Domů » 9 Tipů, jak řešit tiky v oku + Nejčastější příčiny

9 Tipů, jak řešit tiky v oku + Nejčastější příčiny

od Radka Konečná

Podle pověr tiky v oku mohou mít hned několik významů. Může jít o znamení, že brzy získáte hodně peněz nebo třeba že budete mít štěstí u zkoušky.

Když ale pomineme tyto povídačky, jsou tiky v oku nepříjemnou a špatně kontrolovatelnou záležitostí, které bychom se raději co nejrychleji zbavili. Příčinou může být mnoho faktorů. Ty nejběžnější jsou stres, únava, dlouhé a časté koukání do monitoru, špatné stravovací návyky a nedostatek minerálů.

💡 Tip: Přečtěte si rovněž, jak na správné sezení u počítače.

1. Relaxujte

Vzhledem k tomu, že je jednou z hlavních příčin pro tiky v oku stres, je potřeba se trochu uvolnit a naučit relaxovat.

Někdo si nemůže vynachválit den strávený v saunovém světě, někdo nedá dopustit na půlhodinové proběhnutí v parku a někdo si jen tak lehne na gauč s časopisem a ledovou kávou. Vyzkoušejte, co vyhovuje vám. Jsou období, kdy člověk nemá kvůli velkému množství práce čas ani na svačinu. Někdy na zklidnění ale stačí i krátká procházka venku.

Vyzkoušet můžete rovněž různá relaxační dechová cvičení. Na chvíli zavřít oči a jen se soustředit na svůj hluboký dech je velmi uklidňující. Existují také skupinová cvičení a kurzy, kterými vás provede zkušený lektor. Různá relaxační videa a tipy můžete najít také na internetu.

Podívejte se například na následující video, ve kterém se dozvíte, jak relaxovat díky správnému postoji těla.

Jak relaxovat díky správnému postoji těla

2. Vypněte počítač

Máte zaměstnání, při kterém se neodlepíte od počítače? Namáhání očí ať už skrze monitory, tablety nebo i chytré telefony, může způsobit nepříjemné tiky v oku.

Oční lékaři proto doporučují dodržovat takzvané pravidlo 20-20-20. Co to znamená? Že každých 20 minut byste se měli po dobu dvaceti sekund dívat do dálky ve vzdálenosti 20 stop (zhruba šest metrů). Tím uvolníte napětí v očích.

Po práci na chvíli všechny chytré technologie vypněte a dejte svým očím zaslouženého klidu.

3. Omezte alkohol

Kromě toho, že nadměrná konzumace alkoholu zbytečně zatěžuje váš organismus a způsobuje přibírání na váze, ještě může ovlivnit tiky v oku. Pokud pijete alkohol často a s tiky v oku máte dlouhodobější problémy, zkuste jej na nějakou dobu omezit a uvidíte.

💡 Tip: Přečtěte si, kdy a v jakém množství je alkohol pro vaše zdraví prospěšný.

4. Omezte kofein

Kolik šálků kávy denně vypijete? Stejně jako nadměrná konzumace alkoholu i nadměrná konzumace kofeinu může způsobit tiky v oku. Pokuste se proto omezit pití kávy či černého čaje. Pokud si ale dopolední pauzu nedokážete představit bez horké kávy, vyzkoušejte třeba kávu bez kofeinu.

Na tiky v oku pomůže omezit kávu
Na tiky v oku pomůže omezit kávu

5. Doplňte minerály a vitaminy

Tiky v oku mohou naznačovat, že vašemu tělo něco schází. Nejčastěji se takto projevuje nedostatek hořčíku, který je podstatný pro správnou činnost svalů a nervů. Doplnit jej můžete ať už ve formě potravin bohatých na magnesium (například banány, ořechy, luštěniny, listová zelenina). V kombinaci s magnesiem se rovněž podává také vitamin B.

Může vám rovněž chybět vápník nebo vitamin D. Pokud však kromě cukání v oku nemáte žádné další příznaky, obraťte se raději na svého praktického lékaře, který na základě rozboru krve nejlépe pozná, co vaše tělo potřebuje.  

6. Zvažte návštěvu lékaře

Tiky v oku mohou být příznaky i vážnějších očních problémů. Jedním z nich je například syndrom suchého oka. Ten se nejčastěji projevuje u lidí starších 50 let nebo u lidí, kteří dlouhodobě pracují u počítače nebo třeba nosí kontaktní čočky. Syndrom se dále projevuje drážděním očí, pálením či zarudnutím. V takovém případě raději kontaktujte očního lékaře, který vás vyšetří.

Tiky v oku mohou mít rovněž příčinu v podobě alergie. V takovém případě navštivte svého praktického lékaře, který vás pošle na patřičná vyšetření.

Tiky v oku. Pomoci může oční lékař
Tiky v oku. Pomoci může oční lékař

7. Zvyšte kvalitu spánku

Problémy s vyčerpáním očí a následným cukáním nepomohou ani špatné spánkové návyky. Díváte se do noci na seriály? Hrajete dlouhé hodiny hry na počítači? Usínáte se zapnutou televizí, která ještě k ránu běží? Máte přes noc zapnutou noční lampičku? To vše způsobuje, že vaše oči nemají dostatek odpočinku.

Kvalitní spánek je jedna z nejdůležitějších věcí, co vaše tělo potřebuje. Zajistěte, aby byla vaše ložnice před spánkem dostatečně vyvětraná a zatemněná, a aby vás při spánku nic nerušilo. Vypněte si zvonění na mobilu a odstraňte z pokoje všechny hlučící elementy.

💡 Tip: Zvonění na mobilu se dá vypnout i centrálně na konkrétní dobu. Můžete si tak nastavit, že například mezi půlnocí a osmou ráno bude mít váš mobil každý den ztišený režim.

8. Vypněte klimatizaci

Možná se vám to bude zdát nepravděpodobně, ale i permanentně běžící klimatizace může mít vliv na cukání ve vašich očích. Podobně tomu může být také u vystavení se silnému větru nebo kouři. Oči se tak snadněji vysuší, a následně může dojít k tiku. Proti krátkodobému vysoušení mohou pomocí různé kapky, které běžně seženete v lékárně.

9. Babské rady

Na závěr vám představíme několik babských rad, co dělat, když máte tiky v oku:

  • Můžete vyzkoušet metodu rychlého mrkání, kdy co nejrychleji a co nejvíce dokořán otevíráte a zavíráte oči.
  • Někdy rovněž pomůže opláchnout si oči střídavě teplou a studenou vodou. Kompresi podporují také teplé zábaly.
  • Vyzkoušet můžete i různé léčivé obklady, například s růžovou vodou, případně si na víčka dát plátek studené okurky.
  • Příjemná a uvolňující může být také jemná masáž okolí očí.

💡 Tip: Přečtěte si také našich 7 tipů, jak připravit lososa.

Články, které stojí za přečtení: