Plánujete založit firmu a hledáte úderný název, který by přitáhl vaše zákazníky? Máme pro vás 4 tipy, které vám pomohou se vydat tou správnou cestou.
Obsah článku
Proč je název důležitý?
Než potencionální zákazník vůbec začne využívat vaše služby, první, na co narazí, bude právě název. Pokud se mu nezalíbí, je možné, že zvolí konkurenci a vy tak přijdete o zákazníka jen kvůli této drobné chybě. Když váš název zaujme, lidé si ho lehce zapamatují a budete tak mít větší šanci uspět ve svém oboru. Důležité také je, aby si název vaší firmy nepletli s jiným, to by zkazilo veškeré záměry.
Některé značky si při vymýšlení názvu dali tak záležet, že ho zhotovovali třeba i půl roku společně s odborníky. Takové Notino třeba trvalo vymyslet přes 6 měsíců kvůli tomu, aby znělo ve všech zemích působnosti stejně, ale zároveň se nepodobalo již existující firmě, což není tak lehké. Až budete název vymýšlet, myslete na to, aby byl jednoduchý nejen pro Čechy, ale i pro cizince – nikdy nevíte, třeba expandujete do zahraničí. Spousta českých značek vybírá rovnou anglické názvy, aby se staly mezinárodními a nemuseli se v budoucnu měnit. A co si budem, angličtina u nás prostě letí.
Za zmínku také stojí vytvoření ochranné známky, kterou si zařídíte na Úřadu průmyslového vlastnictví, aby nikdo ve stejné produktové třídě nemohl vytvořit podobné nebo stejné jméno. Tento úkon vás vyjde na 5 000,- Kč.
Zajímá vás, jak vybrat dobrý název firmy? Řiďte se následujícími radami.
4x: Jak vymyslet dobrý název firmy
Pravděpodobně to nebude lehký výběr, protože spoustu názvů již existuje, a vy tak máte omezený výběr. Přesto ale můžete přijít úplně s něčím jiným, neokoukaným, co se bude lidem líbit, a budou tak o vaší firmě mluvit. V druhé řadě poté také dohlédněte na to, aby od vás zákazníci odcházeli spokojení a s úsměvem na tváři.
1. Originalita na prvním místě
Měli byste se lišit nejen v tom, co děláte, ale také v názvu. Zamyslete se nad tím, co chcete pouhým názvem sdělit – co děláte, v čem jste jiní, kdo firmu vlastní nebo kde se nachází? Dle toho vyberte slovo, které bude značku charakterizovat. Může to být něco naprosto nečekaného, nějaké vymyšlené slovo, pod kterým si nic nepředstavíte, ale prostě to zní dobře. Stejně tak to může být cool český název, který sám o sobě říká, že sem se prostě musíte přijít podívat. A nebo buďte neutrální a zvolte anglický název, podle jehož překladu všem dojde, o co se jedná.
Snažte se nevybírat jméno firmy odvozené od činnosti, kterou provozujete. Například, pokud jste kosmetička, nepojmenovávejte se ,,Kosmetika u Jany“, podobných je tu spoustu a působí to docela levně. Jestliže vyrábíte nábytek na míru, ,,Nábytkářství s.r.o.” také není příliš originální. Vciťte se do role zákazníka a popřemýšlejte nad tím, nakolik by název zaujal vás samotné. Jméno značky by mělo vyvolávat důvěru, potěšení a zájem. O to stejné se snažte i u loga, které si nechte buďto navrhnout zkušeným grafikem nebo využijte nějaký program, doporučuji Wix.com (levný a efektivní).
2. Snadno zapamatovatelné
Aby si vaši firmu pamatovali, musíte zákazníky nadchnout. Když budou vyprávět o tom, jak skvělou službu od vás dostali, bude problém, když si nebudou moci vzpomenout na jméno. Vymyslete proto něco, co si lehce zapamatují a bude to vzbuzovat touhu se k vám opět vrátit. Název by měl být úderný, ale ne složitý. Můžete přemýšlet také o zkratce, pokud byl původní nápad příliš dlouhý – kdo by si například spletl KFC? I přesto, že ne každý zná celý název firmy, všichni ví, co to znamená.
Hledejte název, který nebude podobný žádnému jinému, ale přesto se stane oblíbeným. Zkoušejte si ho několikrát říct nahlas a vyzkoušet si, jak o něm mluvíte, abyste věděli, jak bude znít, když se o něm bude někdo bavit. Při skloňování ani výslovnosti by neměly být žádné problémy, jedině tak firma získá na popularitě.
3. Myslete do budoucna
Při zakládání jména si buďte vědomi toho, že by se jednoho dne mohlo stát, že budete chtít svou firmu rozšířit a možná dělat i v jiném oboru. Volte tudíž takový název, který se neváže pouze k jednomu produktu či službě, abyste později nemuseli název měnit, to totiž nemá rád nikdo. Také si dobře promyslete, zda byste chtěli působit jen v Česku, nebo i v zahraničí, protože jestli zvolíte čistě české jméno, budete ho v jiným zemích muset opět přejmenovat. Zde nastává určitá nevýhoda, kdy si zákazníci nespojí, že oba názvy patří jednu společnou značku, a to je škoda.
Ať už se věnujete jakémukoliv oboru, webové stránky se budou jistě hodit, někde budou dokonce potřeba – třeba u e-shopů. Pokud už máte název vymyšlený a ověřený, aby se neshodoval či nebyl podobný jinému, podívejte se, jak jsou na tom domény. Jestliže už někdo má jméno vaší firmy v názvu stránky, nemůžete ho mít. Nechcete se svého jméno vzdát? Pak k názvu domény přidejte slovo brand nebo ho rozdělte pomlčkou. Ke zvážení také máte jinou koncovku než je cz, a to například com. Je možné, že doména stejného jména je registrovaná na cz, ale ne na com, což se vám bude značně hodit.
Na svou webovou stránku nezapomeňte dát informace o tom, co děláte, jak koncept vznikl a všechno, co zákazník bude chtít vědět – kontakty, cenu, otevírací dobu. Na správu webovek můžete někoho pověřit nebo si je spravovat sami, zabere to ale nějaký čas a měli byste si dát záležet – i na základě stránek se zákazník rozhoduje, zda využije zrovna vaše služby.
Co si odnést
Název firmy neberte na lehkou váhu a věnujte mu pozornost. Klidně si najděte tým lidí, odborníky nebo se ptejte svých známých, co na název říkají. Jsou totiž nestranní a jejich názor by pro vás mohl být užitečný. Využijte rady, které jste se v tomto článku dočetli a vymyslete něco, co všechny zaujme a díky čemuž se vaše značka stane slavnou.