Domů » Jak udělat domácí zdravou horkou čokoládu?

Jak udělat domácí zdravou horkou čokoládu?

od Tereza Gödrichová
Publikováno Aktualizováno
Horká čokoláda

Zimní období si žádá teplé (a nejlépe i slaďoučké) nápoje. Co také po vymrznutí z venku lépe zahřeje na těle i duši? Nebo si představte ten úžasný pocit se jen tak zachumlat do deky, začíst se do poutavého příběhu či si pustit váš oblíbený film. K naprosté dokonalosti chybí už jen jediné –⁠ zdravá horká čokoláda.

Tento neodolatelný kouřící se hrnek plný naplněný výtečnou horkou čokoládou dokáže vykouzlit blaho v ústech i parádní útulnou atmosféru. Ovšem v některých případech se hodí mít v rukávu schovaný i nějaký zdravější recept, který stále chutná báječně a sladce, ale dodá také tělu to pravé „čokoládové“.

Zdravá horká čokoláda: Chutná i sytá varianta 

Pokud milujete horkou čokoládu a hledáte recept, na kterém si s klidným pocitem můžete častěji pochutnávat, a ještě je pro vaše tělo hodnotnější, zkuste tento tip. Navíc ji lze vytvořit i ve veganské verzi, když vyměníte živočišné mléko za rostlinnou alternativu (vynikající je s mandlovým mlékem), a je přirozeně bez lepku.

Kvalitní čokoláda přináší také určité benefity pro zdraví. Obsahuje mnoho antioxidantů a dokáže vyvolat pocit štěstí, jako při zamilování se. Také skvěle působí proti stresu a může pomoct s některými zdravotními problémy, jako je zlepšení srdeční činnosti či snížení krevního tlaku.

A jestli si přece jen chcete trochu zahřešit, můžete horkou čokoládu vylepšit o šlehačku a dopřát si k ní také kousek sušenky či cukroví. Níže se dozvíte i další tipy, jak si tento nápoj obohatit o nějaké nové, svěží příchutě, které potěší vaše chuťové buňky a zajistí to, že vám horká čokoláda nezačne lézt i ušima (pokud to tedy vůbec jde?).

💡 Tip: Rádi si pochutnáváte na horké čokoládě u nějakého filmu? Blíží se Vánoce, takže pokud se chcete naladit na vánoční náladu, zkuste kouknout na nějaký z těchto neotřelých vánočních filmů.

Hořká čokoláda
Zdravá hořká čokoláda chutná báječně v podzimním i zimním období

Z jakých surovin připravit zdravou horkou čokoládu?

Určitě všichni znáte klasickou instantní verzi horké čokolády, která ale má do té pravé kvalitní čokoládové chuti daleko. Sice je rychlejší a jednodušší na přípravu, ale nebojte, s touto zdravější alternativou se taky tolik nenadřete a hlavně si mnohem víc pochutnáte

Potřebujete tedy pár „zázračných“ surovin, ze kterých vykouzlíte neodolatelnou pochoutku lákající svou intenzivní čokoládovou chutí, která na vás bude s otevřenou náručí čekat v pěkném se hrníčku. A vsadím se, že všechny máte už teď doma ve spíži nebo ledničce. Věřte, že na balíčky s instantním práškem pak zcela zapomenete.

Potřebné ingredience

  • Mléko dle vlastní volby: Můžete použít klasické kravské, ale vynikající je i mandlové mléko či nějaké jiné rostlinné pro vytvoření veganské verze. Není problém sáhnout i po mléku s nízkým obsahem laktózy, jestli ji z určitého důvodu vynecháváte. Nezapomeňte ale, že čím tučnější mléko zvolíte, tím sytější i chutnější zdravá horká čokoláda bude.
  • Kvalitní kakaový prášek: Pravou chuť čokolády získáte pomocí kvalitního, neslazeného kakaa. Skvělé je například holandské kakao. Jestli ale holdujete sladším chutím, přidejte více sladidla podle svých chuťových preferencí. Kakao je totiž samo o sobě hořké.
  • Med/javorový nebo čekankový sirup: raději nejprve začněte s malým množstvím a poté případně zvyšujte dávku po lžičkách, dokud nedosáhnete dokonalé úrovně sladkosti. Každému vyhovuje jinak sladká.
  • Vanilkový extrakt: Tato surovina představuje vynikající způsob, jak prohloubit intenzitu čokolády a udělat tuto zdravou pochoutku bohatší, než ve skutečnosti je. Dodává opravdovou gurmánskou chuť.
  • Sůl: Zní to divně, ale špetka je skutečně potřeba. Dokonce i v receptech na dezerty sůl pomáhá ostatním příchutím lépe vyniknout, aniž by se pak staly slanými.
  • Kousky hořké čokolády: Tato ingredience není úplnou nutností. Pokud ji ale přece jen použijete, získáte dokonalejší čokoládovou chuť. Horkou čokoládu klidně vytvořte bez čokolády, ale věřte, že až ji zkusíte i s ní, jinak ji už připravovat nebudete. Použijte tu s minimálně 70 % kakaa.

Pak už jen stačí vzít vhodný rendlík či kastrol, oblíbený šálek a začít připravovat tento lahodný zdravý nápoj podle následujícího postupu.

💡 Tip: Můžete zkusit vytvořit i vlastní domácí směs na zdravou horkou čokoládu, která se skvěle hodí i jako vánoční dárek. Pokud hledáte další nápady na dárky, přečtěte si tento článek.

Podrobný recept (1 porce)

Příjemně sladká a krémová zdravá horká čokoláda příjemně prohřeje celé vaše těle, pohladí duši a potěší chuťové pohárky i mlsné jazýčky. Představuje ideální pochoutku pro brzké a chladné večery v zimním období. Navíc se jednoduše připravuje a v hrníčku na vás bude už nedočkavě čekat za pouhých 5 minut.

Potřebujete

  • 1 šálek mléka,
  • 2 ½ lžičky kakaového prášku,
  • ½ lžíce medu nebo javorového či čekankového sirupu (klidně více, pokud je potřeba),
  • ¼ lžičky čistého vanilkového extraktu,
  • špetku soli,
  • čokoládové kousky podle chuti (min. 70 % kakaa).

V malém kastrůlku zahřejte mléko, dokud se nezačne vařit. Poté vmíchejte kakaový prášek, sladidlo a sůl. Následně přidejte i vanilku a čokoládové kousky. Šlehejte pomocí metly a stále zahřívejte, dokud se čokoláda zcela nerozpustí a nespojí s ostatními ingrediencemi.

Ochutnejte a klidně více doslaďte, pokud je na vás příliš hořká. Nalijte do hrnku a doplňte extra nastrouhanou čokoládou podle potřeby. Pak už si jen užívejte tuto sladkou dobrotu a případně vyzkoušejte vylepšené verze uvedené níže.

Čokoláda
Kvalitní čokoláda poskytuje mimo jiné také zdravotní benefity

Zdravá horká čokoláda: Vylepšené varianty

Tato zdravá horká čokoláda v základním receptu se připravuje tak, abyste si ji mohli s čistým svědomím vychutnávat klidně každý den. Zde je několik zábavných způsobů, jak se jí nepřepít a vyzkoušet i novou příchuť:

  • Se šlehačkou: Klasický toping na horkou čokoládu, se kterým zkrátka chutná nejlépe a nejlahodněji. Pro veganskou alternativu, použijte ušlehanou kokosovou smetanu.
  • Bílá: Také bílá horká čokoláda se může zařadit mezi zdravější, pokud použijete kvalitní produkt. Ty nejlepší obsahují pouze kakaové máslo (přes 30 %), sladidlo a sušené mléko. Na její přípravu stačí vynechat kakaový prášek i sladidlo a uvařit v mléce pouze 100 g bílé čokolády s vanilkou a špetkou soli.
  • Skořicová: Mléko spařte společně s celou tyčinkou skořice. Tu potom vyndejte a vyhoďte tyčinku nebo ji podávejte v šálku jako ozdobu. Můžete zkusit i lžičku mleté skořice, ale veřte, že lepší je opravdu ta celá.
  • Kokosová: Skvělou kokosovou chuť získáte s použitím kokosového mléka a přidáním ½ lžíce kokosového oleje. Nezapomeňte ozdobit strouhaným kokosem.
  • Perníková: K základnímu receptu přimíchejte ještě lžičku perníkového koření.
  • Arašídová: Podle chuti přidejte při vaření navíc také práškové arašídové máslo.
  • Pomerančová: Spojení čokolády a pomeranče vykouzlí úžasnou chuťovou kombinaci. Při přípravě pouze vyměňte vanilku za mletou skořici, a navíc přidejte 1 lžičku pomerančové šťávy i kůry.
  • Rumová: Během přípravy čokolády do mléka kápněte trochu rumu nebo rumového aroma. Tato verze je ale určena pouze pro dospělé.
  • Irská: Přidejte kapku likéru v příchuti Irish Cream, jako je Bailey’s, nebo irské whiskey. Klidně ale vyzkoušejte i jakýkoliv jiný likér. Tato a předchozí varianta není úplně nejzdravější, ale ta troška přece ještě nikdy nikoho nezabila.
  • Mexická: Mléko spařte s tyčinkou skořice (stejně jako ve výše uvedené skořicové variantě) a vmíchejte malou špetku kajenského pepře.

Existují různé možnosti, jak si horkou čokoládu obohatit a vylepšit. Vždy záleží jen na vašich chutích, nápadech, ale i tom, jak moc si chcete dopřát, a případně si někdy i trochu více zahřešit.

Horkou čokoládu můžete vykouzlit v různých příchutích

Horká čokoláda může být opravdu výtečná a zdravá zároveň. S ochlazujícím se počasím a méně slunnými dny patří mezi klasickou zahřívací pochoutkou, kterou snad skoro každý miluje a těžko jí odolává. 

Běžná horká čokoláda je obvykle plná cukru a dalších umělých přísad. Zkuste vsadit na vlastní zdravější a hodnotnější verzi z čistých a kvalitních surovin a sami uvidíte, že si ji víc zamilujete. A instantní už doma chtít ani potřebovat nebudete. Klidně si ale někdy dopřejte i tu klasickou, třeba na vánočních trzích.

Články, které stojí za přečtení: