Každá kancelář je svým způsobem specifická, čemuž by mělo také odpovídat její rozvržení a nábytek. Zatímco v open space se snaží firmy vytvořit místa pro co nejvíce pracovníků, v klasické soukromé kanceláři jsou možnosti o něco větší a je možné sladit všechny prvky. Ať se ovšem jedná o coworkingový prostor, sdílený pracovní stůl nebo otevřenou kancelář, měla by být místnost navržena a vybavena potřebami s ohledem na komfort lidí a ergonomii práce. Správné uspořádání a vybavení zabrání tzv. syndromu open space i dalším zdravotním komplikacím.
Obsah článku
Jaké jsou nejvyužívanější druhy kanceláří?
Druh a uspořádání kanceláře samozřejmě ovlivňuje řada faktorů jako: typ a povaha práce, velikost týmu, finanční možnosti společnosti, místní limity (nedostatek kancelářských budov, dostupnost) a další. Mezi nejčastější typy uspořádání kanceláří u nás patří:
- Open space / otevřená kancelář
Využívaná zejména nadnárodními společnostmi a velkými firmami, které kladou důraz na výkon a zaměstnávají vysoký počet pracovníků. Příkladem mohou být banky, call centra, logistické společnosti apod.
- Kreativní open space
Kreativní prostory, které spojují vlastnosti open space a funkčních designových interiérů jsou ideální pro marketingové společnosti, reklamní a mediální agentury a kreativní firmy.
- Coworkingová kancelář
Sdílené kanceláře nejčastěji využívají freelanceři z nejrůznějších oborů. Nebo zaměstnanci pracující tzv. remote, tedy na dálku (např. z Brna s centrálou společnosti v Praze).
- Klasická kancelář (sdílená minimálním počtem pracovníků)
Klasické oddělené kanceláře najdeme např. ve státní správě, u menších firem a živnostníků poskytujících služby.
- Sdílené pracovní místo
Úsporné sdílení pracovního místa využívají větší i menší firmy zejména u pracovníků na částečné úvazky.
- Butiková kancelář
Designové moderní kanceláře navržené na míru slouží nejčastěji pro reprezentativní prostory společností a pro kreativní a obchodní firmy, které dbají na perfektní vizuální stránku.
Open space (otevřená) kancelář
V některých případech volí společnosti open space, nebo česky jednoduše otevřenou kancelář. Výhody má zejména pro týmy, které si potřebují neustále vyměňovat informace a komunikovat spolu, zatímco manažer má lepší přehled o pracovním prostředí, než kdyby byl každý v malé kanceláři. Obvykle se jedná o velkou místnost, v níž má každý svůj stůl a židli, které nejsou odděleny vůbec nebo jen jednoduchými přepážkami.
Zejména povahově odlišní lidé se mnohdy v otevřené kanceláři nesnesou a může to vést k tzv. syndromu open space, který provází častější bolest hlavy, stres, nevolnosti či snížená imunita. Aby firma předcházela psychickým i fyzickým dopadům na zaměstnance, měla by zvolit správné uspořádání prostředí, ergonomické vybavení a vytvořit třeba i moderní kreativní open space, v níž nebudou jen místa k sezení, ale moderně zařízený „workplace“ se zónami, kde je možné mít více soukromí nebo naopak společenskými kouty se sedačkami, kde je možné se sejít s týmem nebo brainstormovat.
K výhodám patří jistě i možnost „vmáčknout“ více lidí do menšího prostoru a ušetřit tak za nájemné. Otevřená kancelář se nicméně nehodí pro každou profesi. Kdo se potřebuje soustředit, má rád svůj klid a třeba i teplotní komfort, podává v open space až o 50 % menší výkon. I takové místo je však možné přeměnit do moderní kanceláře, v níž budou mít všichni své soukromí. Třeba instalací příček a zástěn v kombinaci se správným vybavením kancelářskými potřebami.
Sdílené pracovní místo
Kdo například cestuje za klienty a nebývá tak v kanceláři každý den, může mu dávat smysl sdílené pracovní místo. S kolegou se pak střídá a využívá ho ve dnech nebo hodinách tak, aby se míjeli. Tuto možnost volí i někteří zaměstnavatelé, musí však dodržet správné uspořádání kanceláře, aby sdílený stůl (a židli, samozřejmě), resp. celé pracovní prostředí vyhovovalo oběma (nebo více) zaměstnancům. Tato metoda šetří peníze za pracovní místo, je ale náročnější na koordinaci a plánování.
Coworking snižuje náklady na kancelář
Jakousi moderní formou pracovního místa je tzv. coworking, který představuje sdílenou kancelář s více lidmi a třeba i z různých firem a oborů. Ty se spolu dělí o náklady a využívají coworkingovou kancelář třeba jen dvakrát týdně na pár hodin. Neznamená to ale, že by jim něco chybělo. Sdílená pracovní místa jsou plnohodnotně vybavena stoly s dostatečnou plochou a pohodlnými židlemi k dlouhému sezení a práci.
Obvykle se přitom jedná o více či méně ergonomické modely, na nichž se střídají různé typy lidí po dobu několika let, a musí být tedy nanejvýš kvalitní. Pohodlí a dostupnost služeb bývá obecně na vysoké úrovni, neboť se obvykle jedná o moderní coworkingová centra, jakých je v každém větším městě hned několik. Pracovníkům nechybí ani technické zázemí nebo společenská místnost, kuchyňka a jídelna.
Správné uspořádání kanceláře
Ať máte sdílenou kancelář, open space nebo malou soukromou místnost, mělo by být pracovní prostředí nejen uspořádané, ale také vybavené správným nábytkem a kancelářskými potřebami, aby si místo každý snáze přizpůsobil. Třeba jen správně natočený stůl, který vhodně oddělíte na sdíleném pracovním místě, může zvýšit pracovní výkon lidí a eliminovat dopady zdravotních problémů v čele se syndromem vyhoření a open space syndromem.
Designové prvky a příjemné barvy dokážou divy a velmi pozitivně ovlivňují pracovní výkon i morálku. Trendem posledních let jsou tzv. butikové kanceláře, které kladou důraz právě na neotřelý design a nadstandardní vybavení. Návrhem a vybavením interiéru butikových kanceláří se zabývají specialisté, kteří spojují znalosti interiérového designu, psychologie a ergonomie práce a moderních trendů.
Pokud se Vám článek líbil, tak si určitě také přečtěte o tipech na zdravou večeři nebo o možnostech pasivního příjmu.