Domů » 7 TOP: Benefity i výhody vegetariánství a veganství

7 TOP: Benefity i výhody vegetariánství a veganství

od Daniela Adamová
Publikováno Aktualizováno

Každý z nás je vyznavačem jiného životního stylu, především toho stravovacího. Značná část lidstva se pořád drží typu všežravec, ale spousta lidí se již vydává na cestu vegetariánství, nebo dokonce veganství. Proč se lidé dobrovolně vzdávají masa a dalších živočišných výrobků? Mohou za to benefity a výhody, které sebou tyto styly stravování přináší, z nichž si sedm nejlepších představíme v následujícím článku.

Jaké benefity a výhody skrývá vegetariánství a veganství?

Ještě dříve než vám představíme TOP 7 výhod a benefitů, které přináší bezmasé stravování, měli bychom si přesně definovat tyto dva pojmy, vegetariánství a veganství. Jaké jsou mezi nimi rozdíly, a které potraviny jí, či nejí vegetarián a vegan?

Co znamená vegetariánství?

Vegetarián je označení pro člověka, který z různých důvodů přestal konzumovat maso (včetně drůbeže, ryb a výrobků velmi blízkých jako je například sádlo, nebo masový vývar). Pokud tedy o někom už víte, že se stravuje vegetariánsky, neptejte se jej zbytečně: „A to nejíš ani ryby?“. Správný vegetarián vám totiž odpoví jednoduché ne a tuto otázku zpravidla nemá v oblibě.

Vegetarián však smí jíst jiné živočišné produkty jako jsou vejce, sýry, mléko a výrobky z něj vyrobené. Pravděpodobně jej tedy v restauraci místo řízku zaujme spíše grilovaný sýr, nebo špagety carbonara (ovšem bez slaniny).

Zajímavostí je, že sýr parmazán by neměl jíst ani vegetarián, jelikož k jeho výrobě se používají syřidla z telecích žaludků. Pozor také na želatinu nebo Worchesterovou omáčku z ančoviček.

Co to je veganství?

Dalším stravovacím (nebo spíše i životním) stylem je veganství. Oproti vegetariánství se může zdát, že se jedná o radikálnější životní styl. Vegan totiž nekonzumuje vůbec nic z živočišné výroby. Jedná se tedy o stravu založenou na rostlinné bázi bez konzumace vajec, sýrů, jogurtů, živočišného mléka a samozřejmě ani masa.

Co tedy vegani jí? Nepředstavujte si jen misky se salátem, veganská strava je velmi pestrá a barevná. Největší část jídelníčku vegana tvoří zelenina, luštěniny, rýže, těstoviny, obiloviny, semínka, ořechy a speciality jako je tofu, tempeh nebo seitan.

Nyní máme jasno, které označení znamená co. Pojďme si představit TOP 7 největších výhod a benefitů vegetariánství a veganství, které vás donutí minimálně přemýšlet. Pojďme na to.

Zdraví vám poděkuje

Ať už se rozhodnete pro vegetariánství, úplné veganství nebo pro začátek „pouze“ pro snížení konzumace masa a jiných výrobků, vaše zdraví vám za to několikrát poděkuje. Jak vegetariánství, tak veganství jde totiž ruku v ruce se zdravým životním stylem, pokud si dobře nastavíte jídelníček.

Vegetariánská a veganská strava obsahuje hodně zeleniny a ovoce bohatou na různé vitaminy i minerály. Také obsahuje mnoho vlákniny, díky které se vám zlepšuje trávení i pravidelnost vylučování. Studie prokázaly, že rostlinné styly stravování obsahují podstatně více antioxidantů, draslíku, hořčíku nebo kyseliny listové.

Další studie prokázali, že konkrétně veganská strava je skvělou volbou pro pacienty s cukrovkou, jelikož přirozeně obsahuje dobře zpracovatelné a komplexní sacharidy. Tím má vliv na nižší hladinu glykémie (krevní cukr).

Živočišné produkty jsou většinou velmi zakyselující, pH organismu člověka by přitom mělo být neutrální. To může způsobovat komplikace s trávením, kostmi a podobně.

Zajímavost: Necítili jste se nikdy po steaku těžcí a unavení? Potřebujete po nedělním obědě šlofíka? Maso náš žaludek tráví mnohem déle a spotřebuje pro jeho strávení mnohem více energie oproti zelenině a luštěninám.

Dopad vegetariánství a veganství na životní prostředí

Dobytek, který je nutný pro uživení především západního světa, je velkým problémem ekologie a životního prostředí. Spotřeba vody pro jeden kilogram hovězího masa činí neuvěřitelných 15 500 litrů. A to ještě nemluvíme o potravě pro tento dobytek, která z velké části obsahuje chemikálie a hormony, které v podobě masa konzumujeme i my lidé.

Rostlinné stravování je mnohem ekologičtější variantou pro naši planetu. Někteří odborníci dokonce tvrdí, že budoucnost tvoří veganské stravování, jinak se žádné budoucnosti nedočkáme, jelikož živočišný průmysl výrazně urychluje ničení životního prostředí. Nemusíte se nutně hnát rychle do extrémů, avšak zdravé omezení konzumace masa prospěje vám i planetě.

Zajímavost: U většiny vegetariánských jídel si lidé často ani nevšimnou, že je bezmasé, pokud je na to neupozorníte. Vyzkoušejte si tento pokus v praxi.

Na světě žije přibližně 1,4 miliardy skotu pro lidské potřeby.

Štíhlejší tělo

Benefit, který si přejí snad všichni. Ano skutečně, vegetariánská a veganská strava vám zajistí štíhlejší tělo, které je zároveň plné energie a síly. Pokud začnete konzumovat více zelených potravin a nahrazovat maso alternativami jako je tofu, tempeh nebo luštěniny, přirozeně do těla dostanete méně tuku. Díky tomu se vaše váha sníží, aniž byste měnili jiné zvyklosti svého životního stylu.

Zapomeňte na mýtus, že veganská strava je chudá na bílkoviny. Při správně sestaveném jídelníčku vašemu tělu nechybí vůbec nic. Doplňovat je nutné pouze vitamín B12, který se ve veganské stravě téměř nevyskytuje (najdeme jej však například v chlorelle, spirulině nebo chia semínkách). Ovšem tento vitamín by měli doplňovat i všežravci, jelikož se čím dál méně vyskytuje i v masové stravě.

Mnoho bílkovin se vyskytuje právě v náhražkách masa a také v luštěninách. Já osobně jsem dokonce s přechodem na vegetariánskou a veganskou stravu, začala konzumovat mnohem více bílkovin, než předtím.

Zajímavost: Jíte více a přitom hubnete. Na vegetariánské a veganské stravě budete jíst pravděpodobně o dost větší porce jídla, a to až o třetinu, i přesto však budete hubnout. Dostanete do sebe totiž lehko stravitelné a výživné potraviny, které vás nebudou tolik zatěžovat a sníte jich větší množství.

S rostlinnou stravou ušetříte

Díky konzumaci rostlinné stravy ušetří i vaše peněženka. Je to jednoduché a snadno spočitatelné. Předpokládejme, že si za týden koupíte cca tři kila masa (zaměříme se pouze na maso, bez uzenin, mastných výrobků apod.). Jedno kilo hovězího masa vás stojí v průměru 230 Kč, kilo kuřecích prs nějakých 160 Kč a vepřové maso se pohybuje okolo 150 Kč za kilogram. Dohromady tyto položky činí 540 Kč za týden, pouze za maso.

Za tuto cenu si koupíte zhruba 10 kilo červené čočky, 8 kilo cizrny nebo čtyři bedýnky zeleniny z farmářských trhů. Díky redukci masa ve svém jídelníčku bude váš rodinný rozpočet jásat. Náklady na jídlo, které bývají značnou částí rozpočtu každé domácnosti, se mohou snížit o třetinu nebo až polovinu. Pokud chcete ještě výrazněji ušetřit, tak můžete do svého týdenního režimu zahrnout také jednodenní půst, který má své prokazatelné příznivé účinky.

Zajímavost: Nejchudší země světa v Africe a v Asii jsou zpravidla vegetariánskými nebo veganskými. Jednoduše na maso nezbývají peníze, nebo se konzumuje velmi výjimečně například na oslavách, slavnostech apod. A není tomu tak dávno, kdy ani na evropském talíři nebylo běžné mít třikrát denně maso, zeptejte se svých babiček.

Pestrost jídla a jednoduchá příprava

Jakmile začnete objevovat krásy veggie stravy, překvapí vás její pestrost a barevnost. Mohu vám zaručit, že objevíte různé druhy zeleniny, ovoce a dalších potravin, které jste doteď ani neznali. Objevovat nové chutě a krásy jídla vás bude rozhodně bavit.

Příprava jídla bez masa je navíc velmi jednoduchá, často lze všechno uvařit jen v jednom hrnci. Velkou část zeleniny nemusíte ani tepelně upravovat, protože syrová je ještě výživnější a zdravější. Můžete jíst všechny barvy duhy a nepotřebujete k tomu ani žádné složité kuchařky, raději nechte volnost své kreativitě a fantazii. Výsledek bude stát za to.

Zajímavost: Věděli jste, že existuje například fialový nebo sytě zelený květák? A ochutnali jste už někdy černá rajčata?

Všechny barvy duhy můžete mít na talíři.

Lepší sportovní výkon

Pro své mnohé výhody si rostlinnou stravu vybírá i čím dál více celebrit a sportovců. Je známo, že na veganskou stravu přešel například Mike Tyson, Serena Williams, Lewis Hamilton nebo známý herec a bývalý guvernér Arnold Schwarzenegger. A kdo z nás by snad nechtěl být jako Arnold? Na rostlinné stravě také funguje mnoho špiček podnikatelského světa a CEO. Na rostlinné stravě se tak dají podávat i špičkové mentální výkony.

Jak může rostlinná strava zlepšit sportovní výkon? Mohou za to komplexní sacharidy, které se dobře spalují a dodávají nám dlouhodobou energii. Najdeme je v potravinách jako je rýže, brambory, bulgur, ovesné vločky, quinoa a mnohé další. Skvělé živiny pro lepší sportovní výkony také najdeme v samotné zelenině a ovoci. Bílkoviny pak obsahuje tofu, seitan a luštěniny, jak již bylo zmíněno výše.

Zajímavost: Vegetariánská a veganská strava byla již díky výzkumům uznána institucemi jako plnohodnotná nejen pro sportovce, ale i malé děti, kojence a těhotné ženy.

Čisté svědomí

Tímto benefitem jsem možná měla začít, avšak záměrně jsem jej nechala až na konec. Humánní a etické hledisko je nejčastějším důvodem pro vyřazení masa z jídelníčku jedince.

Je známo, že zvířata určená ke konzumaci často nežijí v důstojných podmínkách. Stísněné prostory, nekvalitní strava a přetěžování zvířat je na denním pořádku. Některá umírají zbytečně, mláďata jsou pak velmi rychle odděleny od matky. Pamatujete si, jak jste se cítili, když vám maminka v dětství hrozila, že vás někde nechá a vy jste si rychle rozmysleli svůj vzdor a běželi za ní? Tak takový strach a bezmoc cítí mláďata oddělovaná od matky, avšak rozběhnout se zpět za ní už nemohou.

Pokud se rozhodnete pro rostlinnou stravu bude to mít pozitivní dopad na naši planetu, vaši peněženku a zdraví. Také budete moct žít šťastnější život s čistým svědomím, že kvůli vám nemuselo žádné zvíře trpět.

Zajímavost: Více jak tři čtvrtiny lidí se stávají vegany a vegetariány právě kvůli etickému hledisku, čtvrtina lidí pak kvůli zdravotním a jiným benefitům.

Nemusíte se hned stát radikálními a nezastavitelnými vegany. Takový přístup nevydrží příliš dlouho nikomu. Stačí začít pozvolna, každý sám u sebe. Co takhle vynechat maso jeden den v týdnu a udělat si bezmasé pondělky? Další dny se vám budou přidávat mnohem snadněji.

Články, které stojí za přečtení: