Domů » Jak meditovat a proniknout do tajů meditace?

Jak meditovat a proniknout do tajů meditace?

od Anna Malá

Jak meditovat? Proč o meditování slyšíme kudy chodíme? Protože dnešní doba je uspěchaná a náročná. Hlavou se nám každý den honí tisíce myšlenek. Povinnosti, práce, nákup, dovolená, kroužky, škola atd. Neustále řešíme co bylo a co bude. Jenže žijeme tady a teď a zastavit se v daném okamžiku umí jen málokdo. Meditace ale dokáže srovnat myšlenky, zpomalit jejich tok a zklidnit mysl. Díky meditaci poznáváte sami sebe a učíte se rozumět svým pocitům.

Jak meditovat?

Meditace není jen technika, je to životní styl. Je to způsob jakým pečujete sami o sebe. Když se učíte meditovat, snažíte se poznat sami sebe a chápat své pocity. Díky meditaci můžete „uchopit“ své myšlenky a srovnat si je, dokonce je kontrolovat. Je to metoda, která vám pomáhá uklidnit vaši mysl a prožívat daný okamžik. Při meditaci se snažíte pozorovat své myšlenky a hledat odkud přicházejí. Díky tomu se stáváte „vědomějším“.

Meditace má opravdu mnoho dobrých impaktů na naši mysl i tělo. Zmírňuje stres, zvyšuje naši produktivitu, zlepšuje paměť, zvyšuje fyzickou výkonnost, posiluje imunitní systém, zpomaluje procesy stárnutí, zvyšuje sebedůvěru, pomáhá ovládat vlastní myšlenky, zmírňuje fobie a strachy, rozvíjí intuici a mnoho a mnoho dalších..

Je mnoho způsobů a technik meditace, je tu meditace pro začátečníky i pokročilé. Když se začnete o téma zajímat, zjistíte, že najdete mnoho návodů k meditaci, kurzů meditace, nebo meditaci on-line, meditačních aplikací apod. Důležité je se toho nepřeberného množství nezaleknout a s něčím jednoduše začít. Nehledejte v tom jogíny v bílém „prostěradle“, kteří levitují nad perským kobercem. Meditace je pro všechny a nemusí být složitá.

Meditace pro začátečníky

Jak začít meditovat? Nemusíte si hned stanovit za cíl 60 min meditace dvakrát do týdne. Stačí, když se budete snažit meditovat alespoň 10 min každý den. Můžete si zvolit ranní meditaci nebo časem zjistíte, že vám vyhovuje spíše večerní zklidnění mysli po náročném dni. Záleží na vás. K meditaci prakticky skoro nic nepotřebujete. Hlavní je mít klidné a pohodlné místo.

Pro začátek jsou pro vás důležité tři základní věci:

  • klidný, soustředěný, pravidelný dech
  • pohodlí, nejlépe turecký sed se rovnými zády
  • nechat plynout myšlenky, tak jak k vám přicházejí, nesnažit se je nijak uchopit
  • budík, časovač

Začněte malými krůčky. Vyčleňte si 10 min každý den, kdy se zastavíte, zklidníte dech a necháte své myšlenky volně plynout. Postupně se soustřeďte na svůj dech, vždycky když vaše mysl uteče k rozebírání jakékoli myšlenky si připomeňte, že se musíte soustředit na svůj dech. To vám pomůže vrátit se a neztrácet se v toku myšlenek.

Usaďte se tak, aby vám bylo dobře, abyste neměli potřebu se pořád hýbat a šít s sebou. Při meditaci je důležité zůstat v klidu a uvolnění. Bude-li vás tlačit polštář nebo deka, mnoho klidu vám to nepřinese. Nejčastěji lidé meditují na zemi na koberci nebo podložce. Máte tak dostatek prostoru a zároveň něco měkkého a teplého pod sebou. Nesnažte se meditovat za každou cenu, pokud nemáte klid a prostor, nebude to mít smysl.

Nezapomeňte si pro začátek nastavit čas na budíku, mobilu, apod. Je to proto, že pokud budete stále myslet na to, jak dlouho že už to děláte, budete vás to rušit a rozptylovat. Meditace by tak neměla smysl, vaši soustředěnost by byla narušována myšlenkami na čas, nebo tím, že byste se jej snažili sledovat.

Jak správně meditovat?

Meditace je v dnešní době velmi častým tématem. Na internetu tak najdete mnoho typů a rad. Ale nejen tam, o meditaci bylo napsáno také mnoho knih a věnuje se jí spousta lidí, např. Petr Chobot. Někde se dočtete, že se musíte naučit správně sedět, správně dýchat. Jinde zase, že k tomu potřebujete spousta jiných věcí, jako je hudba, svíčky, zvonky. Vyberte si sami, co vám vyhovuje. Zvolte techniku, která vám sedí a na té pracujte.

Velké množství informací by vás mohlo přivést k otázkám typu: „Jak správně meditovat?“, „Mám si pořídit meditační polštářek?“, „Mám meditovat doma nebo v přírodě?“. V sedě, v leže, ve stoje. S hudbou, bez hudby. Doma, venku. Je tolik možností, ale která je správná? Řeknu vám to jednoduše: Ta VAŠE! Začít s meditací a trénovat ji můžete kdekoli a kdykoli. Zastavte se v myšlenkách a na okamžik se soustřeďte. Na to nepotřebujete pomůcky.

Neexistuje správná meditace! Meditace je cesta sama k sobě. Každý pozná tu svou

Je i mnoho způsobů a technik dýchání, ale ani tady si nemusíte pořizovat desítky knih a učit se např. nitkový dech. Prostě dýchejte, hluboký nádech a výdech. Hlavně v klidu a přirozeně, ať se vám třeba nezatočí hlava. Dýchejte pravidelně a soustřeďte se na každý nádech i výdech. Sami jste jistě zažili momenty, kdy vám pravidelné dýchání pomohlo v nějaké stresové situaci. Takový dech vám při meditaci postačí.

Řízená meditace

Pokud je to pro vás i tak matoucí a chcete tomu dát nějaký řád, zkuste řízenou meditaci. Vzhledem k tomu, že dnešní doba poskytuje dostupnost informací, existuje spousta lidí, kteří vám s meditací pomůžou. Můžete si to vyzkoušet na jejich seminářích, kde budete následovat jejich kroky. Nebo si můžete zakoupit nahrávky od těchto lidí, kteří vás meditací provedou u vás doma.

Stačí si tedy najít čas pro sebe, klidné místo. Pohodlně se usadit, pustit si hudbu a nechat se vést. Pro někoho se volba řízené meditace může zdát tou pravou, protože vás na začátku nestresují myšlenky, zda to děláte dobře apod. Také se nemusíte nikterak soustředit na svou činnost, protože hlas, který vás vede, vás vždycky „přivede zpět na cestu“.

Meditace je cestou ke srovnání myšlenek i psychiky jedince. Zkuste a zjistíte sami.

Články, které stojí za přečtení: