Domů » 12 Tipů: Přírodní podpora imunity bez léků!

12 Tipů: Přírodní podpora imunity bez léků!

od Tereza Gödrichová
Publikováno Aktualizováno

V dnešní době plné různých virových onemocnění je velmi důležité a zásadní myslet na své zdraví. Víte, jak je na tom vaše imunita? Snažíte se ji co nejvíce podporovat? Pokud ano, tak jste na správně cestě k zdravému životu. Jestli ale patříte mezi ty, kteří se o svůj imunitní systém nestarají, není jiný lepší čas, než s tím začít právě teď. A jak ji tedy co nejlépe podpořit bez chemie a jen čistě pomocí přírodních pomocníků.

Imunita a její podpora bez léků

Může se zdát složité nastartovat svůj imunitní systém bez nějakých chemických pomocníku, ale opak je pravdou. Stačí se zaměřit na pár věcí ve svém běžném životě a imunita bude narůstat raz dva. Myslete na to, že obzvlášť v této „korona době“ je opravdu podstatné snažit se co nejvíce si udržovat své zdraví, a to jak fyzické, tak i to psychické. A silná imunita patří mezi klíčové body k boji i odolnosti proti nemocem.

Bylinný čaj
Za pití bylinných čajů vám imunita opravdu poděkuje

1. Zdravá strava

Plnohodnotné a výživné stravování je základem pro zdravý způsob života. To jde také ruku v ruce s tím, že vaše imunita bude se zdravou stravou fungovat mnohem lépe. Dostatek kvalitních živin přinese vašemu tělu plno potřebných vitamínů a minerálů, které jsou zdraví velmi prospěšné.

Díky správnému stravování bude váš život o mnoho lepší, dostanete daleko více síly a energie, a navíc vás jen tak ledajaká nemoc neskolí, ať v zimním či letním ročním období. Posílená imunita také pomáhá tělu lépe zvládat různé teplotní skoky, které spoustu lidí dokážou pěkně potrápit.

Pokud máte nadváhu, tak se zkuste postupnými kroky dostat do normálu. Budete se cítit lépe. Pro radikální změnu je zase vhodná keto dieta.

2. Dostatek pohybu

Pokud máte aktivní životní styl a dny strávené sezením na gauči nebo ležením v posteli jsou vám cizí, jste na dobré cestě ke zvýšení svého imunitního systému. Zvyšování fyzické kondice velmi pozitivně ovlivňuje vaši imunitu. Nemusí se nutně jednat pouze o náročné výkonnostní sporty. I obyčejná 15minutová procházka v přírodě skvěle pomůže. Ano. Právě rekreační pohyb na čerstvém vzduchu skvěle zregeneruje vaši mysl i tělo.

Jestli si nemůžete dovolit obětovat tolik času pro cvičení nebo vás jednoduše nebaví, zařaďte do svého běžného života více přirozeného pohybu. Pravidelní každodenní chůze úplně stačí pro správnou funkci a zdraví vašeho těla. Vystupte o zastávku dříve, zaparkujte o kousek dále, choďte více pěšky nebo vynechejte výtahy. I tyto malé kroky půjdou velmi znát na síle vaší imunity.

Nezapomeňte na pravidelný pobyt na čerstvém vzduchu, který je pro lidské tělo také velmi potřebný. Navíc díky sluníčku chytáte nejen bronz, ale i vitamín D, který je pro imunitní systém také důležitou součástí. Trávení času venku v přírodě pomáhá i naší psychice a vnitřnímu klidu.

Jóga
Jóga nebo různé meditace příznivě ovlivňují naše zdraví

3. Otužování

O tom, jak je otužování zdravé, jste už určitě slyšeli. Možná vás ale odradila představa nepříliš pohodového plavání v blízkém rybníku či přehradě. Máme pro vás dobrou zprávu, tohle totiž není vždy nutné. Můžete začít pomalu, v klidu a pohodlí svého domova, tedy přesněji v koupelně.

Navíc pozvolným otužováním více prospějete svému tělu, než kdybyste skočili šipku venku do ledové vody a předtím se nikdy neotužovali. Stačí když si třeba na konci vašeho sprchování přepnete teplý proud na ten studený a chvíli vydržíte. Uvidíte, že vaše tělo vám jenom poděkuje.

Tip: Víte jaké benefity má studená sprcha po ránu? Jestli ještě ne, tak své znalosti rychle rozšiřte, protože potom už si bez ranního sprchování ve studené vodě nebudete umět představit lepší start svého dne.

4. Zázvor pro lepší imunitu

Takový pořádný zázvorový čaj s medem a citronem nejen skvěle prohřeje tělo (parádní v zimních či studených dnech), ale také mu dodá plno prospěšných látek, které dokážou zatočit s nemocí, ale i přirozeně podpořit vaši imunitu.

Ovšem jak se říká „všeho moc škodí“, a proto to s příjmem zázvoru nepřehánějte. Obzvláště s čerstvým typem tohoto kořene, protože jestli byste ho chtěli užívat denně, tak jen zhruba po dobu 3–4 týdnů. Sušený se může konzumovat v delší době (klidně po celou zimu).

Tip: Zázvor má v kuchyni všestranné využití. Kromě čaje vyzkoušejte třeba domácí zázvorovou limonádu, přídavek zázvoru v pečeném perníku nebo v některých druzích omáček.

Zázvor
Zázvorový čaj s medem a citronem je hotový zázrak pro naše tělo

5. Kurkuma pro zdravý imunitní systém

Kořenící přípravek indického původu, který je známý už od pradávna díky svým léčivým účinkům. Má výraznou žlutooranžovou barvu a jemně nahořklou chuť. Na podporu imunity se skvěle hodí, protože zabijí různé bakterie, zvyšuje odolnost a regeneraci organismu. Kurkuma přispívá i duševní pohodě a psychice.

Parádní je např. v rizotu nebo různých indických jídlech (kari omáčka, indické kuře). Své uplatnění najde ale i v různých těstovinových salátech. Nebojte se experimentovat a hledat všemožné využití v kuchyni, vaše tělo vám ještě poděkuje.

6. Česnek zdraví přináší

Tato potravina je nabitá vitamíny a minerály, které příznivě ovlivňují naše zdraví. Konkrétně obsahuje vitamíny B, C a D, z minerálů se jedná o vápník, hořčík, selen, sodík, draslík a síru. Kromě pozitivního vlivu na naši imunitu, také přispívá ke snížení cholesterolu a krevního tlaku.

Vyzkoušejte přidávat česnek do různých pochutin, kde se jen hodí a podpoří chuť pokrmů. Sice po jeho konzumaci vychází nepříjemný závan z úst, ale vše se dá zamaskovat vyčištěním zubů nebo třeba žvýkačkou. A za to zdraví to stojí, no ne?

Zase to ale se syrovým česnekem nepřehánějte. Pokud jej budete konzumovat příliš, tak si můžete zadělat na trable žaludku a navíc vaše tělo začně propouštět nelichotivý zápach nejen ústy. Je to stejné jako se zázvorem. Všeho moc škodí.

7. Vitamíny

Když se dobře stravujete, dostáváte do sebe i spoustu potřebných vitamínů, bez kterých se zdravé tělo neobejde. Velmi důležitý je příjem omega-3 mastných kyselin, které se objevují převážně v rybách a mořských plodech, vlašských oříšcích, lněných i chia semínkách.

Nezapomeňte také na vitamín C, který najdete v citrusových plodech, kiwi a goji. Dále pravidelně doplňujte množství hořčíku, zinku a vitamínů E pomocí konzumace ořechů, luštěnin a listové zeleniny.

Skvělým pomocníkem pro naše zdraví je také výše zmíněný česnek, kyselé selí, kysané mléčné výrobky (kefíry, podmáslí), libové maso a ovoce se zeleninou. Pomáhají nám s trávením, zažíváním a dodávají spoustu potřebných vitamínů a vlákniny.

Vitamín C
Vitamín C patří mezi ty nejdůležitější látky, které pomáhají imunitě

8. Probiotika a prebiotika

Tyto dvě látky jsou důležitou součástí našeho těla, které navíc skvěle fungují dohromady. Pomáhají naší imunitě v boji proti různým nemocem, a mimoto také třeba ovlivňují naši náladu.

Probiotika jsou živé bakterie, které se vyskytují v lidském střevě a přispívají k rozkladu jídla a absorbování živin a enzymů. Nachází se v kysaném zelí, kefírech, zákysech nebo neochucených jogurtech. Pro naše tělo jsou nepostradatelnou látkou.

Prebiotika představují zase potravu pro živé bakterie (probiotika), tudíž jsou v našem těle stejně důležité. Jedná se o určitý druh vlákniny, kterou obsahuje např. česnek, cibule, luštěniny a banány.

9. Kvalitní spánek

K udržení správného chodu těla je důležité dbát na dostatečný a kvalitní spánek. Díky němu je člověk plný energie a funguje tak mnohem lépe a efektivněji, a navíc se také zvyšuje jeho imunita.

S nedostatkem spánku se tělo výrazně oslabuje a imunitní systém trpí taktéž. Proto opravdu dbejte na to, abyste dostatečně spali a nechali tak své tělo odpočinout a načerpat nové síly. Lehčeji pak odoláte chřipce, rýmě nebo jiným onemocněním.

Spánek
Odpolední šlofík podpoří k lepší efektivitě po zbytek dne

10. Omezení alkoholu a cigaret

Velké mejdany ve znamení alkoholových dýchánků a protančených nocí s drinkem v ruce, a to každý víkend? Už jen následná ranní kocovina za to určitě nestojí. Kromě toho vám tyto pravidelné večírky vůbec neprospějí na zdraví ani imunitě. Některé alkoholické nápoje sice v menším množství pozitivně ovlivňují obranyschopnost, ale velké dávky už dokážou napáchat mnoho škody.

Cigarety také vůbec neprospívají vašemu imunitnímu systému. Při kouření se v těle zmenšuje výskyt antioxidantů, hlavně vitamínu C. Takže vyjímaje toho, že vám tento zlozvyk napadá plíce a srdce, tak i snižuje vaši přirozenou obranyschopnost.

11. Omezení stresu

Jistě všichni moc dobře víte, že dlouhodobý stres není nic dobrého pro naše tělo. Negativně ovlivňuje snad všechno, dokonce i naše imunita trpí. Snižuje totiž přirozenou obranyschopnost, a proto je poté člověk mnohem náchylnější na všemožné nemoci.

Velkému stresu byste se měli co nejvíce vyhýbat. Opravdu patří mezi časté doprovodné zabijáky našeho těla a v dlouhodobém měřítku dokáže napáchat mnohé škody. Zkuste proto více relaxovat, nebrat život tak vážně a snažit se své povinnosti dobře plánovat. Někteří lidé mají přirozeně větší sklony se více stresovat. Pokud cítí, že jim stres nevyhovuje, tak by se měli nad svým životem zamyslet a vyškrtat ty největší zbytečné stresory.

Tip: Už si nevíte rady, jak se dostat do té správné psychické pohody a klidu? Máme pro vás 11 tipů, které pomáhají ke zklidnění.

12.  Dbejte na pitný režim

Ke zdravému životnímu stylu a správnému fungování našeho těla patří nezbytně i dodržování pitného režimu. Pití neochucené čisté vody pomáhá k detoxikaci organismu. Vhodné jsou i různé neoslazené bylinné čaje (můžete zpestřit lžičkou medu).

Dostatečný příjem tekutin napomáhá také našemu imunitnímu systému. Dospělý člověk by měl přijmout množství vody mezi 2 až 3 litry za den.

13. Extra tip na investici do svého zdraví

Ještě jeden bonusový tip, jak pro sebe a své zdraví udělat něco navíc. Akademie zdraví a imunity nabízí parádní kurz, který vás po dobu čtvrt roku naučí dobře jíst, posilovat svou imunitu a pozitivně ovlivňovat svůj život. Skládá se z 10–12minutových videí, které vám každý týden budou chodit e-mailem a vy se na ně můžete podívat kdykoliv budete mít chvilku času. A věřte, že se budete každý týden těšit na další. Nikdo vás nebude nutit kupovat žádné produkty ani ukazovat své výsledky. Pouze se dozvíte cenné informace, které vám pomůžou k lepšímu životu.

Pitný režim
Na pitný režim byste měli myslet nejenom v horkých letních dnech

Mezi další tipy patří nepřehánění teploty v místnosti, protože přetopený prostor také naší imunitě příliš nesvědčí. Poté při přecházení mezi venkovním a vnitřním prostorem tělo dostává šok. Ideální domácí teplota je zhruba do 22 stupňů. Mějte ale při pobytu doma (ale i venku) nohy v teple, protože v krajních částech těla (ruce a nohy) je oběh krve zpomalený. To má za následek, že snadněji prochladnou a rychleji potom onemocníte.

Nalaďte se na pozitivní myšlení, protože to je parádním nakopávačem, a navíc všestranně pomáhá našemu životu i zdraví. Dobrá nálada a relaxace je skutečným přínosem pro imunitu i jinak kvalitní život.

Články, které stojí za přečtení: