Domů » Kreativita při psaní webu: 3 místa, kde pomůže a kde ublíží

Kreativita při psaní webu: 3 místa, kde pomůže a kde ublíží

autor Patrik Pilous
0 komentářů
Aneta Birnerovározhovor

Prostřednictvím kreativity můžeme vyjádřit svoji jedinečnost. Malé dítě v podstatě nedělá nic jiného. Ať už tančí do rytmu vypnutého rádia, holí hlavu sběratelské panence, nebo kreslí čerta na zeď vaší hydratační rtěnkou Grand Rouge od Yves Rocher – vždy je v tom čistá, nádherná kreativita. Jenže vás to zas tolik netěší, nemám pravdu? S kreativitou se to zkrátka nesmí přehánět. – A to platí i při tvorbě webu.

Autorem článku je Aneta Birnerová, o které se můžete více dozvědět v tomto rozhovoru nebo jí sledujte na Instagramu @aneta.v.boji.proti.stroji.

Nemusíte se bát při psaní popustit uzdu své fantazii, vtipu a spotánnosti. Kreativita vašim textům dodá jedinečnost a jistou nepředvídatelnost spojenou s lidskostí, čímž výrazně zvýší zapamatovatelnost webu. Na druhou stranu nekontrolovaná lavina vtipů a metafor spustí na straně uživatele chaos a nepochopení, které vyústí v okamžité opuštění stránky. 

Klíč k úspěchu v používání kreativity je vždy ukrytý ve dvou zásadních parametrech – její míře a jejímu vhodnému umístění. A právě vhodnému umístění se věnuje tento článek.

Na webu jsou místa, která uživatel čte se zvídavostí a otevřenou myslí – ta se pro osobitější texty dobře hodí. Dále jsou zde ale jisté úseky, které by čtenář nejraději prosvištěl tak rychle, jak jen to jde. Nemá totiž času nazbyt, přišel si pouze pro odpovědi a na vaše žoviální vtípky nemá náladu. Pojďme se teď podívat, o kterých místech je řeč:

🎓 Zapamatujte si: Kreativita musí být vždy usazena tak, aby nebránila použitelnosti. 

1. Nadpis vs. Podnadpis

Nadpis nebo titulek stránky je první věc, kterou uživatel na vašem webu zaregistruje. Je to zásadní moment, který ho buď povzbudí k dalšímu čtení, nebo ho nezaujme a on odejde. V rámci nadpisu většinou chcete uživateli říct nejen, jakou službu či produkt nabízíte, ale také v čem vynikáte oproti konkurenci. 

Najednou tedy stojíte před nelítostným úkolem, kdy musíte všechny své znalosti o nabízeném produktu „nacpat“ do pár slov, která ještě k tomu nesmí být pouze informační, ale také atraktivní, budící zájem a vyzývající k akci. 

Pro splnění tohoto úkolu nabízí kreativní psaní několik nástrojů:

  1. Metafora

Pomocí metafory můžete shrnout 300stránkový dokument do jednoho příměru. 

  1. Emoce

Člověk je skupinový tvor. Dodnes pro nás zásadní úlohu v životě hrají vztahy. A prvním krůčkem k navázání jakéhokoliv vztahu je probuzení emocí.

  1. Empatie

Nepopisujte skvělý produkt. Popisujte skvělý život uživatele s vaším produktem. Protože, co si budeme podívat, málokoho zajímá vaše boží ořezávátko. Všechny ale zajímá boží život s neustále ostrými tužkami.  

Pozor! Když to rozjedete v nadpisu, nezapomeňte v podnadpisu přibrzdit. Ten se totiž pro kreativní výstřelky zpravidla nehodí. Protože jakmile pomocí nadpisu získáte uživatelovu pozornost, musíte mu vzápětí objasnit, o co konkrétně se tady jedná. Nabídnout pevná data, jasný popis produktu, konkrétní detaily vystihující vaši službu. Jinak zůstane sice plný emocí, ale bez jasné představy toho, co mu na webu nabízíte. 

2. Popisek vs. instrukce

Pojďme se teď posunout ke všem delším formátům, které se na webu mohou objevit. Zde platí jednoduché pravidlo. Hledá uživatel v daném textu hlavní nebo doplňkové informace? 

Pokud baží po zásadních informacích (trasa k nejbližšímu obchodnímu domu Ikea, instrukce sestavení nábytku, způsob údržby koberce Hoven), nežertujte. Člověk hledající informace je totiž často obklopen nervózní energií, spěchá a hledá rychlou odpověď.

Naopak v rámci doplňkových popisků se můžete kreativně vyřádit. Ať už jde o blogové příspěvky či doplňkový popis zboží, který se nachází pod vypsanými parametry. Tyto informace čtou lidé, kteří jsou v klidu a mají čas na žoviálnosti.

3. Formulář vs. placeholder

Už víme, jak na krátké a dlouhé texty. Poslední z hlavních textových kategorií na webu jsou oblasti přímé interakce s uživatelem. Jedná se o objednávkové formuláře, dotazníky spokojenosti, či přihlášky k newsletteru.  

I zde platí to samé jednoduché pravidlo, jako u delších textů: O instrukcích se nežertuje! Pokud chcete, aby s vámi uživatel sdílel své informace a názory, musíte s ním mluvit stručně a jasně. Pokud má vyplnit jméno, napište, ať vyplní jméno. Nic víc, nic míň.

Kreativní chuť si můžete spravit u placeholderu. Placeholder je text vložený přímo ve vyplňovacím poli. Uživatel jej tedy rozhodně nepřehlédne. Tento text ale automaticky zmizí, když pole začnete vyplňovat. Proto se placeholder i přes svou vysokou viditelnost nehodí pro psaní důležitých informací. 

Placeholdery se často využívají k uvedení příkladu toho, co si přejete, aby uživatel do pole vyplnil. A v jakém formátu chcete, aby to vyplnil. V tomto případě se kreativitě se meze nekladou.

Chcete získat uživatelům email? Místo jméno@jméno.cz do placeholderu uveďte cokoliv jiného, co splňuje vámi požadovaný formát odpovědi – a tím myslím opravdu cokoliv: Chucknorris@hodnýzlýasmrtící.cz, harrypotter@nebelvír.cz, [email protected]. Vše je dovoleno. 

Kreativita je zkrátka neuvěřitelně krásný a silný nástroj pro sebevyjádření – když ji používáte ve vhodné míře a na vhodném místě. Takže až příště vaše (vnitřní) dítko bude opět chtít kreslit čerta na zeď, dejte mu na to tužku a papír a všechno bude v pořádku.

Dále by Vás mohl zajímat článek o činnostech copywritera nebo naše stáž copywritingu.

Další zajímavé články

Žij úspěšně nové logo

Jak uspět v době internetu v životě i podnikání.

Copyright © 2024 | ŽijÚspěšně.cz