Domů » 7 Tipů: Jak se zbavit strachu a zbytečného stresu?

7 Tipů: Jak se zbavit strachu a zbytečného stresu?

od Anna Malá

Jak se zbavit strachu a zbytečného stresu? Není jednoduché připustit si své strachy a postavit se jim tváří v tvář. Každý má z něčeho strach a tento vnitřní stav se pak odráží v tom, že jsme zbytečně ve stresu. Je dobré umět se podívat sám do sebe a poznat svůj strach, obavu, pochybnost a najít způsoby, jak s nimi bojovat. Člověk, který podléhá neustálým obavám ze situací nebo věcí, činností apod. je vystaven permanentnímu stresu a to rozhodně není nic dobrého.

Jak se zbavit strachu?

Jak se zbavit strachu? Kdyby to bylo tak snadné, jako odpovědět na otázku, pak by po světě chodili samí super-muži a wonder-ženy. Jenže ono to tak vůbec není. Jak se říká: „Bez práce nejsou koláče!“ a u strachu to platí dvojnásob. Internet je sice plný různých hesel a manter typu „zvládnete, co si zamanete“, „stačí na to pomyslet a ono se to stane“. Jenže, když se něčeho zarytě bojíte, vaše hlava je zde neoblomná. Nemůžete jí to jen nakázat, musíte ji přesvědčit.

Je také rozdíl mezi tím, zda se něčeho bojíte permanentně, každý den, každou situaci a jste tomu vystaveni stále, nebo zda jde o strach z příležitostných událostí, jako je let letadlem apod. Se strachem, která zažíváme opakovaně a často se pracuje totiž jinak, než s tím, který je nahodilý a jen někdy. Nezaměňte to ovšem tak, že jedno je fobie a druhé je „čistě jen“ strach.

Fobie, strach, obavy, úzkosti

Strach, fobie, obavy, pochyby, obtíže, nepříjemné situace, to vše jsou pojmy, které mají mnoho společného, často se prolínají, některé se sobě rovnají a často nejde vyčlenit jeden od druhého. Když máte nějakou fobii, máte z toho strach, následují obavy, že se tomu nevyhnete, což vám činí obtíže, protože vznikne nepříjemná situace. Ale i samotná nepříjemná situace může být to, čeho se bojíte a z té máte strach a proto máte obavy….a tak stále dokola.

Strach je jedna z nejsilnějších emocí, které člověk dokáže pocítit. Dříve nám sloužil proto, abychom se dokázali vyhnout nebezpečí. Jenže jak se vyvíjí samo lidstvo, upgraduje se vše s ním spojené, tedy i strach. V dnešní době jsou některé strachy zbytečné, k ničemu nám neslouží, jen nám ničí život. A stejně tak, jako jsou různé formy strachu, existují i různé stupně strachu. Laicky řečeno: „Můžete se bát málo nebo hodně“.

„Strach může zachránit život, může ho ale také postupně zničit.“

Máte-li strach v případě reakce na hrozící nebezpečí a zachováte se tak, že vám to zachrání život je to super. Opak je ale moment, kdy se bojíte, až se vám třesou a potí ruce, nemůžete mluvit, po čele vám ztéká studený pot a zažívacích potížích ani nemluvě. Takový strach není prospěšný, racionální a už vůbec ne zdraví. Jenže co s tím? Jak se zbavit takového strachu? Jak s tím pracovat? Má to řešení?

Jak překonat strach?

Máme-li se zbavit strachu, musíme ho nejdříve identifikovat. Pak se můžete zaměřit na to, jak se ho zbavit, jak se překonat a získat svobodu pro naši mysl, která je strachem svázaná. Podívejme se nejdříve na některé projevy, stavy, které jsou se strachem spojeny. Ty největší a nejčastější jsou:

Úzkost

Úzkost nemá zjevnou příčinu, jako když uslyšíte ránu a leknete se. Úzkostné stavy přichází samy a nečekaně, vyvolají v nás nával emočního utrpení a fyzických projevů a zase si „odejdou“. Jedná se o různé stavy strachu, jistých obav, představ, negativních myšlenek. Ty pak v těle vyvolají vlnu reakcí jako je bušení srdce, pot, nevolnost, dušnost, třas, atd. Takový úzkostný stav pak může trvat pouze chvilku, nebo být dlouhodobý. Může být různě silný.

Jak se zbavit úzkosti? Úzkost už je něco, na co sami nestačíte. Máte-li pocit, že zažíváte stavy úzkosti, pak vyhledejte lékařskou pomoc. Nechcete-li k lékaři jako takovému, jděte alespoň k terapeutovi. Měli by s vámi najít cestu k tomu, co prožíváte psychicky, fyzicky. Kde je příčina, jak se mění vaše chování v a jak pracovat se svými emocemi, jak je cvičit.

Fobie

Fobie je spjatá s úzkostí, je to úzkostná porucha. Jde o stav, kdy prožíváme až chorobný strach ze situací, lidí, zvířat nebo objektů. Fobie vás dokáže zcela paralyzovat. Když je silná, může vám totálně ničit život a výrazně snižovat jeho kvalitu. Nejhorší na fobii nejspíš je, že dotyčný zcela jasně ví, že se jedná o iracionální strach, ale „nedokáže si pomoct“. Podle internetových zdrojů existuje přes 500 druhů fobií.

Mezi nejznámější a nejčastější, o kterých slýcháme, patří například: Arachnofobie (strach z pavouků), Klaustrofobie (strach z uzavřeného prostoru), Agorafobie (strach z létání), Akrofobie (strach z výšek)…

Nejčastěji se fobie léčí tím, že vás lékař, terapeut vystavuje představám o dané situace a následně vás směřuje k tomu, abyste se reálným situacím vystavovali po malých dávkách vy sami. V podstatě sebe i své tělo a mysl trénujete a přivykáte na danou věc, abyste se naučili pracovat s projevy, které ve vás fobie vyvolává. Tam, kde je to potřeba je možné podpořit léčbu medikamenty.

Strach

Strach, ten strašák jeden! Bojíme se jednak z přirozeného hlediska. Jako je strach ze tmy nebo agresivně vypadajících zvířat. Máme ale také strach díky předchozím zkušenostem. Dostávali jste za chyby velmi důrazné pohlavky? Pak je větší pravděpodobnost, že se v budoucím životě budete bát udělat chybu. Pak je tu strach, až děs, kdy se vážně bojíte, např. o život. Pokud proti vám půjde rychlou chůzí člověk s nožem, prožijete jistě hrůzu, jako v hororu.

S takovými strach se ale dá pracovat o něco lépe, než když je váš strach, řekněme „klinický“. Úzkosti a fobie jsou stavy, kdy dobře víte, že iracionální a zbytečný, ale hlavně nedokážete poručit. Strach z chyby, špatného hodnocení, tmy a zlých lidí se ale dá překonat. Můžete s ním pracovat a zcela se jej zbavit.

Obecně lze představit několik technik na to jak pracovat se strachem. Musíte si svůj strach ale přiznat. Nelze k tomu přistupovat tak, že když jdete do práce máte takový nepříjemný pocit v žaludku a stále tvrdit: „No ale já vůbec nechápu proč!“. Musíte se zaměřit na to, kdy je vám zle, proč tomu tak je a co s tím můžete dělat. A když zjistíte, že se něčeho bojíte, pak si to umět i přiznat.

Stres

Bavíme-li si o strachu, nesmíme zapomenou na stres, protože stres vyvolává strach a strach vyvolává stres. Nehledě na to, že stres má prakticky „stejné“ projevy jako strach. Když prožíváte stres, máte na něj psychické i fyzické reakce. Tyto projevy pak ústí v reakce, které se snaží vaši osobu dostat z nebezpečí. I zde se bavíme o situaci, kdy vám stresu může pomoct, je to tzv. pozitivní stres, nebo kdy vám může velmi škodit, tedy negativní stres.

Jak se zbavit stresu? Na to už dokáže být odpověď mnohem snazší a rozsáhlejší. Stres je přeci jen něco, čemu jsme vystavováni každý den a čemu lze často předcházet. Stres lez také dobře snižovat pomocí různých pomocníků, jako je relaxace, hudba, svíčky, meditace, apod. Navíc, když někomu řeknete, že jste ve stresu, je to skoro až „moderní“, jenže když máte fobii, kvůli které nevstoupíte do výtahu, lidé mají tendence na vás hledět skrz prsty.

7 Tipů: Jak se zbavit strachu?

Strach je poněkud „příliš obsáhlé téma“ na to, abychom zde pokryli všemi postupy, způsoby a triky, jak si s ním poradit. Na ten běžný strach, se kterým se dá celkem dobře pracovat, tu ale máme některé obecné tipy, které fungují. Některé z nich jsou tak triviální, že jste je zcela jistě slýchávali již v dětství. Ovšem „zavři oči a ono to zmizí“ tady nečekejte.

1. Berte strach jako lekci

Nebudu tady uvádět klasické: „Najděte si na všem něco pozitivního“. Jsou zkrátka situace, kdy to skutečně nejde. Je ale dobré si říct, že každá situace přináší lekci. Každá situace nás něco naučí. Stejně jako sahání na rozpálenou žehličku nás poučí, že zapnutá žehlička pálí a to spálení „sakra bolí“ a příště už se jí nedotkneme. Byla to lekce, která měla svůj efekt.

2. Naučte se o svém strachu

Pokud poznám svého nepřítele, budu vědět jak ho mám porazit. Čtěte, poslouchejte zkušenosti jiných, poznávejte situace, vzdělávejte se. Možná vám to přinese nový úhel pohledu a už při samotném zkoumání svého strachu poznáte, že byl zbytečný a i vás mozek vám vyšel signál, že příště už se nemusíte bát. A pokud ne, budete minimálně dobře vědět, co vše potřebujete k tomu, abyste svůj strach porazili. Máte tak materiál pro další kroky.

3. Trénujte se v bání

Nejlepší učitel je sám strach. Pokud se bojíte např. konfrontací, pak se jim nevyhýbejte, vstupujte do nich s tím, že se trénujete. Čím častěji se nepříjemným situacím vystavíte, tím snazší se pro vás stanou. Stejně jako když trénujete skok do dálky. S každým tréninkem se váš skok prodlužuje a vaše výsledky jsou lepší a lepší. Uvidíte, že časem se váš strach z nepříjemného zážitku stane jen pouhou zkušeností-jednou z mnoha.

4. Vizualizujte svůj strach

Pokud se na přímý trénink ještě necítíte, pak zkuste vizualizaci. Pro někoho je samotná situace natolik nepříjemná, že i pouhá představa toho, dokáže dotyčného zcela rozhodit a vyvolat úzkostné pocity. Zkoušejte si tedy představovat, velmi silně s vyvoláním emocí, to, čeho se bojíte. Představujte si jak situaci zvládáte a jak je vám po tom dobře. Nejvíce se pak při vizualizaci zaměřte právě na ten blažený a osvobozující pocit vítězství, když vás strach opustil.

5. Bez práce nejsou koláče

Jasně, bez práce to nepůjde. Pracujte sami se sebou, se svou myslí. Meditujte, nahlížejte do sebe, poznejte se. Tím poznáte své strachy a možná pochopíte, že už je nepotřebujete, že to bylo pouze něco, co bylo nezbytné kdysi dávno, ale dnes už je to zcela nadbytečné a můžete to pustit z vašeho nitra. Najděte si cviky na uvolnění mysli a emocí a cvičte je, pokud možno, každý den.

6. Nechte si pomoct

Je toho mnohem víc, co můžete zkoušet sami, nicméně někdy je strach natolik ochromující nebo dokáže natolik komplikovat život, že už je lepší nechat si poradit. Na první dobrou můžete zkusit přítele, kterému důvěřujete, svěřit se mu a mluvit tak o svých obavách. I samotné mluvení o tom, míru strachu snižuje. V další fázi zkuste např. kouče nebo terapeuta. Znají různé cvičební technicky a způsoby, jak pracovat se strachem.

7. Mějte zdravé tělo i ducha

Tohle jste asi slyšet nechtěli. Ano, je to klišé a ano, čtete to snad u všeho, ale je to bohužel tak! Bez zdravé stravy a trocha pohybu to nepůjde. Jak známo, strava má ohromný vliv na náš mozek, který pak spouští všechny ty reakce, a řídí funkce a ovládá, resp. neovládá naše chování. Když mu nedodáte ty správné živiny, místo toho aby bojoval s tím podstatným, bojuje tam někde se zpracováním všech těch škodlivých látek.

Zbavit se strachu a stresu?

Jak bylo zmíněno již výše, toto téma je velmi obsáhlé a nestačí ani na 100 knih. Tolik kolik je lidí, tolik se dá cítit pocitů, strachů, stresu, emocí apod. Každý den, každou minutu, v každé zemi se někdo něčeho bojí. Ten, kdo strach popírá je sám proti sobě. Kdo si ho umí přiznat je ve své podstatě mnohem silnější a statečnější, než ten, kdo tvrdí, že se ničeho nebojí. Žijeme ve světě hesel a motivačních citátů a filmů, je pak těžké přiznat sami sobě, že se něčeho bojíme.

Strach i stres jsou ovšem přirozené prvky našich každodenních životů. Beze strachu bychom se nedostali až k roku 2020. Pračlověk by se nebál mamuta a nechal by se zadupat. Babičky bylinkářky by neměly respekt před sílou jedovatých rostlin a čaj nebyl čajem. A bratranec Pepa by každý den chodil s popáleninami x-tého stupně, protože by nevěděl, že ta horká žehlička vážně pálí.

„Nebojte“ se tedy pokud se něčeho bojíte. Je to zcela normální a přirozené. Svůj strach poznejte, přijměte a vydejte se na cestu s tím, že vás něco naučil, ale už ho nepotřebujete. Cvičte se ve své odvaze a výsledky se dostaví. Více než zaměřování se na jeden jediný problém vám možná lépe pomůže zaměřit se na svou mysl a pracovat s tím, kdo a jací jste. Buďte silní ve všem, kým jste a strach vás příště neohrozí, budete to brát jen jako další lekci.

Články, které stojí za přečtení: