Jak funguje influencer marketing v České republice?

Influencři a youtubeři jsou výhodným kanálem marketingu

Influencer marketing má sílu doporučení v 21. století

Influencer marketing se etabloval s rozvojem sociálních sítí, kde se influencři rekrutují. Influencer marketing je novou formou doporučení výrobku ve světě internetu a to především na sociálních sítích nebo blogu.

Kdo je influencer a jak influencery využít pro marketing výrobků či služeb?

Influencer marketing pochází z anglosaského prostředí a výrazem je doslovně myšleno ovlivňující nebo lépe česky osoba mající vliv na ostatní.

Jak bylo řečeno v úvodu, tak influencer marketing je novou formou doporučení či ovlivnění. V klasickém světě hrálo velkou roli charisma. Lidé s velkým charisma dokázali ovlivňovat lidi a ty následně dělali, to co oni chtěli. V tomto smyslu byli tedy influencery například diktátoři 20. století.

V moderní tržní společnosti je žádoucí ovlivňovat především preference zákazníků, aby kupovali výrobek, který prodáváme. Pokud je výrobek neznámý, tak ho potřebujeme dostat do povědomí. Potřebujeme doporučení lidí. Nejlépe doporučení s plošnou účinností. Na řadu přichází kontaktování osoby s vysokým dosahem.

Nejznámější a nejfunkčnější platformy pro influencery jsou sociální sítě:

  • Blogy (webové stránky s články uživatelů)
  • Facebook (stále největší sociální síť na světě)
  • Instagram (Dynamicky se rozvíjející sociální síť stavějící na vizuálním obsahu)
  • Youtube (Kanál kde vznikl fenomén youtuberů)
  • Twitter (V České republice nejméně vlivný ze všech jmenovaných, avšak relevantní například pro politické či marketingové prostředí)

Sociální sítě jako prostředí pro influencer marketing

Instagram, Youtube, Facebook a Twitter – hlavní sociální sítě pro influencer marketing



Dosah influencerů a micro influencerů

Dosahem influencerů je myšlen počet jedinců, které příspěvek či reklama zasáhne. Dosah je jednou z nejdůležitějších metrik pro influencera i firmy s ním spolupracující.

„Čím více tím lépe.“

Obecná platnost výše uvedeného citátu není až zas tak jasná. Máme zde mnoho dalších proměnných, které vliv a hodnotu influenreců ovlivňují.

  • Interakce: počet reakcí publika a jejich charakter je velice důležitý
  • Autenticita influencera: publikum musí sledované osobě věřit a také forma promování musí být důvěryhodná
  • Segment: související s výše uvedeným bodem, firmy si musejí vybírat influencery z příbuzné branže
  • Mediální citovanost a reputace influencera: kontroverze či hrubý styl komunikace může značce spíše uškodit

Kdo je označován za „influencera“?

Můžete to být i vy. Influncerem může dnes být člověk s profilem na Instagramu a fanouškovskou základnou 2 000 lidí. Nejznámější influenceři v České republice mají však statisícové odběry.

Influencery může dělit do pomyslných třech kategorií:

  • TOP influenceři – mají nejvyšší dosah, patří do žebříčku Forbesu zobrazující nejvlivnější influencery na českém internetu
  • Influenceři – osoby nepatřící do žebříčku od Forbesu, avšak mají nad 15 000 fanoušků na sociálních sítích
  • Micro influenceři – profily či osoby nejčastěji s fanouškovskou základnou mezi 10 000 až 15 000 fanoušky

TOP influenceři českého internetu na jednotlivých sociálních sítích

Facebook influenceři

Instagram influenceři

Youtubeři či influencři na Youtube

  • MenT 1 235 000 odběratelů
  • GEJMR 1 082 000 odběratelů
  • Kovy 750 000 odběratelů

V České republice je také mnoho influencerů či youtuberů, kteří publikují svůj obsah pro zahraničí. Mezi ně patří například Zuzka Light nebo Alena Šeredová. Ale zpátky k meritu věci. TOP influenceři českého internetu mají vysoký dosah, avšak také si za obsah nechají náležitě zaplatit.

Jeden příspěvek u těchto hvězd sociálních sítí může stát od 10 000 až po 80 000 Kč. Následkem těchto cen se většina inzerentů uchyluje k menším influencerům s větší tématickou spřízněností a tyto TOP hvězdy nechávají korporátním firmám.

Jaký počet sledujících je tedy nejefektivnější?

Jedná se právě o skupinu micro influencerů tedy profilů majících od 1 500 fanoušků po nějakých 15 000. Spolupráce s těmito profily se ukázala jako dlouhodobě nejúčinnější pro většinu inzerentů.

Výhody micro influencerů:

  • nízká cena – obvykle jen poskytnete promované zboží
  • vysoké cílení – možnost vybrat vysoce specializovanou osobu
  • nenucenost a autenticita – u malých profilů většině sledujících nedojde, že se jedná o promovaný příspěvek

Doufám, že tento článek dostatečně posloužil k vykreslení základních obrysů influncer marketingu v České republice. Je to stále mladé a dynamické prostředí, které bude každým rokem měnit svoji podobu. Již dnes je v angličtině mnoho ebooků i knih, které si můžete stáhnout v případě zájmu o širší proniknutí do této problematiky. Jen pozor na nepsanou marketingovou poučku:

„Co platí jinde, u nás v ČR platit nemusí!“