Domů » Komfortní zóna: Proč se snažit vystoupit?

Komfortní zóna: Proč se snažit vystoupit?

od Anna Malá

Komfortní zóna. Proč z ní vystoupit? Protože je to osvobozující. Protože je to potřeba. Protože vám to rozšíří obzory a otevře nové dveře. Klady? Ano, jsou. Zápory? Inu, musíte na tom pracovat a není to zadarmo. Nikdo neřekl, že to bude lehké, ale bude to stát za to.

Komfortní zóna: Přináší to něco, když ji opustíme?

„Pěkně v bezpečí domova“, v pohodlí na gauči, kde vás nikdo nevidí, neobtěžuje, neruší. Komu by se to nelíbilo? Kdo by to chtěl měnit, když je to tak pohodlné a tak snadné? Ale vyplatí se to? Nic neriskovat a tím nic nezískat? Nebo je stále možné věřit tomu, že někdo přijde a jako mávnutím kouzelného proutku za nás vše zařídí? Dnes už snad takhle bláhový nikdo není.

Vystoupit z komfortní zóny je prakticky něco jako „must have“. To prostě musíte mít! Proč? Protože vás to osvobodí z vašeho vlastního vězení, které vytváříte svým strachem. Všichni si takovou zónu vytváříme svými obavami, nejistotami, předsudky, domněnkami atd. Je ale na čase to změnit. Život v komfortní zóně je do jisté míry pohodlný, ale zároveň značně svazující.

Pokud nedokážete vystoupit ze své komfortní zóny, pak žijete v limitech, v hranicích. A tyto limity udávají vaše možnosti, vaše zážitky, váš život. Chcete ho prožít v bezpečí domova, díváním se na televizi? Nebo chcete jednou říct: „Opravdu jsem život prožil.“? Chcete moci říct, že jste viděli tohle a tamto, že jste zažili to a ono, že jste byli tam a tuhle? Po otevření dveří ven z komfortní zóny je život bohatší.

Komfortní zóna: Definice

Komfortní zóna, co to je? Obecně se dá říct, že je to stav, situace, vaše momentální rozpoložení, je to tzv. psychická zóna, kdy se cítíte bezpečně, dobře. V této oblasti nepociťujete strach nebo stres. Je to takový stav, kdy si myslíte, cítíte, že máte situaci plně pod kontrolou. Nemusíte se v tu chvíli bát, že byste měli nedostatek jídla, bezpečí, střechy nad hlavou apod.

Ve své komfortní zóně máte přehled o situaci. Víte, jak se máte chovat, co říkat, co dělat. Nejsou v ní neznámé proměnné a obavy z nich. V komfortní zóně se nikomu nezodpovídáte. Neděláte chyby. Není to místo, kde riskujete a čekáte, jaký bude výsledek. Komfortní zóna, je zóna jistého fiktivního bezpečí. Je pohodlná, ale nikam nevede. Nikam nás neposouvá. Vlastně se dá říct, že nás spíš brzdí a degraduje.

Život začíná tam, kde končí bezpečná zóna

Už víme, že vystoupit z komfortní zóny je dobré. Jenže na začátku toho všeho stojí uvědomění. Je potřeba si uvědomit, že žijete ve své komfortní zóně, a čím a kde vás přesně limituje. Když si budete jisti tím, co vás svazuje je třeba se psychicky připravit na to, že budete muset na chvíli zatnout zuby. Projít něčím co je možná nepříjemné, pro někoho možná malinko bolestivé. Připravit se na to, že nic není zadarmo a že je třeba tomu něco „dát“.

Na takový krok se můžete i systematicky připravit a dokonce na to nemusíte být sami. Máme plnou řadu terapeutů a psychologů, kteří jsou připraveni nám pomoct. Nemusíte se proto hned bát, že na to budete sami a že si nebudete vědět rady. Dokonce ani nemusíte předpokládat že to má být něco děsně velkého. I zde platí zlaté pravidlo, začít po malých krůčcích.

Tip: Udělejte hned zítra jednu malou věc, která je vám jen zanedbatelně nepříjemná

Pokud tedy ovšem nerazíte heslo: „Když už, tak už!“ Někteří zastávají názor, že je lepší jít do toho po hlavě a rovnou pořádně. Když už to má bolet, tak ať to stojí za to. Záleží tedy na každém z vás čemu dáváte přednost. Pokud si nejste jistí, že to zvládnete, je asi lepší začít něčím menším. Protože případný neúspěch by vás mohl spíše odradit než motivovat.

Opustit svou bezpečnou zónu: Jak na to?

Co to obnáší vystoupit z komfortní zóny? Jde vlastně o takový proces, kdy se snažíte zlomit své vnitřní strachy a obavy. Jsou situace, které jsou vám velmi nepříjemné nebo se jich bojíte. Pokud se jim vyhýbáte, žijete ve své komfortní zóně. Resp. z ní nevystupujete. Pokud se odhodláte to napravit a zbořit své hranice a udělat změnu, pak se chystáte vykročit ze své komfortní zóny.

Proč je to dobré? Protože když to neuděláte, budete vždycky limitovaní tím, z čeho máte obavu. Například když se bojíte přímé konfrontace a vyhýbáte se jí, pak si k vám lidé budou dovolovat mnohem víc, protože „vědí“ že se prostě neozvete. Budete tam dál sedět a potichu vstřebávat co vám kdo říká. Zkuste pro začátek alespoň s něčím menším, jistě vás to nabudí posouvat své hranice dál.

Tip: Jak začít opouštět svou bezpečnou zónu:

  • Zkuste se nejdříve trochu poučit o tom jaká je vaše komfortní zóna. Čeho se obáváte, co vás limituje.
  • Sepište si seznam věcí, ve kterých byste se chtěli změnit, posunout trochu dál.
  • Vyberte nejsnazší věc ze seznamu a začněte malými krůčky.
  • Sestavte si podrobný plán a dodržujte ho.
  • Po splnění prvního úkolu zkuste plně vnímat co vám to přineslo.
  • Uvědomte si dobrý pocit, který to přineslo a motivujte se pro další kroky.

Když se bojíte lidí, létání, cestování, nakupování a všemu tomu se vyhýbáte, pak vždycky zůstáváte ve své komfortní zóně a co to pro vás znamená? Že se nikdy nikam nepodíváte. Že nic neprožijete, že si nekoupíte to, co se vám líbí, že budete sedět doma na gauči a sledovat na Instagramu jak si užívají jiní. A to je přesně ten okamžik kdy si máte říct, že je dobré snažit se vystoupit ze své komfortní zóny.

Lidé, kteří tak činí a teoreticky riskují, jsou mnohem úspěšnější a dosahují lepších výsledků, protože se nebojí řešit věci po svém. Přivádějí inovativní řešení a ostatní k nim vzhlížejí, protože oni jsou ti, kdo se nebojí, kdo vždycky vkročí nohou vpřed. Mít odvahu bořit své vlastní hranice vás v životě dokáže posunout tak daleko že se vám o tom ani nezdálo.

Komfortní zóna: Kniha

Chceme-li opustit náš vnitřní svět bezpečí, měli bychom se o něm nejprve něco dozvědět. Je dobré získat trochu povědomí o tom, co nás může brzdit, co může být zbytečné. Protože, když se držíme ve vlastní bezpečné oblasti, pak možná trochu nevnímáme to, že si rizika vytváříme se tam, kde často nejsou. Že naše strachy a obavy jsou možná zbytečné a ne příliš na místě.

Internet je dobrým zdrojem pokud hledáte něco rychlejšího, kratšího. Jste-li ale zastáncem dobrého pohodlného „počtení“ a také rádi jdete v tématu do hloubky, abyste získali přehled, pak jsou po vás nejlepší knihy. Nepotřebujete být on-line a hledat mezi všemi těmi nadpisy. Pro začátek můžete zkusit některé tituly zabývající se osobním rozvoje. Posouvání vlastních hranic je přeci jen téma vlastního seberozvoje a sebereflexe.

Tip: Skvělé knihy pro osobní rozvoj:

  • Ivo Toman: Kurvítka v hlavě
  • Steven D. Levitt a Stephen J. Dubner: Mysli jako freak
  • Ivo Toman: Debordelizace hlavy
  • Dušan Kadlec: 100 způsobů, kterými si zbytečně komplikujeme život
  • Eva Bedrnová, Daniela Pauknerová a Kateřina Cajthamlová: Management osobního rozvoje

Pro opuštění tohoto nastaveného bezpečí zkuste poznat sami sebe. Naučte se něco o psychice člověka. Jaké věci vedou k tomu, že máme z něčeho strach, že se nám něco zdát být náročné nebo nebezpečné. Více se starejte o sebe, zaměřte se na to, abyste se cítili dobře, relaxujte. Zkuste také meditaci, která vám dokáže říct o vás samotných. Je to cesta a proces, není to jen jeden úkol z mnoha.

Články, které stojí za přečtení: