Domů » Jak najít nedostatek (díru) na trhu a uspět? [2020]

Jak najít nedostatek (díru) na trhu a uspět? [2020]

od Monika Kolářová
Publikováno Aktualizováno

Jak najít nedostatek (díru) na trhu a uspět? [2020] Nastoupit do zaměstnání, nebo se pustit do podnikání a být nezávislý? Obojí vám přinese jistá pozitiva, ale bohužel také problémy. Kdo z nás by neměl chuť si založit vlastní firmu, získat přízeň zákazníků či klientů a následně předat podnik svým potomkům. To je snem snad každého aspoň trochu ambiciózního člověka. Máte však šanci uspět v dnešním tržním prostředí?

Zamyslete se nad svým vzděláním, dosavadní profesní dráhou a hledejte tržní nedostatek

Každá podnikatelská aktivita má svá úskalí. Pro některé druhy podnikání je nutný větší počáteční kapitál, jiné vyžaduje dobrou znalost právního rámce nebo marketingového mixu. Důležitá je rovněž pracovní zkušenost a výborná orientace v oboru.

S ohledem na dosažené vzdělání, pracovní zkušenosti i analýzu trhu, si vyberte vhodný předmět své podnikatelské činnosti. Pečlivě uvažte, zda je výroba určitého produktu či poskytování specifické služby ve vašich lidských silách.

Služba nebo výrobek, který na trhu schází?

Najít vhodný produkt nebo službu, který by zaujal a komerčně uspěl, není vždy úplně snadné. Záleží především na lokalitě, v níž žijete, počtu obyvatel, zaměstnanosti, možnostech dopravy i kulturním prostředí.

Nové nápady se snáze prosazují lokálně. Podpoře nové služby nebo produktu napomáhá osobní přístup k zákazníkům, znalost jejich pracovních návyků, povědomí o tom, jak tráví volný čas.

Pozorujte, analyzujte nedostatek na trhu a tvořte svůj podnikatelský nápad

Projděte se po náměstí městečka či městysu, ve kterém žijete. Prohlédněte si výklady obchodů i webové stránky firem a zamyslete se, jakou službu či produkt by vaši spoluobčané ocenili. Máte už jasnou vizi? Buďte nápadití, ale také realističtí.

Technologická novinka nebo regionální specialita? Která komodita ná naději uspět u zákazníků?

Zamyslete se nad nabídkou vaší pomyslné konkurence. V čem je možné ji předčit? Nebo se zaměřit na něco naprosto originálního a nového, co tu ještě nebylo? Uvítají vaši zákazníci obchůdek s regionální dobrotou, nebo spíše technologickou novinku?

Gastronomické speciality, kvalitní víno, nebo raději žejdlík správně vychlazeného piva?

Podnětů pro dobrý podnikatelský nápad je možné uvést několik. A mnohé z nich to zpočátku neměly zrovna jednoduché. Například české ghí máslíčko. Dvěma podnikatelkám z Vysokého Mýta nikdo nevěřil, že se výrobou přepouštěného másla dokáží uživit.

Podobných příběhů je celá řada. Lidé si zamilovali chuť dobré čokolády i skvělé domácí limonády. Ceněná je také produkce rodinných minipivovarů, které se těší stejné oblibě jako v období před první světovou válkou. V neposlední řadě se objevují nové odrůdy kvalitního vína, které se snaží vyrovnat náročné zahraniční konkurenci.

I když najdete nedostatek na trhu, dobrý podnikatelský nápad potřebuje svůj čas

Nevrhejte se do nového podnikání bezhlavě. Špatný nápad nebo nevhodná investice vám snadno zadělají na finanční nesnáze. Pokud vás napadne zajímavý podnikatelský plán, začnete pozvolna hledat cesty k jeho realizaci.

Nebojte se v první fázi zůstat ve stávajícím zaměstnání a nechat si vyplácet plat. Podnikání vyžaduje investice a jejich návratnost je možné počítat i na několik let. Doufejte v úspěch, ale počítejte i s opakem. Také se nepouštějte do finančně riskantní investice v době hospodářské krize.

Svůj vysněný podnikatelský nápad raději financujte vlastními prostředky

Pokud to váš podnikatelský nápad umožní, zbytečně se nezadlužujte. Samozřejmě, že úspěšní podnikatelé, kteří plní titulní stránky ekonomických časopisů, vás budou přesvědčovat o pravém opaku. Jejich heslo, že podnikat je nejlepší za bankovní úvěry, nemusí vždy platit.

Mějte na paměti, že v okamžiku, kdy se v ekonomice něco zvrtne, banky požadují vypůjčené prostředky zpět. Jasným důkazem toho byl rok 1929, kdy se po pádu burzy ve Wall Street zhroutila světová ekonomika a nastala hluboká hospodářská krize.

Nenechte se odradit negativisty

Pokud jste přesvědčeni, že je váš podnikatelský záměr dobrý a má vizi se prosadit, nenechte se odradit svým okolím. Mnohdy zdánlivě podivné nápady, která se nelíbily ani poskytovatelům bankovním úvěrů, naprosto uspěly. Určitě znáte zajímavé osobnosti, které z mála vybudovaly mnoho.

Harry Potter od J. K. Rowlingové je fantasy román, který si své příznivce našel

Jasným příkladem je britská spisovatelka J. K. Rowlingová. Její fantasy román, zachycující dobrodružství mladého čaroděje Harryho Pottera, se zpočátku vydavatelům moc nezamlouval. Nakonec však uspěla. A to především díky osmileté dceři jednoho z nakladatelů. Její román se stal světově známou a uznávanou knihou, jež byla přeložena do 67 jazyků a dokonce také zfilmovaná.

Hledejte si cestu ke splnění svého snu o seberealizaci a nezávislosti. Buďte obezřetní, aktivně sledujte dění na trhu a také nové trendy. Vymyslet zajímavou novinku, která si najde své příznivce, nemusí být těžké. Uspořádejte si svůj žebříček životních hodnot a cílů. Kvalita, profesní zkušenost, dobré jméno i zajímavá historie, jsou jasným prodejním argumentem.

Články, které stojí za přečtení: