo vyvíjí objekt nebo prostředí, které potřebuje mít určitý vzhled, může použít mood board pro specifikování designových prvků a barevných schémat.
Příklady, kde se dá použít mood board:
- branding – logo, vizuální styl
- navrhování webových stránek
- tvorba módní kolekce
- navrhování interiéru domů, restaurací nebo firem
- plánování výzdoby a dekorací na svatbu
- navrhování divadelní nebo filmové scény apod.
Dva zásadní důvody, proč si vytvořit mood board
- Pomůže vám zdokonalit vaše nápady
Pokud začínáte u prázdného stolu, nebo když si potřebujete potvrdit, že váš nápad bude zapadat do celého kontextu zadaného tématu, mood board vám poskytne potřebnou jasnost před nakupováním materiálů. Velmi vám tedy ulehčí rozhodování a přemýšlení o dalších krocích.
- Usnadní vám sdělování vašich nápadů ostatním
Mood board představuje skvělý způsob, jak ukázat vaše nápady klientovi. Díky nástěnce klient získá dobrou představu o vašem aktuálním kreativním procesu a bude vám moci poskytovat zpětnou vazbu. Vašemu klientovi také může vytvořit nástěnek víc a nechat ho, aby si vybral. Mood board se vám bude hodit i v případě, kdy bude chtít představit své nápady třeba dodavateli nebo vašemu spolupracovníkovi.
Fyzická nebo digitální varianta: Co je výhodnější?
Předtím, než mood board začnete vytvářet, je dobré si ujasnit, zda vám bude více vyhovovat její fyzická nebo digitální podoba.
Fyzická nástěnka nálady
Fyzické moodboardy jsou tradiční volbou. Obvykle se jedná o kus desky z libovolného materiálu, na kterou můžete lepit nebo připínat vystřižené obrázky, barvit plochy, vpisovat texty a umělecky se angažovat. Zejména v případě, že sestavujete různé vzorky materiálů, látek, dřeva nebo třeba kamenů, se vám fyzická nástěnka nálady bude hodit. V tomto případě si můžete třeba vyčlenit speciální plochu, na kterou všechny vzorky kreativně rozestavíte.
Digitální nástěnka nálady
Digitální nástěnky vám umožní snadno použít obrázky, které jste viděli na internetu nebo vkládat vaše digitální fotky. Jejich výhodou je také možnost online sdílení nástěnky s vaším klientem a také to, že je nemusíte na schůzku komplikovaně přenášet. Pro tyto účely existuje řada praktických online platforem:
Pinterest – tato platforma sociálních médií vám umožní snadno spojit obrázky do tématických desek. Pinterest je navíc obzvláště dobrý pro objevování nových obrázků, takže se vám bude hodit minimálně ve fázi čerpání inspirace. Další výhodou je, že mnoho lidí je s touto platformou obeznámeno, takže můžete snadno spolupracovat s ostatními.
Canva – poskytuje jednoduché online nástroje pro grafický design, má snadno použitelné rozhraní a několik možností šablon. Design nástěnek vypadá velmi profesionálně a je tedy ideální k prezentaci vaší práce ostatním.
Milanote – tato oblíbená aplikace obsahuje některé další zajímavé funkce, jako je schopnost přidávat videa a gify, soubory písem a přidávání textových poznámek.
Chcete-li se rozhodnout, zda upřednostnit fyzickou nebo digitální variantu, zvažte:
Budete se svými klienty komunikovat spíše osobně, nebo online? Jak důležité jsou pro váš návrh textury a materiály? Odkud sbíráte většinu svých inspirujících předmětů? Pokud si po celou dobu do počítače ukládáte obrázky, využijte digitální verzi. Pokud inspiraci hledáte v časopisech a už máte hromadu obrázků, které můžete vystřihovat, bude pro vás praktičtější fyzická nástěnka nálady.
Jak vytvořit mood board krok za krokem
Aby vám šlo vytváření nástěnky pěkně od ruky, inspirujte se následujícími třemi praktickými kroky, jak vytvořit mood board.
1. Ujasněte si hlavní motiv nástěnky
Na začátku se zaměřte především na klíčová slova vaší budoucí nástěnky – pro projekt interiérového designu si například můžete stanovit styl (moderní, skandinávský, tropický), materiály (beton, jasanové dřevo, ratan) nebo barvu (hořčičná, starorůžová, lesní zelená). Určení těchto slov vám pomůže zejména při online vyhledávání obrázků. Také se na začátku nechte inspirovat třeba Instagramem nebo časopisem.
2. Sbírejte fotky a vzorky
Když už víte, co konkrétně hledáte, začněte shromažďovat všechny potřebné fotky, výstřižky, vzorky, ilustrace, vzorníky látek, palety barev a další. Nezapomínejte ani na dobře sednoucí typografii, která by měla korespondovat s celkovým stylem a zaměřením vaší nástěnky.
3. Vytvořte poutavou koláž
Když už máte dostatek nashromážděného materiálu, můžete začít nástěnku vytvářet. Všímejte si, které obrázky a vzorky se harmonicky spojují a použijte je do koláže. Zejména soudržná paleta barev je důležitá, takže ze své sbírky vyčleňte vše, co se nestřetává. Pokud vytváříte digitální nástěnku, je dobré použít např. kapátko pěti klíčových barev z obrázků a udělat na nástěnce malý vzorník. Pokud vytváříte fyzickou nástěnku, seskládejte vedle sebe vzorky barev a tkanin pro stejný efekt.
Mood board je velmi užitečný nástroj a pokud jste navíc kreativní duše, může vás vytváření koláže také velmi bavit. Díky mood board si můžete např. snadno definovat, co je vaše značka nebo styl, a ulehčí vám proto nejen jakoukoli vizuální tvorbu, ale také nakupování doplňků, dekorací, materiálů nebo oblečení.
💡 Tip: Přečtěte si také článek o nástěnce vizí a cílů nebo o tom, jak vymyslet dobrý název firmy.