Domů » Work-life balance: Jak dosáhnout a nastavit mantinely?

Work-life balance: Jak dosáhnout a nastavit mantinely?

od Anna Malá

Work-life balance je pěkný pojem, ale jak dosáhnout rovnováhy mezi kariérou a soukromím? Kdo by si před rokem pomyslel, že v roce 2020 se otázka work-life balance dostane téměř do každé domácnosti po celém světě? Světová pandemie odkázala mnoho pracujících na režim home office. Získat správnou rovnováhu mezi prací a osobním životem, se tak stalo skoro akrobatickým umem. Pojďme se blíže podívat na to, jak se dají skloubit dvě tak zásadní věci, jako je kariéra a osobní život.

Work-life balance: Co to je?

Přesně řečeno je to termín, který označuje rovnováhu mezi pracovním a osobním životem. Mohlo by vás lákat, myslet si, že je to pouhé spravedlivé rozdělení času mezi tyto dvě oblasti, ale tak jednoduché to není. Nelze říct, že můžeme dát stejný počet hodin práci a stejný našemu soukromí. Každý má jiné potřeby.

Dalo by se tvrdit, že work-life balance má mnoho společného s tím, jak máme nastaveny priority. Jakých hodnot si v životě ceníme, co je pro nás zásadní. Někdo by mohl říct, že takových 5 hodin denně práce je akorát. Oproti tomu workoholik by mohl namítat, že denně by chtěl věnovat práci aspoň 12 hodin.

Poměr mezi prací a soukromím
Poměr mezi prací a soukromím

Bývaly doby, kdy bylo tzv. in pracovat do morku kosti a stavět kariéru na první místo. Kdo netrávil v práci aspoň 12 hodin denně, ten byl považován za neschopného lenocha. Naštěstí je tato móda ta tam. Dnes si již většina z nás uvědomuje, jak je důležité žít ten skutečný, opravdový život. Ne jen budovat kariéru a shromažďovat věci.

Jak dosáhnout work-life balance?

Není to samozřejmě jen otázka home office práce, nebo snad rodin, jak by se mohlo zdát. Nastavit správný poměr mezi prací a soukromím se týká i single pracujících a mladých lidí. Práce v režimu home office toto téma možná jen v dnešní době trochu víc staví na světlo.

Každý má nastaven jiný žebříček hodnot, tedy pro každého je důležité něco jiného. Někdo je v práci rád a rád buduje svou kariéru. Jsou pro něj důležité movité a nemovité věci a prestiž. Možná víc, než mít hromadu přátel a kopu dětí. Nikdo nikomu nemůže mít nic za zlé, každý si volí své štěstí sám.

Někdo má naopak cíl jasně stanoven v rodinném životě. Není možné toto rozdělovat ani podle pohlaví. I ženy dávají přednost kariéře a vedle toho i muži raději tráví čas doma s rodinou. Work-life balance tedy není otázka doby, genderu nebo rodinného stavu. Je to otázka priorit a toho, co je pro vás podstatné.

Jak ale docílit rovnováhy mezi prací a osobním životem?

Je více než jasné, že nastavení správného poměru mezi prací a soukromím není jen na nás samotných. Ano, my si můžeme říct, jaká je představa a co bychom chtěli. Ovšem každý z nás musí platit účty apod. Proto tento poměr závisí také na tom, jakou práci děláme a jaký je náš zaměstnavatel.

Jak docílit work life balance
Jak docílit work life balance?

Možnosti úpravy poměru mezi prací a soukromím v rukou zaměstnavatele

Naštěstí pro nás dnešní doba tématu přispívá. Zaměstnavatelé si čím dál tím uvědomují, jak je důležité dopřát zaměstnancům trochu více možností a flexibility v rámci osobního života. Více si uvědomují, že dobrý zaměstnanec je hlavně ten, který je spokojený. Pomyslný bič nad hlavou pracujících skutečně nefunguje.

V poslední době dostáváme například mnohem více možností práce z domova. Tedy zaměstnavatelé jsou přístupnější poskytování tzv. home office. Možnost dělat určitý počet dní za rok z domova. Je na vás, kdy si dny vyberete. Většina firem má nastaven nějaký limitovaný počet home office dní na rok, jako u dovolené.

Home office se také může stát trestem, pokud nevíte, jak efektivně doma pracovat a jak oddělovat práci a volný čas. Určitě doporučuji náš článek o 15 pravidlech pro efektivní home office.

Dalo by se říct, že jistým způsobem, jak podpořit work-life balance, jsou také tzv. sick days. Zaměstnavatel poskytuje jistý počet dní na marodění. Je totiž takovým, ne příliš pěkným, zvykem vyhýbat se marodění. Ať už z důvodu množství práce nebo z důvodu nižšího platu.

Tzv. sick days vám nabízí možnost se skutečně vyležet, když vám není dobře, bez výčitek a bez starostí o malý plat, kvůli nemocenské. Proto můžeme počítat tuto možnost mezi snahu zaměstnavatele ukázat, že chápe nutnost mít správný poměr mezi prací a soukromím. Zdraví a odpočatí pracujeme všichni lépe.

V neposlední řadě je to také flexibilní pracovní doba, které work-life balance pomáhá velmi výrazně. Možnost upravit si příchod a odchod z práce podle našich časových možností, je jeden z nejlepších přístupů zaměstnavatelů moderní doby.

Kariéra versus osobní život
Kariéra versus osobní život

Nejsou to jen single rodiče nebo rodiny s dětmi obecně. Představte si, že se kvůli každé pochůzce, kvůli každé návštěvě lékaře musíte omlouvat a hodiny následně nadělávat a zjišťovat jestli vůbec někam můžete. Díky flexibilní pracovní době můžeme v klidu zajít k lékaři nebo odvést děti do školy a pak jednoduše zůstat v práci déle, až to bude možné.

Možnosti work-life balance v našich vlastních rukách

A jak si můžeme pomoci sami? To už je otázka z jiné roviny. Sami si můžeme nastavit správný poměr mezi prací a soukromím hlavně těmi měkkými dovednostmi, ano mám na mysli soft skills. Je to hlavně dovednost managementu a manažerování vlastního života.

Pokud chceme nastavit obě oblasti tak akorát, pak se musíme vyhýbat některým věcem, které jdou proti nim. Jako je například prokrastinace. Tato drobnůstka nás okrádá o čas, který bychom mohli strávit mnohem lépe. Čím víc toho odkládáme v práci, o to více soukromého času přicházíme později.

Work-life balance proto pomůžete také použitím trocha managementu v životě. Organizujte, plánujte, prioritizujte. Je dobré nastavit si některé činnosti a dodržovat jejich vykonávání. Dobrá organizace dokáže nastavení správného poměru mezi prací a zábavou hodně pomoci.

Když jsme u priorit tady nemůže chybět otázka nastavení vašich hodnot? Víte doopravdy co je pro vás důležité? Víte to na 100%? Zkuste se nad tím zamyslet a podívat se na své hodnoty a nastavit si vaše priority. Když budete vědět, co je pro vás na prvním místě, budete také vědět, jak čas správně rozdělit.

Nástroje work-life balance

Jak již bylo uvedeno výše, work-life balance se dá nastavit mnoha způsoby. Na jedné straně stojí zaměstnavatel, na druhé my sami, kteří máme svůj život plně ve svých rukách. Některým jsme se věnovali blíže, pojďme si ale vyjmenovat nejlepší nástroje, které mohou pomoci v nastavení správné work-life balance.

7 Tipů: Nástroje work-life balance od zaměstnavatele

  1. Flexibilní pracovní doba
  2. Home office
  3. Sick days
  4. Firemní školky
  5. Firemní akce pro celé rodiny
  6. Sportovní benefity (pasy Sodexo)
  7. Firemní slevy na rodinné pobyty

7 Tipů: Nástroje work-life balance, které můžeme zařadit sami

  1. Nastavení hodnot, priorit
  2. Management v osobním životě
  3. Stop prokrastinaci
  4. Správná míra odpočinku
  5. Seberealizace
  6. Zodpovědnost za vlastní chování-Stop výmluvám
  7. Umění volby

Nástroje work-life balance jsou samozřejmě ještě rozsáhlejší, tyto jsou ale ty první, po kterých můžete sáhnout. Ptejte se sami sebe. Když už vám zaměstnavatel poskytl flexibilní pracovní dobu, máte dostatek home office dní k dispozici a dostáváte firemní benefity, co teď můžete udělat vy sami?

Měli byste vědět, co je pro vás nejdůležitější. Uveďme si to na příkladu. Jste máma, co má doma dvě děti, manžel je stejně pracovně vytížený jako vy. Chcete mít ukázkovou domácnost, vypadat skvěle, být ta nejlepší máma na světě a ještě povýšit.

Jaké jsou vaše možnosti? No dobře, poradím vám, možnost stát se Wonder woman jsme vyřadili. Proč to ale nezkusit postupně. Například tak, že si nastavíme priority. Řekněme, že na prvním místě bude ta máma roku, pak by bylo fajn vypadat skvěle, na třetí místo dáme kariéru, a nakonec se budeme pyšnit domácností.

Nabízí se toto řešení: V práci si nastavíme priority a půjdeme pěkně po seznamu, bez prokrastinace. Skončíme včas, a protože máme flexibilní pracovní dobu, jedeme za dětmi. Hodíme na sebe tepláky a jdeme s dětmi ven. Máme tedy pohyb a jsme skvělé mámy. Večer poklidíme co stihneme, aby domácnost vypadala.

To bychom měli máma a práce na jedničku. Když nám pohyb nestačí, můžeme využít firemního benefitu a zajít do fitness, to co ušetříme na sportu, můžeme věnovat paní na úklid, která jednou za měsíc pomůže s tím velkým a pořádným. Takže máma, kariéra, postava, domácnost, vše na jedničku.

Nastavit správný poměr mezi prací a soukromím není věda

Není to věda, jde jen o to, přestat se v tom tzv. plácat a začít jednat. Určit si, co je nejdůležitější a v tom méně podstatném zkrátka polevit. Nejde zvládnout vše najednou a na 100%. Toto je bohužel problém dnešní doby. Mnoho lidí chce zvládat tolik věcí najednou a pak jsou nešťastní, protože nemohou najít ten správný poměr mezi vším.

Je to právě nastavení priorit, které je v této otázce možná to nejdůležitější. Nastavením priorit totiž neříkáte jen: Tohle je pro mě na prvním místě. Říkáte tím zároveň: Tak tohle je pro mě na posledním místě. Měli bychom se učit tolerovat nedokonalosti a snižovat nároky. Ať už to zní divně, jak chce.

Důležitý je také odpočinek a seberealizace. Tohle mají mnozí tendenci opomíjet. Jenže pro nároky života a všechen ten stres je nutné dopřát tělu a mysli možnost nabrat nové síly. A také seberealizace nás dokáže opravdu nakopnout a dodat potřebnou energii. V životě bychom měli mít prostor právě pro tuto oblast.

Články, které stojí za přečtení: