Domů » Testosteron: K čemu je a jak zvýšit hladinu?

Testosteron: K čemu je a jak zvýšit hladinu?

od Eliška Vachková

Testosteron je jedním z androgenů, což je skupina hormonů, které produkuje mužské tělo. Tvoří se z větší části ve varlatech, z menší části v nadledvinkách. Je pro mužský život velice důležitý, ale bohužel v určitém věku (25-30 let) klesá. Zajímá vás, jak jeho hladinu zvýšit a k čemu vlastně slouží?

Tvorba testosteronu aneb jak to všechno začalo

Tento hormon se začíná tvořit v období puberty, to znamená okolo 12 let. V tuto dobu narůstá velikost varlat, penisu, ochlupení a muž se začíná sexuálně orientovat a projevovat. V následujících letech má i jiné využití, o kterém si povíme za chviličku. Je důležité, abyste si dopřávali kvalitní spánek, protože se testosteron produkuje v noci a brzy k ránu – ponocování a nedostatečné spaní ho zabíjí. Stejně tak si nepomůžete nezdravým jídelníčkem nebo stresem.

Pokud je vše v pořádku, denní produkce se pohybuje okolo 3 – 10 mg. Od 25 do 30 let se snižuje o 1 až 2 % ročně. Při špatném zdravotním stylu jeho hodnota samozřejmě klesá nejen více, ale také dříve. Nemějte ale obavy, existují způsoby, jak jeho hladinu zvýšit.

Možná se bude divit, ale dokonce i ženy produkují tento hormon, nejvyšší hladinu mívají při ovulaci, kdy mohou být trochu výbušnější a agresivnější. Stejně tak ale i mužské tělo produkuje estrogen, a pokud se dostanete na vyšší váhu, začne estrogen stoupat, proto se tomu vyvarujte.

K čemu testosteron slouží

Jak jsme si už řekli, v období dospívání slouží k tomu, aby se z chlapce stal muž. V pozdějším věku má ale i jiná využití – zvyšuje chuť na sex a ovlivňuje sexuální výkonnost, zlepšuje růst svalů, pomáhá spalovat tuky a přidává do života akčnost, soutěživost a psychickou pohodu. Po určitém věku se tak stává, že muži ztrácejí životní nadšení, schopnost riskovat a nebát se. Ztráta libida zhoršuje jejich vztahy a celkovou psychickou stránku, proto je tak důležité si udržovat hladinu testosteronu v normálu i v pokročilejším věku. Vědci se domnívají, že to, co testosteron opravdu snižuje není věk, nýbrž pokles aktivity.

Důležitým hormonem je hlavně u sportovců, neboť ovlivňuje jejich výkon. Při sportování jsou důležité:

  • motivace a chuť
  • výbušnost a akčnost
  • síla a výdrž
  • zdraví

Na všechny tyto aspekty má testosteron vliv. Pokud jste sportovcem, určitě vás bude zajímat, jak můžete tento hormon navýšit a využívat tak výhod, které přináší.

testosteron muž
Někteří muži, kteří dbají na svůj životní styl mají stejnou hladinu testosteronu v mládí i stáří

Jak zvýšit hladinu testosteronu

Úplně první cesta, kterou si řekneme, bude ta přirozená. To znamená navýšení bez doplňků či jiných pomocníků, které si lze zakoupit. Existuje několik způsobu, jak podpořit tvorbu testosteronu ihned. Může to být například:

1. Kvalitní spánek – 7 až 9 hodin denně

Spánek je nesmírně důležitý jak pro naši psychiku, tak pro fyzickou stránku. Pomáhá regenerovat naše tělo a vlastně nás celkově drží při životě. Při špatném spánku se nebudeme moct soustředit, správně spalovat kalorie, mít energii a i testosteron nebude pracovat tak, jak by měl.

2. Méně stresu

Snažte se co nejméně stresovat. Přílišný tlak neprospívá v žádném ohledu, produkuje totiž hormon kortizol, který je pro testosteron strašákem.

3. Silový trénink a kardio HIIT

Když cvičíte těžší cviky (bench-pressy, tlaky s činkou, dřepy), podporujete tím zvyšování hormonu. To samé platí u HIIT kardia, což je intenzivní cvičení s pár sekundami přestávky. Vybijete tak zde svou energii a nabijete své tělo tímto hormonem.

4. Pravidelný sex

I sex může mít na samotné produkování vliv. Může se zvýšit až o úžasných 72 %.

5. Omezení alkoholu

Alkohol nemusí být špatný, když se pije v té správné míře. Určitě ale víte, že po pár skleničkách se sníží vaše výkonnost a celkově máte větší problém s erekcí. Někdo to může mít krátkodobě naopak. Při častějším pití se může stát, že se váš testosteron sníží natolik, že budete mít stejný problém i ve střízlivosti. Problémy s erekcí mohou mít přímou souvislost s testosteronem a chce je to řešit komplexně dokud je čas. Můžete vyzkoušet i doplňky stravy, ale hlavně musíte změnit životní styl.

6. Pohyb a vyhýbání se nárůstu tuku

Pohyb je skvělý sám o sobě, proto se jej vyplatí zařadit z různých důvodů. Přebytečný tuk je ale důvodem, proč testosteron klesá rychleji než normálně. V případě vysoké nadváhy funguje mnoho procesů v těle hůře a jedním z nich je často i správná tvorba testosteronu. Choďte cvičit, podpořte produkci a zabraňte tak nadváze, která je nejen nezdravá, ale také nevypadá dobře.

7. Zdravá strava

Aby vaše tělo správně fungovalo, musíte ho dobíjet tím správným palivem. Zdravá jídla vám dodají energii, požadované živiny a zařídí, aby všechny orgány dostaly to, co potřebují.

Přidejte do jídelníčku konkrétně tyto potraviny:

  • hovězí maso
  • brambory
  • vejce
  • káva
  • para a makadamové ořechy
  • rozinky
  • zázvor
  • banán
  • avokádo
  • žampióny
  • jogurt
  • granátové jablko
  • kokosový nebo panenský olivový olej
  • cibule a česnek
  • losos
  • ústřice

Pokud chcete tento hormon doplnit i jinou cestou, můžete zvolit:

  1. Vitaminy – zinek, hořčík, vitamín D, selen, vitamín C, vitamín H, vitamín B6
  2. Tablety – doplněk stravy, který obsahuje takové složení, které napomáhá držet hladinu testosteronu v rovnováze
  3. Gely – je v nich obsažen čistý testosteron, který se absorbuje skrze kůži
  4. Injekce – vhodnost této metody zhodnotí lékař, který vám změří testosteron a počet červených krvinek v těle. Ne každý může podání injekce podstoupit, například pokud trpíte cukrovkou nebo jste prodělali infarkt, bylo by to pro vás nebezpečné. Injekce jsou tou poslední záchranou, když nic jiného nepomůže a je potřeba zde dbát na bezpečnost.
  5. Náplasti – další způsob, který musí být doporučen lékařem. Tyto náplasti vyrábí pouze jedna jediná značka, která je na předpis.

Dbejte na to, abyste měli testosteronovou hladinu v rovnováze a váš život jste si tak mohli naplno užít. V opačném případě začnete strádat a vytratí se i radost ze života.

Články, které stojí za přečtení: