Domů » Expanze e-shopu do zemí regionu CEE

Expanze e-shopu do zemí regionu CEE

od Patrik Pilous

Region střední a východní Evropy má v sobě velký potenciál a neustálý růst e-commerce v regionu vytváří množství příležitostí pro zahraniční e-shopy. Ať už jde o expanzi do Rumunska, Maďarska, nebo Polska, je potřebné zvážit specifika každé země a zaměřit se na důkladnou lokalizaci. Ta bude pomáhat e-shopu růst už od prvního dne na novém trhu.  

Lokalizace e-shopu 

Online prodej je založený na vzájemné důvěře mezi prodávajícím a kupujícím. Jedna strana očekává, že jí bude zakoupené zboží doručené a druhá strana důvěřuje zákazníkovi, že si zaslaný balík na dobírku také převezme. Region střední a východní Evropy (zkr. CEE) se vyznačuje vyššími počty nedoručených zásilek ve srovnání s jinými trhy.

Doručitelnost se dá zlepšit už jen lokalizací webu. A to například úpravou registračního formuláře podle specifik dané země a zamezit tak nedorozuměním na místě doručení. Platbu na dobírku si zákazník většinou zvolí při platbě na méně známém nebo zahraničním e-shopu. Více než polovina zákazníků si stále raději vybere platbu na dobírku než platbu kartou nebo bankovním převodem.

Pravdou je, že trend se už i v tomto regionu rychle mění. Když zákazník považuje e-shop za důvěryhodný, spíše je ochotný vyměnit platbu na dobírku za online platbu kartou.

Doručování objednávek

Většina majitelů e-shopů řeší logistiku při expanzi e-shopu jako jejich poslední „povinný“ úkol, přestože sehrává klíčovou roli při expanzi e-shopu do zahraničí. Webové stránky působí pro oko zákazníka atraktivně, pokud nechybějí podrobné popisy produktů s fotkami. Je proto důležité zajistit rychlé doručování objednávek podle lokálních preferencí zákazníků a umožnit co nejjednodušší možnost vrácení zboží.

Doba doručení zásilek se změnila a ochota zákazníků čekat na balík více než 3 dny se postupně vytrácí i z našeho regionu. Zákazníci si zvykli na rychlé doručení následující den, případně doručení do 3 dnů, avšak cenu dopravy vnímají velmi citlivě.

Cena dopravy je součástí každé objednávky, pokud je příliš vysoká a doručení zdlouhavé, raději nakoupí u konkurence. V e-commerce prostředí je úplně běžné, že zákazníkovi nesedne velikost koupeného zboží nebo se rozhodne zboží z jakéhokoliv důvodu vrátit zpět. Jednoduché vrácení zboží a uvedení lokální adresy na webu e-shopu dokáže zvýšit konverze a podpořit důvěryhodnost e-shopu.  

Informace o produktech

To jak bude vypadat váš web po vizuální stránce, je hlavně otázkou dostupného rozpočtu. Moderní grafika nabízí e-shopům obrovské možnosti. Pravdou však je, že co se líbí vám nebo programátorům, se nemusí líbit vašim potenciálním zákazníkům. Při tvorbě nového webu je vhodné nezapomínat na to, že zákazník nemůže fyzicky vyzkoušet vaše produkty, a proto doporučujeme si zkušebně projít jeho nákupní cestou.

Jsou produkty prezentované na základě popisů a fotek dostatečně intuitivní a motivují ke konverzi na prodej? Poskytněte co nejvíc dostupných informací spolu s obrázky zobrazujícími reálný vzhled produktu. Snížíte tím počet vratek a zvýšíte spokojenost zákazníka s očekávaným zbožím.

Responzivní design

Nakupování přes mobilní telefony je už velmi oblíbené napříč všemi zeměmi Evropy. Zajistit bezchybné fungování na všech platformách je proto mnohokrát komplikované, ale už nezbytné. I drobná chyba jako neúplné zobrazování celé web stránky nebo chybějící odkaz může způsobit, že zákazník ztratí trpělivost a odejde bez objednávky. Každá země má navíc specifika zákaznického jednání. Zorientovat se v nich vám pomůže například i Expandeco.

Pokud vás článek zaujal, tak si můžete přečíst také o nejlepších seznamovacích hrách nebo o japonské kuchyni a dlouhověkosti.

Články, které stojí za přečtení: