Domů » Offline analytika zákazníka v kamenných obchodech

Offline analytika zákazníka v kamenných obchodech

od Patrik

Offline analytika zákazníka v kamenných obchodech

Analyzovat zákazníka a jeho potřeby se stalo užitečné již v počátcích obchodu v dávných civilizacích. Obchodník se snažil poznat potřeby zákazníka, vyhovět těmto potřebám a co možná nejvíce na celém procesu zbohatnout.  Tato strategie obchodní analytiky se odehrávala v rámci paměti jednoho člověka. S příchodem velkých obchodů se tento proces značně zkomplikoval, protože v obchodě byli zaměstnanci a těm byla obchodní analytika ukradená.

Nástup e-shopů

Nástup internetové analytiky chování zákazníka přesností mnohonásobně překonal dosavadní možnosti. Objem zakázek a zákazníků se stává plusem a e-shopy dokáží dokonale vyhodnocovat zákazníkovo chování a řádně na něm profitovat. Eshopy znají zákazníky, jejich historii a zaměření – dokáží díky tomu s minimálními náklady zacílit zákazníky těmi správnými nabídkami a produkty.

Moderní technologie kamenným obchodům zatím příliš s analytikou zákazníků nepomohli. Nyní se však může objevit dokonalá offline analytika zákazníka, která bude stejně přesná jako ta u e-shopů. Analýzu prostřednictvím kamer překonaly skenery, které dokáží v mnohém napodobit analytiku internetovou – díky skenu obličeje určí věk, pohlaví a dobu strávenou v obchodě.

Offline analytika zákazníka v kamenném obchodě budoucnosti

Téměř každý zákazník dnes má nebo do tří let bude mít mobil s WI-FI nebo Bluetooth. Prostřednictvím tohoto zařízení může zákazník obchodníkovi poskytnout neuvěřitelné penzum dat, jenž jsou pro obchodníka k nezaplacení – konec papírových dotazníků.

Wi-Fi tracking a Bluetooth beacony

Wi-Fi tracking je vlastně takové GPS pomocí signálu WI-FI, které velice přesně sleduje polohu jedince, jenž má přístroj u sebe. Několik přijímačů WI-FI neustále měří sílu signálu přístroje a na základě odezvy dokáže určit přesnou polohu. Díky MAC adrese si vás systém bude pamatovat a při příští návštěvě může analyzovat vaše vzory chování v obchodě nebo vaše oblíbené produkty.

Bluetooth beacony dokáží polohu zákazníka určit snad s ještě větší přesností a navíc mohou poskytnout podrobné informace o zboží, službě nebo akční nabídce.

GDPR

Někomu se může takovéto detailní sledování zákazníků zdát až vytržené z knihy 1984 od George Orwella. Nebude to však až tak hrozné, protože lidé budou moci analyzování odmítnout. Obchodník bude potřebovat svolení, aby mohl o lidech shromažďovat údaje – podle nového nařízení GDPR srozumitelné a jednoznačné. Pokud zákazník odmítne shromažďování, tak by měl být jednoduše vylouče z šetření.

GDPR však umožňuje souhlas udělit online, takže kamenné obchody propojené s e-shopy budou řešit souhlas tam. Takové řešení se zdá pro obchodníky logisticky nejednoduší. Další a to radikálním řešením je vypnout si WI-FI a nebo dokonce nenosit mobilní zařízení.

Články, které stojí za přečtení: