Domů » 10 Tipů: Jak nahradit vejce při pečení?

10 Tipů: Jak nahradit vejce při pečení?

od Tereza Gödrichová

Vejce patří mezi zdravá a všestranná jídla a pro mnohé představují také velmi oblíbenou potravinu. Obzvláště se často používají při pečení, přece jen je vidíte na seznamu surovin ve skoro každém receptu.

Někdy to může značit problém, protože někteří lidé se vejcím z různých důvodů vyhýbají. Naštěstí existuje spousta náhrad, které lze použít místo nich a v tomto článku se na tyto alternativy podíváme.

Vejce a důvody jejich náhrady

Existují různé příčiny, proč má někdo potřebu nahradit ve svém jídelníčku vejce. Mezi ty nejčastější patří alergie a způsob stravování.

Alergie na vejce

Vejce jsou druhou nejčastější potravinovou alergií u kojenců a malých dětí. Dokázalo se, že až 50 % dětí z tohoto problému vyroste do tří let svého věku a 66 % alergie odejde do pěti let. Ovšem může se také stát, že alergie na vejce zmizí dokonce až v 16 letech. 

Zatímco většina dětí s alergií na vejce se časem stane tolerantními na tuto potravinu, někteří jedinci zůstávají alergičtí po celý život.

Veganská strava

Někteří lidé dodržují zásady veganského stravování, tudíž se rozhodnou nejíst maso, mléčné výrobky, vejce ani jiné živočišné produkty.

Vegani se vyhýbají konzumaci živočišných produktů z různých příčin. Může se jednat o zdravotní důvody, obavy o životní prostředí, etické důvody týkajících se práv zvířat nebo jim jen zkrátka tento životní styl vyhovuje.

🍖 Tip: Baví vás pečení a hledáte inspiraci na recepty? Mrkněte na těch 7 jednoduchých receptů do remosky. A tyto domácí müsli tyčinky vás jistě nadchnou.

Proč se při pečení používají vejce?

Vejce slouží při pečení k několika účelům. Přispívají ke správné konzistenci, barvě a chuti pečených dobrot následujícími způsoby:

  • Spojení: Vejce pomáhají spojovat suroviny a držet je pohromadě. Díky tomu má pokrm správnou strukturu a nerozpadá se.
  • Kvašení: vejce se podílejí na tvorbě kvásku. Zachycují totiž v potravinách vzduchové bubliny, které se při zahřívání rozpínají. Díky tomu se potraviny nadouvají nebo kypí, což dodává pečeným výrobkům objem a lehkou, nadýchanou strukturu.
  • Vlhkost: Tekutina z vajec se vstřebává do ostatních ingrediencí v receptu, což pomáhá dodat hotovému výrobku požadovanou vlhkost.
  • Chuť a vzhled: Vejce pomáhají přenášet chutě ostatních ingrediencí a při působení tepla hnědnou. Zlepšují chuť připravovaného pokrmu a přispívají k jeho zlatohnědému vzhledu po upečení.

Vejce mají mnoho důvodů, proč se při pečení používají. Bez nich může být jídlo suché, nenadýchané nebo bez chuti. Naštěstí existuje spousta alternativ, díky kterým dosáhnete stejného výsledku i bez použití vajec.

Vejce na hemenex
Vejce přináší pokrmům mnoho výhod, ale lze je hravě nahradit

1. Mletá lněná nebo chia semínka

Jedná se o drobná semínka, která jsou velmi výživná. Mají vysoký obsah omega-3 mastných kyselin, vlákniny a dalších unikátních rostlinných látek. Semínka si můžete namlít sami doma nebo si je koupit už rozdrcené v obchodě.

Jedno vejce nahradíte tak, že 1 polévkovou lžíci (7 g) chia nebo lněných semínek zalijete a zamícháte 3 polévkovými lžícemi (45 g) vody, dokud se plně nevstřebají a nezhoustnou.

Může se stát, že pečivo bude příliš těžké a husté. Také po nich obvykle bývá oříškovější chuť, takže se nejlépe hodí například do palačinek, vaflí, muffinů, chlebu nebo sušenek.

2. Jogurt nebo podmáslí

Jogurt i podmáslí patří mezi vhodné náhrady vajec. Nejlepší je používat obyčejný bílý jogurt či podmáslí, protože ochucené a slazené druhy změní chuť vašeho jídla, a ještě do něj přidáte zbytečný cukr navíc.

Na každé vejce, které je třeba v receptu nahradit, můžete použít čtvrtinu šálku (60 g) jogurtu nebo podmáslí (pokud nemáte podmáslí, lze ho vyměnit i za kefír). Tento způsob se nejlépe hodí do muffinů, koláčů či různých buchet, bábovek a jiného sladkého pečení.

3. Jablečné pyré

Jablečné pyré si můžete doma vytvořit vařením jablek nebo rovnou koupit hotovou směs v obchodě. S touto náhradou se často sladí nebo ochucuje dalším kořením jako je muškátový oříšek, kardamom a skořice.

Použitím čtvrtiny šálku (cca 65 gramů) jablečného pyré lze ve většině receptů nahradit jedno vejce. Nejlepší je používat neslazenou verzi. Pokud se rozhodnete pro slazený druh, měli byste snížit množství cukru nebo sladidla v samotném receptu, ať se vyhnete přeslazenosti.

💡 Tip: Pokud vás zajímá stravování s nízkým obsahem sacharidů, můžete vyzkoušet keto dietu, která je založená na jejich nízkém příjmu. Co byste měli ještě o tomto typu stravování vědět vám prozradí článeketo dieta pro začátečníky.

4. Rozmačkaný banán

Další oblíbenou náhradu vajec představuje rozmačkaný banán. Jedinou nevýhodou pečení s tímto ovocem je, že váš hotový pokrm může mít mírnou banánovou příchuť. V některých jídlech ji ale oceníte (například lívance, palačinky nebo  vafle).

Funguje i jiné pyré z ovoce či sladší zeleniny. Zmíněno již bylo jablečné, ale parádní je také dýně nebo avokádo, které nemusí tolik ovlivnit chuť. Ať už se rozhodnete použít jakékoli ovoce nebo zeleninu, můžete každé vejce nahradit čtvrtinou šálku (65 gramů) pyré.

Pečivo připravené z pyré z ovoce nemusí být tak hnědé, ale bude velmi husté a vlhké. Tato náhrada se nejlépe hodí do sušenek, buchet, bábovek, muffinů, brownies a sladkého chlebíčku. U slaných pokrmů se banánu raději vyhněte.

5. Sycená voda

Perlivá voda neboli sodovka receptu dodá vlhkost, ale také funguje jako skvělý kvásek. Karbonizace zachycuje vzduchové bubliny, které pomáhají, aby byl hotový výrobek lehký a nadýchaný.

Každé vejce můžete nahradit čtvrtinou šálku (60 g) sycené vody. Tato náhrada se skvěle hodí pro sladké pečení, které potřebuje vláčné těsto, ale i rychlé chleby nebo houskové knedlíky.

Banánové brownies
Banánová kaše skvěle nahradí vejce v sladkých receptech

6. Ořechové máslo

Ořechová másla, jako třeba arašídové, kešu nebo mandlové, lze také použít pro záměnu za vejce ve většině receptů. Chcete-li nahradit jedno vejce, použijte 3 polévkové lžíce (60 gramů) ořechového másla.

Máslo může ovlivnit chuť hotové dobroty a nejlépe najde využití v buchtách, palačinkách, sušenkách nebo tam. kde nevadí oříšková příchuť. Vybírejte spíše hladké krémové druhy než ty s kousky, aby se vše správně promíchalo.

🥚 Tip: V některých receptech se musí nahradit pouze vaječné žloutky. K tomu parádně poslouží sójový lecitin. Každý velký žloutek můžete zaměnit za 1 polévkovou lžící (14 gramů).

7. Ocet a jedlá soda

Smícháním 1 čajové lžičky (7 gramů) jedlé sody s 1 polévkovou lžící (15 gramů) octa lze ve většině receptů nahradit jedno vejce. Nebo v přepočtu na hmotnost surovin: Na 500 gramů mouky se používají 3–4 lžičky jedlé sody rozmíchané ve 2–3 lžičkách octa.

Nejoblíbenější volba padá na jablečný ocet nebo i citronovou šťávu. Při smíchání octa či šťávy a jedlé sody dochází k chemické reakci, při které vzniká oxid uhličitý a voda, díky čemuž je pečivo lehké, vzdušné a nadýchané.

Tato náhrada vejce se nejlépe osvědčuje u koláčů, muffinů, buchet, bábovek a nekynutého pečiva.

8. Agar nebo želatina

Želatina představuje želírující látku, která slouží jako skvělá náhrada vejce. Jedná se však o živočišnou bílkovinu získávající se z kolagenu prasat a krav. Nehodí se tedy pro příznivce vegetariánské či veganské stravy.

Pokud se vyhýbáte živočišným produktům, tak zvolte agar. Ten je veganská alternativa vytvářející se z jednoho druhu mořských řas nebo řas. Působí stejně jako výše zmíněná želatina.

Obojí seženete jako neochucený prášek ve většině supermarketů, obchodů se zdravou výživou nebo online na e-shopech.

Chcete-li nahradit jedno vejce, rozpusťte 1 polévkovou lžíci (cca 10 gramů) neochucené želatiny/agaru v 1 polévkové lžíci (15 gramů) studené vody. V případě želatiny poté vmíchejte ještě 2 polévkové lžíce (30 gramů) vroucí vody, dokud nevznikne pěna.

Žádná z těchto náhrad by neměla ovlivnit výslednou chuť hotového výrobku, ale může se stát, že bude mít o něco tužší konzistenci.

9. Hedvábné tofu

Tofu je kondenzované sójové mléko, které bylo zpracováno a slisováno do pevné podoby. Struktura tofu se liší v závislosti na obsahu vody. Čím více vody se z tofu vylisuje, tím je pevnější.

Hedvábné tofu má vysoký obsah vody, a proto má mnohem měkčí konzistenci. Jedno vejce můžete nahradit čtvrtinou šálku (asi 60 gramů) pyré z hedvábného tofu. Vytvořenému těstu dodává vlhkost a vláčnost.

Je také relativně bez chuti, ale může způsobit, že pečený pokrm zhutní a ztěžkne, proto se nejlépe hodí do koláčků, sušenek, kynutého pečiva nebo dortů. Skvěle se hodí i pro jemné čokoládové krémy nebo na knedlíčky do polévky.

10. Hraška

Skvělou náhradu vejce představuje také hraška. Tento název má své opodstatnění, jednou z hlavních surovin je totiž hrách, dále se v ní nachází bezlepkové obiloviny a koření. Navíc se jedná o unikátní český výrobek se skvělými výživovými vlastnostmi.

Hraškou lze nahradit vejce ve sladkých i slaných těstech, ale i pomazánkách, karbanátcích, sekané, dokonce i leču. Na jedno vejce stačí 1 polévková lžíce (cca 20 g) hrašky smíchaná se 40 ml vody. Lze s ní i obalovat, zahušťovat a zapékat.

🥚 Tip: Pokud v receptu potřebujete nahradit pouze vaječné bílky, zkuste tzv. aquafabu. Jedná se o nálev z plechovky cizrny. Na každý bílek, který chcete nahradit, použijte 3 polévkové lžíce této kalné, ale velmi užitečné vody.

Voda
I perlivá voda dokáže nahradit vejce

Vejce přispívají k celkové struktuře, barvě, chuti a konzistenci pečených pokrmů. Někteří lidé je bohužel konzumovat nemohou nebo se prostě rozhodnou je nejíst. Naštěstí může vejce při pečení nahradit spousta potravin, i když ne všechny se chovají stejně.

Některé vaječné alternativy jsou vhodnější pro těžké a hutné výrobky, zatímco jiné jsou skvělé pro lehké a nadýchané pečivo. Proto možná budete muset experimentovat s různými alternativami vajec, abyste ve svých receptech dosáhli požadované konzistence a chuti.

Články, které stojí za přečtení: