Domů » 8 Tipů: Jak zabránit vypadávání vlasů u mužů?

8 Tipů: Jak zabránit vypadávání vlasů u mužů?

od Lucie

Nadměrná ztráta vlasů není pouze otázkou věku. Vypadávání vlasů ovlivňuje více faktorů, než by se mohlo zdát. Je za tím genetika? Životní styl? A dá se proti tomu vůbec něco dělat? To vše si zodpovíme a přiblížíme v dnešním článku.

V první řadě je třeba zmínit že padání vlasů je ovlivněno i pohlavím. U žen je to často díky hormonální nerovnováze – především v období těhotenství či menopauzy. Dále pak stres či velké zatěžování úpravou (barvení, odbarvování, tepelná úprava). U mužů je pak nejčastější příčinou genetika a stárnutí. Právě na vypadávání vlasů u mužů se blíže zaměříme.

Hlavní příčiny vypadávání vlasů

Alopecie je autoimunitní onemocnění, kdy imunitní systém napadá vlasové folikuly. Ty pak nemohou vyživovat vlasy, které následně vypadnou. Existuje několik druhů alopecie, jednotlivé typy mohou zapříčinit jak už zmíněnou ztrátu vlasů, tak i ztrátu ochlupení v obličeji či jeho ztrátu úplnou.

Asi nejznámější alopecií je alopecie androgenní, taktéž holohlavost. Způsobuje ji hormon dihydrotestosteron (DHT). Až 90% případů ztráty vlasů u mužů jsou zapříčiněny právě tímto druhem onemocnění. Způsobuje ústup přední vlasové linie či řídnutí vlasů na temeni hlavy.

Bohužel se jedná o onemocnění, které nelze léčit. Lze ale omezit faktory nemoc podporující a je možné využít léčbu podporující růst vlasů.

Dihydrotestosteron je hormon vznikající ve varlatech. Jedná se o silnější testosteron, a má za následek druhotní mužské pohlavní znaky, ovlivňuje ale i často právě vypadávání vlasů. Zapříčiní zmenšování vlasových folikul a tím pádem jejich nemožnost vypěstovat kvalitní, dlouhý vlas.

Život vlasu můžeme rozdělit na 3 stádia

  1. Anagenní
  2. Katagenní
  3. Telogenní

Anagenní (růstové) stádium při kterém vlas roste, vyživuje se a pevně drží. Následuje katagenní stádium, které můžeme označit za stádium přechodné. Trvá pár týdnů a vlas již není tak pevně ukotven a předchází stádiu poslednímu – telogennímu, ve kterém je vlas již připraven k vypadnutí. Většinou vlasy inklinují k vypadnutí při česání či mytí. Poté, co vlas vypadne, začíná vlasové folikulum proces odznova.

Stádia růstu vlasu
3 stádia růstu vlasu


Při androgenní alopecii dochází k tomu, že se vlasové folikuly začínají zmenšovat, růstová fáze trvá kratší dobu a prodlužuje se fáze telogenní. Časem pak dochází k tomu, že vlasy nedorůstají do požadované délky, jsou slabé se sklonem k vypadávání a často nevyrostou ani na povrch hlavy.

S léčbou by se mělo začít co nejdříve, vlasové folikuly po nějaké době už nejsou schopny nový vlas vytvořit. Za léčbu můžeme považovat přírodní látky fungující jakožto blokátory DHT, změnu jídelníčku či lepší péči o pokožku hlavy.

💡 Tip: Přečtěte si, o zdravé stravě a typech na recepty.

Jaké jsou tedy typy k omezení padání vlasů?

Představme si 8 hlavních doporučení:

1. Změna jídelníčku

Potraviny, které obsahují vitamíny C, B, E, omega-3 mastné kyseliny a zinek jsou ideální pro zlepšení kvality našich vlasů. V jídelníčku tak nesmí chybět citrusy, ořechy, ryby, vejce či luštěniny a maso. Vlasové folikuly jsou tvořeny z bílkovin a proteiny jsou základní stavební jednotkou vlasu. Kvalitu vlasů ovlivňují také antioxidanty jako vitamín C nebo zinek. Ovlivňují totiž imunitní systém a jsou součástí všech lidských tkání. Napomáhají tak růstu a renovaci vlasů.

2. Dostatek pohybu

Pohyb jde ruku v ruce se správným stravováním. Lidské tělo není přizpůsobeno k sedavému způsobu života. Dodáme-li mu trochu pohybu navíc, můžeme zabránit více zdravotním problémům než je „pouhé“ vypadávání vlasů, ale především ochráníme náš kardiovaskulární systém. Zkuste tedy více chodit a občas si venku nebo doma zacvičit.

3. Žádný stres

To se snadněji říká, než dělá. Bohužel stres je častou příčinou vypadávání vlasů. A nemá vliv pouze na vlasy. Dlouhodobý stres se může podepsat na lidském těle jak ze stránky fyzické tak psychické. Životní styl ve stresu může eskalovat depresemi, vysokým krevním tlakem, cukrovkou, obezitou či naopak anorexií.

💡 Tip: Přečtěte si, jak se zbavit stresu a strachu.

4. Masáž pokožky hlavy

Péče o pokožku hlavy je důležitější než si myslíme. Její pravidelné prokrvování – například svěšením hlavy dolů na pár minut či masáží může pomoci vlasovým folikulám lepší výživě jednotlivých vlasů.

5. Vyvarování se pokrývek hlavy

Právě časté nošení pokrývek hlavy vypadávání vlasů napomáhá, omezte je.

6. Správná péče

O vlasy je třeba pečovat opravdu opatrně a správně. Toho můžeme docílit díky používání přípravků, ideálně přírodních, vyhovujících danému typu vlasů. Je vhodné jednou za čas provádět hloubkové čistění odpovídajícím šampónem, pro důkladné očištění vlasů od užívaných přípravků. Tepelná úprava vlasům taky přímo nelichotí, proto alespoň nezapomínat na přípravky vlasy před teplem chránějící.

7. DHT blokátory

Jedná se o přírodní látky přidávané do přípravků na vlasy, které zabraňují dihydrotestosteronu pronikat do vlasových folikul a tím pádem přispívají k udržení jejich síly a produkci vlasů. Za blokátor považujeme kofein, dýňový olej, kyselinu azelaovou, extrakt z bobulí serenoi či ketokonazol.

8. Vlasová transplantace

Transplantaci bych označila již za krajní možnost. Nejedná se o léčbu, ale v případě, že už vlasové cibulky nelze obnovit může být účiným řešením. Transplantace probíhá tak, že se člověku odebere vlasový štěp (kousek tkáně s pár vlasy i vlasovou folikulou ze zadní části hlavy) a následně je vložen do vytvořených kanálků na přední části hlavy, nebo tam, kde je doplnění vlasů požadované.

💡 Tip: Přečtěte si ,také co jíst pro zdravé vlasy.

Články, které stojí za přečtení: