Nedávno představil časopis Forbes aktualizovanou verzi 100 nejbohatších českých miliardářů. V této aktualizaci přibylo několik mladíků, kteří zbohatli díky skvělému nápadu a ohromné síle internetu. Tento článek není jen prvoplánovým výčtem pěti geniálních dítek internetu, ale ve svém závěru přináší také poučení a focus na to důležité z jejich života i byznysu!
Obsah článku
Mladí internetový miliardáři
Kdo by si ještě před 25 lety pomyslel, že bude výpočetní elektronika propojená internetem dnes zaměstnávat tak obrovské procento lidí? Kdo by si pomyslel, že internet bude tvořit nejbohatší muže světa?
V tomto výčtu představíme pět českých miliardářů a jejich nápad a projekty, kterými prorazili a změnili životy své i svých klientů. U každého příspěvku je také možnost poučení a pochopení jejich přínosu, který můžete zítra zkusit napodobit třeba i vy a začít vydělávat na internetu.
Vybraná pětka internetových miliardářů a jejich odhadované jmění:
- Martin Hájek | Livesport – 8,9 mld. Kč
- Oliver Dlouhý | Kiwi.com – 2 mld. Kč
- Aleš Zavoral | Alza.cz – 15,5 mld. Kč
- Ivo Lukačovič | Seznam.cz 16,5 mld. Kč
- Zdeněk Cendra | CDN77 1,9 mld. Kč
Martin Hájek | Livesport
Livesport dává 90 milionům sportovních fanoušků informace do jejich především mobilních zařízení. Nejedná se o žádné přenosy, ale povětšinou čistě statistické informace jako góly, sestavy, karty, vyloučení.
To nemusí znít na první dobrou jako geniální projekt, avšak až si představíme detaily, tak tomu bude již jinak.
Televizní přenos trvá zhruba od 20-30 sekund, ovšem Livesport dostane sportovní informace do Vašeho mobilu o polovinu dříve. Situace na televizní obrazovce se může zdát ještě klidná a na jednou Vám pípne notifikace v mobilu oznamující gól. Znovu se podíváte na obrazovku, stále nic. Za 5 sekund se začíná rýsovat zajímavá šance a gól!
Obrovská přidaná hodnota Livesportu je v jeho rychlosti, což ocení především sázkaři. Naopak sázkové kanceláře zase ocení reklamní prostor v aplikaci Livesport, která tvoří většinu příjmů této technologicko-sportovní společnosti.
Ve vrcholovém sportu se díky zájmu veřejnosti točí neuvěřitelné finance. Livesport si našel díru na trhu mezi bohatým sportovním průmyslem, sázkovými kancelářemi a milióny fanoušků.
Největším konkurentem Livesportu bude v budoucnosti nejspíše Google, který se snaží poskytovat stále více odpovědí na hledané dotazy bez potřeby přechodu na jiný web. Sportovní zpravodajství je jako perspektivní byznys v Googlu významně rozvíjeno
.
Livesport v číslech
- 90 milionů klientů
- o 15 sekund rychlejší než televize
- 1,7 tržby za minulý rok
Oliver Dlouhý | Kiwi.com
Kiwi.com je poměrně medializovaným projektem, který se zrodil z díry na trhu a nespolupracujícího odvětví. Kiwi.com se soustředí na vyhledávání a prodej letenek. Dlouhodobá vize firmy je, aby se Kiwi.com stalo jedinou nutnou aplikací k cestování. Nakročeno má dobře. Denně prodá přes 7900 letenek a počty stále stoupají.
Kiwi.com přineslo do oboru cestování a především letecké dopravy zásadní změnu. Dříve museli lidé dlouze porovnávat na různých serverech letenky, aby našli tu nejlepší a nejlevnější. Většinou se jim to nepodařilo. Díky Kiwi.com lidé vidí vždy nejlevnější letenku na několik kliků.
Cestujte více. Plaťte méně.
Kiwi.com dnes zaměstnává neuvěřitelných 2700 zaměstnanců a dosahuje stále extrémně vysokého růstu, který byl především v začátcích až chaoticky rychlý, jak sám Oliver Dlouhý dodává.
Recept na úspěch Olivera Dlouhého
Stejně jako mnoho úspěšných lidí, tak i Dlouhý potvrzuje, že je velmi důležité odevzdat projektu v určité fázi absolutně vše. Když Kiwi.com v roce 2015 rostlo závratným tempem, tak nebylo příliš peněz a Dlouhý společně s kolegy jel na 120 %. Pouze model práce a krátký spánek.
Aleš Zavoral | Alza.cz
Aleš Zavoral je zakladatelem největšího tuzemského eshopu se spotřební elektronikou. Alza.cz se stále více rozkračuje nejen co do oborů působnosti ale také geograficky.
Mnoha lidem přijde Alza.cz a její propagace otravná, ale vše funguje. Alze se nyní daří také v oborech: hračky, sport, hodinky, hobby, zábava, parfémy a drogerie.
Stejně jako u Livesportu nebo Kiwi.com byl růst Alzy velmi dynamický, ovšem ne tolik překotný a více kontrolovaný. Za rok 2018 udělala Alza obrat 25 miliard korun. Největší žně, které se stanou pravidelně rekordními, má Alza před Vánoci, kdy lidé objednávají vánoční dárky.
Espopy jsou dnes nepostradatelným pomocníkem, jelikož si můžete zboží vybrat přehledně z pohodlí domova.
Proč je Alza jedinečná?
Lehce přihlouplý marketing v České republice dobře zabírá a Alza má tak zákazníky především u starších lidí nakupujících na internetu. Mladší raději sáhnou po CZC.cz.
Alza poskytuje také výborný servis i intuitivní nakupování na eshopu. Mnozí uživatelé ani nepřemýšlejí, že by nakupovali jinde. Vědí, že zde nejsou nejlepší ceny, ale ceny velmi dobré. Za renomé značky a rychlou dopravu si rádi připlatí.
Managment také tlačí na snahu zůstat lídrem a chytá všechny nové trendy, které se snaží zapracovat do celého ekosystému největšího českého eshopu.
Co oceňují zákazníci Alzy:
- rychlost doručení
- dobrou skladovou dostupnost
- zákaznický servis
- automatizaci objednávek
- placení v platebních automatech
- doručování do alzaboxů
Ivo Lukačovič | Seznam.cz
Seznam je předchůdcem Livesportu nebo Kiwi.com. Všechny tyto projekty primárně pracují s informacemi a servírují je v uspořádané formě uživateli.
Seznam.cz byl pro mnoho Čechů bránou do světa internetu. Mnozí méně technicky zdatní si dokonce dávali rovnítko mezi Seznam a internet. Seznam měl v určité době dá se říci monopol na český internet.
Ivo Lukačovič původně založil fulltextový vyhledávač, na který se následně nabalovalo mnoho dalších internetových služeb. Některé z nich velmi dobře fungují dodnes, jiné jako kdysi oblíbený portál Lidé.cz, ustoupily.
Lidé.cz vyklidili pozici sociální síti Facebook a mnozí předpokládali, že Seznam podobně vyklidí pozice Googlu, ovšem to se nestalo.
Seznam.cz se rozkročil a dokáže na území České republiky jako jediný sekundovat možná nejsilnější technologické společnosti světa, Googlu. Bývalý konkurenti Centrum.cz a Atlas.cz se ztrácí v propadlišti dějin.
Ivo Lukačovič a spuštění televize Seznam
Ivo Lukačovič nemá na každodenní fungování Seznamu velký vliv, ale nechává si prostor pro strategická rozhodování. V poslední době největším krokem této firmy bylo spuštění plnohodnotné televizní stanice.
Video obsah se na internetu stává stále populárnější na úkor textu, což vypozorovali také v Seznamu ze čtenosti článků a zhlédnutí videí.
Výhodou Seznamu je také dvojí využití vytvořeného video obsahu, který mohou prohnat televizí i homepage vyhledávače.
Lidé stále více konzumují obsah pomocí videa a méně čtou. Tento směr vystihuje spuštění TV Seznam a propojení těchto oblastí.
Ivo Lukačovič
Zdeněk Cendra | CDN77
Všechny webové projekty musejí být nutně uložené někde na serveru. Zdeněk Cendra toto řeší se svojí firmou CDN77.com, která díky serverům po celém světě umožňuje poskytovat webhosting a podobné služby svým klientům ve stovce zemí.
Jaká je přidaná hodnota CDN77.com?
Rychlost. Stejně jako u Livesportu se jedná o rychlost, tentokrát o rychlost načtení nahraných webových projektů. Rychlost webů je extrémně důležitá. Novodobí uživatelé internetu nejsou zvyklí čekat.
Když máte pomalé načítání webu například z důvodu nevhodného hostingu, tak uživatel zacouvá a zkusí jiný odkaz. Toto registruje také Google či Seznam a penalizují pomalé weby. Pomalé weby jsou tak ve smyčce a propadá se jim návštěvnost, tržby.
5 poučení od internetových miliardářů
Nejlepší cena na internetu není vše.
Alza.cz
Poměr: Vysoká rychlost a nízká chybovost.
Livesport
V začátcích je třeba pracovat více než 8-9 hodin denně. Nastartování projektu je zásadní.
Kiwi.com
Rychlost není jen o rychlosti.
CDN77.com
Přizpůsobení domácí scéně.
Seznam.cz