Domů » Keto dieta vs Low Carb stravování: Jaký je rozdíl?

Keto dieta vs Low Carb stravování: Jaký je rozdíl?

od Tereza Gödrichová
Publikováno Aktualizováno

Low carb (LC) stravování (také nízkosacharidový způsob stravy) a keto dieta značí dva momentálně velmi populární stravovací styly ve světě, které omezují příjem sacharidů a cukrů. Možná si říkáte, že jde tedy u obou stravovacích plánů o stejný princip, ale v něčem se přece jen odlišují.

V tomto článku se dozvíte, jaké jsou rozdíly mezi nízkosacharidovou a keto dietou, jaké mají potenciální výhody i nevýhody a která z nich se pro více hodí k dlouhodobému dodržování.

Vyvážená porce
Keto dieta i Low Carb strava se zakládají na zdravém jídle s minimem sacharidů

Co znamená keto dieta?

Ketogenní dieta (někdy přezdívaná také ketonová, bílkovinová či proteinová dieta) je stravování založené na nízkém obsahu sacharidů a vysokém přísunu tuků, které si v posledních letech získalo u mnoha lidí velkou oblibu. Zahrnuje příjem 70 % denních kalorií z tuku, 20 % z bílkovin a 10 % ze sacharidů. Pokud se o tomto životním stylu chcete dozvědět víc, přečtěte si článek Keto dieta pro začátečníky.

Keto dieta má několik zdravotních přínosů i záporů. Například někdy dokáže zlepšit zdravotní stav osobám s cukrovkou 2. typu. Dále také těm, kteří se snaží rychle zhubnout pár přebytečných kil. Ovšem zase může také zhoršovat růst některých typů rakoviny. 

Při dodržování keto diety je cílem dosáhnout ketózy. V tomto stavu vaše tělo využívá vlastní tuk jako hlavní zdroj paliva namísto glukózy. Toho se docílí konzumací méně než 50 g sacharidů za den při zachování mírného příjmu bílkovin a drastického zvýšení přísunu tuků. Možná zní takový stav jako novodobý výmysl, ale pravdou je, že již naši předkové se nacházeli v ketóze v zimním období.

Standardní keto dieta omezuje mnoho potravin a nemusí představovat z praktického hlediska ideální volbu pro dlouhodobé udržování. A to zejména pro ty, kteří chtějí raději pomalejším tempem zhubnout, následně udržovat svou váhu a zlepšit své zdraví. Ketóza totiž představuje skvělý způsob pro ztrátu tuků, ale většinou velmi rychle, což nemusí být vždy dobrá varianta.

💡 Tip: Zaujala vás keto dieta a chtěli byste se dozvědět více, jak proteinová jídla mohou změnit život? Přečtete si tento článek.

Keto dieta: Výhody a nevýhody

Tak jako vše i keto dieta má své klady a zápory. Jestli vás tento stravovací styl zaujal, měli byste vzít v potaz právě tyto plusy a mínusy a zhodnotit tak, zda pro vás toto stravování bude tím pravým ořechovým.

Klady

  • Má terapeutické účinky, například při léčbě epilepsie.
  • Může zlepšit citlivost na inzulín.
  • Snižuje chuť k jídlu.
  • Může pomoct s rychlým hubnutím.
  • Dokáže zlepšit hladinu cholesterolu a triglyceridů.

Zápory

  • Kvůli nízkému příjmu vlákniny se často objevuje zácpa.
  • Existuje pouze omezený počet dlouhodobých informací.
  • Vyskytuje se riziko keto chřipky, která může zahrnovat bolesti hlavy, únavu, mozkovou mlhu, podrážděnost a nedostatek motivace.
  • Omezuje nejen příjem ovoce.
  • Může se obtížně dodržovat dlouhodobě.

Více užitečných informací, jako třeba co můžete konzumovat během keto diety, vám prozradí tento článek. A věděli jste, že keto dietu můžou dodržovat i vegetariáni a vegani?

Pro shrnutí: Keto dieta omezuje sacharidy na 50 a méně gramů denně. Tím se tělo dostane do stavu nutriční ketózy, která využívá tukovou zásobu jako primární zdroj paliva. Před zahájením tohoto typu stravování je důležité zvážit všechny jeho klady a zápory.

Tuky a zelenina
Tuky a zelenina představují hlavní součást ketogenního jídelníčku

Co představuje Low Carb stravování?

Nízkosacharidová dieta je způsob stravování, který omezuje sacharidy ve stravě, především z obilovin, cukrem slazených nápojů a pečiva.

Low carb stravování zahrnuje 10–30 % kalorií ze sacharidů, ačkoli neexistuje žádná pevná definice. Pro zdravého člověka, který denně zkonzumuje 2 000 kalorií, to představuje 50–150 gramů sacharidů.

Při dodržování nízkosacharidové diety se běžně zvyšuje příjem bílkovin, zdravých tuků a zeleniny, které nahradí sacharidy a podpoří pocit sytosti. Omezením sacharidů také ze svého jídelníčku vyřadíte mnoho vysoce kalorických potravin. Všechny tyto faktory mohou společně působit na snížení celkového příjmu kalorií a podpořit hubnutí.

Low Carb stravování se pojí s několika zdravotními přínosy, jako snížení hmotnosti, zlepšení kontroly hladiny cukru v krvi a kardiovaskulárních rizikových faktorů.

Ačkoli nízkosacharidová dieta nemusí být vhodná a ideální pro každého, pro většinu zdravých lidí představuje skvělou možnost ke shazování přebytečných kil.

Low Carb stravování: Výhody a nevýhody 

I nízkosacharidová dieta má své užitečné stránky a nějaká úskalí. Vždy je dobré vše zvážit, než se do nějakého stravování pustíte.

Výhody

  • Může podpořit hubnutí.
  • Eliminuje mnoho zpracovaných potravin s vysokým obsahem sacharidů.
  • Lze ji jednodušeji udržet dlouhodobě.
  • Méně extrémní adaptační fáze než u keto diety.
  • Nižší výskyt restrikcí a snadnější dodržování.

Nevýhody

  • Může vést k pocitům slabosti nebo způsobit zácpu.
  • Omezuje některé možnosti stravování.
  • Snižuje příjem ovoce.
  • Může ovlivnit příjem mikroživin.

Pro shrnutí: Low Carb stravování omezuje sacharidy, jako jsou obiloviny, rýže a škrobnatá zelenina, na 10–30 % celkového příjmu kalorií, což může vést ke snížení hmotnosti. Před zahájením diety byste však  měli zvážit její klady a zápory.

Který stravovací styl je pro většinu lidí lepší?

Pokud jde o výběr mezi Low Carb a keto dietou, musí se zvážit několik faktorů, které představují klíčový krok k rozhodnutí.

Hlavní rozdíl mezi těmito dietami činí příjem sacharidů. Při nízkosacharidové dietě obvykle sníte 50–150 gramů sacharidů denně, ale při keto dietě se denní příjem omezuje pouze na 50 gramů a méně. To může být velmi restriktivní a stresující pro mnoho lidí.

Další odlišnost představuje příjem bílkovin. Při Low Carb stravování se dovoluje zvýšený přísun bílkovin, ale u keto diety by měl být umírněný, tedy přibližně 20 % z celkového množství kalorií (jak již bylo výše zmíněno). Nadměrný příjem proteinů totiž může zabránit ketóze. U ketogenní diety zase bývají tuky výrazně vyšší, protože nahrazují sacharidy a bílkoviny.

Keto dieta je pro většinu lidí příliš omezující, což vede k jejímu špatnému dlouhodobému dodržování. Kromě toho u ní pravděpodobněji nastanou nějaké nežádoucí vedlejší účinky. Proto se jako lepší volba jeví spíše dieta s nízkým obsahem sacharidů, tedy Low Carb stravování.

Každopádně před zahájením jakéhokoliv typu dietního plánu se vždy poraďte se svým lékařem nebo odborníkem, abyste se ujistili, zda je pro vás vhodný, a vyhnuli se tak zbytečným komplikacím. Někteří jedinci k nim totiž mohou být více náchylní nebo mají takové zdravotní komplikace, které takovou stravu nedovolují.

Low carb jídlo
Low Carb jídlo dovoluje více bílkovin

Co si z toho odnést?

Keto dieta a Low Carb stravování omezují sacharidy, aby přinesly potenciální zdravotní výhody. Ačkoli oba stravovací styly do jisté míry omezují sacharidy, liší se od sebe řadou rozdílů, z nichž nejvýznamnější představují příjem bílkovin a tuků.

Před zahájením nového dietního plánu je důležité porozumět svému tělu a kaloriím i živinám potřebným pro jeho efektivní fungování. Než se rozhodnete začít s dodržováním některého způsobu tohoto stravování, zvažte potenciální výhody a nevýhody každého z nich a poraďte se se svým lékařem.

Obecně je ideální začít na ketogenní dietě a po ní přejít na Low Carb stravování, neboť to se lépe dlouhodobě dodržuje a také dovoluje vést rozmanitější jídelníček. Keto dieta pomůže s rychlou ztrátou přebytečných kil a Low Carb zase s lepším udržováním vašeho výsledku.  

Články, které stojí za přečtení: