Domů » 7 Tipů: Jak se dostat z krátkodobé deprese?

7 Tipů: Jak se dostat z krátkodobé deprese?

od Eliška Vachková

Všimli jste si, že se v poslední době necítíte dobře a objevuje se to častěji, než byste si přáli? Možná je na čase s takovými pocity začít něco dělat. Pokud si myslíte, že to není deprese a situace není tak vážná, abyste se o ní poradili s psychologem, můžete využít naše rady.

Jak poznám, že se jedná o krátkodobou depresi?

Krátkodobou depresi si rozhodně nepleťte s klasickou depresí. Ta je totiž duševním onemocněním, které netrvá jen pár minut a její léčení vyžaduje odbornou pomoc. Takzvaná ,,depka“ je krátkodobou záležitostí, která se objevuje čas od času. I tak vám ale dokáže zkazit náladu a vždy se hodí vědět, jak se z ní vymanit.

Znaky krátkodobé deprese:

  • špatná nálada
  • rozmrzelost
  • pocit osamělosti
  • smutek

Stejně tak jako se depka nemusí objevovat často, může přicházet pravidelně. Do doby, kdy vás nevyřazuje z normálního provozu se není čeho bát. Jakmile se ale přidají sebevražedné myšlenky a budete mít pocit, že jste v pasti a žijete v neustálém neštěstí, jedná se o depresi, která může být vážné následky, proto vyhledejte odbornou pomoc včas.

Krátkodobá deprese má stejně jako vše nějakou příčinu, kterou byste měli objevit, abyste špatným pocitům dokázali předejít. Všímejte si, co vám tento stav způsobuje a snažte se to změnit. Buď se těmto situacím vyhýbejte nebo k nim změňte postoj. Jestli jste skleslí vždy, když nemáte plán na víkend, najděte si náhradu a užijte si čas sami se sebou. Pusťte si film či seriál a celý den se jen válejte v posteli, udělejte si celotělovou skincare rutinu nebo se věnujte svým koníčkům. Jednoduše nenechte, aby váš pocit štěstí závisel na někom jiném.

Jestli vás ale nebaví se utápět ve špatných emocích, využijte níže uvedené rady a dostaňte se z toho rychleji!

7 Tipů: Jak se dostat z krátkodobé deprese?

I když mohou být tyto pocity nepříjemné, je důležité si uvědomit, že nebudou trvat věčně a nejlepší, co pro sebe můžete udělat, je vstát a začít se soustředit na něco jiného. Čas od času se vyplakat je normální a také potřeba, ale nesmí to být moc často. Zde je několik tipů, na co jiného se můžete soustředit:

Tip č.1: Běžte se hýbat

Je obecně známo, že pohyb tělu prospívá a aktivuje spoustu prospěšných hormonů, které vám zlepší náladu. Zapomenete na své špatné pocity a namísto toho se budete cítit plní energie. Navíc uděláte něco pro své zdraví, ať už půjdete běhat, dáte si silový trénink nebo lekci jógy. Bude stačit i obyčejný strečink či procházka a uvidíte, že se budete cítit lépe!

Tip č.2: Zavzpomínejte na hezké časy

Máte doma alba s fotkami nebo složku v telefonu? Udělejte si chvilku klidu a projeďte si je. Vzpomínka na hezké časy vás přiměje usmát se a cítit se obecně lépe. Také vám dost možná připomene, co všechno jste už za svůj život zvládli a ještě zvládnete. Nechte se unášet pozitivními emocemi a zažeňte tak špatnou náladu.

Tip č.3: Pusťte si muziku

Je vědecky dokázáno, že hudba dokáže ovlivňovat naše pocity. Při poslechu smutných písní získáte pocity melancholie, a to i když venku svítí sluníčko. Pokud se nenacházíte v příliš radostném stavu, raději si poslechněte něco pozitivního, co vám pomůže zapomenout na špatné myšlenky a vloudí do vaší mysli trochu optimismu.

💡 Tip: Najděte si písničky vašeho dětství – nostalgie funguje skvěle! 💡

deprese
Díky poslechu oblíbené hudby dostanete do těla hormony, které zlepší vaši náladu.

Tip č.4: Odměňte se

Stejně jako je důležité udržovat se ve fyzické kondici, je důležité udržovat si psychickou pohodu. Jednou za čas si dopřejte něco dobrého, zajděte do kavárny na kávu a dortík či si kupte nový kousek do šatníku. Neuchylujte se ale k tomuto chování příliš často, mohla by se z toho stát závislost. Odměnit se můžete i tím, že si dovolíte odpočinout, uvaříte si dobré jídlo nebo si uděláte skincare rutinu.

Tip č.5: Buďte s lidmi

Jestliže máte tu možnost, navštivte své přátelé, partnera či rodinu a buďte s nimi – mluvte spolu, podívejte se společně na film nebo jen tak buďte. V době, kdy jste s někým jiným, než jen sami se sebou, nemáte možnost se tolik zaměřovat na své vlastní myšlenky, které vás drží na dně. Pocit, že na to nejste sami vás dokáže posílit a dodat opět radost do života.

Tip č.6: Dejte si čokoládu

Čokoláda neslouží jen jako sladká pochutina, kterou zaženete vaše chutě, ale také jako pomocník při špatné náladě či depresi. Díky obsahu prospěšných látek jako je železo, hořčík, vláknina, měď, mangan, draslík, selen či fosfor. Zakupte tedy kvalitní čokoládu s vysokých obsahem kakaa (alespoň 70 %) a čas od času si ulomte kostičku či dvě. Rozhodně se ale na ni neupínejte jako na řešení všech problémů. Kromě zlepšení nálady se také můžete dočkat zpomalení vzniku vrásek a stárnutí pleti nebo snížení rizika vzniku žaludečních vředů, některých alergií i rakoviny.

Tip č.7: Napište, za co jste vděční

V naší mysli máme tolik myšlenek, že někdy přehlížíme to dobré a zaměřujeme se pouze na špatné věci. Vezměte si papír a sepište si vše, co vám ve vašem životě dělá radost, za co jste vděční. Pokuste se opravdu zamyslet a rozepsat se. Poté si svůj list důkladně pročtěte a uvědomte si, jak se cítíte – změnilo se něco? Seznam nevyhazujte, postupně ho doplňujte a pokud se opět objeví krátkodobá deprese, vraťte se k němu a připomeňte si, jaké všechny dobré věci se vám v životě dějí.

Nebuďte rozmrzelí, špatná nálada je součástí života nás všech, a někdy se s ní vypořádat prostě musíme. Abyste jí zabránili, v první řadě byste měli myslet na prevenci – mít dostatek pohybu, zdravého jídla a čerstvého vzduchu. A pokud se i tak občas potkáte s krátkodobou depresí, využijte naše rady a rychle se jí zbavte!

Články, které stojí za přečtení: