Domů » Používáme plastový obal opravdu ekologicky?

Používáme plastový obal opravdu ekologicky?

autor Monika Kolářová
Publikováno: Poslední aktualizace 0 komentář
Používáme plastový obal opravdu ekologicky?

Používáme plastový obal opravdu ekologicky? Ekologie je silným pojmem dnešní doby. EU tvrdě diktuje svá pravidla. Chováme se vždy ekologicky a dodržujeme pravidla? Při pozorné prohlídce zboží na pultech obchodů s potravinami budete možná překvapeni množstvím výrobků, které se před vlastním prodejem uchovávají v plastovém obalu. Mnohdy se zdá, že je jakási snaha o ekologii jen imaginárním pojmem a obalové firmy mají svůj boom. Jak to vidíte vy?

Plastový obal jako prostředek hygieny

Snadno a kvalitně zabalený výrobek je pro zákazníka lákavý. Obal nejen chrání vlastní výrobek, ale také podává informace o složení a původu výrobku. Samozřejmostí je také údaj o množství a datum expirace. V neposlední řadě je obal rovněž marketingovou záležitostí, která prodává produkt.

Uložení zabaleného výrobku do košíku i transport domů je jednoduchou záležitostí. Ovšem po vyjmutí výrobku z plastového obalu zůstává v našich domácnostech mnoho odpadu. Podle statistiky každý z nás vyprodukuje ročně 562 kg, což je alarmující. Rozhodně bychom měli hledat podpůrná opatření ke zmírněné tohoto nežádoucího trendu.

Avšak obalujeme pouze v nejnutnějších případech? Na klasických prodejnách s potravinami najdeme vařenou červenou řepu zabalenou po dvou kusech, stejným způsobem zabalenou předvařenou kukuřici, zabalené uvařené a oloupané vejce či jednotlivě zabalené salátové okurky.

Další specialitkou je nakrájený meloun uložený na plastovém tácku a zabalený fólií či uvařený ananas nakrájený na drobné kousky. Je opravdu nezbytné dodávat na trh tento druh produktu? Řepu i kukuřici můžete prodat i v syrovém stavu a zákazník si ji doma zpracuje. Komu to prospívá? Jedná se naprosté zachování hygienických pravidel?

Používáme plastový obal opravdu ekologicky
Pěstováním vlastní zeleniny můžete přispět ke snižování nadprodukce plastového odpadu.

💡 Tip: Věnujte pozornost článku informujícím o zdravém životním stylu zaměřeném na kvalitní stravování: 7 TOP: Benefity i výhody vegetariánství a veganství

Plastový obal jako pomocník v domácnosti?

Je pro vás jako zákazníka žádoucí mít možnost si zakoupit zabalené, uvařené a oloupané vejce? Jedná se opravdu o službu orientovanou na zákazníka? Určitě ji uplatní lidé se zdravotním handicapem, které omezuje jejich schopnost manipulovat s předměty. Rovněž je to malá pomoc v kuchyni například na dovolené, kdy máte pro přípravu jídla jiné podmínky než u vás doma.

Pro většinu z nás je zajisté běžnou denní rutinou si zakoupit plato s vejci a podle své aktuální potřeby si je připravit. A stejně tak nakládat i s dalšími druhy ovoce a zeleniny. Pokud bydlíte v rodinném domku a pro čerstvé bylinky, ovoce i zeleninu vyrážíte na svou zahrádku, je to pro vás i ekologii malé vítězství. Nepotřebujete obal a navíc zbytky z kuchyně můžete navíc ekologicky zpracovat jako krmivo pro domácí zvířata případně uložit na kompost.

Plastový obal jako prostředek pro zachování čerstvosti

Plýtvání s potravinami představuje další velký problém stejně jako nadměrné užívání plastových obalů. Přesto se však pravidelně setkáváme s jednotlivě zabalenými okurkami či citrusy v obalu, které jsou zbavené ochranné kůry. Je tohle ta správná cesta k uchování jejich čerstvosti pro koncového zákazníka?

Plastový obal může prodloužit životnost čerstvé zeleniny a také zabránit jejímu poškození při přepravě. Nutno však dodat, že všechny druhy zeleniny nejsou natolik křehké, abychom je obalovali. Například brambory můžeme prodávat v prodyšném obale a libovolném množství.

Používáme plastový obal opravdu ekologicky
Balení salátových okurek do plastového obalu se obchodníkům jeví jako cesta k prodloužení jejich čerstvosti.

Tip: Přečtěte si také článek, který vám přiblíží neekologické pěstování tropického ovoce náročného na spotřebu vody: Avokádo: zdravá ale neekologická potravina

Ekologie versus byznys

Výchova k ekologii je předmětem studia žáků 2. stupně i střední školy. Bereme však tyto aspekty opravdu vážně? Jednotlivě zabalený kousek ovoce nebo zeleniny, masa či uzeniny vypovídá o pravém opaku. Obalový průmysl je spíše trendem. Zákazníci marketů si donedávna těžce zvykali na fakt, že plastovou tašku již samozřejmě nedostanou ke každému nákupu zadarmo. Dnes je situace jiná. Plastovou či papírovou tašku mohou dostat na požádání, ale nyní si ji již musí zaplatit. Výrobci projevili snahu o výrobu a prodej ekologicky šetrných tašek.

Nahradí papírový kelímek plastový? Ačkoliv se plast jako obal jevil nejprve jako závadný materiál a mnohé hlasy se projevovaly kriticky, dnes je trend jeho použití naprosto opačný. Do plastu balíme potraviny i vodu a mnohdy naprosto zbytečně. Na pultech obchodů najdete zabalené i technické výrobky, které obal ve své podstatě vůbec nepotřebují. Stačí je jen označit čárovým kódem.

Ovšem v zahraničí je situace velmi obdobná a dokonce náš produkt zabalí i levněji. Mezi vyhlášenou obalovou velmoc patří Japonsko, Itálie i Nizoemí. Balení jednotlivých potravin, syrové i telepně zpracované zeleniny je běžnou záležitostí.

Opakované použití plastového obalu?

Zatímco potravináři využívají plastový obal nadměrně a mnohdy i zbytečně, u drogistického zboží je snaha hledat cestu pryč z obalové pasti. Prodejci drogistického zboží se kromě ekologických výrobků šetrných k životnímu prostředí zaměřují také na opakované použití obalu.

Přínosem a zajímavou inspirací pro efektivnější práci s plastovým obalem je projekt mladé podnikatelky Petry Doubkové. Absolventka textilní fakulty Technické univerzity v Liberci přišla se zajímavým nápadem, který se jí podařilo převést i do běžného života. Své prací papírky již také prodává přes specializovaný e-shop.

Firma EcoHouse elegantně nahradila klasický prášek i prací gel. Výhodou pracího papírku je jeho lehkost, skladnost i účinnost při nižších teplotách. Především však eliminuje množství spotřebované vody a také je méně nákladný na obalový materiál.

Zakladatelka firmy EcoHouse Petra Doubková se snaží na trh uvádět další drogistické výrobky šetrné k životnímu prostředí. Kromě toho se snaží podporovat v podnikání mladé ženy a směřovat k rozvíjení jejich vlastních start-upových firem. Pokud se více zaměříme na naše spotřební chování a alespoň trochu vystoupíme ze své pohodlné komfortní zóny, máme šanci něco změnit.

Přidat komentář →

Další zajímavé články

Žij úspěšně nové logo

Jak uspět v době internetu v životě i podnikání.

Copyright © 2024 | ŽijÚspěšně.cz