Domů » Mám pocit, že jsem k ničemu. Jak to zvrátit?

Mám pocit, že jsem k ničemu. Jak to zvrátit?

od Anna Malá
Publikováno Aktualizováno

Mám pocit, že jsem k ničemu, jak to mám zvrátit? Na to se v poslední době ptá bohužel mnoho lidí. Tyto pocity prožívají děti, mládež, dospělí i starší lidé. Je to možná uspěchanou dobou, vysokými nároky nebo sociálními sítěmi. Všude kolem sebe vidíme někoho hezčího, bohatšího, aktivnějšího apod. Je to tlak, který nás nutí si myslet, že za nic nestojíme. Jak se tomu postavit a jak se začít cítit lépe? Na konci článku vám přinášíme naše tipy.

Pocit, že jsem k ničemu

Pocit, že je člověk naprosto k ničemu je bohužel dnes velmi častý. Nejvíce zasahuje mladé lidi. Je to dáno mnoha faktory. Dělá to jednak doba, která na nás vyvíjí tlak a nutí nás být lepší a lepší a lepší. Jsou to sociální sítě, které nám ukazují, jak jsou ostatní báječní a co vše dovedou. A jednak je to také rychlost této doby.

Žijeme ve vemi dynamickém světě, který se neustále přetváří a přichází s novými a novými věcmi. Není tak zrovna snadné držet krok. V pondělí je moderní uklízet pláž, v úterý jste in, pokud pijete fresh. Nejhorší na tom ale je, že tento nekonečný boj často vyúsťuje v deprese.

Deprese a úzkost
Deprese a úzkost

Pocit, že jsem k ničemu a deprese: Souvisí spolu?

Právě že ano. Tyto dvě věci spolu velmi úzce souvisí. Jedna vyvolává druhou a opačně. Když zažíváte depresi, pak máte pocit, že jste k ničemu, jste apatičtí, nic vás nebaví, nic vám nedělá radost. A když propadáte pocitu, že jste k ničemu, tak jste jednou nohou v depresi.

Mít ze sebe neustále špatný pocit vede k úzkostem a depresím. Takový stav může být velmi vážný, protože v něm můžete velice rychle uvíznout. Na konec se budete muset obrátit na pomoc přátel nebo odborníka, protože sami už nebudete mít dostatek sil to zvládnout.

Proto je velmi důležité dbát na to, abyste takovým pocitům nepropadali. Také je velmi důležité rozpoznat, že se někdo ve vašem okolí takto cítí a pomoct mu. Mnoho lidí, kteří mají tyto pocity, si je nechávají pro sebe a když už to dají znát, bývá pozdě.

Nemám chuť žít

Dříve nebylo výjimkou, že mladí lidé, kteří propadali pocitu, že jsou k ničemu, páchali sebevraždy. Není to tedy jen o špatné náladě, která přejde. Je to vážný stav, ačkoli se to nemusí tak zdát, který je třeba řešit. Buď sám, nebo s pomocí někoho jiného.

Jsou to právě náznaky a hesla ve smyslu: „Jsem k ničemu!“, „Nemám chuť žít!“, které nám signalizují, že s daným člověkem není něco v pořádku. Zvláště pak, když někdo říká, že nemá chuť žít, měli bychom naslouchat a být obezřetní.

Nemám chuť žít
Nemám chuť žít

Každý člověk potřebuje nějaký drive, nějaký náboj, který ho žene kupředu. Pokud takový náboj ztratí, upadá do stavu melancholie. Člověk, který nemá smysl života, má pak pocit, že je tu zbytečně. Je dobré začít si všímat malých náznaků hned na začátku. Jak u sebe, tak u ostatních.

Pocity, že jsem k ničemu, úzkosti, deprese: Jak to zvrátit?

Pokud už se člověk potýká s depresemi, měl by skutečně navštívit odborníka. Lékaře, terapeuta, psychologa, někoho, komu bude důvěřovat a otevře se mu. Deprese se léčí většinou antidepresivy spolu s nějakou psychoterapií. Stejně tak důležité je řešit úzkosti, které mohou přerůstat v chronické potíže.

Pokud se bavíme o ztrátě chuti do života, pak si ještě můžeme pomoci sami. V životě je velmi důležité mít pro co žít. Mít pocit, že nás někdo potřebuje. Musíme mít směr a vědět, že za něčím jdeme. Také bychom neměli být sami a rozhodně bychom neměli upadat do sebelítosti apod.

9 Tipů: Jak se zbavit pocitu, že jsem k ničemu

Na začátku si musíme uvědomit, že bychom měli okamžitě přestat s něčím tak sebe-destruktivním, jako jsou tyto negativní myšlenky. Musíme si uvědomit, že nesmýšlíme zdravě pro nás samotné a že s tím chceme něco dělat. V momentě, kdy si tohle uvědomíme, máme to nejtěžší za sebou.

1. Malá změna, velké věci

Pokud upadáme do takového melancholického stavu, je dobré hned cokoli udělat jinak. Vezměte jednu maličkou věc, kterou děláte pořád stejně a změňte ji. Pijete ze stejného šálku? Vezměte si dnes jiný. Každý den přidávejte maličkosti, které budete postupně měnit. Jiné barvy. Jiná cesta do práce, cokoli.

Malá změna svým způsobem probudí náš mozek, který se nyní bude muset snažit, protože nebude očekávat stejnou rutinu. Bude muset být bdělý, aby mohl reagovat na nové pokyny. Pro něj je to osvěžení a i vaše mysl, začne věci brát z jiného úhlu pohledu.

2. Najděte si koníček

Není nic horšího, než nemít co na práci právě v momentě, kdy si přijdeme k ničemu. Je téměř jedno, jestli vás nějaký koníček bude hned bavit nebo vůbec. Podstatné je zkusit najít nějakou zábavu, které se budete pravidelně věnovat.

Nejvíce efektivní je, když si nový koníček najdete mezi lidmi. Sport, umění, tanec, hudba, něco, kam musíme pravidelně docházet s ostatními. Také je dobré snažit se nastavovat si cíle v nové zálibě. Zkuste začít chodit na keramiku a nejdřív zkuste mísu, když bude skvělá, zkuste vázu atd. Posouvejte své hranice.

3. Komunikujte

Nebojte se toho, že všem budete připadat jako ufňukánci. Zkrátka si právě teď procházíte těžkým obdobím a pokud máte dobré přátele, kteří vás mají rádi, jistě to pochopí. Je velmi důležité mít někoho, na koho se můžete obrátit, když vám není nejlíp.

Jsou to právě začínající úzkosti a deprese, kdy potřebujeme kolem sebe rodinu a přátelé, kteří nám mohou být oporou. Nesnažte se tedy být na vše sami. Až se z toho dostanete, jednou zase pomůžete vy jim. Koneckonců právě dokázat svému okolí, že vám radili dobře a že posloucháte, může být vaším novým cílem.

4. Chce to malé cíle

Pocit, že nejste zrovna nejlepší na světě může být často zapříčeněn tím, že si dáváme veliké cíle. Tyto cíle pak nemůžeme splnit a to nás jen utvrzuje v tom, že nejsme dost dobří. Dávejte si proto menší a lépe splnitelné cíle. Každý splněný krok vás bude motivovat pro ty další.

Až se budete cítit natolik silní, že zvládnete víc, můžete zkusit posouvat své hranice. Je to i právě snaha vystoupit ze své komfortní zóny, která nás dokáže nakopnout a v životě přinést nečekané zážitky a pocity štěstí. Zkuste tedy vystoupit z té své.

5. Nesledujte sociální sítě

Není to rozhodně žádné tajemství, že sociální sítě nám ničí život. Veliká spousta lidí má kvůli sociálním účtům deprese a chce ukončit svůj život. Denně tam vidíme ženy a muže s výstavní postavou. Denně tam vidíme mladé dívky s šatníkem, který by jim záviděla i vévodkyně Kate.

Vidíme tam spoustu krásných, drahých věcí, spoustu zážitků a nevšední životy. Není divu, že si pak připadáme jako totální loseři, když takhle nežijeme taky. Jenže zdravý rozum dokáže takové informace filtrovat. Dokáže vyhodnotit, že skutečný báječný život je takový, jak si ho nastavíte bez ostatních.

6. Nechtějte být perfektní

Touha po dokonalosti je něco, jako lístek do pekla. Kdo se honí za tím, být dokonalý, není šťastný. Takový člověk na sobě vidí jen to špatné. Nic pro něj není dobré, a proto nikdy nemůže být spokojený ani se sebou ani se svým okolím.

Dokonalost svým způsobem neexistuje, protože není měřitelná. Stejně tak ale na druhé straně můžete říct, že dokonalé je všechno, co za dokonalé považujete. Ten kdo má děti ví, že dokonalost je právě tam, kde ji vidíme. Který rodič by nepovažoval své dítě za dokonalé? A právě tam hledejte odpověď. Stejně tak bychom měli vidět sebe. Jsem takoví, jací jsme.

7. Nesrovnávejte se

Chcete-li se vyvarovat pocitů marnosti, pak se nikdy v životě s nikým nesrovnávejte. Každý je jiný a každý má jiné hodnoty. Ano, je zcela v pořádku mít někoho za vzor a vybrat si z jeho cesty to dobré a zkusit, jestli to bude fungovat vám. Ale nikdy není dobré měřit se s někým jiným.

U mladých dívek, které se vyvíjí to vidíme nejčastěji. „Přála bych si být štíhlá jako Adéla.“ Jenže dívky si neuvědomují, že například Adéla může mít jiné spalování, jiné fyzické předpoklady apod. Chtít být jako někdo jiný, je nejrychlejší cesta do pocitu, že jste k ničemu. Buďte sví a uvidíte, že je to ta nejlepší cesta.

8. Obraťte svou pozornost od sebe

Pokud se vám nedaří pracovat přímo na sobě, zkuste pomoci někomu jinému. Nejste jediní na světě, kdo má problémy. Všichni je mají. Už jen to, že si dokážete uvědomit, že se špatné neděje jen vám, vás dokáže trochu posunout. Budete vědět, že někde je někdo, kdo se cítí možná ještě hůř.

Zkuste najít někoho, komu můžete pomoci hned teď. Zkuste například pomoct s venčením psů v útulku. Nebude to dlouho trvat a dojde vám, že tím, že někomu pomáháte, rozhodně nemůžete být k ničemu. Vždyť vaše činnost pomáhá někomu jinému. Uvědomíte si, jak moc k něčemu jste.

9. Jděte ven

Špatná nálada a pocit marnosti jakoby volali po horké čokoládě, teplých ponožkách a posteli s nějakým vážně romantickým filmem. Ale ne! V žádném případě se o něco takového nepokoušejte. V takovou chvíli to chce pravý opak. Seberte se a vyrazte ven.

Vypadá to sice jako lék na všechno a není to tak daleko od pravdy, ale pohyb je to, co potřebujete. Již dávno víme, že při pohybu se nám uvolňují endorfiny, tedy hormony štěstí. Rozhýbejte se proto a snažte se jich vyplavit co nejvíc. Nejdřív se vám možná nebude chtít, ale buďte trpěliví.

Váš pocit se začne měnit během několika dní. Má to několik důvodů:

  • Venku je čerstvý vzduch, dojde tak k okysličení mozku a ten začne uvažovat efektivněji
  • Venku je spousta zeleně, ta působí dobře na psychiku
  • Pohyb uvolňuje endorfiny
  • Při pohybu se hubne a to dokáže dodat báječnou náladu

Vidíte, že pohyb je pro nás opravdu důležitý. Potřebujeme ho pro správné fungování těla, v boji proti nemocem, při hubnutí a také pro naši psychiku. Nezapomeňte si pak dopřát nějaký ten relax jako odměnu za vaši snahu. Obě tyto činnosti spolu souvisí a s naší psychikou dokáží udělat divy.

Články, které stojí za přečtení: