Domů » 10 Tipů: Jak na špatnou náladu?

10 Tipů: Jak na špatnou náladu?

od Eliška Vachková

Znáte to – jste doma a máte pocit, že se nic nedaří. Venku prší, jakákoliv aktivita se vám protiví a nevíte, jak z toho ven. Věřte, že i v těchto chvílích se dá najít několik věcí, které vás aspoň trochu rozveselí a zlepší vám náladu. Pojďme se společně podívat na 10 z nich.

Proč máte špatnou náladu?

Existuje několik důvodů, proč se zrovna teď nacházíte ve špatném duševním rozpoložení. Ovlivnění vaší nálady začíná myšlenkou, která vytvoří určitý pocit, a ten se následně přenese do celého systému. Díky pocitům pak získáváte určitou náladu, která se projevuje různými znaky – pláčem, smíchem, rozmrzelostí, zlostí a spoustou dalších. Je tedy až vtipné, že i sebemenší myšlenka dokáže spustit velkou reakci trvající klidně několik hodin.

Schválně si to vyzkoušejte sami – pokud se cítíte na dně, vzpomínejte na dobré časy a vybavte si je do detailů. Uvidíte, že se vám vrátí pocity, které jste v dané době zažívali a budete se cítit lépe. To stejné působí i naopak – radujete-li se z něčeho a najednou se vám do mysli vloudí špatná myšlenka, její následování a neustálé přemýšlení nad ní vás přivede do špatné nálady velmi rychle, dejte si na to pozor!

Kromě vnitřních faktorů vám ale náladu mohou zhoršit také hormony, nedostatek pitného režimu, slunečního světla, kvalitní stravy, spánku nebo vysoká hladina stresu. Pokud můžete tyto faktory ovlivnit, určitě jim věnujte pozornost. Někdy se nacházíme v situaci, kdy okolní vlivy musíme pouze přijmout – v tu chvíli je na řadě naše vnitřní síla, která nám pomůže danou situaci zvládnout.

Jestli se právě nacházíte v nemilém rozpoložení, vyzkoušejte jeden z deseti níže tipů na zahnání špatné nálady.

špatná nálada
Špatná nálada má několik důvodů, které se týkají buďto vnitřních nebo vnějších faktorů.

10 Tipů: Jak zahnat špatnou náladu

Protože špatná nálada začíná u myšlenky, stejně tak může i skončit – skvělou zprávou je tedy to, že je vše ve vašich rukách. Někdy je ale těžké přimět svou mysl osvobodit se od špatných pocitů, a tak je zapotřebí najít jiné cesty – ty vnější. Věci a lidi okolo vás na vás mají velký vliv a stejně jako vás mohou povzbudit, vás také mohou táhnout ke dnu. Nejlepší volbou je tedy zkombinovat dobré vnější i vnitřní faktory. Ze všeho nejdůležitější je vaše prožívání, proto se v době, kdy vaše nálada není na nejlepší úrovni, zaměřte na vše, co vás dělá šťastnými. A pokud vám došla inspirace, zkuste tyto tipy:

1. Trocha čerstvého vzduchu

Procházka je skvělou volbou, jak zahnat chmury. Okysličíte mozek a přijdete na jiné myšlenky. Když jste venku mimo své problémy a trable, máte pocit, jako by na ničem z toho doopravdy nezáleželo a uvědomíte si, že vlastně řešíte hlouposti. Jděte se projít někam do přírody – ideální je les, při jehož návštěvě dostanete do těla hormony kortizol a dopamin, které vám pomohou k duševní pohodě.

Jděte se projít sami nebo vezměte někoho, koho máte rádi. Pokud cítíte, že byste byli raději sami, nasaďte sluchátka, zapněte muziku a vyrazte!

2. Filmy a seriály

Bude to znít možná zvláštně, ale pokud máte svůj oblíbený film či seriál, určitě ve vás dokáže vyvolat příjemné emoce. Všeobecným favoritem mezi seriály jsou Přátelé, které trápí úplně stejné strasti jako vás, proto při sledování jejich životů cítíte klid, a dokonce se i zasmějete. Zkuste sílu nostalgie a pusťte si něco, na čem jste ujížděli, když jste byli mladší, například pohádky. Ať už to je cokoliv, dovolte si proležet celý den v posteli, někdy je to totiž to jediné, co vám pomůže.

3. Popovídejte si s někým

Abyste se odbourali od svých myšlenek, je potřeba přijít na jiné, což uděláte nejlépe tak, že si s někým promluvíte. Budete se totiž soustředit na daného člověka a přestanete věznit sami sebe ve špatné náladě. Využijte toho, že máte k dispozici své přátelé či rodinu a zavolejte jim, napište nebo se sejděte a povídejte si – o čemkoliv. Můžete se podělit o své problémy a nechat si poradit nebo společně podniknout nějakou aktivitu, která vám zlepší náladu.

Mluvení s lidmi
Při komunikaci dochází k porozumění, a vy tak získáváte pocit, že na vaše problémy nejste sami.

4. Věnujte se oblíbeným aktivitám

Hrajete na nějaký hudební nástroj, zpíváte, paříte hry nebo čtete knihy? Běžte se věnovat vaší oblíbené aktivitě, díky které přijdete na jiné myšlenky a budete se cítit šťastní. Navíc je to dobře vynaložený čas, při kterém se i něco přiučíte. Nicméně, v tomto okamžiku byste činnost neměli brát jako něco, v čem se jdete zlepšovat, ale spíše jako něco, čím si jdete udělat radost. Nároky a peskování vám k lepší náladě nejspíš moc nepomohou.

5. Udělejte si radost

Je něco, co jste už dlouho chtěli udělat nebo si koupit? Teď je ten správný čas! Udělejte spontánní rozhodnutí a učiňte něco jen tak, protože chcete. Je to velká svoboda, a pokud jste typ ,,plánovač“ (píšete si do diáře povinnosti a každý den máte přesně naplánovaný), musíte to vyzkoušet. V době, kdy na tom nejsme psychicky nejlépe je velice důležité dělat si radost maličkostmi a obklopovat se vším, co nás hodí do pohody. Nezapomínejte na to a pečujte o sebe!

6. Navštivte podniky

Zajděte si s kamarádkou či kamarádem na kávu či něco sladkého do kavárny, dejte si sushi, pizzu nebo jiné jídlo z vaší oblíbené kuchyně. Klidně můžete jít sami – výhodou je, že i přesto máte kolem sebe lidi a cítíte se společensky. Navíc se zde můžete seznámit nebo potkat někoho, koho už znáte. Kdo by si navíc nechtěl užít pohodlí obsluhy?

7. Jděte spát

Pokud trpíte spánkovou deprivací, zvládání emocí pro vás může být těžší než jindy. Ve spánku dochází k reflektování zážitků a pomocí snů se s nimi vyrovnáváte. Když jdete spát s těžkou hlavou, ráno se zdá vše lehčí, proto pokud se necítíte dobře, zkuste si zdřímnout. Možná díky tomu dokonce přijdete na to, jak své problémy vyřešit.

💡 Sny nám pomáhají nejen získat odpovědi k otázkám, ale nabízí také inspiraci. Paul McCartney ze skupiny Beatles zaslechl melodii písně Yesterday ve snu, a vytvořil tak hit. Dmitrij Mendělejev zase sestavil tabulku chemických prvků na základě vidiny onoho systému. 💡

spánek
Při nedostatku spánku jste emocionálně citlivější až o 30%, je pro vás tedy mnohem obtížnější zvládat životní situace.

8. Zacvičte si

Díky cvičení se vylučují hormony štěstí, které rapidně mění náladu k lepšímu. Ať už je to workout nebo běhání, budete mít ze sebe dobrý pocit, protože pro sebe něco uděláte. Lidé, kteří se pravidelně věnují pohybu jsou odolnější vůči stresu a ve větší psychické pohodě. Obecně je pohyb důležitý nejen pro psychiku, funguje jako prevence vzniku civilizačních nemocí. Jestli máte problémy s motivací, zkuste trenéra nebo povolejte své sportovně založené přátelé, jistě vám rádi pomohou.

9. Obklopte se estetičnem

Jak jsme si již řekli, i věci okolo vás ovlivňují, jak se momentálně cítíte. Protřiďte šatník a noste jen to, v čem se opravdu cítíte dobře. Udělejte změny ve vašem domově a zaměřte se na detaily – rámečky, dekorace a rostliny. Je důležité, abyste se u sebe doma cítili útulně, protože zde budete trávit nějaký čas. Zásadní jsou také barvy, které na vás působí více, než si uvědomujete. Proti depresi například funguje teplá žlutá, kterou se můžete obklopit třeba ve formě květin nebo závěsů.

10. Dejte si čokoládu

Nejspíš je vám známo, že čokoláda je přírodní antidepresivum, a to kvůli zvyšování hladiny několika hormonů štěstí, mezi něž se řadí serotonin, dopamin, fenylethylamin a anandamid. Dokáže tak pozastavit depresi či jen špatnou náladu. Pokud je čokoláda kvalitní, prospívá i vašemu fyzickému zdraví.

To by bylo 10 tipů na to, jak zahnat špatnou náladu, která čas od času padne na nás všechny. Mějte ale na paměti, že dlouhodobé problémy s psychickým zdravím je potřeba řešit s psychologem, proto pomoc vyhledejte včas. Do té doby vyzkoušejte jeden z deseti tipů.

Články, které stojí za přečtení: