Domů » 11 Tipů a rad, jak na posílení imunity

11 Tipů a rad, jak na posílení imunity

od Anna Malá

O posílení imunity bychom se teď měli snažit všichni. Ať už se jedná o chřipku, nachlazení, zánět dýchacích cest nebo největší hrozbu v podobě nového koronaviru, náš organismus bývá v tomto období vystaven různým hrozbám. Jaro sice klepe na dveře, ale bacily, bakterie i viry ještě neřekly své poslední slovo. Nejen, že bychom se měli snažit o prevenci, ale také o to, aby naše tělo bylo na případný boj s nemocemi připraveno.

Dobře připravená obrana je velmi důležitá, ale jedná se o běh na delší trať. Na konci článku najdete kompletní seznam všech tipů a rad pro posílení imunity hezky přehledně. Kolik bodů si můžete poctivě odškrtnout?

Zajímavost: Věděli jste, že vir je asi tisíckrát menší než bakterie?

Posílení imunity

Posílení imunity není jen „reklama na vitamíny“. Býváte často nemocní? Podléháte infekci každou chvíli? Rýma u vás má své místo a kašel je váš „spolubydlící“? Když omarodíte, trvá to dlouho, než se uzdravíte? Musíte s každým kýchnutím k lékaři? Jestli jste na většinu odpověděli ANO, pak byste měli zvážit, zda je váš imunitní systém v pořádku. Nejde jen o to „nechytit bacil“, jak se mnozí domnívají. Jde také o připravenost organismu a jeho schopnost se bránit.

Pokud se během zimy občas někde nachladíte, je to zcela normální. Ovšem smrkat od října do března a zahlcovat své tělo medikamenty několik měsíců vkuse, to není nic dobrého. Pokud se vaše tělo nedokáže samo poprat s běžnou rýmou, pak byste se měli ptát, jestli je vaše imunita „v pohodě“. Imunita je totiž schopnost organismu se bránit a být odolný vůči chorobám. Proto je podpora imunity tak důležitá.

Na náš imunitní systém denně útočí řada věcí. Je to nedostatek spánku, obavy a stres, přetěžování organismu, zima, změny teplot, období viróz, apod. Nejsou to jen bacily jako takové. Naši obranyschopnost si snižujeme i my sami svým životním stylem. Přeceňováním některých věcí, stejně jako podceňováním jiných. Dokud jsme mladí a silní, říkáme si „to je v pohodě“. Ovšem všechny tyto „útoky“ na náš organismus si ve stáří vybírají svou daň.

Léky na posílení imunity

Imunitu máme tzv. vrozenou a tzv. získanou. Vrozená imunita je odolnost určitého druhu proti určité nemoci. Něco jako „to jsou blechy psí, ty na člověka nejdou“. Získaná imunita může být dočasná. Vzniká při prodělání nějaké nemoci, nebo jiné nemoci jí podobné. Naše tělo si při ní vytváří obranné látky. Tuto imunitu můžeme získat také očkováním. To ale nestačí. Proto jsou tu různé podpůrné prostředky, které pomáhají posílit naši imunitu.

Na trhu existuje celá řada podpůrných doplňků stravy a léků na posílení imunity. Je ale dobré vědět, že to není jediná cesta, jak ji podpořit. Každý, kdo se snaží být zodpovědný ke svému zdraví ví, že správná cesta začíná u nás samotných. Je to sice už trochu klišé, ale jistě vám je jasné, že bez zdravé stravy a pohybu se to neobejde. Důležité také je, čí imunitu posilujeme, zda dětí nebo dospělých. A také zda je dotyčný zastáncem přírodních zdrojů, nebo alergik apod.

Léky na posílení imunity na předpis

Podporu imunity většinou zvládnete při dodržování základních pravidel zdravého životního stylu a nějakých těch vitamínů. Jsou ale situace, kdy dochází k vážnějším poruchám imunitního systému a tehdy bystě už měli jít k lékaři. Ten vám předepíše léky na posílení imunity. Takové léky jsou tzv. imunoglobuliny či imunomodulátory a bez předpisu není možné je zakoupit. Tyto léky nejsou doplňkem stravy a neužívají se trvale.

Imunitní systém u dětí

Toto je častým tématem starostlivých maminek. Jenže snaha ochránit dítka před nemocí nemusí být vždy to nejlepší řešení. Tím, že proděláme nějakou nemoc, se s ní náš imunitní systém „seznámí“ a naučí se proti ní bránit. Dětské tělo vlastně „očekává“ příchod těchto podnětů, aby se tak mohlo „naprogramovat“ do budoucna. Základem u dětí je dostatek zdravé a pestré stravy a určitá „nepřehnaná starostlivost“. Tělo potřebuje informace k tvorbě obranných látek.

Posílení imunity u dospělých

U dospělých už je tomu trochu jinak. Imunitní systém už je vytvořený a je potřeba ho posílit. Obecně platí, že je lepší dát přednost přírodním pomocníkům. Doplňky na podporu imunity mohou mít totiž také své stinné stránky. Jednak z těch vyráběných si tělo může vzít jen malou část, dále vitamíny by měly být zvoleny individuálně a navíc některé jsou rozpustné v tucích a díky tomu se jimi můžete předávkovat. Taková neuvážená volba nebo užívání může vést i k otravě.

Přírodní podpora obranyschopnosti

Mezi nejčastější tipy, jak posílit imunitu přírodní cestou je otužování, protože pomáhá tělu přivykat na změny teplot. Díky tomu, pak nepodléháte nastydnutí tak často. Jako doplněk stravy je pak nejznámější česnek. Bojuje se záněty a bakteriemi. Oblíbenými jsou také rakytník a zázvor. Rakytník obsahuje velké množství vitamínu C a zázvor prohřeje tělo zevnitř.

11 Tipů a rad pro posílení imunity

Každý si může zvolit svou vlastní cestu. Na trhu najdete přírodní vitamíny, komerčně vyráběné doplňky stravy, homeopatika apod. Posílení imunity je však, dalo by se říct, mnohem komplexnější záležitost. Tělo pracuje s tím, co dostává a proto je důležité začít tam. Tedy u stravy a dle toho vědět, co tělu vlastně chybí. Připravili jsme seznam věcí, kterými můžete posílit svou imunitu:

  1. Zdravá a pestrá strava, dostatek základních živin, stopových prvků, obsah esenciálních mastných kyselin a vitamínů
  2. Kde chybí: doplnění vitamínů a minerálů (Vitamín C, Selen, Zinek, apod.)
  3. Probiotika, resp. laktobacily (např. kefír)
  4. Homeopatie (pozor na možné kontraindikace s jinými léky)
  5. Rostlinné produkty (např. čaje)
  6. Aktivní životní styl, dostatek pohybu na čerstvém vzduchu
  7. Otužování
  8. Saunování
  9. Pitný režim
  10. Dostatek spánku a odpočinku- nejen fyzického, důležitá je i psychika
  11. Snažit se omezit negativní vlivy životního prostředí, vyhýbat se stresu

Imunitu posiluje změna teploty

Saunování má prokazatelně příznivé účinky na imunitní systém, oběhový systém i kvalitu spánku. Díky pravidelnému saunování můžete zvýšit kvalitu svého života a najít vhodný způsob relaxace.

Otužování je podobné saunování, ale pro trochu silnější jedince. Osobně doporučuji zařadit ledovou sprchu každé ráno. Sprcha Vám zabere zhruba dvě minuty a dokáže Vás nabudit až na dvě hodiny. Mimo efektu probuzení má pravidelné otužování také blahodárný vliv na Vaši imunitu i regeneraci svalů.

Zdravý spánek

Dostatek spánku je zásadním atributem pro regeneraci a dobití baterek našeho imunitního systému. Spánek by měl být opravdovou regenerací, takže ideálně vypněte všechny přístroje, dejte si mobil od hlavy a utlumte všechny diody v místnosti. Pokud Vám svítí pouliční světlo či měsíc do okna, tak ho co nejvíce zatáhněte. Před spánkem se uklidněte a vhodnou činností je také půl hodinky četby, která Vás dostane do pohodového režimu a unaví oči. Určitě si také přečtěte náš článek o tom, jak vybrat kvalitní matraci, na které se Vám bude dobře spát.

Imunitní systém si tedy můžeme posílit sami i za pomoci doplňků stravy apod. Je jen na nás čemu dáváme přednost. Jisté samozřejmě je, že to vše začíná u zdravé stravy. Vždy, když jde o tělo a zdraví, zodpovědný přístup ke stavě nelze vynechat. Nesmíme zapomenout na pohyb, čerstvý vzduch a zdravou psychiku. Nadměrný stres a přetěžování organismu síle našeho imunitního systému jen ubírá.

Články, které stojí za přečtení: