Osobní rozvojOnline marketing a internetová propagace Jak funguje influencer marketing v České republice? od Patrik Pilous 18. července, 2018 publikoval Patrik Pilous Publikováno 18. července, 2018Aktualizováno 8. srpna, 2020 Influencer marketing se etabloval s rozvojem sociálních sítí, kde se influenceři rekrutují. Influencer marketing je novou formou doporučení výrobku ve světě internetu a to především na sociálních sítích nebo blogu. Influenceři zdatně vydělávají na internetu vysoké částky za často velmi nízké náklady. Díky jedné povedené fotce a pár hashtagům dokáží vydělat i 100 000 za jeden příspěvek. Obsah Prohlédnout si obsah → 1 Kdo je influencer a jak influencery využít pro marketing výrobků či služeb? 1.1 Dosah influencerů a micro influencerů 1.2 Kdo je označován za „influencera“? 1.2.1 TOP influenceři českého internetu na jednotlivých sociálních sítích 1.2.2 Jaký počet sledujících je tedy nejefektivnější? Kdo je influencer a jak influencery využít pro marketing výrobků či služeb? Influencer marketing pochází z anglosaského prostředí a výrazem je doslovně myšleno ovlivňující nebo lépe česky osoba mající vliv na ostatní. Jak bylo řečeno v úvodu, tak influencer marketing je novou formou doporučení či ovlivnění. V klasickém světě hrálo velkou roli charisma. Lidé s velkým charisma dokázali ovlivňovat lidi a ty následně dělali, to co oni chtěli. V tomto smyslu byli tedy influencery například diktátoři 20. století. V moderní tržní společnosti je žádoucí ovlivňovat především preference zákazníků, aby kupovali výrobek, který prodáváme. Pokud je výrobek neznámý, tak ho potřebujeme dostat do povědomí. Potřebujeme doporučení lidí. Nejlépe doporučení s plošnou účinností. Na řadu přichází kontaktování osoby s vysokým dosahem. Nejznámější a nejfunkčnější platformy pro influencery jsou sociální sítě: Blogy (webové stránky s články uživatelů) Facebook (stále největší sociální síť na světě) Instagram (Dynamicky se rozvíjející sociální síť stavějící na vizuálním obsahu) Youtube (Kanál kde vznikl fenomén youtuberů) Twitter (V České republice nejméně vlivný ze všech jmenovaných, avšak relevantní například pro politické či marketingové prostředí) Instagram, Youtube, Facebook a Twitter – hlavní sociální sítě pro influencer marketing Dosah influencerů a micro influencerů Dosahem influencerů je myšlen počet jedinců, které příspěvek či reklama zasáhne. Dosah je jednou z nejdůležitějších metrik pro influencera i firmy s ním spolupracující. „Čím více tím lépe.“ Obecná platnost výše uvedeného citátu není až zas tak jasná. Máme zde mnoho dalších proměnných, které vliv a hodnotu influenreců ovlivňují. Interakce: počet reakcí publika a jejich charakter je velice důležitý Autenticita influencera: publikum musí sledované osobě věřit a také forma promování musí být důvěryhodná Segment: související s výše uvedeným bodem, firmy si musejí vybírat influencery z příbuzné branže Mediální citovanost a reputace influencera: kontroverze či hrubý styl komunikace může značce spíše uškodit Kdo je označován za „influencera“? Můžete to být i vy. Influncerem může dnes být člověk s profilem na Instagramu a fanouškovskou základnou 2 000 lidí. Nejznámější influenceři v České republice mají však statisícové odběry. Influencery může dělit do pomyslných třech kategorií: TOP influenceři – mají nejvyšší dosah, patří do žebříčku Forbesu zobrazující nejvlivnější influencery na českém internetu Influenceři – osoby nepatřící do žebříčku od Forbesu, avšak mají nad 15 000 fanoušků na sociálních sítích Micro influenceři – profily či osoby nejčastěji s fanouškovskou základnou mezi 10 000 až 15 000 fanoušky TOP influenceři českého internetu na jednotlivých sociálních sítích Novější data naleznete v příspěvku o TOP českých a slovenských influencerech na Instagramu. Facebook influenceři Pemík alias Petr Macko 931 000 fanoušků Petra Kvitová 664 000 fanoušků Kazma alias .Kamil Bartošek 274 000 fanoušků Instagram influenceři Shopaholic Nicol 636 000 fanoušků Leoš Mareš 629 000 fanoušků Kovy 495 000 fanoušků Youtubeři či influencři na Youtube MenT 1 235 000 odběratelů GEJMR 1 082 000 odběratelů Kovy 750 000 odběratelů V České republice je také mnoho influencerů či youtuberů, kteří publikují svůj obsah pro zahraničí. Mezi ně patří například Zuzka Light nebo Alena Šeredová. Ale zpátky k meritu věci. TOP influenceři českého internetu mají vysoký dosah, avšak také si za obsah nechají náležitě zaplatit. Jeden příspěvek u těchto hvězd sociálních sítí může stát od 10 000 až po 80 000 Kč. Následkem těchto cen se většina inzerentů uchyluje k menším influencerům s větší tématickou spřízněností a tyto TOP hvězdy nechávají korporátním firmám. Jaký počet sledujících je tedy nejefektivnější? Jedná se právě o skupinu micro influencerů tedy profilů majících od 1 500 fanoušků po nějakých 15 000. Spolupráce s těmito profily se ukázala jako dlouhodobě nejúčinnější pro většinu inzerentů. Přečtěte si také náš výborný článek o tom, jak získat sledující na Instagramu. Výhody micro influencerů: nízká cena – obvykle jen poskytnete promované zboží vysoké cílení – možnost vybrat vysoce specializovanou osobu nenucenost a autenticita – u malých profilů většině sledujících nedojde, že se jedná o promovaný příspěvek Doufám, že tento článek dostatečně posloužil k vykreslení základních obrysů influncer marketingu v České republice. Je to stále mladé a dynamické prostředí, které bude každým rokem měnit svoji podobu. Již dnes je v angličtině mnoho ebooků i knih, které si můžete stáhnout v případě zájmu o širší proniknutí do této problematiky. Jen pozor na nepsanou marketingovou poučku: „Co platí jinde, u nás v ČR platit nemusí!“ Základem ovšem je zaujmout v tomto našlapaném oboru. internetová reklamaSociální sítě 0 FacebookTwitterPinterestLinkedinEmail Patrik Pilous Specializuji se na optimalizace a propagace větších webových projektů. Ve volném čase mě zajímají všechna zákoutí digitálního marketingu, investice a osobní rozvoj. Rád si také zajdu zahrát volejbal, do sauny nebo na skvělou 12°. Předchozí článek Vyplatí se investiční pronájem bytu či domu? Následující článek Jak ovlivňují volební průzkumy chování voličů? Články, které stojí za přečtení: Jak se naučit a trénovat lucidní snění? Stoicismus: Co se můžeme naučit od starověkých filozofů? Šárka Chapman: Vždy následuj svou intuici Plná moc k zastupování: Postup i VZOR ke stažení zdarma Zuzana Hloušková: Investujte svůj čas do lidí, je to to nejcennější,... 45 Tipů: Jak vydělat peníze na internetu? [2023]