Domů » 8 Tipů: Jak se stát copywriterem a začít vydělávat?

8 Tipů: Jak se stát copywriterem a začít vydělávat?

od Eliška Vachková
Publikováno Aktualizováno

Chtěli byste pracovat sami na sebe a psát o svých názorech pro veřejnost, zákazníky, čtenáře a klienty? Jestliže máte skvělou znalost češtiny a myšlenky, které mají potenciál, můžete to zkusit! Stát se copywrighterem, tedy copywriterem, není zase tak složité, pokud vás psaní baví a máte pro něj základní vlohy. V případě, že ke copywritingu nemáte žádný vztah a chcete jen vydělávat peníze z domova, tak tento druh výdělku nemůžeme doporučit. Dříve nebo později s tím stejně seknete. Jestli jsme vás neodradili, tak čtěte dále. V druhé části článku máme skvělé tipy, jak se stát copywriterem a vydělávat peníze psaním textů.

Kdo je to copywriter

Copywriter je člověk, který vytváří reklamní a marketingové texty. Píše především na různé webové stránky, sociální sítě, do e-mailů či kamkoliv jinam, kde je třeba něco otextovat a hlavně prodat. Na copywriting nepotřebujete většinou žádné formální vzdělání, může se jím tudíž stát každý! Skoro nikde po vás nebudou požadovat titul z žurnalistiky. Měli byste ale mít k této práci nějaký vztah – například vás vždy bavilo psát již na škole a v pravopise jste excelovali. Rádi si hrajete s textem a těší vás dobře odvedená práce. Poté stačí najít někoho, kdo vám za vaše texty a články zaplatí.

Schopný copywriter a jeho text je investice, která se vyplatí – nenásilnou formou dokáže čtenáře nalákat na produkt či službu a zároveň je dostatečně informovat. Možná si teď říkáte, že jeho práce není až tak důležitá, a že byste si takové texty zvládli napsat sami. Divili byste se, jaká je realita. Bez dobrých článků můžete na návštěvnost webu rovnou zapomenout. Nejde jen o to, aby byly napsány gramaticky správně, ale také, aby byly čtivé. Je zapotřebí kreativní mysl a umění skládat slova tak, aby se nejednalo o psanou přednášku pana profesora na vysoké, která všechny nudí. Text vás musí bavit a musíte ho chtít číst dál.

Co se týče ceny, různí se to. Zkušení copywriteři, kteří už mají nějaké to pisálkování za sebou, si berou vyšší částky. Jestliže nemáte takový rozpočet, můžete přijmout nějaké nováčky, kteří si nebudou účtovat příliš – nicméně berte na vědomí, že teprve začínají a jejich práce tomu bude odpovídat (což neznamená, že nemohou být stejně dobří jako zkušení copywriteři). Cena se stanovuje jedním ze tří způsobů:

1. Normostrana – text o délce 1 800 znaků

Tento typ spolupráce se vyplatí v případě, že požadujete určitou délku textu. Copywriterovi poté zaplatíte cenu za počet normostran, které napsal. Nevýhodou je, že pokud vámi pověřený již nebude mít co psát, bude muset rozšiřovat souvětí a snažit se tak celý článek natáhnout, což trochu škodí původnímu záměru. Navíc nad textem může strávit spoustu času, který ve výsledku vůbec nedostane zaplacený.

  • Výhody: splněná představa o rozsahu textu
  • Nevýhody: zbytečně dlouhá souvětí, neúměrná cena vzhledem k času stráveném psaním

2. Odvedená práce

Druhým způsobem, jak lze pisálka zaplatit, je za odvedenou práci. Není tedy hodnocen za slova, ale za konečný výsledek. Text neobsahuje věty navíc, má všechno, co má mít a bylo mu věnováno dostatečný počet hodin. Aby se tato forma vyplatila oběma stranám, měl by copywriter vědět, kolik hodin mu bude vytvoření textu trvat a podle toho určit cenu.

  • Výhody: text bez vět navíc
  • Nevýhody: možná neúměrná cena vzhledem k času stráveném psaním, délka neodpovídá představě

3. Práce za hodinu

Někdy trvá psaní déle než předpokládáme, proto se copywriterům vyplatí nechat si účtovat práci za hodinu. Jenže! Abyste zvolili tuto formu spolupráce, budete muset mít v copywritera důvěru. Je jednoduché napsat počet hodin, které jste údajně psali, protože vám je nemůže nikdo dosvědčit, a na výsledném textu se to pozná jen stěží. Kdyby byli všichni čestní, nebyl by v tom problém, ale znáte to.. důvěřuj, ale prověřuj. Proto se práce za hodinu v tomto oboru téměř nikdy nerealizuje.

  • Výhody: cena je úměrná času stráveném psaním
  • Nevýhody: copywriter může lhát, je zapotřebí důvěra

Zaujal vás popis práce copywritera a zajímá vás, jak byste se jím mohli stát i vy? Čtěte dál!

copywriter
Velkou výhodou práce copywritera je, že ji můžete vykonávat všude.

8 Tipů: Jak se stát copywriterem

Copywriting je skvělou pracovní příležitostí pro ty, kteří rádi pracují sami a ve svém vlastním prostředí – nejčastěji doma. Protože ke své práci potřebujete jen počítač, není nutné nikam dojíždět, což může být pro spousty lidí velice pohodlné. Práce copywritera na plný úvazek v jedné firmě je rozhodně menšinová forma. Na druhou stranu je zde potřeba mít určitou míru vůle, abyste se k práci dokopali, a když už se k ní dokopete, udělat ji kvalitně.

V tomto oboru je důležité mít na svou práci dobrý den. Když si sednete k počítači se špatnou náladou, asi něco napíšete jen stěží nebo to nebude stoprocentní. Do psaní se nemůžete nutit, musí to jednoduše plynout z vás. Někdy se zaseknete a nevíte jak dál, proto se vyplatí nechat práci na pár hodin uležet nebo ji dodělat druhý den. Určitě si nemyslete, že to funguje tak, že si sednete a za den stihnete 3 články, to určitě ne. I když se to nezdá, dokáže být tato práce vyčerpávající.

Všechno, co píšete, musí mít účel.

David Ogilvy

Jak se ale můžete stát copywriterem i vy? Není to tak těžké.

1. Chce to praxi

Abyste měli co nabídnout, nejprve se to musíte naučit. Bude to chtít odborné rady a možnost praxe, kterou nabízí například tento web zijuspesne.cz, kde se můžete zaregistrovat do stáže copywritingu. Naučíte se tam, jak texty psát, jak je členit, co dělat a nedělat a vyvarujete se omylům, které jste doposud dělali. Každý z nás jsme touto stáží prošli, a díky ní jsme tam, kde jsme. Věřte mi, zjednoduší vám to jinak dlouhou cestu za dokonalostí, protože se vždy vyplatí mít někoho, kdo bude váš učitel a individuálně vám poradí.

2. Zkoušejte to!

Pokud už copywriting ovládáte, pište! I kdybyste měli vytvářet texty jen tak ,,do šuplíku“, nikdy nevíte, kdy se vám budou hodit. Navíc je důležité, abyste se vypsali, a tím se zlepšili. Dost možná ani nepocítíte rozdíl, dokud se po určité době nepodíváte na své první texty. Nebojte se je prodat i tak, jen snižte cenu. Rozhodně je ale lepší psát pro někoho a dostávat ke svým textům různorodý feedback a tím se posouvat.

3. Naučte se pracovat se SEO nástroji

SEO je způsob, jak dostat své texty na přední příčky ve vyhledávání. Pracovat s ním se naučíte i ve stáži na tomto webu a věřte, že se vám to bude hodit. Protože chcete, aby se vaše články četly, musíte znát způsob, jak to zařídit tak, aby se daly vyhledat. K tomu slouží například klíčová slova, interní a externí odkazy, titulky, nadpisy a podnadpisy. Nejedná se o nic složitého a se schopností ovládat SEO budete mít větší šanci se uchytit.

4. Hledejte poptávky

Když už něco umíte, začněte si tím vydělávat! Existuje několik portálů na nabídku a poptávku textů, kde si budete moct určit cenu či ji přijmout od někoho jiného. Je to skvělý způsob, jak prodat své ,,šuplíkové“ texty nebo si tu zkusit pár začátečních textů, za které se sice moc vysokého výdělku nedočkáte, ale to jsou prostě začátky.

Zkuste se také zaregistrovat do různých databází copywriterů, kde na vás mohou firmy narazit a nabídnout vám spolupráci – na zviditelnění ideální.

5. Pracujte pod někým

Chcete se psaní věnovat naplno? Najděte blog či web, pro který budete moci psát články dlouhodobě. Napište do vyhledavače ,,hledáme copywritera“ nebo ,,pište pro nás“ a najděte to, co hledáte. Výborným pomocníkem je také web prace-z-domu.com, který sdílí i jiné pracovní pozice než copywriting, nicméně tam natrefíte i na něj. Pokud máte oblíbený web, zkuste napsat přímo tam a zeptejte se, zda by neměli zájem o vaše služby.

Každá webová stránka to má jinak – některé mají již připravená témata, u jiných si můžete vybrat. Liší se i forma práce, o kterých jsme již mluvili. Pro někoho je lepší dostat volnou ruku, někdo má raději přesně zadanou práci. Určitě najdete přesně to, co vyhovuje vašim prioritám, pouze stačí hledat.

copywriter
Pište pro blogy a získejte tak jistotu práce, kterou si zároveň určujete sami.

6. Založte si vlastní blog

Chtěli byste mít raději něco vlastního? Vytvořte blog s určitým zaměřením a přidávejte články sami nebo najděte někoho, kdo se k vám přidá. Díky nastavení reklam začne váš blog vydělávat, a vy tak časem můžete copywritery najímat. Skvělé na tom je, že můžete psát cokoliv budete chtít a kdykoliv budete chtít. Na druhou stranu to ale zahrnuje i fakt, že bude chvíli trvat, než vybudujete na svém blogu popularitu a lidé ho začnou pravidelně číst. Ze začátku tudíž budete muset více dřít, ale pokud to budete dělat od srdce, dočkáte se úspěchu.

7. Budujte si cenu

Čím déle jste v oboru, tím jste lepší, a tomu odpovídá i vaše práce. Nebojte se jednou za čas navýšit cenu – je důležité umět rozpočítat, kolik hodin vám vytvoření textu trvá, aby se odměna vyplatila. Neopomínejte ani započítat svou cenu, která je měřena vašimi schopnostmi, dovednostmi, ale i zkušenostmi. Budete se divit, ale někteří copywriteři, kteří píší opravdu dlouho, si za jednu NS vezmou klidně 2 000,- Kč. Nebojte se odmítnutí a prostě to zkuste!

8. Zaměřte se na oblíbená témata

Víte, co teď ve světě frčí, co lidé rádi čtou? Zaměřte se na to! Investice, práce přes internet, módní novinky, tipy a rady – to je to, co lidé často vyhledávají. Domluvte si například také rozhovor s nějakou známou osobností a zjistěte o ní něco víc! Zjišťujte si u známých nebo na sociálních sítích u vašich sledujících, co je zajímá a co by chtěli číst, tím zajistíte čtenost vašich článků.

Na závěr

Jestli vás baví psát, využijte vše, co znáte a začněte si tím přivydělávat či dokonce vydělávat na plný úvazek. Vaše práce se tak může stát vaším koníčkem, kterou navíc můžete vykonávat odkudkoliv. Neváhejte a zkuste to!

❗️ Pokud byste se chtěli stát copywriterem na plný úvazek, nezapomeňte na založení živnostenského listu, díky kterému se stanete OSVČ (osoba samostatně výdělečně činná). ❗️

Články, které stojí za přečtení: