Domů » Jak se úspěšně zbavit zlozvyků

Jak se úspěšně zbavit zlozvyků

od Eliška Vachková

Každý z nás má nějaký zlozvyk, kterého by se nejspíše rád zbavil. Není to tak lehké, ale dá se to zvládnout, nicméně počítejte s tím, že vás to něco bude stát. Jakmile se však zlozvyku zbavíte správným způsobem, již nikdy se nemusí objevit.

Proč si budujeme zlozvyky

Pokud se chcete nějakého zlozvyku opravdu zbavit, prvním krokem by mělo být určení toho, co je jeho motivem. Proč daný zlozvyk máte, co vás nutí ho neustále opakovat? Když zodpovíte tuto otázku, získáte klíč k jeho ukončení. Pojďme si rozdělit zlozvyky na dané typy:

1) Situační

Uchylujete se ke špatným návykům kvůli určité situaci, která se zrovna odehrává ve vašem životě? Pak musíte změnit situaci nebo postoj k ní. Jestli máte například chuť na cigaretu pokaždé, když vás někdo naštve, asi těžko můžete změnit chování jiných lidí, ale máte možnost změnit svou reakci – uklidnit se, nebrat si nic osobně a naučit se, že názory ostatních jsou jejich názory a s vámi to nemá nic společného. Zkuste meditaci či jógu, čchi kung či podobná cvičení, díky kterým najdete vnitřní rovnováhu.

2) Pocitový

Ani se nemusí nic stát, ale vy se prostě cítíte špatně, jste nervózní nebo rozzlobení. Abyste se daného pocitu zbavili, máte potřebu vykonat zlozvyk, který vás alespoň na chvíli uklidní. V ideálním případě se pocitům vyhněte jinou aktivitou, pokud víte, že byste se zbytečně oddávali něčemu, co vám nijak neprospívá. Běžte si zacvičit, dejte si schůzku s přáteli nebo udělejte něco, co máte už dlouho v plánu. Najděte si místo zlozvyku něco jiného.

Zlozvyk je vlastně vybudovaný obranný mechanismus. I kousání nehtů neděláte jen tak, ve většině případů se cítíte nervózní nebo se nudíte. Pamatujte, že vše má nějakou příčinu, a to platí v jakémkoliv ohledu. Když na ni přijdete, můžete s ní pracovat a problém tak mnohem snadněji i rychleji vyřešíte.

Jak se zbavit zlozvyku

Jistě jste si už někdy (speciálně na Nový rok) řekli, že se svými zlozvyky přestanete, ale nestalo se tak. Možná to vydrželo chvíli, nebo jste to sotva dořekli, a už jste byli zpátky tam, kde předtím. My vám ale řekneme, jak udělat tlustou čáru jednou pro vždy.

zlozvyk
Zlozvyky nám pomáhají překonat nepříjemné pocity, které si ale často způsobujeme úplně zbytečně.

1. Najděte motivaci

Nespoléhejte na svou vůli, málokdo ji má opravdu silnou, a i když jste zrovna ten typ člověka, stejně by to neměl být hnací motor. Nejlépe vám poslouží vlastní přesvědčení – děláte to, protože chcete, ne protože musíte. Můžete to ale ještě něčím podpořit – chcete zhubnout, chcete na sebe být pyšní, pochlubit se ostatním s vaším pokrokem či máte někoho, o jehož uznání stojíte.

Lidé dělají největší proměny v době, kdy jsou zamilovaní nebo někoho nenávidí, pak jsou výsledky úžasné. Najděte si svou motivaci a ujistěte se, že je natolik silná, aby vydržela po celý čas.

2. Přestaňte hned nebo zkoušejte postupně

Lidé jsou velice individuální bytosti a jak jistě sami víte, každému vyhovuje něco jiného. Pokud si myslíte, že to zvládnete, přestaňte se zlozvykem ihned. Osobně si myslím, že vaše cesta bude mnohem drsnější, ale pro někoho je to účinná a také jediná možnost. Jestliže byste raději postupovali krůček po krůčku, omezujte svůj zlozvyk do té doby, dokud s ním nepřestanete úplně.

Příklad: Odkládáte-li budík častěji, než byste si přáli, začněte postupně snižovat počet odkládání. Každý den se snažte o malý posun, ze kterého se za nějaký čas stane velký krok.

3. Uvědomte si důsledky

Co zlého vám vaše zlozvyky mohou do budoucna způsobit? Co vás na nich už teď štve? Představte si, že vám zlozvyk zůstane po dalších deset let – jak vidíte budoucnost? Spousta špatných návyků je nezdravých, tudíž byste se na prvním místě měli bát o svůj zdravotní stav, který si takovým chováním jednoduše zhoršíte. Myslete ale i na to, co získáte, když se zlozvyku zbavíte, co vše se zlepší.

Tady se nám pojí dva nejlepší motivátoři: strach a naděje – využijte je.

4. Buďte v tom společně

Máte v okolí někoho, kdo bojuje se stejným zlozvykem? Přizvěte ho, aby se o skoncování pokusil s vámi – jak se říká, ve dvou se to lépe táhne. Můžete společně sdílet vaše myšlenky, pocity a také si dodávat energii a sílu. Když víte, že v tom nejste sami, máte mnohem větší pravděpodobnost na úspěch, protože byste v případě neúspěchu toho druhého zklamali, a ještě k tomu prohráli vlastní bitvu. Nechcete být přeci poraženým!

zlozvyk
Podpora ostatních vás dokáže motivovat a pomůže vám v lepší sebekontrole.

5. Změňte vše okolo vás

Abyste se stali novým člověkem s novými návyky, pravděpodobně byste se měli zamyslet nad tím, jak vedete celý svůj život. Alkoholici nemají moc přátel, kteří nepijí, protože je to pro ně hlavní téma, které je spojuje. Když se ale s takovými lidmi budete i nadále vídat, dost možná zjistíte, že už si vlastně nemáte co říct, a že takoví lidé vás jen tahají zpátky do starých kolejí. Udělejte tedy razantní změny ve všem a mějte v životě jen to, co opravdu dává smysl.

6. Přistupte na změnu

Jestli máte stále pocit, že se nemůžete odpoutat, je to možná proto, že jste psychicky zůstali na stejném místě. Pořád se považujete za závislého nebo za odvykajícího. Vtip je v tom, že v momentě, kdy se rozhodnete přestat, již nejste tím, kým jste bývali. Prostě už nepijete, nekouříte, a tak to také berte – nastavte svou mysl a uvidíte, že pocítíte změnu vašeho vztahu k závislosti. Příště, až vám někdo nabídne cigaretu či skleničku alkoholu, neříkejte ,,snažím se přestat„, ale ,,přestal jsem – nepiji, nekouřím.

Na závěr

Odvykání může být těžkým úkolem, který v některých případech doprovází i vedlejší účinky. Pamatujte, že čím déle si zlozvyky držíte, tím déle trvá jejich odnaučení. Zbavte se jich pomocí těchto tipů a poznejte tu svobodu bez nich. I když je to tvrdá dřina, rozhodně stojí za to.

Články, které stojí za přečtení: