Domů » Modré světlo může působit řadu komplikací a rizik

Modré světlo může působit řadu komplikací a rizik

od Daniela Adamová

Už jste někdy slyšeli pojem modré světlo? Jeho škodlivost na naše zdraví prokázala již řada výzkumů po celém světě. Nadměrné vystavování se tzv. modrému světlu nám významně narušuje spánek, který je pro naše tělo velmi důležitý. Co přesně si pod pojmem modré světlo představit, kde se vyskytuje a hlavně, jak na něj vyzrát? Vše se dozvíte v tomto článku.

Modré světlo jako nenápadný narušitel

S modrým světlem se každý z nás setkává dnes a denně, jelikož je přirozenou složkou denního světla. Nejvíce se objevuje v denním světle po rozednění a s blížícím se večerem se jeho obsah snižuje. Nebojte se, nemusíte se odteď stát upíry a vylézat pouze v noci, abyste se modrému světlu vyhnuli. Tato přirozená složka je naprosto v pořádku a pro naše zdraví nepředstavuje hrozbu.

Především lidé, kteří pracují v noci (sovy), mají sklony k práci na počítači těsně před spaním.

Význam střídání světla a tmy spočívá v biologickém rytmu (jiní používají pojem biologické hodiny), který na savce působí za účelem přivolání spánku. Spánek je nedílnou součástí našeho života a má velký vliv na naše zdraví, regeneraci svalů a celkový odpočinek. Modré světlo se tedy stává problémem pouze pokud se vyskytuje v našem životě nepřirozeně, což znamená po setmění. Odkud se však po setmění bere?

Odpověď je záležitostí moderní doby, jelikož tzv. modré světlo na nás září z našich obrazovek počítačů, televizí a chytrých telefonů. Tyto zařízení běžně vyzařují modré světlo ve značné míře, narušují nám biologický rytmus a odkládají náš spánek. Naše tělo si jednoduše myslí, že je stále den, i přesto je ale unavené a vyžaduje svou regeneraci.

Jste zvyklí před spaním chatovat s kamarády nebo sledovat seriál?

Co přesně způsobuje přítomnost modrého světla?

Modré světlo narušuje kvalitu našeho spánku a oddaluje usnutí podobně jako káva nebo další stimulující potraviny. Konkrétně pak modré světlo stojí za úbytkem tvorby melatoninu, kterému se občas přezdívá hormon spánku. Tvoří se výhradně za tmy a má vliv na usínání člověka i jednotlivé fáze spánku.

Dalším vlivem přítomnosti modrého světla je aktivace sítnice, která na spektrum modrého světla reaguje až stokrát víc, než na světlo bílé. Dlouhodobé usínání u podsvícených displejů a obrazovek může způsobit různá onemocnění jako například deprese nebo různé spánkové poruchy. Dochází také k oslabení imunitního systému.

Vliv na vaše zdraví se může projevovat velmi pozvolna a nenápadně. Z malých problémů se pak mohou vyvinou větší a větší, které se pak hůř léčí. Navíc přítomnost modrého světla je často opomíjena a nebere v potaz jako možná příčina těchto zdravotních problémů. A to i přesto že vliv modrého spektra ve světle na zdraví člověka potvrdilo několik výzkumů a upozorňuje na něj i ministerstvo zdravotnictví.

Prevence především

Jak tedy předejít vlivu modrého světla a zbytečně se mu nevystavovat? Preventivních kroků můžete dodržovat hned několik. Mezi ty hlavní patří dodržování pravidel spánkové hygieny. Nejdůležitějším z nich pak je neusínat při sledování televize nebo se zapnutým počítačem. Uvádí se, že celé tři hodiny před tím, než chceme jít spát, bychom se neměli koukat do obrazovek svých chytrých zařízení a to včetně mobilního telefonu.

Kdo z nás však rád nekoukne na jeden či dva díly seriálu před spaním, že? Pokud se však opravdu chcete vyhnou modrému světlu z vašich obrazovek, sáhněte před spaním raději po dobré knize nebo si užijte dlouhou koupel. Moderní možností je také audiokniha, kterou si ovšem pusťte raději tiše do Vaší Hi-Fi soustavy místo do sluchátek.

Počítač? Ne, raději knihu.

Ve většině mobilních telefonů se dá nastavit barevné spektrum obrazovky. Často se tento režim telefonu dá nastavit i na určité časové pásmo. Prozkoumejte svůj telefon a porozhlédněte se právě po této funkci. Nastavte si vypnutí modrého světla od večerních hodin do rána a sledujte, jak se vám obrazovka doslova promění před očima. Přesně toto množství škodlivého světla denně pouštíte do svého těla.

Na problémy moderní doby, naštěstí často existují moderní řešení. Jinak tomu není ani v případě omezení světla z obrazovek. Můžete si pořídit brýle filtrující modré světlo, které slibují blokaci až 99 % škodlivin. Brýle blokující modré světlo nabízejí praktičnost a funkčnost dohromady v různých designech a provedeních.

Podtrženo, sečteno, nabízí se tři kroky k ochraně vašeho spánku a zdraví:

  • dodržujte pravidla spánkové hygieny a vyhýbejte se obrazovkám 3 hodiny před usnutím
  • přepněte svůj režim mobilního telefonu
  • pořiďte si brýle filtrující škodlivé světlo

Máte pocit, že snad bez telefonu a počítače večer nebudete úspěšní? Nutně potřebujete vyřídit ještě tento email a odepsat na tento projekt? To, že telefon odložíte dřív, než jste zvyklí neznamená, že nebudete úspěšní nebo že vám snad něco uteče. Přečtěte si o spánkových návycích úspěšných lidí a inspirujte se. Nezapomeňte, že unavené a nemocné tělo rozhodně nebude produktivnější, než zdravý a zregenerovaný člověk vyspaný do růžova.

Články, které stojí za přečtení: