Domů » Metoda Scamper: Jak na nové nápady?

Metoda Scamper: Jak na nové nápady?

od Radka Čechová

Potřebuje vaše firma nové nápady? K tomu, abyste přišli na něco nového, někdy stačí jen trochu popostrčit kreativitu. Pro tyto případy skvěle slouží metoda SCAMPER, která vám může pomoci originálně vyvíjet a vylepšovat vaše stávající produkty nebo služby.

Co je to metoda SCAMPER?

Brainstormingová metoda SCAMPER pomáhá vytvářet neobvyklé nápady na nové produkty a služby nebo vymýšlet kreativní řešení, jak je zlepšit nebo změnit. Díky tomu můžete objevit způsob, jak být lepší než konkurence. Metoda probíhá na základě kladení speciálních otázek o existujících produktech nebo službách a vede k netradičním a zajímavým řešením.

SCAMPER vychází z původní techniky brainstormingu vytvořené Alexem F. Osbornem z roku 1953, kterou v roce 1971 dále rozvinul a mnemotechnicky pojmenoval Bob Eberle. Název SCAMPER je tedy zkratka a každé písmeno znamená jednu myšlenkovou techniku:

S (Substitut) – Nahraď
C (Combine) – Zkombinuj
A (Adapt) – Přizpůsob
M (Modify/Magnify) – Uprav/Nadsaď
P (Put to other uses) – Použij jinak
E (Eliminate) – Odstraň
R (Rearrenge/Reverse) – Otoč/Přeskup

SCAMPER je sbírka těchto sedmi technik a záleží pouze na vás, zda se rozhodnete použít pouze jednu nebo postupně všechny ze sedmi metod k nalezení vašich nových řešení. Je také možné skákat z jedné techniky do druhé.

Jak používat metodu SCAMPER

Nejprve si vyberte produkt nebo službu, kterou je potřeba vylepšit nebo změnit. Pro tuto metodu lze použít i takový produkt, který bude sloužit pouze jako základ pro zcela novou věc.

Dále použijte otázky založené na sedmi tématech metody SCAMPER. Pro každé téma mohou být užitečné různé otázky. Níže najdete několik příkladů otázek. Využít lze také praktické online generátory otázek SCAMPER (v angličtině) nebo elektronické šablony speciálně navržené pro tuto metodu.

Pro zapisování nápadů zvolte třeba tabuli, nástěnku s barevnými lístečky nebo můžete vyzkoušet některou online nástěnku. Odpovědi následně filtrujte jako: užitečné, neužitečné nebo trochu užitečné. Nejzajímavější a současně nejschůdnější nápady můžete se svým týmem dále zkoumat a rozpracovávat.

💡 Tip: Přečtěte si také článek o tom, proč je důležitá tvořivost a kreativita.

Všechny nové nápady si pečlivě zapisujte

7 technik SCAMPER

SCAMPER vychází z přístupu, že vše nové je modifikací něčeho, co již existuje. Pokuste se tedy na svou nabídku podívat ze sedmi různých perspektiv. Využití této metody je možné jak v kolektivu, tak individuálně.

S (Substitut) – Nahraď

Zkuste nahradit část svého produktu, služby nebo procesu, abyste zjistili, zda to povede ke zlepšení a zvýšení efektivity.

  • Které materiály nebo zdroje lze změnit za účelem zlepšení produktu?
  • Jakou jinou službu lze použít?
  • Které díly lze vyměnit?
  • Lze změnit slogan, název?

👉 Příklad: Příkladem náhrady by mohl být výrobce automobilů, který používá různé kompozity pro rám, aby byla jeho vozidla lehčí.

C (Combine) – Zkombinuj

Jeden produkt nemusí dostatečně dobře fungovat samostatně, ale po sloučení s dalšími produkty či službami může být efektivní a zajímavý pro zákazníka.

  • S čím lze produkt kombinovat, aby se maximalizovalo jeho využití?
  • Lze produkt použít i k jinému účelu?
  • Lze sloučit různé postupy nebo služby?
  • Můžeme toto řešení sloučit s konkurencí?

👉 Příklad: Skvělým příkladem zkombinování dvou různých produktů jsou mobilní telefony s integrovanou kamerou.

A (Adapt) – Přizpůsob

Zamyslete se, jestli je možné vaše služby či produkty upravit nebo přizpůsobit tak, aby byly využity novým způsobem a uspokojily jiné potřeby.

  • Lze tento výrobek přizpůsobit k jinému použití?
  • Existuje něco podobného, ale v jiném kontextu?
  • Co si lze půjčit nebo převzít od konkurence?
  • Je možné přizpůsobit produkt jiné zemi, trhu, cílové skupině nebo potřebě?

👉 Příklad: Společnost Netflix nejprve začala jako půjčovna DVD, ale velice rychle se přizpůsobila trhu a změnila svůj obchodní model.

M (Modify/Magnify) – Uprav/Nadsaď

Na jakou část produktu nebo služby můžete zvětšit nebo zmenšit důraz? To vám mimo jiné také pomůže určit, která část vaší služby nebo produktu je ta nejvýznamnější.

  • Co by se dalo zdůraznit, aby se přidala hodnota nebo popularita?
  • Kterou část lze upravit, aby se vytvořilo něco nového?
  • Může být nějaká funkce, užitek nebo výhoda zvětšena?
  • Lze zvětšit frekvenci výroby nebo služby?

👉 Příklad: Typickým příkladem je stánek s rychlým občerstvením, který se postupem času rozhodne nabízet pouze jedno nejoblíbenější jídlo a zvýší kvalitu jeho ingrediencí.

P (Put to other use) – Použij jinak

Zkuste váš produkt nebo službu použít jinak, než bylo původně zamýšleno a zařaďte jej do zcela jiného kontextu.

  • Lze produkt použít k jinému účelu?
  • Kdo jiný by mohl tento produkt nebo službu používat?
  • Jak by se produkt choval v jiném kontextu?
  • Lze odpad z produktu znovu použít nebo recyklovat?

👉 Příklad: Roll-on deodorant byl nový nápad upravený z kuličkového pera.

E (Eliminate) – Odstraň

Zkuste eliminovat nepotřebné procesy nebo části produktu, jejichž odstraněním dosáhnete lepší efektivity.

  • Jak by produkt vypadal, kdybychom ho zjednodušili?
  • Jaké funkce nebo komponenty lze vynechat?
  • Jak může být výrobek menší, rychlejší nebo lehčí?
  • Co by se stalo, kdybychom nabídli jen část služby?

👉 Příklad: Společnost Apple se rozhodla nezahrnout optickou CD/DVD mechaniku do svých MacBooků Air, aby byly tenčí a lehčí.

R (Rearrange/Reverse) – Otoč/Přeskup

Odlište se od konkurence tím, že část vašeho produktu, procesu nebo služby nabídnete obráceně nebo v jiném pořadí.

  • Co by se stalo, kdyby byla služba obrácená?
  • Jaké jiné uspořádání by mohlo být lepší?
  • Co by se stalo, kdyby byly části produktu sestaveny v jiném pořadí?
  • Jde udělat přesný opak toho, co bylo původně zamýšleno?

👉 Příklad: McDonald’s přeskupil standardní restauraci tím, že přiměl zákazníky, aby nejprve zaplatili a pak jedli.

SCAMPER pro vás může být zajímavý způsob, jak najít díru na trhu nebo objevit konečně užitečná řešení. Nejen, že je tato metoda velmi efektivní, ale také pomáhá s rozvíjením kreativního myšlení a pro váš tým může být velmi zábavná a osvěžující.

💡 Tip: Přečtěte si také článek o tom, co je to myšlenková mapa a jak si ji vytvořit nebo o SWOT analýze podniku a jejích hlavních přínosech.

Články, které stojí za přečtení: