Domů » Jak dělíme generace a jaká mají specifika?

Jak dělíme generace a jaká mají specifika?

autor Eliška Vachková
Publikováno: Poslední aktualizace 0 komentářů
generace

Každý z nás patří do nějaké generace, a to buďto X, Y nebo Z. Víte, do které spadáte vy a jaká jsou její specifika? Pojďme se na to podívat blíže!

Proč je dobré znát specifika generace?

Kromě toho, že byste se možná sami o sobě chtěli něco dozvědět, také se vám rozdělení generace bude hodit v businesse. Proč? Protože každá z generací využívá jiné mediální prostředky, slyší na jiné nabídky a reaguje rozdílně. Jestliže se pohybujete na trhu a máte co nabídnout, měli byste si vyhodnotit, pro kterou z generací vaše produkty jsou a zaměřit se na formu reklamy, může to pro váš úspěch být rozhodující.

Abyste se lépe orientovali v tom, co je pro X, Y, a Z lákavé, zde je to rychle a přehledně:

Generace X

  • sledují televizi,
  • využívají Facebook,
  • mailují a sdílejí videa.

Tipy na marketing pro tuto generaci:

  • zakomponujte videa
  • přidejte vyhledavače, aby si každý mohl najít informace, které hledá,
  • ptejte se na názory – generace X ráda slyší, že na jejich názoru záleží,
  • posílejte newslettery na e-mail, Xkaři tam tráví hodně času,
  • reklama na Facebooku a vyhledávačích.

Generace Y

Tipy na marketing pro tuto generaci:

  • spolupracujte s influencery,
  • zaměřujte se na prospěch společnosti – ekologie, fair trade, pracovní etika,
  • přizpůsobujte stránky telefonům – tráví na něm nejvíce času,
  • zaměřte se na funkční komunikační kanál, ideálně chat, který je rychlý a efektivní.

Generace Z

  • působí na sociálních sítích,
  • důvěřují influencerům,
  • chtějí ušetřit.

Tipy na marketing pro tuto generaci:

  • spolupracujte s influencery,
  • podporujte dobrou věc – pomáhejte charitě, buďte společensky odpovědní,
  • vše co nejvíce usnadňujte – vyhledavače, informace rovnou pod nos.

Pokud chcete uspět, zaměřte se na tipy pro vámi vybranou cílovku. Využijte je na sto procent a uvidíte, že se vám bude dařit! Abyste se o jednotlivých generacích dozvěděli ještě něco více, pojďme se na ně podívat blíže.

Rozdělení generací

Tak nějak jsme si naznačili, co je pro každou z generací typické a co je zajímá. Nyní bychom se ale měli podívat na to, jaké charakteristiky pro jednotlivé generace existují, abychom jim dokázali lépe porozumět. X,Y a Z se od sebe liší a pokud rozdíly neznáte, pak se můžete dostat do konverzace, které nebudete rozumět. Nahlédnutí do jejich světa vám pomůže získat všeobecný přehled, porozumění a zlepšení komunikace. Připraveni?

1) Baby boomers

Nejstarší generace “baby boomers” zahrnuje populaci narozenou mezi lety 1946 a 1964 – tito lidé jsou nyní většinou v důchodu nebo jim chybí pár let, a mají tak dostatek volného času, který mohou trávit sledováním televize, posloucháním rádia či čtením novin. Většina z nich si se sociálními sítěmi netyká, nicméně ovládají e-mail a posílají SMS. Spíše mají rádi jistotu než aby riskovali a je pro ně velmi důležitá rodina.

Typické znaky:

  • jistota,
  • tradiční média,
  • rodina na prvním místě.
generace
Baby boomers jsou dnes prarodiči, kteří pomalu jdou nebo již jsou v důchodu.

2) Generace X

Do této generace spadají ročníky 1965 až 1985, kteří jsou na vrcholku své kariéry a znamená to tak, že jsou hlavní kupní silou, čehož můžete jako podnikatel využít. Je pro ně typické, že ctí tvrdou práci, nestěžují si, dokáží vydržet v jedné firmě po dlouhá léta a ctí autority. Internet se pro ně stal místem, kde se spojují se svými přáteli, platí účty a hledají recepty. Jejich oblíbenou sociální sítí je Facebook.

Typické znaky:

  • přísné pracovní návyky,
  • trávení času na internetu,
  • oblíbená síť Facebook.
generace
Generace X je aktuálně největší kupní silou.

3) Generace Y

Lidé narozeni mezi 1983 a 1997 se řadí do generace Y, jež na rozdíl od těch předešlých vyrůstala na internetu. Nyní využívají nejrůznější aplikace, téměř vůbec nevolají, spíše žijí sociální život na sítích, obvykle Instagramu. Osobní život staví nad práci a mají vlastní požadavky – flexibilní pracovní dobu, zkrácený úvazek či práci z domova. Chtějí poznávat, a proto studují různé obory, vyrážejí na zahraniční pobyty a mění pracovní pozice. Obecně milují změny a nedělá jim problém prosadit se.

Typické znaky:

  • pohybují se téměř pouze na sociálních sítích,
  • osobní život důležitější než peníze,
  • dravost, touha poznávat, podnikavost.
generace
Generace Y umí lépe zacházet s penězi, a tak je jen tak na něčem nenachytáte.

4) Generace Z

Generace narozená po roce 1997 je nazývaná písmenem Z. Jsou prvními dětmi, které vstoupily již do zaběhlého internetového světa, a tak svůj první telefon dostali už na základní škole. Dokáží se přizpůsobovat, mají rádi rozmanitost a vše si co nejvíce zjednodušují – nechápou, proč by si dnes ještě měli něco pamatovat, když lze vše vyhledat na internetu. Většina z nich vyhledává různé alternativy, ať už se týkají školství, životního stylu nebo práce. I když se na trhu nepohybují dlouho, někteří dokonce ještě ani nezačali, je třeba se na tuto skupinu zaměřit, protože představuje budoucnost.

Typické znaky:

  • rozmanitost,
  • alternativní způsoby,
  • přizpůsobivost a schopnost zjednodušovat klasické postupy.
generace
Generace Z působí hlavně na sociálních sítích a

5) Generace Alfa 

Úplně nejmladší generací je generace Alfa, do které se řadí děti narozené po roce 2015. Ty se setkaly s technologiemi již v mateřské škole, protože byly zakomponovány do výuky. Být on-line je pro ně přirozené a zůstává otázkou, jaký dopad to bude mít na jejich budoucnost.

Typické znaky:

  • technologie již v brzkém věku
generace

Komunikace napříč generacemi

Dle výše popsaných charakteristik je asi jasné, že s každou generací musíte komunikovat jiným způsobem. Pro Xko si připravte podložená fakta, ti jen tak něčemu nevěří, u generace Y dokažte, že vaše úmysly jsou čisté a Ztku hlavně neztrácejte čas, ale mluvte o něčem zajímavém, co má opravdu smysl. Generace Alfa si s vámi zatím příliš nepopovídá, nicméně u nich bude jistě potřeba být v obraze co se týče aktuálního dění – doba se posouvá rychle a stará témata již nikoho nezajímají.

Buďte k sobě navzájem shovívaví, ať už mluvíte s jakoukoliv generací, protože každý vyrůstal (vyrůstá) v jiné době a měl (má) jiné priority. Najděte společná témata a učte se jeden od druhého.

Další zajímavé články

Žij úspěšně nové logo

Jak uspět v době internetu v životě i podnikání.

Copyright © 2024 | ŽijÚspěšně.cz