Domů » Co obsahuje banán a proč je skvělý před cvičením?

Co obsahuje banán a proč je skvělý před cvičením?

od Tereza Gödrichová

Banán patří mezi jednu z nejoblíbenějších předtréninkových svačin. Nejenže chutná skvěle, je dobře přenositelný i všestranný, ale také se pyšní svým bohatstvím na potřebné sacharidy a snadnou stravitelností. Kromě toho představuje výživnou pochoutku a díky obsahu důležitých živin přináší další výhody pro celkový výkon při cvičení.

Jedná se zkrátka o úžasnou svačinku před cvičením, neboť dodává energii, podporuje vytrvalost a regeneraci. V tomto článku se dozvíte více podrobností o tom, proč byste měli před příštím tréninkem sníst banán.

Proč jíst banán před tréninkem?

Nutriční profil tohoto ovoce je přesně to, co by měla představovat ideální svačina poskytující tu správnou dávku energie potřebnou k vykonání kvalitního tréninku. Ukrývá v sobě totiž dostatek sacharidů, vlákniny, draslíku, ale i jiných úžasných a tělu prospěšných živin.

Banán je tedy perfektní předtréninková svačina. Obsahuje spoustu důležitých živin, které se hodí nejen k dodání síly pro vykonání fyzické aktivity, ale přispívá i k celkovému zdraví. Navíc se jedná o lehké jídlo, takže se snadno tráví a nebude vám po něm během cvičení nepříjemně těžko a zle. Obecně se doporučuje sníst malou svačinu zhruba 1 hodinu před cvičením pro vyšší energetickou hladinu, zlepšení výkonu i duševního vědomí.

Banán
Banán je chutné ovoce přinášející značné výhody k tréninku

1. Vysoký obsah sacharidů

Stejně jako ostatní ovoce představuje i banán dobrý zdroj sacharidů. V jednom středním kousku se nachází přibližně 25 gramů sacharidů, z toho cca 14 g cukru a 3 g vlákniny. Vláknina v banánech spolu s gramem bílkovin zabraňuje tomu, aby se zbytek sacharidů vstřebal příliš rychle, ale není jí tolik, aby se vám jídlo usadilo v žaludku.

Sacharidy se přeměňují na glukózu, která je hlavním zdrojem paliva pro vaše tělo. Kromě toho jejich konzumace zvyšuje zásoby glykogenu, což je forma glukózy uložená ve svalech a játrech využívající se jako zdroj energie během různých druhů cvičení.

Dát si sacharidovou svačinu před fyzickou aktivitou prospívá zejména tréninku s delší dobou trvání, jako je například jízda na kole nebo běh, protože tak můžete oddálit moment, kdy vaše tělo bude muset využít zásoby glykogenu. Tím zlepšíte svůj výkon.

Vysoký obsah sacharidů má však i svá úskalí. Kvůli toho se třeba nehodí jako ideální předtréninková svačina pro ty, kteří dodržují Low Carb nebo keto dietu. V těchto stylech stravování se totiž příjem sacharidů rapidně snižuje.

💡 Tip: Možná vás zajímá, jaký je rozdíl mezi Low Carb a keto dietou. Veškeré odlišnosti těchto dvou nízkosacharidových stravovacích stylů vám prozradí tento článek.

2. Bohatý zdroj draslíku

Kromě sacharidů v banánu najdete také mnoho draslíku. Poskytuje přibližně 10–14 % doporučené denní hodnoty této živiny, a to v pouhém jednom středním kousku.

Draslík je důležitý minerál, který reguluje hladinu krevního tlaku, udržuje funkci nervů a řídí rovnováhu tekutin. Pomáhá také podporovat zdraví svalů a svalové kontrakce. Jeho nízká hladina může způsobovat svalové křeče, které se vyznačují náhlými, bolestivými stahy svalu.

Vzhledem k tomu, že se draslík vylučuje potem, je pro fyzicky aktivní jedince opravdu podstatné konzumovat dostatek potravin a nápojů bohatých na tuto živinu, aby si doplnili elektrolyty. Jeden snědený banán před cvičením dokáže uspokojit potřebu tohoto minerálu.

3. Snadno stravitelný zdroj energie

Jak již bylo výše řečeno, banán vám dodá dostatečné množství sacharidů, jejichž část tvoří i vláknina. Ta může pomoci zpomalit vstřebávání cukru v krevním oběhu, a poskytnout tak vašim buňkám stálý přísun glukózy, která dodává energii při tréninku.

Zralý banán se pyšní svým bohatstvím na jednoduché sacharidy a nízkým obsahem tuku, takže se jedná o snadno stravitelnou svačinu oproti jiným potravinám. Často se i doporučuje těm, kteří mají zažívací problémy, jako je nevolnost, zvracení nebo zácpa. Je šetrný k žaludku a zažívacímu traktu.

Banán tak představuje ideální volbu jako svačina před cvičením, protože poskytne dlouhotrvající energii, aniž by vás zatěžoval nebo způsoboval žaludeční potíže.

4. Skvěle přenositelná svačina

Další parádní věc na banánech je to, že se velmi snadno konzumují na cestách. Jsou přírodní, zdravé, zabalené ve vlastním „obalu“ a nekape z nich žádná šťáva. Není třeba dalšího igelitového či papírového sáčku nebo krabičky, banán můžete jednoduše hodit do tašky a jít.

Ne však každý má rád samotný banán. To nevadí, neboť se jedná o velmi všestrannou potravinu. Existuje opravdu mnoho způsobů, jak chutně zpracovat toto ovoce a vytvořit z něj výživnější jídlo. Můžete ho například použít do smoothies, ovesných kaší nebo tvarohových směsí. Jestli potřebujete více nápadů, jak naložit s banánem, kouknete na těchto 5 zdravých receptů s banánem.

Smoothie z banánu
Z banánu vykouzlíte skvělé svačiny

A co banán po cvičení?

To, že snězený banán před cvičením přináší značné výhody, už víme. Ovšem co takhle si ho dát po fyzickém výkonu? I v tomto případě může mít skvělé účinky

Konzumací banánu po cvičení doplníte elektrolyty, které pomáhají snižovat svalové křeče a bolestivost. Přesto mnoho lidí raději volí sportovní nápoje a léky na bolest. Kdyby si však místo toho dali banán, udělali by pro své zdraví mnohem lepší počin. 

Jedinečný nutriční profil banánů však napomáhá v mnoha dalších oblastech. Poskytují tělu zdravou dávku sacharidů, vlákniny, vitamínu B6, kyseliny listové, draslíku, hořčíku a vitamínu C a jak již bylo výše řečeno, nemají absolutně žádný tuk. Dokážou také snižovat zánět.

Banány tak představují vynikající volbu pro sportovce, kteří chtějí docílit přirozenějšího přístupu k zotavení se po tréninku. Mají jedinečnou schopnost nejen doplnit zásoby vyčerpaných živin ve vašem těle, ale také mu pomoci tyto živiny využít. Navíc jsou přírodní a zapadají do zdravého životního stylu.

Co když mi banán nechutná?

Konzumace banánů před cvičením i po něm přináší spoustu výhod, ale žádná z nich nestojí za to, jestli toto ovoce nemáte v lásce nebo jste se ho už přejedli. Pokud vám nepomohlo ani pojídat jej i v jiné formě, než jen tak samotný, neměli byste se do něj nutit jen kvůli jeho benefitům. 

Lze ho nahradit jiným ovocem, které vám přinese velmi podobné výhody. Takovou skvělou alternativou jsou například datle. Jako banány představují taktéž parádní zdroj lehce stravitelných sacharidů, draslíku a obsahují i vlákninu. Dají se snadno jíst samotné, ve smoothie, kaši a báječně chutnají i s trochou ořechového másla.

Datle
Datle přináší stejné benefity jako banány

Banány obsahují mnoho živin, jako sacharidy a draslík, které napomáhají vašemu výkonu a růstu svalů. Kromě toho poskytují také některé antioxidanty a další prospěšné sloučeniny, jako jsou fenoly, karotenoidy a fytosteroly, podporující vaše srdce a snižující zánět, který se může objevit bezprostředně po namáhavém cvičení.

Takže ano, dát si banán jako svačinku před cvičením či nějakou fyzickou aktivitou představuje ideální volbu, neboť vám přinese značné výhody. Navíc pokud ho máte rádi, tak si ještě smlsnete na příjemně sladké dobrotě.

Vychutnejte si banán jen tak samotný, nebo ho zkuste zkombinovat s dobrým zdrojem bílkovin a tuků, jako je například tvaroh nebo arašídové máslo, a připravte si tak snadnou svačinu před tréninkem. Pokud vám i přesto banány nejedou, zkuste jinou alternativu – třeba datle.

Články, které stojí za přečtení: