Domů » Proč si hlídat konzumaci draslíku a hořčíku?

Proč si hlídat konzumaci draslíku a hořčíku?

od Dominika Veselá

Draslík i hořčík řadíme do skupiny minerálních látek, které jsou sice v lidském těle zastoupeny ve stopovém množství, pro jeho bezchybnou funkci jsou však nezbytné. Minerály sehrávají důležitou roli v nejzásadnějších tělesných procesech, jako je například látková výměna, a proto bychom na ně neměli zapomínat.

Profesoři z Harvardovy univerzity varují:

Naše strava není pestrá. Mnohdy ustrneme na přijímání zvýšeného kvanta tuků, cukrů a solí, a tak esenciální prvky jako vápník, hořčík, draslík a zinek ignorujeme a máme jich nedostatek. Přitom by stačilo tučná a přeslazená jídla nahradit čerstvými a málo technologicky upravenými potravinami a vyvarovat se alkoholu a soli.

Z citace vyplývá, že k dostatečným zásobám základních minerálů stačí každodenní pestrá strava bez chemických přísad a konzervantů.

Minerální látky dělíme dle toho, jak jsou důležité pro organismus, a to na množinové a stopové prvky.

Proč si dávat pozor na konzumaci draslíku?

Draslík řadíme mezi množinové prvky a podle odborníků se jedná o třetí nejzastoupenější prvek v našem těle, a to hned po vápníku a fosforu. Draslík je společně se sodíkem tzv. elektrolyt, to znamená látka přijímající kladný nebo záporný náboj, je-li rozpuštěna ve vodnatém prostředí lidské krve. Je proto nezbytné, aby člověk měl tyto dva prvky v dokonalé rovnováze. V případě vychýlení rovnováhy do jedné nebo druhé strany nastanou problémy s tělesnými procesy.

Mezi typické projevy nedostatku draslíku patří:

  • Únava
  • Slabost
  • Otoky nohou
  • Poruchy trávení
  • Poruchy nervového systému
  • Srdeční nedostatečnost
  • Průjem

Jakmile na sobě pozorujete jeden nebo více těchto projevů, navštivte lékaře, který vás vyšetří a zjistí nedostatek draslíku v organismu. Na první pohled se může zdát, že se jedná o banalitu, vždyť tu hovoříme pouze o stopovém prvku, ale vězte, že dlouhodobý nedostatek draslíku může mít dalekosáhlé následky.

Význam draslíku v lidském těle

Podle Harvard Health Publishing je normální hladina draslíku v těle důležitá pro funkci svalů, včetně relaxace stěn krevních cév, čímž se snižuje krevní tlak a riziko svalových křečí. Normální hladiny draslíku jsou také důležité pro vedení elektrických signálů k nervové soustavě a srdci. To chrání před nepravidelným srdečním rytmem.

Mezi další neméně důležité funkce kalia řadíme:

  • Stimulaci duševní činnosti
  • Snižování únavy
  • Udržení stabilního množství tekutiny v buňkách
  • Přeměnu cukru na glykogen
  • Přírodní diuretikum, tj. látka napomáhající odstraňování toxických zplodin z organismu
  • Posílení imunitního systému

TIP: V článku 11 tipů a rad, jak na posílení imunity se dozvíte, jakými dalšími cestami zvýšit odolnost organismu.

Draslík je spojován především s příznivými účinky na srdce a cévy. Umí značně snížit riziko koronárních chorob a nezanedbatelně snižovat vysoký krevní tlak.

Potraviny bohaté na draslík

Draslík se v potravinách vyskytuje přirozeně a my ho tedy můžeme bez problému přijímat každodenně konzumací. Je důležité se zaměřit také na tepelnou úpravu potraviny, poněvadž např. vařením ve vodě se velice snižuje obsah draslíku. Nutriční terapeuti uvádějí konkrétní příklad:

Vaříme-li brambory, kteréžto řadíme mezi přední zdroje draslíku, ve vodě, ztrácejí až 50 % kalia. Uvaříme-li je ale v páře, ztratí jen 6 % draslíku.

Mezi potraviny s vysokým obsahem draslíku řadíme:

  • Brambory
  • Okurky
  • Banány
  • Švestky
  • Meruňky
  • Pomeranče
  • Drůbeží maso
  • Mléko
  • Jogurty
Banány hořčík a draslík
Banány jsou bohaté na hořčík i draslík. Navíc slupka slouží jako přirozený obal a jsou všude dostupné za přijatelné ceny!

Někdy je potřeba dodávat draslík v tabletách, neboť například u uživatelů diuretik na snížení krevního tlaku odcházejí obrovská kvanta kalia močí pryč z těla.

Kardiolog dr. Zusman říká:

Nejméně třetina pacientů užívajících diuretika jako prevenci před srdečním selháním z vysokého tlaku trpí otoky nohou, které bezpochyby souvisejí s nedostatkem draslíku v potravě. Takovým lidem doporučuji doplňovat kalium tabletami.

Potravinové doplňky nemají obsahovat více než 99 mg draslíku v jedné tabletě, a to včetně kombinovaných multivitaminových přípravků. Nikdy neužívejte takovéto tablety, pokud se pouze domníváte, že potřebujete doplnit minerální látky. Vždy se nejprve poraďte s ošetřujícím lékařem. Také nejdříve sebehodnocením zjistěte, jestli jíte dostatečné množství výše zmíněných potravin.

Proč si dávat pozor na konzumaci hořčíku?

Hořčík opět patří mezi množinové prvky a řadí se na druhé místo nejzastoupenějších minerálů v lidských buňkách, a to hned po draslíku.

Magnesiu se někdy přezdívá „prvek života“, a to kvůli jeho naprosté nepostradatelnosti v takřka všech procesech těla. Účastní se na 350 zcela esenciálních pochodů látkové výměny a mimo jiné je nenahraditelný i pro metabolismus dalších minerálů, zejména vápníku a draslíku.

Takto hovoří renomovaní nutriční terapeuti a dodávají, že magnesium je ze všech prvků ten nejdůležitější. Většina hořčíku je uložena v kostech a zubech, v daleko menší míře také v krvi a tkáních.

Stejně jako u draslíku je i nedostatek hořčíku lehce zaměnitelný s projevy jiných chorob. Přetrvávají-li u vás nespecifické zdravotní neduhy a nelze-li je připsat nějakému konkrétnímu onemocnění, je celkem pravděpodobné, že budete mít nedostatek některého nepostradatelného minerálního prvku.

Mezi známé projevy nedostatku magnesia patří:

  • Bolesti hlavy
  • Pocení
  • Problémy s koncentrací
  • Bušení srdce
  • Třas očních víček
  • Lámání nehtů, padání vlasů
  • Svalové křeče
  • Mravenčení v končetinách

A mnohé další. Malá zásoba hořčíku v těle s sebou přináší na desítky nejrůznějších negativních projevů, které dohromady mohou způsobit opravdový diskomfort až ohrožení zdraví, kupříkladu kolaps. Vždy se poraďte se svým ošetřujícím lékařem a pokud vás upozorní na nedostatek tohoto esenciálního minerálu, dbejte na jeho zvýšený příjem v potravě.

TIP: Pokud máte velké pracovní vytížení, stres v práci nebo podnikáte, tak byste měli užívat hořčík obzvláště pečlivě. Může Vám pomoci s lepším pracovním výkonem a pohodou při něm.

Význam hořčíku v lidském těle

Lékaři a vědci hovoří o magnesiu jako o „zápalné svíčce“, která v lidském těle nastartuje všechny nejdůležitější procesy. Bez něj v organismu nic nefunguje. On totiž pracuje přímo uvnitř lidských buněk, kde dohlíží na metabolismus sacharidů a bílkovin. Logické tedy je, že pokud je ho v organismu málo, naše tělo má problémy přímo na buněčné úrovni.

Mezi zásadní funkce magnesia (mimo jiné) řadíme:

  1. Uvolňuje ztuhnuté a zakřečované svalstvo
  2. Pomáhá udržovat normální funkci svalů a nervů
  3. Dohlíží na metabolismus inzulinu
  4. Aktivuje enzymy
  5. Posiluje imunitu
  6. Redukuje tvorbu ledvinových kamenů
  7. Udržuje pevnou zubní sklovinu
  8. Zlepšuje paměť, úsudek a soustředění
  9. Reguluje funkci štítné žlázy
  10. Zlepšuje snášenlivost některých léků

To je pouze deset vybraných benefitů, které jdou ruku v ruce s pravidelným přísunem magnesia. Jinak všech dobrých vlastností je okolo stovky. Pozitivní vliv na hořčíkovou bilanci má ještě draslík (kooperace draslík + hořčík patří k nejdůležitějším v lidském těle), vitaminy B6 a D a inulin (tj. oligofruktóza).

TIP: Chcete nakopnout paměť a soustředění? Jak na to se dozvíte v článku Legální přírodní drogy zlepšující soustředění.

Potraviny bohaté na hořčík

Pokud nevíte, v čem je hořčík, můžeme vás uklidnit, že se nachází takřka ve všech dostupných potravinách, stačí si jen vybrat. Každodenní pestrá strava je nejlepším způsobem, jak rychle doplnit hořčík, jednostranná strava se silně nedoporučuje.

Mezi potraviny s vysokým obsahem magnesia řadíme:

  • Datle, banány, meruňky, jahody, maliny
  • Saláty, zelené listy, špenát, brambory, cibule
  • Chia semínka, kešu ořechy, konopné semínko
  • Ovesné vločky, kukuřice, žito, celozrnné výrobky
  • Hovězí maso
  • Sýr Ementál

Stejně jako u draslíku i zde platí, že někdy je potřeba magnesium přijímat ve zvýšené dávce a klasické potraviny na to nestačí. Pak je dobré dočasně dodávat hořčík v tabletách. Všechny sítě lékáren dnes nabízejí atraktivní možnosti, jak doplnit hořčík, a to nenásilnou formou, tj. pomocí šumivých tablet, snack packů nebo sáčků se sypkou směsí, kterou není třeba zapíjet.

Draslík a hořčík jsou silný tandem, kterému se celosvětové říká „mocná dvojice minerálů“. Laicky by se dalo říci, že jeden bez druhého nedá ránu a navzájem se ovlivňují. Velmi častou příčinou nedostatku draslíku je také současný pokles hladiny hořčíku. Doplněním hořčíku na jeho fyziologickou mez se pak automaticky upravuje hladina draslíku. Vězte, že pokud budete mít nedostatek jednoho prvku, automaticky to znamená, že se vám sníží hladiny i dalších z nich a výsledkem může být totální kolaps organismu.

Články, které stojí za přečtení: