Influencer marketing se etabloval s rozvojem sociálních sítí, kde se influenceři rekrutují. Influencer marketing je novou formou doporučení výrobku ve světě internetu a to především na sociálních sítích nebo blogu. Influenceři zdatně vydělávají na internetu vysoké částky za často velmi nízké náklady. Díky jedné povedené fotce a pár hashtagům dokáží vydělat i 100 000 za jeden příspěvek.
Obsah článku
Kdo je influencer a jak influencery využít pro marketing výrobků či služeb?
Influencer marketing pochází z anglosaského prostředí a výrazem je doslovně myšleno ovlivňující nebo lépe česky osoba mající vliv na ostatní.
Jak bylo řečeno v úvodu, tak influencer marketing je novou formou doporučení či ovlivnění. V klasickém světě hrálo velkou roli charisma. Lidé s velkým charisma dokázali ovlivňovat lidi a ty následně dělali, to co oni chtěli. V tomto smyslu byli tedy influencery například diktátoři 20. století.
V moderní tržní společnosti je žádoucí ovlivňovat především preference zákazníků, aby kupovali výrobek, který prodáváme. Pokud je výrobek neznámý, tak ho potřebujeme dostat do povědomí. Potřebujeme doporučení lidí. Nejlépe doporučení s plošnou účinností. Na řadu přichází kontaktování osoby s vysokým dosahem.
Nejznámější a nejfunkčnější platformy pro influencery jsou sociální sítě:
- Blogy (webové stránky s články uživatelů)
- Facebook (stále největší sociální síť na světě)
- Instagram (Dynamicky se rozvíjející sociální síť stavějící na vizuálním obsahu)
- Youtube (Kanál kde vznikl fenomén youtuberů)
- Twitter (V České republice nejméně vlivný ze všech jmenovaných, avšak relevantní například pro politické či marketingové prostředí)
Dosah influencerů a micro influencerů
Dosahem influencerů je myšlen počet jedinců, které příspěvek či reklama zasáhne. Dosah je jednou z nejdůležitějších metrik pro influencera i firmy s ním spolupracující.
“Čím více tím lépe.”
Obecná platnost výše uvedeného citátu není až zas tak jasná. Máme zde mnoho dalších proměnných, které vliv a hodnotu influenreců ovlivňují.
- Interakce: počet reakcí publika a jejich charakter je velice důležitý
- Autenticita influencera: publikum musí sledované osobě věřit a také forma promování musí být důvěryhodná
- Segment: související s výše uvedeným bodem, firmy si musejí vybírat influencery z příbuzné branže
- Mediální citovanost a reputace influencera: kontroverze či hrubý styl komunikace může značce spíše uškodit
Kdo je označován za „influencera“?
Můžete to být i vy. Influncerem může dnes být člověk s profilem na Instagramu a fanouškovskou základnou 2 000 lidí. Nejznámější influenceři v České republice mají však statisícové odběry.
Influencery může dělit do pomyslných třech kategorií:
- TOP influenceři – mají nejvyšší dosah, patří do žebříčku Forbesu zobrazující nejvlivnější influencery na českém internetu
- Influenceři – osoby nepatřící do žebříčku od Forbesu, avšak mají nad 15 000 fanoušků na sociálních sítích
- Micro influenceři – profily či osoby nejčastěji s fanouškovskou základnou mezi 10 000 až 15 000 fanoušky
TOP influenceři českého internetu na jednotlivých sociálních sítích
Novější data naleznete v příspěvku o TOP českých a slovenských influencerech na Instagramu.
Facebook influenceři
- Pemík alias Petr Macko 931 000 fanoušků
- Petra Kvitová 664 000 fanoušků
- Kazma alias .Kamil Bartošek 274 000 fanoušků
Instagram influenceři
- Shopaholic Nicol 636 000 fanoušků
- Leoš Mareš 629 000 fanoušků
- Kovy 495 000 fanoušků
Youtubeři či influencři na Youtube
V České republice je také mnoho influencerů či youtuberů, kteří publikují svůj obsah pro zahraničí. Mezi ně patří například Zuzka Light nebo Alena Šeredová. Ale zpátky k meritu věci. TOP influenceři českého internetu mají vysoký dosah, avšak také si za obsah nechají náležitě zaplatit.
Jeden příspěvek u těchto hvězd sociálních sítí může stát od 10 000 až po 80 000 Kč. Následkem těchto cen se většina inzerentů uchyluje k menším influencerům s větší tématickou spřízněností a tyto TOP hvězdy nechávají korporátním firmám.
Jaký počet sledujících je tedy nejefektivnější?
Jedná se právě o skupinu micro influencerů tedy profilů majících od 1 500 fanoušků po nějakých 15 000. Spolupráce s těmito profily se ukázala jako dlouhodobě nejúčinnější pro většinu inzerentů.
Přečtěte si také náš výborný článek o tom, jak získat sledující na Instagramu.
Výhody micro influencerů:
- nízká cena – obvykle jen poskytnete promované zboží
- vysoké cílení – možnost vybrat vysoce specializovanou osobu
- nenucenost a autenticita – u malých profilů většině sledujících nedojde, že se jedná o promovaný příspěvek
Doufám, že tento článek dostatečně posloužil k vykreslení základních obrysů influncer marketingu v České republice. Je to stále mladé a dynamické prostředí, které bude každým rokem měnit svoji podobu. Již dnes je v angličtině mnoho ebooků i knih, které si můžete stáhnout v případě zájmu o širší proniknutí do této problematiky. Jen pozor na nepsanou marketingovou poučku:
“Co platí jinde, u nás v ČR platit nemusí!”
Základem ovšem je zaujmout v tomto našlapaném oboru.