To, co dříve bývalo lákavým firemním benefitem, je dnes pro většinu zaměstnanců rutinní záležitostí. Home office neboli práce z domova. Abyste při práci z domova byli co nejefektivnější, je potřeba dodržovat určitá pravidla, pracovat s efektivními nástroji a kancelář si zařídit tak, abyste se v ní mohli co nejlépe koncentrovat. Poradíme vám, jak na to.
Obsah článku
Kancelář, která vám vytvoří nejlepší pracovní podmínky
Dobře odvedená práce je podmíněná dobrými pracovními podmínkami. Díky práci z domu si kancelář můžete zařídit přesně podle svých potřeb. Nejste limitováni možnostmi zaměstnavatele ani přítomností kolegů. Jak by ideální pracovní místo mělo vypadat?
Vaše soukromá asistentka
Velmi populární je využívání služeb hlasových asistentů, kteří dokážou propojit a ovládat vaše chytrá zařízení a spotřebiče. Stačí jeden povel a asistent upraví vytápění, větrání, osvětlení nebo spustí vaši oblíbenou hudbu.
Optimální teplota by se v místnosti měla pohybovat mezi 20 až 22 °C. V místnosti by rozhodně nemělo být přetopeno, protože přílišné horko unavuje a svádí ke spánku. Pravidelně byste měli také větrat. Pokud nemáte řízené větrání, je potřeba vzduch v místnosti vyměnit každé 2 hodiny.
Chytré osvětlení
Na váš pracovní výkon má velký vliv osvětlení a jeho intenzita a barva. Čím méně světla v pracovně je, tím více klesá vaše výkonnost. Pokud je však místnost přesvícená, budete mít unavené oči a cítit se jako na poušti. Velice důležitá je kombinace přirozeného a umělého světla.
Základem všeho je centrální osvětlení, které by mělo rovnoměrně osvětlovat celou místnost. Do velkých prostor je možné umístit i více svítidel. Mezi nejúspornější se řadí LED osvětlení, jehož pořizovací cena je sice vyšší, ale životnost mnohonásobně delší než u klasických žárovek. Vybírat můžete z lustrů, LED stropních svítidel i bodovek.
Na stole samozřejmě nesmí chybět lampa, která by měla být polohovatelná více směry. Důležité je matné stínidlo, ze kterého nevyčnívá světelný zdroj. Zbytečně byste si namáhali oči. Lampa by měla být umístěna na kraji stolu napříč ruce, kterou píšete. Praváci by měli mít lampu vlevo, leváci vpravo. Stolní lampičku je možné nahradit i nástěnným svítidlem.
S optimálním nastavením intenzity světla vám pomohou smart svítidla, která můžete ovládat na dálku buď ovladačem, nebo pomocí aplikace v mobilním telefonu či hlasem. Svítidla spolupracují například s protokolem Zigbee 3.0, který je kompatibilní s OS Android, iOS, Amazon Alexa, Apple Siri, Google Assistant a Philips Hue.
Teplotu světla střídejte podle toho, co právě děláte. Pro odpočinek a relaxaci je ideální barevná teplota okolo 2 700 K, pro práci teplota okolo 5 000 K, která nejlépe odpovídá dennímu světlu.
Stůl a židle: alfa a omega kanceláře
Kromě optimálního klimatu a osvětlení je důležité i samotné zařízení kanceláře. Jak si pracovnu vybavit?
Důležitý je především stůl, který by měl být dostatečně vysoký. Optimální výška se pohybuje okolo 70 až 75 cm. Nejlepším řešením je elektrický stůl, díky kterému můžete střídat práci vsedě i vestoje. Odborníci doporučují alespoň jednu pětinu práce strávit prací vestoje. Lidské tělo totiž není stavěno na neustále sezení. Skutečnou designovou třešničkou je elektrický stůl, který se spouští ze stropu. Je ideálním řešením pro malé kanceláře, jelikož jej po práci jen vysunete ke stropu, takže v místnosti nezabírá prostor. Ovládání je možné přes mobilní aplikaci.
Neméně podstatná je i židle, která by měla být ergonomická. Ergonomické židle umožňují nastavení výšky, ale také sedáku, opěradla a područek. Před problémy s páteří vás ochrání bederní a hlavová opěrka.
Optimální rozvržení pracovního dne
Práce z domu vyžaduje disciplínu. Jak nepropadnout prokrastinaci a být co nejefektivnější?
- Dodržujte pevný režim – vstávejte a zachovejte si rituály, jako byste chodili do práce.
- Nepracujte v pyžamu – díky úpravě zevnějšku a “pracovnímu” oblečení vyšlete mozku signál, že je potřeba se z „odpočinkového módu“ přepnout do „módu pracovního“.
- Plánujte – vytvořte si plán, který bude zahrnovat jak pracovní povinnosti, tak váš volný čas (cvičení, procházky, rodinné povinnosti a podobně).
- Stanovte si pracovní dobu – pokud nemáte rodinu, stanovte si pracovní dobu třeba od 7:00 do 15:00 hodin. V případě, že máte děti, vyčleňte si čas, kdy se budete věnovat jen jim nebo si zařiďte hlídání přes hlídačky či rodinné příslušníky, kteří nespadají do ohrožené skupiny.
- Odměny a odpočinek mějte naplánované – Netflix či sociální sítě berou pozornost a čas. Odměňte se jimi třeba po obědě, ale při práci si na ně musíte dát tvrdý zákaz.
Při práci z domova byste neměli zapomínat na přestávky. S efektivním rozložením času stráveným nad konkrétním úkolem vám pomůže technika Pomodoro. Ta spočívá v rozdělení pracovního času na 25minutové úseky, které jsou následovány kratší či delší pauzou. Princip techniky spočívá v myšlence, že častější přestávky vedou k lepší duševní činnosti.
Od práce na home office vás mohou rozptylovat nejrůznější drobnosti, často se jedná o domácí práce, které, byť se zdají z počátku jako jednoduché, zaberou čas, který byste mohli věnovat práci. S efektivním využitím času vám pomůže Paretovo pravidlo (pravidlo 80/20), které slouží jako nástroj pro lepší využití času a vynaloženého úsilí.
Jeho podstata spočívá v dosažení maximálního efektu s minimálními náklady časovými i věcnými. Říká, že je potřeba činnosti zaměřit směrem, který je pro dosažení očekávaných výsledků rozhodující. Nemusíte tedy pracovat déle nebo více, ale musíte své úsilí správně zaměřit.